1401/03/05 - 10 : 34
کد خبر: 25888
مراقب باشيد گوش‌هايتان سکته نکند
احرار: سکته صرفاً ويژه‌ي قلب و مغز نيست و ممکن است گوش هم دچار سکته شود که با کاهش ميزان شنوايي حسي عصبي در يک گوش به طور ناگهاني يا در طي چند روز اتفاق مي‌افتد.

سکت? گوش، آسيبي ناگهاني است که طي آن، فرد به طور ناگهاني شنوايي خود را به طور کامل يا ناقص از دست مي‌دهد. اين مکانيسم مانند سکته قلبي يا مغزي است و خون‌رساني به دلايل نامشخصي قطع مي‌شود و اکسيژن به بافت نمي‌رسد. اين نوع سکته علائم و راهکارهايي براي پيشگيري دارد.

يک متخصص گوش، حلق و بيني در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص اين بيماري اظهار کرد: به کاهش شنوايي حسي عصبي يک گوش که به صورت ناگهاني در کمتر از ?? ساعت اتفاق مي‌افتد، سکته گوش گفته مي‌شود.

 دکتر شبنم نوعي ادامه داد: اين بيماري در هر سني حتي در کودکان هم مي‌تواند اتفاق بيافتد و يک اورژانس پزشکي محسوب مي‌شود که اغلب بيماران با شکايت کاهش شنوايي ناگهاني خصوصاً بعد از بيدار شدن از خواب مراجعه مي‌کنند اما در برخي ديگر احساس وزوز يا پري گوش شکايت اوليه‌ي بيمار است البته در برخي نيز سرگيجه مي‌تواند وجود داشته باشد که حدود ?? درصد موارد را به خود اختصاص مي‌دهد. 

وي افزود: متاسفانه در مراحل اوليه بسياري از بيماران علائم سکته گوش را جدي نمي‌گيرند و اين اتفاق را به وجود جرم در کانال گوش ارتباط مي‌دهند يا ممکن است در اثر عفونت‌هاي حاد گوش مياني بدانند و با اين تصور که بعد از مدتي علائم از بين خواهد رفت، به پزشک مراجعه نمي‌کنند.

نوعي خاطرنشان کرد: بهترين زمان براي درمان و بازيابي شنوايي از دست رفته در طي چند روز اوليه‌ي اين بيماري است و با تاخير در شروع درمان، احتمال بازگشت شنوايي کمتر خواهد شد؛ بنابراين مراجعه‌ي اورژانسي به پزشک متخصص گوش، حلق و بيني مي‌تواند از ايجاد عوارض پايدار شنوايي جلوگيري کند.

وي در رابطه با علل ايجاد اين بيماري گفت: علل مختلفي براي سکته گوش مطرح است و گاهي علت خاصي هم نمي‌توان براي آن يافت اما اغلب عفونت‌هاي ويروسي مانند اورين با آسيب به عصب شنوايي و يا گوش داخلي در ايجاد آن دخيل هستند.

وي اضافه کرد: انسداد عروقي نيز دليل ديگر اين بيماري است که در آنها عصب شنوايي به دليل اختلال خون رساني دچار آسيب‌ مي‌شود و مشابه اتفاقي است که در سکته‌هاي مغزي ايجاد مي‌شود.

اين متخصص گوش، حلق و بيني بيان کرد: تغييراتي در محيط فيزيکي مانند اعمال جراحي، ضربه به سر، استرس‌ها، بيماري‌هاي خود ايمني و حتي تومورها نيز مي‌تواند منجر به ايجاد سکته گوش شود. 

وي با اشاره به راه‌هاي تشخيص سکته گوش، يادآور شد: تشخيص سکته گوش براساس شرح حال، معاينه باليني و انجام تست‌هاي شنوايي سنجي انجام مي‌شود که اگر قدرت شنوايي در يک گوش به صورت ناگهاني به بالاتر از ?? دسي بل در سه فرکانس متوالي يا بيشتر کاهش يابد، تشخيص سکته گوش مطرح مي‌شود.

وي همچنين در ارتباط با درمان سکته گوش نيز گفت:  درمان اصلي سکته گوش با شروع استروئيدهاي خوراکي براي کاهش التهاب انجام مي‌شود اما در صورت منع مصرف و يا بر اساس صلاحديد پزشک متخصص گوش، حلق و بيني ممکن است به تزريق چندين نوبت کورتيکو استروئيد در داخل گوش مياني نياز باشد همچنين داروهاي ضد ويروسي نيز ممکن است همراه استروئيدها تجويز شوند.

نوعي متذکر شد: برخي از بيماران پس از دريافت دارو شنوايي‌ آنها بهتر مي‌شود اما متاسفانه در برخي ديگر اين اتفاق نمي‌افتد به‌ويژه اگر سرعت کاهش شنوايي بيشتر بوده و يا شروع درمان با تاخير انجام شود؛ بنابراين در صورتي که کاهش شنوايي به درمان پاسخ ندهد و شدت افت شنوايي قابل توجه باشد، در صورت صلاحديد پزشک متخصص مي‌توان از سمعک نيز استفاده کرد.

وي اظهار کرد: اگرچه تومورها به‌عنوان علل کمتر شايع سکته گوش مطرح هستند اما در اغلب موارد براي رد آنها انجام ام آر آي درخواست مي‌شود.

وي در پايان ضمن تشريح راه‌هاي پيشگيري از سکته گوش، تاکيد کرد: سبک زندگي سالم مانند داشتن تغذيه سالم، خواب و استراحت کافي، کاهش استرس و هيجانات عاطفي و روحي مي‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به سکته گوش شود.

 

ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 8

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.