1394/06/21 - 14 : 18
کد خبر: 5685
گزارش
وضعيت نابه‌سامان سينماهاي آذربايجان غربي
از 20 سينماي موجود در آذربايجان غربي تنها سه سينما مربوط به حوزه هنري در مرکز استان داير بوده که اين سينماها نيز در وضعيت نامناسبي قرار دارند و در اين راستا حضور بخش خصوصي در ساماندهي وضعيت موجود سينماهاي استان موثر خواهد بود.

وضعيت سينماها در کشور مناسب نبوده و سينماهاي آذربايجان غربي نيز از اين قاعده مستثني نيست به‌طوري‌که از 20 سينماي موجود در استان فقط سه سينما مربوط به حوزه هنري در اروميه داير است که اين سينماها نيز با وضعيت مريضي کامل مواجه است.

با ادامه روند موجود سينماهاي استان استقبال و حضور مردم در سينماها روز به‌ روز کاهش خواهد يافت و يکي از اين عوامل که در روند رو به ‌زوال سينماهاي استان تأثيرگذار است تجهيزات و امکانات قديمي و ساختمان مستهلک سينماها در حوزه سخت‌افزاري است البته اين موضوع چندوجهي بوده و بايد از ابعاد مختلف بر آن پرداخته‌شود.

علاوه بر اينکه سينماها بايد به امکانات و تکنولوژي جديد تجهيز شوند محتواي فيلم‌هاي اکراني و توجه به سليقه مخاطبان نيز بايد مدنظر قرار گيرد و در راستاي رونق بخشي به اقتصاد سينماهاي استان طراحي و پياده‌سازي برنامه‌هاي فرهنگي و بهره‌گيري از طرح‌هاي تازه در حضور مخاطبان در سينماها تأثيرگذار خواهد بود.

سينماها مي‌توانند به پرطرفدارترين اماکن فرهنگي و عمومي جامعه تبديل شوند و زمينه ساعاتي براي استراحت و تفريح سالم و مطمئن خانواده‌ها فراهم کنند ولي تاکنون اين ظرفيت مغفول مانده و به‌درستي از آن بهره‌گيري نشده‌است.

رونق اقتصادي سينماها از دو جهت بخش نرم‌افزاري و بخش سخت‌افزاري قابل‌پيگيري است که بخش نرم‌افزاري شامل بحث فيلم باکيفيت و توجه به محتواي فيلم‌هاي اکراني و بخش سخت‌افزاري شامل بازسازي و نوسازي ساختمان سينما و تجهيز به تکنولوژي جديد است به‌طوري‌که بخش سخت‌افزاري و نرم‌افزاري لازم و ملزوم هم هستند.

وضعيت نابسامان سينماهاي آذربايجان غربي

رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي گفت: از سينماهاي موجود در آذربايجان‌ ‌غربي فقط سه سينما مربوط به حوزه هنري در اروميه داير است که اين سه سينما نيز با وضعيت مريضي کامل مواجه است.

عليرضا نوروزي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اروميه اظهار داشت: 20 سينما در کل استان وجود دارد که از اين تعداد 13 سينما مربوط به حوزه هنري است.

وي ادامه داد: از 13 سينماي مربوط به حوزه هنري کليه سينماها در تمامي شهرستان‌هاي استان تعطيل بوده به‌جز سه سينما که در مرکز استان شهرستان اروميه داير است و اين سه سينما نيز با وضعيت مريضي کامل مواجه بوده و فقط سرپا نگه داشته شده‌است.

رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي به وضعيت نامناسب سينماها در آذربايجان غربي اشاره کرد و متذکر شد: متأسفانه سينماهاي داير در اروميه نيز سينما محسوب نمي‌شود و فقط سالني براي پخش فيلم است.

نوروزي ادامه داد: هرچند که سيستم پخش ديجيتال بوده ولي کيفيت تصوير بالا نبوده و  پرده و سيستم صوت همه قديمي است و فقط سيستم پخش به‌صورت ديجيتال و جديد است و مابقي تجهيزات و ساختمان سينماها بسيار در وضعيت نامناسبي قرار دارد.

