احرارخبر:سال هاست که موضوع بدعت زدايي از عزاداري هاي حسيني به بحث روز محافل خبري و مذهبي کشور تبديل شده است .
از چند روز مانده به محرم ضرورت مقابله با هر گونه خرافه پرستي در مکتب حسيني که باعث وهن شيعه و سو استفاده دشمنان اسلام مي شود ( چه آنها که با اساس اسلام مخالفند و چه آنها که مروج طالبانيسم و بدعت هاي افراطي در دين هستند ) مکرر اعلام مي شود .
اکنون ديگر از قمه زني اثري نمانده اما اشکال جديدي از اوهام و ذهنيات فردي در اين ايام ديده مي شود که با بهره گيري از تکنولوژي هاي جديد تبليغاتي از جمله چاپ بنر و بيلبورد و … خود را به باوري هاي اصيل عزراداران حسيني و شيفتگان عاشورايي تحميل مي کنند .
اگر گشتي در شهر بزنيد و حجم بنرها و داربست هاي برپا شده در سطح خيابانها و معابر را که به نوعي به تفاخر و چشم و هم چشمي هم مبدل شده نظاره کنيد مي بينيد که عزاداري خالصانه و سنتي دراد اندک اندک رنگ مي بازد. حالا برج و بارو و داربست و بنر و شمايل و بلندگوهاي چندبانده است که حرف اول و آخر عزاداري ها و دستجات حسيني را مي زند.
چاپ عکسي بزرگ از مداح و نوحه خوان مراسم که به نوعي شائبه تبليغاتي بودن را در اذهان ترسيم مي کند گوشه اي از اين تبليغات ناروا است .
از شعر ها و شعارهاي سخيف و بي بنياد و اساس هم نبايد گذشت که متاسفانه به رغم هشدارها و تذکراتي که از سوي مراکز و مراجع مذهبي به هيات ها و افکار عمومي داده شده اما همچنان ما شاهد اين نوحه ها و ابيات بي پايه و اساس که به نوعي بدعت در دين محسوب مي شود هستيم.
اما امسال آنچه در شهر بيشتر نمود پيدا کرده، و آن را نسبت به سال هاي گذشته متفاوت تر ساخته نصب انواع
داربست هاي مجلل و ايجاد و تزئين جايگاه هاي نوحه خواني آن هم به فاصله چند ده متر از هم است.
گويي ماراتن نصب داربست و جايگاه در شهر به راه افتاده است. در اين بين به نظر مي رسد که از يک مسئله مهم که همانا «وحدت شيفتگان حسيني» است غفلت شده است.
يکي از پيام هاي مهم عاشورا ضرورت وحدت و اتفاق شيعيان حسيني و اجتناب از تفوق و افتراق آنها بود. آنجا که به خاطر دنيادوستي و جاه طلبي برخي از همان شيعيان ظاهري و دوستان و پاي در رکايان حسين( ع) از او جدا شدند و امامشان را در صحراي کربلا تنها گذاشتند.
اينک اما در اين روزگار و بعد از ???? سال تعدد و کثرت دستجات حسيني که متاسفانه تعداد عزاداران برخي از آنها به چند ده نفر هم نمي رسد چندان خوشايند و برازنده آئين هاي خالص و زيباي حسيني نيست. در يک محله و خيابان به جاي آنکه شاهد اجتماع و اتحاد عزاداران در قالب يک دسته بزرگ حسيني باشيم شاهد راه اندازي و فعاليت هاي دستجات متعدد به فاصله چند ده متر هستيم که تعداد طبل و سنج و آلات به کار رفته در هدايت برخي از اين دسته ها از تعداد شاه حسين گويان بيشتر است! بلندگوها هر شب بيشتر و صداي آنها بلندتر مي شود تا صداي نوحه خوان اين دسته بلند تر از صداي نوحه خواني دسته همسايه باشد.
داربست ها و بنرهاي نصب شده اين دسته هر روز بيشتر و پررنگ و لعاب تر مي شود تا فضاي ايجاد شده آن از بنرهاي آن دسته همسايه چشمگيرتر باشد. حال بماند که رفتارها و حرکات و حتي پوشش برخي از حاضران در اين دستجات با هيچ يک از منش ها و سلوک عزاداران واقعي همخواني ندارد!
مسابقه نصب بنر و داربست و احتمال سقوط مخرب آن به جايي رسيده که شهرداري تبريز به صراحت به موضوع ورود کرده و هشدار داده که تبعات سقوط احتمالي اين بنرها و داربست ها بر عهده نصب کنندگان خواهد بود.
هر چند عزاداري حسيني در سال هاي مختلف نيازمند خلاقيت ها و نوآوري ها در سبک و نحوه اجراست اما نبايد برخي از توهمات و رفتارها و خرافات را با استفاده از تکنولوژي هاي نوين به صحنه عزاداري خالصانه حسيني تحميل کرد.
همه مراجع ديني و مذهبي اين رويه و نگرش به شخصيت آقا اباعبدا… الحسين و ?? شهيد کربلا را قبول نمي کنند. از نظر عقلي نيز اين عبارات و رفتارها و حتي برخي از آهنگ هاي مبتذل به کار رفته در نوحه خواني ها به هيچ وجه پذيرفته نيست و باعث سو استفاده بد خواهان دين و تشيع مي گردد .
اين قبيل رفتارها و عبارات چون سمي خزنده هستند که اگر با آنها مقابله نشود در سالهاي آينده مي تواند اساس باورهاي ديني مبتني بر عقلانيت محبان دلسوخته ي حسيني را زير سوال ببرد.
گزارش از محمد امين خوش نيت