1394/06/21 - 14 : 24
کد خبر: 5686
«تاناکورا» آخرين راه حل خانواده‌هاي آبرومند
نمي‌توانم براي بچه‌هايم لباس نو بخرم
احرارخبر:در ساليان گذشته لباس‎هاي تاناکورا مشتري‎هايي داشت که علاقه‎مند بودند لباس‎هاي مارک بپوشند ولي اين روزها مشتري‎هاي اين لباس‎ها تغيير کرده‎اند.

اطراف ميدان رازي يا همان ميدان گمرک تهران و خيابان شوش و کوچه پسکوچه‌هاي آن، محل فعاليت يکي از مشاغل پررونق است. در اين فروشگاه‌ها لباس‌هاي رنگارنگ از روسروي و روپوش و لباس گرم تا کيف و کفش و شلوار جين پيدا مي‌شود؛ تنها بايد وقت گذاشت تا لباسي مناسب پيدا کرد. اين را فروشنده يکي از مغازه‌هاي تاناکورا مي‌گويد. اينجا تا دلتان بخواهد مي‌توانيد لباس‌هاي مختلف را بپوشيد و با لباس‌هاي ديگرتان هماهنگ کنيد؛ بدون اينکه صاحب مغازه شاکي شود و از کوره دربرود. البته در هر مغازه چندين فروشنده، فعال هستند. فروشندگاني که از لباس‌هاي گاهي عجيبشان مشخص است که خودشان هم تاناکوراپوش هستند.

قبلا کسي خجالت نمي کشيد

وجود اجناس مارک دار آن هم با قيمت يک دهم بازار مي تواند افراد را به خريد از اين مغازه ها ترغيب کند. داخل مغازه بويي تند و تيز به مشام مي‌خورد که خاص اين فروشگاه هاست. «مرتضي جعفرنژاد» يکي از کاسبان فروشگاه تاناکوراست. جعفرنژاد حدود ??سال است لباس دست دوم مي‌فروشد. «تا همين چند سال پيش هرجا فروشگاه تاناکورا افتتاح مي‌شد مردم به هم خبر هم مي‌دادند که مثلاً فلان جا، تاناکورايي باز شده و جنس‌هايش هم خوب است. اينطور نبود که کسي خجالت بکشد از ما خريد کند. البته ??، ?? سال پيش تنوع جنس مثل حالا نبود ولي مدل‌هايي که ما داشتيم گاهي در بهترين فروشگاه‌هاي شهر هم پيدا نمي‌شد و به همين دليل هم بود که فروشگاه‌هاي تاناکورا به يک باره پرطرفدار شد. اما رفته رفته، وضع تغيير کرد.»

مشتري هاي تاناکورا تغيير کرده است

جعفرنژاد معتقد است هنوز هم مشتريان خود را دارند اما نوع آنها کمي تغيير کرده است، توضيح مي‌دهد: «اين روزها کساني که از ما خريد مي‌کنند ديگر آنهايي نيستند که قبلاً به عشق لباس خارجي مي‌آمدند. بيشتر افرادي هستند که شايد دستشان اندکي تنگ باشد و دوست دارند لباس خوب بپوشند. معمولاً اين افراد دوست ندارند  که اطرافيانشان بدانند که از اينجا خريد مي‌کنند و اين موضوع را از رفتارشان مي توان فهميد. برخي از مشتريان ما وقتي مشغول وارسي و انتخاب لباس هستند کاملاً معلوم است که معذبند؛ به همين دليل تابلوي تاناکورا را از سر در مغازه برداشتيم تا مردم راحت‌تر باشند.»

در همين هنگام دختر جواني قيمت مانتوي مشکي را مي‌پرسد. مانتو ظاهراً بي‌عيب و نقص به نظر مي‌رسد و قيمتش آنقدر مناسب است که دختر بدون کوچک‌ترين چک و چانه‌اي آن را برمي دارد. مغازه‌دار مي‌گويد: «اين طور هم نيست که لباس‌هاي اينجا همگي کهنه و رنگ و رو رفته باشند. همين مانتو را ديديد؟! نهايتاً دو سه بار پوشيده شده. مارک دار هم است. همين مشتري اگر بخواهد همين مانتو را نو بخرد بايد حداقل ?? برابر پول دهد. البته مسلماً مي‌توان با کمي بيشتر از اين قيمت، جنس بي‌کيفيت و چيني هم پيدا کرد اما خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند لباس دست دوم بخرند اما کيفيت و دوختش خوب باشد.»

