بررسي گزارش هاي ثبت شده آب و هوايي مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان مي دهد که سرعت باد در اين شهر در 11 سپتامبر هيچگاه به بيش از 22 کيلومتر بر ساعت نرسيده است.جهت وزش هم با جهت واژگوني يکي نبود.
عصرايران نوشت:حادثه سقوط جرثقيل در مکه مکرمه در ساعت 5:10 عصر 11 سپتامبر اتفاق افتاد و منجر به کشته و زخمي شدن بيش از300 نفر شد. بلافاصله رسانه هاي سعودي در صدد توجيه علل و عوامل آن برامده و عامل جوي را مسبب وقوع اين حادثه ناميدند. به طوري که شبکه العربيه مدعي شد ، سرعت باد در لحظه وقوع حادثه 65 کيلومتر بر ساعت بوده است.
به نوشته شبکه خبري cnn عربي پا را فراتر از اين گذاشت و با رکورد شکني خبري، سرعت باد را در لحظه حادثه 95 کيلومتر بر ساعت گزارش داد و اعلام کرد که اين سرعت باد 37 سال گذشته خاورميانه بي سابقه است.
در همين راستا دکتر منصور المزروعي مدير مرکز علمي تحقيقات تغيير آب و هواي دانشگاه ملک عبدالعزيز با اشاره به اين نکته که سرعت باد بين 40تا 55 کيلومتر بوده است ، تغيير ناگهاني وضعيت جوي را عامل سقوط جرثقيل و قطع درختان دانست.
اما واقعيت چيست و آيا واقعاً توفان باعث اين حادثه شده است؟ بررسي ها نشان مي دهد که اساساً در زمان حادثه، هيچ توفاني در کار نبوده است به طوري که زائران بدون مشکل خاصي در تردد بوده اند و در صحن مسجدالحرام عبادت مي کردند.
بررسي گزارش هاي ثبت شده آب و هوايي مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان مي دهد که سرعت باد در اين شهر در 11 سپتامبر هيچگاه به بيش از22 کيلومتر بر ساعت نرسيده است.
نکته جالب تر اين که به گزارش پايگاه هاي خبري فعال در زمينه ثبت تغييرات آب و هوايي جهت وزش باد در مکه به سمت شمال غرب بوده که در جهتي غير از مسير سقوط جرثقيل (جنوب غرب) مي باشد.
نکته اي که در اين زمينه توجه به آن خالي از فايده نيست اين است که جرثقيل در پشت مقام ابراهيم سقوط نموده که بيشترين تراکم حجاج در آن مکان قرار دارد.
همچنين با بررسي وضعيت استاندارد قراگيري جرثقيل و مقايسه آن با حالت پس از وقوع حادثه مشاهده مي شود که پايه ي کنترل کننده آن در هنگام وقوع حادثه از بدنه اصلي منفک بوده است که جاي شگفتي دارد.
حال که مشخص شد اوضاع جوي در اين حادثه اثرگذار نبوده اند و با توجه به دستکاري صورت گرفته در جرثقيل، بايد به دنبال علل اصلي اين فاجعه پرداخت، فاجعه اي که دقيقاً در سالروز ?? سپتامبر و در شلوغ ترين نقطه مسجدالحرام رخ داد!