1394/06/22 - 14 : 17
کد خبر: 5693
گزارش:
تبريز از نگاه گردشگران
احرار خبر: وقتي گردشگران به شهري وارد مي‌شوند؛ بايد هزينه‌هايي را در آن شهر بپردازند، مثل هزينه غذا، هتل، مهمان‌خانه، تفريحات، حمل و نقل، گشت‌ها، تورها، و همچنين پولي که بابت خريد سوغاتي و کالاي بومي شهر ميزبان مي‌پردازند، که اين امر باعث رونق اقتصادي شهر ميزبان مي‌شود،

از اين رو صنعت توريسم به عنوان يکي از سه صنعت پردرآمد دنيا مطرح بوده و اکثر کشورهاي توسعه يافته براي جذب گردشگر، برنامه ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام مي دهند.

در همين کشور خودمان شهرهايي همچون تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، يزد و ... چندين سال است که براي براي جذب گردشگر داخلي و خارجي برنامه‌ريزي‌هاي گسترده اي انجام مي دهند و تا حدودي موفق هم عمل کرده اند.

زلزله، جنگ و با خاک يکسان شدن شهر، حکايت تبريز پير است.  در طول تاريخ، بارها زلزله تبريز را با خاک يکسان کرده و بناهاي ارشمند اين شهر را ويران کرده است، با اين حال بازهم تبريزي‌ها، تبريزي ديگر ساخته‌اند و امروزه اين شهر علي‌رغم جفاي زلزله، از نظر تعداد و تنوع مکان هاي تاريخي جزو بهترين‌هاي کشور است.

متأسفانه صنعت توريسم تبريز در گذشته کاملأ مغفول مانده و علي رغم پتانسيل بالاي اين شهر، حرکت مثمرثمر از متوليان گردشگري تبريز ديده نشده است و تبريزي ها تنها به گردشگري سلامت بسنده کرده اند که بي نظمي‌ها، همين گردشگران سلامت را هم از تبريز فراري داده است.

بي‌توجهي متوليان گردشگري تبريز به شناساندن جاذبه‌هاي گردشگري ايران باعث شده در بعد ملي نيز از تبريز به عنوان شهر گردشگري چشم پوشي شود؛ بطوري‌که شناساندن ويژگي هاي تبريز، جايي در صدا و سيما ندارد و ماحصل اين بي توجهي‌ها، باعث شده قطارهاي گردشگري اروپايي با گذر از تبريز، شهرهاي مرکزي ايران را به عنوان مقصد گردشگري انتخاب کنند.

 در سال هاي اخير متوليان گردشگري آذربايجان شرقي و تبريز حرکت خوبي را آغاز کرده اند و ديگر درب غرفه هاي تبريز در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي بسته نمي ماند. ساماندهي تفرجگاه ها، ايجاد تاکسي هاي از من بپرس، راه اندازي تورهاي تبريز گردي، توزيع نقشه به مسافران و ... اقداماتي است که سازمان توسعه گردشگري شهرداري با کمک ديگر سازمان هاي شهرداري انجام داده است.

اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و سازمان توسعه گردشگري شهرداري تبريز با هدف شناساندن جاذبه هاي گردشگري تبريز و آماده سازي شهر براي استقبال از مهمانان در يک راستا حرکت مي کنند.

يک روز با تور تبريز گردي همراه مي شويم، پا به پاي گردشگران و با عينک گردشگري به تبريز نگاه مي کنيم. گردشگران در اين تور علاوه بر تمجيد از تور تبريز گردي و ستايش بزرگمردان تاريخ آذربايجان، نقدهايي هم داشتند.

تبريزي ها خيابان‌هايشان را با نام قديمي مي شناسند

محمد زراسوند، يکي از گردشگراني است که اين روزها از مسجد سليمان براي گردش، به تبريز سفر کرده است، وي مي گويد: تبريز از هر نظر شهر زيبا و توسعه يافته است که تميز بودنش براي ما بسيار جالب و لذت بخش بود، همچنين تعداد تقاطع هاي غيرهمسطح هم در اين شهر خيلي زياد است که به روان شدن ترافيک کمک مي کند.

وي با انتقاد از کم عرض بودن خيابان هاي تبريز، اظهار مي کند: کم عرض بودن يکي از مهمترين مشکلات تبريز است، عرض کم خيابان ها باعث مي شود جايي براي پارک کردن خودروهايمان پيدا نکنيم و آدرس پارکينگي هم نمي دانيم که اتومبيل‌مان را پارک کنيم.

وي همچنين پيدا کردن آدرس موردنظر را يکي ديگر از مشکلات براي گردشگران مي داند و مي افزايد: تبريزي‌ها خيابان‌ها را با نام‌هاي قديمي مي شناسند و به همين دليل نمي توانند به خوبي ما را راهنما کنند.