اين فروشنده مي گويد که سود بالايي از اين کار نمي برد: «با اين نرخ ارز و پول باربري و اجاره مغازه فکر نکنيد که سودمان هم آنقدر‌ها بالاست. به هر حال فروشگاه‌هايي هستند که لباس‌ها را با قيمت مناسب عرضه مي‌کنند و مسلماً نبايد توقع کيفيت بالا را از آنها داشت. همين خيابان جمهوري و راسته کوچه برلن اگر برويد کاپشن ??هزار توماني هم پيدا مي‌کنيد که چيني هستند يا کار توليدي‌هاي درجه چندم.»

خبري از دکوراسيون نيست

اينجا جايي است که خبري از رگال‌هاي شيک و قفسه‌هاي مرتب نيست. لباس‌ها در چند جعبه بزرگ روي هم ريخته شده است و آنهايي هم که چشمگيرترند روي چوب لباسي‌هاي نازک جا گرفته‌اند.

خانم مسني که مشغول وارسي لباس‌هاست دنبال پيراهن مجلسي براي خودش مي‌گردد. او مي‌گويد: «قيمت برخي لباس‌هاي مجلسي آنقدر بالاست که از عهده خريدش برنمي‌آييم. با اين قيمت‌ها افرادي مثل من ناچار هستند که لباس دست دوم بخرند. پسرم که دانشجوست مدتي پيش دنبال کاپشن چرم بود. جوان است و دوست دارد شيک و امروزي باشد. چرم فروشي‌ها کاپشن کمتر از يک ميليون تومان نداشتند. آمدم و از اينجا يک کاپشن مناسب براي او خريدم.»

يکي ديگر از مشتريان که چند لباس دست دوم خريده است نامش «محسن» است. او مي‌گويد: «قيمت بالاي لباس‌ها با توجه به نوع پارچه و ابزار و يراق آنها نکته عجيبي نيست. گاهي گران بودن لباس ها سبب مي‌شود برخي افراد کلاً قيد لباس تازه را بزنند يا منتظر بمانند تا پايان هر فصل که زمان حراج مي‌شود؛ اما تاناکورايي‌ها مغازه‌هاي هميشه حراجند. اين را از نوشته روي شيشه فروشگاه مي‌توان فهميد که حالا جاي تابلوي «تاناکورا» را گرفته و به اين شکل مشتريان را جذب مي‌کند.»

لباس‌ها ضد عفوني مي‌شوند!

«مهرداد عرب» صاحب يکي ديگر از فروشگاه هاي دست دوم فروشي در خيابان گمرک است. او درباره بيماري پوستي که ممکن است از اين لباس‌ها منتقل شود مي‌گويد: «معمولاً زمستان ها کسب و کار ما هم رونق مي‌گيرد. مردم به خريد لباس‌هاي تابستاني دست دوم علاقه چنداني نشان نمي‌دهند. دليلش هم اين است که اولاً قيمت لباس‌هاي نو تابستاني آنقدر زياد نيست و ديگر اينکه چون اين قبيل لباس‌ها با پوست بدن به صورت مستقيم تماس دارند مردم استقبال خاصي از آنها نمي‌کنند. البته همه اين لباس‌ها ضدعفوني مي‌شوند و بويي هم که از آنها به مشام مي‌رسد به دليل مصرف همين مواد است. تا به حال هم فردي را نديده ام که به دليل استفاده از اين لباس‌ها به بيماري پوستي مبتلا شده باشد. در مورد لباس‌هاي زمستاني اما قضيه فرق مي‌کند.» او ادامه مي دهد: «لباس‌ها دو دسته‌اند. لباس هايي مثل کاپشن و کت و شلوار کمتر ممکن است موجب بروز مشکل شوند ولي لباس هاي زير، چون در تماس مستقيم با بدن هستند در انتقال بيماري‌ها مؤثرند.»

راه حلي براي راضي کردن بچه ها

يکي از مصرف‌کنندگان تاناکورا دليل خريد خود را مشکل اقتصادي بيان مي‌کند و مي‌گويد: «من ? بچه دارم که هر کدامشان در سنين مختلف‌ و با سليقه‌هاي خاص خود هستند. براي تأمين نيازشان نمي‌توانم لباس هاي نو بخرم. ترجيح مي‌دهم پول کمتري براي خريد لباس بدهم و نياز آنها را همانطور که دوست دارند تأمين کنم. شايد برخي از مردم که مثل من مشکل اقتصادي دارند به دليل بوي بد لباس هاي دست دوم از آنها فراري باشند ولي با چند بار شستن اين بو هم از بين مي‌رود و قابل استفاده هستند.»

با اين وجود شايد بتوان جوانان طبقه متوسط را بيشترين مشتريان فروشگاه‌هاي تاناکورا دانست که زورشان به تورم نرسيده و اگر قبلاً سالي يکي، دوبار گذرشان به فروشگاه‌هاي برندهاي مطرح مي‌افتاد و بر حسب اتفاق خريد هم مي‌کردند حالا مشتري ثابت اين فروشگاه ها هستند.

