1394/2/23 - 10 : 50
کد خبر: 2984
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد:
زيرپوشش بيمه قرار دادن خبرنگاران توسط دولت مغاير با آزادي بيان است
احرانيوز:معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير ارشاد گفت: زيرپوشش بيمه قرار دادن خبرنگاران توسط دولت مغاير با اصل آزادي بيان است.

حسين انتظامي بعد از ظهر امروز در آئين افتتاح خانه مطبوعات آذربايجان غربي که با حضور مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و جمعي از اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: اينکه دولت به طور مستقيم خبرنگاران را زيرپوشش خدمات بيمه‌اي قرار دهد، مغاير فعاليت‌هاي مدني، آزادي بيان و ضداستقلال مطبوعات است.

وي افزود: اين موضوع خواسته قانوني و حق مطبوعات است، بنابراين دولت نبايد مستقيم به اين حوزه وارد شود، بلکه بايد تدابير و سياست‌هايي براي بهره‌مندي مطبوعات از اين خدمت اجتماعي اتخاذ کند.

انتظامي با اظهار به اينکه چنانچه خبرنگاران به صورت مستقيم توسط دولت بيمه شوند، به طور قطع امکان و اختيار نقد دولت و عملکرد آن را از دست خواهند داد، اضافه کرد: بنابراين بايد چنين نکاتي را مورد توجه قرار داد، تا استقلال اصحاب رسانه لطمه نخورد.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد يکي از دلايل خانه به دوش بودن روزنامه‌نگاران را نبود ارتباط دائمي با رسانه متبوع‌شان دانست و گفت: طرفين به يکديگر نگاه موقت و گذرا داشته‌اند.

وي به ماده 46 قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: طبق اين قانون صاحبان امتياز و مديران مسئول مکلف هستند، کارکنان خود را بيمه کنند، تا در صورت بروز توقيف و امثال اين اتفاقات حق خبرنگاران تضييع نشود.

انتظامي گفت: رسانه‌هاي فاقد ليست بيمه‌شده زيرپوشش، از وزارت هيچگونه حمايت مانند يارانه، تبديل وضعيت، حضور در نمايشگاه مطبوعات، شرکت در نمايشگاه مطبوعات و ... دريافت نخواهند کرد، زيرا اين نشريات غيرحرفه‌اي قلمداد مي‌شوند.

وي اضافه کرد: در اين بين کساني خبرنگار بوده، اما پاره وقت هستند، به شرطي يارانه بيمه براي اين افراد تعلق خواهد يافت، که هيچ کدام از همکاران تمام‌وقت رسانه‌هاي جمعي در اين باره اعتراضي نداشته باشند، که در غير اين صورت يارانه بيمه افراد فوق قطع خواهد شد.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بعضي خبرنگاران پاره وقت فعاليت کرده و در عين حال حرفه‌اي هستند، افراد مورد اشاره از طريق سايت سمان نسبت به ثبت‌نام مبادرت کنند.

وي با اشاره به اينکه پيش از اين 20 هزار نفر در سايت فوق ثبت‌نام کرده بودند، گفت: مجموع کساني که کار خبري و روزنامه‌اي در کشور انجام مي‌دهند، اعم از تلويزيون و راديو همچنين مطبوعات، خبرگزاري‌ها و سايت‌ها حدود 5 هزار نفر هستند.

انتظامي با اشاره به تشکيل يک کميته هفت نفره براي ارزيابي مدارک و سوابق خبرنگاران، بيان کرد: اعضاي اين کميته ضمن بررسي سوابق و مدارک ثبت‌نام‌کننده‌ها در سايت به آنها امتياز مي‌دهند، که سقف امتيازات 100 مي‌باشد، بنابراين کسي که از 30 امتياز بيشتر اخذ کند، خبرنگار محسوب مي‌شود.

وي گفت: به افراد واجدالشرايط و کساني که حداقل 30 امتياز اخذ مي‌کنند، حدود 10 خدمت ارائه مي‌شود، جزئيات خدمات و تسهيلات در وب‌سايت مورد اشاره وجود دارد، به طوري که براي آنها کارت خبرنگاري صادر مي‌شود.

وي با اشاره به سخت و زيان‌آور تلقي شدن يا نشدن خبرنگاري، گفت: اين موضوع همانند مبحث معافيت مالياتي مطبوعات مي‌باشد، که در اين زمينه اختلاف‌نظرهايي وجود داشت، ولي مشکل در اين زمينه از اساس حل شده است.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بنابراين مسئله سخت و زيان‌آور قلمداد شدن خبرنگاري نيز بعد از انجام مطالعات و کارشناسي‌هاي لازم به صورت مبنايي بايد حل شود.

* مطبوعاتي که در راستاي همبستگي گام برمي‌دارند، مورد حمايت قرار مي‌گيرند

وي با اشاره به اينکه يارانه 10 استان کم‌برخوردار سراسر کشور سه برابر شده است، افزود: آذربايجان غربي، ايلام، کردستان، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، کهگيلويه و بويراحمد و همچنين چهارمحال‌بختياري اين استان‌ها را شامل مي‌شود.

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد گفت: همه استان‌هايي که در جدار مرزي کشورمان قرار گرفته‌اند، نشريات‌شان چنانچه به جاي مطالب واگرايانه، مبتني بر همبستگي ملي باشد، مورد حمايت ويژه قرار خواهند گرفت.

انتظامي مطالب واگرايانه را ضد امنيت ملي دانست و افزود: اين سري از مطالب تا اندازه‌اي قابل قبول مي‌باشد، چرا که به تفاوت در سلايق و نظرات باور داريم، ولي در صورت بالا رفتن از يک اندازه مشخص مغاير با امنيت ملي بوده و با آن نشريه برخورد خواهد شد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 4

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.