برنامه‌ريزي در راستاي بازسازي سينماها در شهرستان‌هاي خوي، مياندوآب و اروميه

وي بابيان اينکه وضعيت مالي موجود به‌هيچ‌وجه اجازه نمي‌دهد تعميرات و تغييرات لازم در سينماهاي استان انجام شود، يادآور شد: در برخي استان‌ها بازسازي‌ سينماها انجام و از وضعيت فعلي خارج شده به‌طوري‌که در يک سينما چند سالن کوچک با سيستم و امکانات جديد ايجاد شده است.

وي ادامه داد: در اين راستا اقداماتي در آذربايجان غربي  ازجمله در شهرستان‌هاي خوي، مياندوآب و اروميه انجام شده تا  يک سري بازسازي‌ها انجام شود.

وي خاطرنشان کرد: در راستاي ساماندهي وضعيت سينماها در شهرستان خوي اقداماتي انجام شده و در حال حاضر در مرحله تغيير کاربري بوده که درخواست تغيير کاربري  به وزارت خانه ارشاد بر اساس کميسيون ماده پنج ارائه‌شده و بعد از تغيير کاربري اقدامات لازم در سينماهاي خوي انجام خواهد شد.

رايزني با بخش خصوصي در راستاي بازسازي و نوسازي سينماهاي اروميه

وي تصريح کرد: در جهت ساماندهي و بازسازي سينماهاي اروميه عمدتاً با بخش خصوصي در حال رايزني بوده و اميد است بعد از توافق يک يا دو سينما با پنج سالن بازسازي شود و در اين راستا نيازمند مشارکت مسئولان شهري بوده که ازجمله اين ارگان‌ها شهرداري اروميه است.

نوروزي ادامه داد: اميد است از طرف شهرداري اروميه به اين موضوع با ديده فرهنگي پرداخته‌شود تا شاهد تغيير و تحول‌هاي فرهنگي و توسعه فرهنگي باشيم که در صورت عملياتي شدن اين برنامه شاهد تغييرات اساسي در سينماهاي استان خواهيم بود.

وي با اشاره به وضعيت نابسامان سه سينماي داير در اروميه، ابراز داشت: درصورتي‌که حمايت‌هاي حوزه هنري استان نبود 15 سال قبل نيز بايد اين سه سينما تعطيل مي‌شد و در حال حاضر منابع مالي اين سينماها نيز از حوزه هنري کشور تأمين مي‌شود درواقع سينماهاي داير در مرکز استان جيره‌خوار سينماهاي پرفروش بوده و منابع مالي آن‌ها از اين طريق تأمين مي‌شود.

نوروزي در خصوص عوامل مؤثر در استقبال و حضور مردم در سينماها، يادآور شد: افزايش حضور و استقبال مردم در سينماها از چند بعد بايد موردتوجه قرار گيرد ازيک‌طرف وضعيت سينماها در اين موضوع دخيل بوده و از طرف ديگر فيلم‌هاي اکراني و محتواي آن‌ها نيز بسيار تأثيرگذار است.

وي ادامه داد: اگر سينماهاي استان بازسازي و نوسازي و به امکانات و تجهيزات جديد مجهز شود حضور مردم در سينماها افزايش خواهد يافت و يک‌طرف قضيه دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي بوده که حمايت‌هاي لازم را داشته‌باشند و در اين راستا نياز نيست حتماً کمک مالي صورت گيرد بعضاً نياز بوده حمايت معنوي باشد.

اين مسئول ابراز داشت: درصورتي‌که در ادارات بن فرهنگي در کنار ساير بن‌ها به کارکنان ارائه شود مطمئناً در تغيير و تحول سينماها و بازديد و نوع رفت‌وآمد مردم مؤثر خواهد بود اگر خانواده‌ها را با سينما آشنا کنيم از اين مرحله به بعد روند حضور مردم در سينماها از وضعيت موجود خارج خواهد شد.

نوسازي و تجهيز سينماها به امکانات و تکنولوژي جديد، توجه به محتواي فيلم‌هاي اکراني و پيش‌بيني برنامه‌هاي جانبي ازجمله برنامه‌هاي فرهنگي از عوامل مؤثر در حضور و استقبال مخاطبان در سينماها است و  در اين راستا سينماها مي‌توانند به پرطرفدارترين اماکن فرهنگي و عمومي جامعه تبديل شوند و زمينه ساعاتي براي استراحت و تفريح سالم و مطمئن خانواده‌ها فراهم کنند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 4

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.