احرار: شهردار تبريز در راستاي صيانت از محيط زيست و رفع معضلات و زيان ناشي از نمک، ممنوعيت نمکپاشي در زمستان را اعلام کرده است و امسال معابر تبريز به هيچ عنوان در زمان بارش نمکپاشي نخواهد شد.
اجراي موفق هر طرح توسط ارگانهايي چون شهرداري نيازمند همراهي و همگامي شهروندان آگاه است و در اين ميان دو گروه از شهروندان قرار دارند که عدهاي با آگاهي از مضرات نمک براي محيط زيست و همچنين زيرساختهاي شهري چون آسفالت، بتن و جداول شهري مخالف سرسخت استفاده از نمک هستند و در مقابل گروهي از شهروندان که بنا بر هر دليل براي رفع فوري حاصل از خطرات احتمالي يخزدگي بعد از بارش برف بر نمکپاشي معابر اصرار دارند.
خلائي که در اين ميان حس ميشود شايد عدم آگاهي گروه دوم از معضلات نمکپاشي و عوارضي که نهايتا منجر به نابودي بسياري از گونههاي گياهي و جانوري خواهد شد، است. اولين راه حلي که به نظر ميرسد استفاده از ظرفيت رسانههاي محلي، عليالخصوص فضاي مجازي در اين خصوص است. در جهان کنوني تبليغات و اطلاعرساني از طريق شبکههاي مجازي که طبق دادههاي سازمان آمار کشور بيش از 70درصد از شهروندان ايراني عضو يکي از شبکههاي مجازي هستند، ميتواند کارساز باشد.
امير کريمزاد، مديرمسئول پايگاه خبري نصرنيوز در خصوص سهم رسانه در حمايت از اقدامات محيط زيستي معتقد است: همه ساله با آغاز فصل بارش برف، بحث نمک پاشي و اينکه يخبندان اين فصل را بدون حادثه به سر برسانيم مطرح مي شود ولي آثار تخريبي که نمک بر فضاي سبز و محيط زيست دارد، جامعه را دچار چالش فکري مي کند. بر اين اساس فعالان رسانه اي سهم خود را جهت صيانت از محيط زيست بايد با ارائه راهکارهاي علمي و جديد ادا کنند و از اجراي هر طرحي که موافق با اصول محيط زيست باشد با تمام توان هر چند با تکرار مطالب و تصاوير مربوط حمايت کنند چرا که رسانه با تکرار يک پيام علمي و منطقي، راحت تر مي تواند اذهان عمومي را اقناع کند.
کريمزاد با تاکيد بر لزوم يادآوري مسئوليتهاي شهروندي در مواقع بارش برف توسط رسانهها تصريح کرد: موضوع مهم در اين ميان استفاده از مشارکت مردم در برف روبي است. در فرهنگ قديم تبريز با بارش اولين برف، مردم به وسيله پارو اقدام به برف روبي مقابل درب منزل و حتي کوچه مي کردند ولي امروز حتي در کوچه هاي چند متري هم به ندرت مي بينيم که اهالي خود برف روبي کرده باشند و انتظار دارند شهرداري اين کار را هم انجام دهد که با توجه به وسعت شهر تبريز و مدت زمان محدود، اين امر ممکن نيست.
ليلا کريمي دانشجوي دکتري برنامه ريزي شهري نيز در اين خصوص معتقد است: نمکپاشي خيابانها به منظور برف روبي، شيوهاي بسيار مضر و غيرعلمي است. چنين عملياتي بايد به وسيله ماشين آلات و مواد سازگار با محيط زيست اجرا شود تا اثرات مخرب، هزينه هاي سرسام آور و عواقب زيست محيطي حاصل را کاهش دهد.
وي در خصوص نقش رسانه ها و لزوم آگاهي رساني کاربرد مضر نمک تصريح مي کند: رسانه ها علي الخصوص شبکه هاي مجازي که امروزه بين مردم مقبوليت و جايگاه خاصي دارند با دادن اطلاعاتي در خصوص اينکه نمک پاشي براي خاک، آب، گياهان، جانوران و حتي مبلمان شهري زيان آور است و اساساً شيوه اجراي آن اشتباه است، مي توانند بسيار کمک حال اقدامات شهرداري در خصوص ممنوعيت استفاده از نمک باشند.