اين گردشگر در رابطه با تورهاي رايگان تبريز گردي نيز مي گويد: اين ايده بي نظير است، طي چند روز با اين تورها تمامي محل هاي گردشگري تبريز را گشتيم و کلا بسيار عالي است.

مهرانه رود، پتانسيل فراموش شده تبريز

يکي ديگر از گردشگران که اهل تنکابن است، مي گويد: پيش از اين به تبريز سفر کرده بودم ، اين شهر نسبت به گذشته تبريز توسعه يافته تر شده است، ولي بازهم جا براي پيشرفت و توسعه وجود دارد به عنوان مثال، مهرانه‌رود که از وسط شهر عبور مي کند، پتانسيل خوبي براي تبريز است، ولي تبديل به زباله گاه شده است.

وي هم همچون ديگر گردشگران از تور تبريز گردي و راهنماهاي اين تور تقدير کرد.

عدم رعايت اصول شهرسازي و معماري در چهره تبريز

يکي ديگر از گردشگران که اهل مشهد بود، مي گويد: مردم تبريز بسيار مهمان نواز، با نزاکت و با شخصيت هستند که رفتار بسيار خوبي با مهمانان دارند، بار اولم است که به اين شهر آمده ام و بخاطر همين رفتارهاي خوب، بازهم به تبريز مي آيم.

وي با بيان اينکه تبريز شاخص هاي کلانشهر را ندارد، اظهار مي کند: تصور مي کردم تبريز خيلي توسعه يافته تر از شرايط فعلي باشد، البته معلوم است حرکت هايي در اين شهر آغاز شده است، اما هنوز با اصفهان، مشهد و تهران فاصله دارد.

اين گردشگر ادامه مي دهد: بناهاي تبريز با اصول شهرسازي و معماري ساخته نشده اند؛ بطوري که توازني بين تعداد طبقات بناها و همچنين معماري ساختمان ها وجود ندارد و معماري ساختمان هاي تبريز با معماري مکان‌هاي تاريخي آن متفاوت است.

وي با تمجيد از عملکرد تور گردشگري تبريز، اظهار مي کند: در شهرهاي اصفهان و مشهد هم چنين توري وجود دارد، ولي تور تبريز گردي هم رايگان است و همچنين برنامه هاي اين تور نسبت به تور ديگر شهرها، جذاب تر است.

اين گردشگر در پاسخ به اين سوال که کدام يک از بناهاي تاريخي تبريز را بيشتر پسنديديد؟ مي گويد: عمارت شهرداري تبريز با معماري ويژه و حيرت انگيز ساخته شده است که هر گردشگري را متحير مي کند و همچنين موزه به هم پيوسته با موضوعات مختلف در عمارت شهرداري وجود دارد.

علي مهدي زاده، يکي ديگر از گردشگراني است که تبريز را به عنوان مقصد گردشگري انتخاب کرده است، از قضا وي کارشناس شهرسازي هم مي باشد و با نگاه تخصصي تر تبريز را چنين نقد مي کند: « دفعه چهارم است که به تبريز سفر مي کنم، به نظر مي آيد تبريز به مرحله ي جديدي از مدرن شدن وارد شده است؛ چرا که در اکثر نقاط شهر پروژه عمراني در حال احداث است و تعداد تقاطع هاي غيرهمسطح اين شهر نسبت به گذشته افزايش يافته است که اين موضوع باعث تسهيل ترافيک مي شود، به نظرم مسئولان شهرداري تبريز از برخي چيزهاي جزيي همچون زيبايي بصري شهر، تجهيز تفرجگاه ها و پارک ها، نورپردازي هاي خيابان ها و ... غافل مانده اند.»

وي مي افزايد: «عجيب است بي ‌آر تي شهري همچون تبريز در چنين وضعي باشد. کمبود پارکينگ و تابلو و همچنين وجود شغل هاي مزاحم در بهترين نقاط شهر جزو نواقص اين شهر است.»

وي در رابطه با تورهاي تبريز گردي مي گويد: «ايده خوبي است، براي جذب گردشگر بايد سرمايه گذاري کرد، به اداره ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي پيشنهاد مي کنم در تمامي مقاصد گردشگري نمايشگاه هاي مختلف برگزار کند، همچنين مي شود با پخش موسيقي و فروش غذاهاي محلي در اماکن گردشگري شور و نشاظ ايجاد کرد؛ چرا که اکنون محل هاي گردشگري تبريز در سوت و کور هستند، گويي صنعت توريسم در تبريز فراموش شده است.»

بر اساس اين گزارش؛ رونق گردشگري امري است که هم مردم و  هم مسئولان به ضرورت آن پي برده اند، ولي آنچه که در شرايطي کنوني به نظر مي رسد اهميت دوچندان يافته است، اهتمام عملي به توسعه زيرساخت هاي گردشگري است و اميدواريم مسئولان شهري و استاني آذربايجان شرقي بيش از پيش به اين امر توجه کنند.

منبع: ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 5

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.