تاناکورا ها چه قيمتي دارند؟

يکي از اصلي ترين دليل محبوبيت برخي تاناکورا‌ها، ارزان بودن جنس‌هايشان است؛ طوري که هر کسي با هر مقدار پولي که در جيبش دارد بتواند جنس دست دوم بخرد. البته به اين معني نيست که قيمت همه جنس‌هاي تاناکورا ارزان است. برخي از اجناس مارک دار و مرغوب دست دوم نيز با قيمت‌هاي بالا به فروش مي‌‌رسند. کفش‌هاي ورزشي و کتاني مارک دار از گران‌ترين جنس‌هاي تاناکوراست که بيشتر آنها ?? هزار تا ??? هزار تومان قيمت دارد و به قول فروشندگان اگر بخواهيد همين کفش‌ها را از بيرون بخريد بايد ??? هزار تا يک ميليون تومان پول بدهيد. قيمت ژاکت‌ها از ??? هزار تومان شروع مي‌شود تا حدود ??? هزار تومان. کاپشن‌ها هم از ??? تا ??? هزار تومان قيمتشان متفاوت است. لباس‌هاي مردانه و زنانه مارک دار هم از ??هزار تا ??? هزار تومان قيمت خورده است.

تاناکورا عفونت زا نيست ولي نمي توانيم آن را پيشنهاد دهيم!

دکتر «هوشنگ پوراشرف» متخصص پوست، احتمال انتقال هرگونه بيماري را از طريق پوشيدن لباس‌هاي دست دوم کم مي‌داند و مي‌گويد: «اگر اين لباس‌ها با شستن، ‌جوشاندن يا اتو کردن ضد عفوني شوند هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد.» او يادآوري مي کند که اگر از نظر بهداشتي مشکلي باشد مربوط به لباس هايي است که به صورت قاچاق وارد کشور مي شوند. او مي گويد: «برخي از لباس هاي دست دوم خارجي به صورت قاچاق و غير قانوني وارد کشور مي‌شوند که در اين صورت ممکن است باعث ايجاد بيماري شوند. بعضي از بيماري هاي‌ غير عفوني به صورت آلرژي، حساسيت پوستي و خارش ظاهر مي‌شوند. گاهي هم بعضي ويروس ها به دستگاه تنفسي حمله مي‌کنند و بر آن اثر مي‌گذارند. نوع حاد‌تر اين بيماري‌ها سياه زخم است که هم مشکلات ريوي و هم پوستي حاد ايجاد مي‌کنند. البته بايد توجه کرد که علايم اين بيماري‌ها بعد از چند هفته ظاهر مي‌شوند.»

اين متخصص پوست توضيح مي دهد: «اين لباس‌ها نمي‌توانند عامل انتقال بيماري باشند ولي وزارت بهداشت در صورت مشاهده چنين مواردي قطعاً با آن برخورد خواهد کرد. شايد لباس هاي تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدي پزشکي نداشته باشد ولي هيچ‌گاه نمي‌توان توصيه به پوشيدن آنها کرد. زيرا بسياري از ميکروب‌ها حتي بعد از شستن هم از بين نمي‌روند و تا زمان زيادي دوام مي‌آورند؛ مثلاً قارچ‌ها مي‌توانند عامل خطرزا براي افرادي باشد که از اين لباس‌ها استفاده مي‌کنند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشکلات پوستي و بعد با خطرات جدي عفوني همراهند. در واقع نمي‌توان به مصرف کنندگان اين لباس‌ها اطمينان داد که پوشيدن تاناکورا اگر تا به حال برايشان مشکلي ايجاد نکرده هميشه همين طور خواهد بود چون خيلي از ويروس هاي اين بيماري بعد از مدت طولاني خود را نشان مي‌دهند.»

با فروشندگان پوشاک تاناکورا برخورد مي شود

«ابوالقاسم شيرازي» رييس اتحاديه پوشاک و لباس تهران، پوشاک تاناکورا را حامل انواع بيماري‌هاي واگيردار پوستي مي‌داند و مي‌گويد: «وزارت بهداشت بر واردات پوشاک قاچاق هيچ نظارتي ندارد.» او واردکنندگان بي‌نام و نشان و فاقد صلاحيت را مسئول واردات پوشاک تاناکورا مي‌داند و مي‌گويد: «اين عده با واردات قاچاق و پخش پوشاک وارداتي در مناطق جنوبي شهر اقدام به توزيع در بازار مي‌کنند.»

رييس اتحاديه پوشاک و لباس دوخته تهران با تأکيد بر اينکه در صورت آگاهي از عرضه پوشاک تاناکورا با فروشندگان برخورد قانوني مي‌شود، مي‌گويد: «البته برخورد اتحاديه دردي را دوا نمي‌کند و بايد زمينه‌هاي استفاده از تاناکورا برطرف شود.»

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 7

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.