کريمي در ادامه بيان کرد: نمک بايد با حلالي مثل آب مصرف شود تا بتواند با پايين آوردن درجه ذوب برف سريع تر و بهتر عمل کند و زماني که EC آب (درجه شوري آب) بالا برود، گياهان شهري به علت عدم سازگاري با نمک در درازمدت دچار ضايعه و سوختگي شده و در نهايت به نابودي و خشک شدن گياه منجر ميشود چرا که درختان شهري برعکس گياهان بياباني و شورپسند تحمل نمک بيش از حد را ندارند. اگر شهروندان بر اين آگاهي برسند بسياري از معضلات حاصل از نمک رفع خواهد شد و اين امر ممکن نخواهد بود مگر با پرداخت حداکثري رسانه هاي محلي به اين موضوع و تکرار عوارض ناشي از مصرف نمک!
مهرداد خوشکار مقدم، روزنامه نگار و مديرمسئول پايگاه خبري صبح تبريز نيز با تاکيد بر کارکرد آموزشي رسانه ها معتقد است: با توجه به اهميت صيانت از محيط زيست، فضاي سبز و منابع آبي، دو موضوع بايد در اولويت آموزشي رسانه هاي محلي در کلانشهر تبريز قرار گيرد. اولي اطلاع رساني از لزوم جمع آوري روش نمک پاشي از سطح شهر و متعاقبا آموزش تغيير و اصلاح رفتار جمعي در مواجهه با بارش برف و يخبندان است.
وي تصريح کرد: شايد موضوع اهميت محيط زيست و بحران کم آبي در سالهاي اخير براي مردم ملموستر شده باشد، اما انتظارات و عادتهاي قبلي هنگام بارش برف و يخبندان همچنان باقي مانده است. بديهي است بخشي از مشکلات بوجود آمده در مواقع برف و بوران، به ترددهاي غيرضروري، استفاده از تايرهاي نامناسب، عدم تمايل به استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي و … باز ميگردد. تجربه استفاده از کمربند ايمني در خودروها نشان داد در صورت استفاده درست از ظرفيت هاي رسانه اي، ميتوان مردم را به تغيير و اصلاح رفتاري ترغيب کرد.
همچنين مهديه فرج زاده دکتري علوم ارتباطات نيز در اين خصوص ميگويد: همه ساله در فصل زمستان بحث نمک پاشي معابر، ميان طرفداران محيط زيست و مسئولان شهري و حتي جاده اي به اوج مي رسد. اما چند ماه از زمستان که مي گذرد اين بحث تا اولين بارش برف در سال بعد به فراموشي سپرده مي شود. شايد زمان چارهانديشي براي اين موضوع پاييز هر سال باشد. فصلي که مي توان در آن مقدمات جلوگيري از نمک پاشي و برنامهريزي دقيقتر براي حل مشکل يخزدايي در فصل زمستان را بهتر در آن پيش بيني کرد.
وي افزود: امسال رسانههاي محلي تبريز مي توانند با توجه به اينکه شهرداري تبريز کارگاه هاي محلول سازي را تقويت کرده و بنا بر گفته شهردار هيچگونه نمک پاشي نخواهد شد، به عنوان يار کمکي در اين زمينه عمل کرده و در بسترسازي اين فرهنگ که محلول پاشي جايگزيني نمک پاشي در اذهان عمومي شود، کارساز باشند چرا که با توجه به فراواني استفاده از فضاي مجازي توسط شهروندان و ميزان مقبوليت رسانه ها علي الخصوص صفحات مجازي رسانه هاي خبري استان، مي تواند کارساز باشد.
الهام آسياباني دکتري برنامه ريزي شهري نظري متفاوت در اين خصوص دارد، وي معتقد است در ابتدا به احتمال زياد توجيه شهروندان بر استفاده از محلول به جاي نمک پاشي، شايد نتيجه بخش نباشد و براي فرهنگسازي در اين زمينه بايد لااقل يک سال از انجام يک اقدام بگذرد و با دريافت نتايج مثبت و بازتاب اين نتايج به مردم مي توان راحت تر در اين خصوص فرهنگسازي کرد و در اين خصوص که چندين سال شهرداري با استفاده از نمک اقدام به برف روبي کرده است، بعد از گذشت يکسال و بازتاب اثرات مثبت از محلول پاشي راحت تر مي تواند، شهروندان را اقناع کرد.
وي تصريح کرد: چنانچه طي سال هاي قبل هرچند به طور مقطعي اين اقدام عملياتي شده ولي به طور ناقص بوده و بعد از يک مدت فراموش شده بود. پس بهتر است بعد از يک دوره اگر محلول پاشي نتيجه بخش بود، قدم هاي فرهنگي برداشته شود، چون اگر شهرداري از اين طرح جوابي نگيرد و يا آن را ناقص انجام دهد، چنانچه سال هاي قبل نيز شهروندان شاهد اين امر بوده اند، به اعتماد عمومي خدشه وارد مي شود.