1394/06/21 - 13 : 32
کد خبر: 5679
تلاش يک‌ساله باغداران اهري را «لکه سياه» به يغما برد
سيب کيلويي 100 تومان + تصاوير
احرارخبر:باغداران اهري به دليل آفت «لکه سياه» درختان سيب امسال مجبور شدند توليدات سيب قره قرمز خود را با نازل‌ترين قيمت و به قيمت کيلويي 100 تومان حاصل دسترنج يک ساله خود را به دلالان کارخانه‌هاي کنسانتره بفروشند.

، شهرستان اهر با توليد سالانه 130 هزار تُن انواع ميوه‌هاي سردرختي و بيش از 85 هزار تُن سيب دومين قطب توليد اين ميوه در استان آذربايجان‌شرقي است؛ در اين شهرستان از هشت هزار و 500 هکتار باغات ميوه بالغ بر پنج هزار و 830 هکتار به سيب اختصاص دارد.

با وجود اينکه طي دو سال گذشته تمام محصولات باغي باغداران اهري به دليل سرمازدگي از بين رفته، اما اميد باغداران اهري به توليدات باغي امسال بود که متأسفانه در سال 94 نيز شيوع آفت لکه‌سياه که گريبانگير باغات ميوه شهرستان اهر شده بار ديگر باغداران زحمتکش اهري را با مشکل جدي مواجه کرد.

اين امر موجب شد سيب قره قرمز اهر که يک ميوه انحصاري منطقه با عطر و طعم ويژه با مشتري‌هاي اختصاصي بود، امسال نيز با کاهش تقاضا و نبود بازار مناسب براي عرضه محصول سيب مواجه شود.

فروش سيب با قيمت کيلويي 100 تومان

نهايتاً باغداران مجبور شدند توليدات سيب قره قرمز خود را با نازل‌ترين قيمت و به قيمت کيلويي 100 تومان حاصل دسترنج يک ساله خود را به دلالان کارخانه‌هاي کنسانتره بفروشند و بار ديگر دست خالي از يک سال تلاش در باغات خود باشند.

نقي پورحسن از باغداران شهرستان اهر که امروز حضوري به باغشان رفتيم با طرح مشکلات باغداران مي‌گويد: متأسفانه در دو سال گذشته سرمازدگي و تگرگ موجب شد تمام محصولات باغي کشاورزان و باغداران شهرستان اهر از بين برود.

وي ادامه داد: امسال نيز با وجود اينکه انتظار داشتيم حداقل با لطف الهي و تلاشي که انجام داده بوديم جبران مافات شده و با فروش مناسب محصولات سر درختي مخصوصاً سيب قره قرمز که يکي از محصولات مهم باغداران منطقه است بتوانيم قسمتي از ضرر و زيان سال‌هاي گذشته را جبران کنيم، اما متأسفانه چنين نشد.

اين باغدار اهري عنوان مي‌کند: متأسفانه امسال نيز آفت لکه سياه و نبود بازار مناسب و تقاضا براي فروش و پايين بودن قيمت‌ها موجب شد زحمات امسال نيز به هدر برود و هم‌اکنون ميوه‌هاي سيب قره قرمز با عنوان بادريز و کيلويي 100 تومان که هزينه بارگيري هم نمي‌شود به فروش برسد.

امين آقاياني‌فرد ديگر باغدار شهرستان اهر نيز بيان‌ مي‌کند: متأسفانه نبود بازار فروش مناسب و آفت لکه‌سياه موجب شده که باغداران رغبتي به برداشت محصولات باغي خود نداشته باشند.

اين باغدار اهري اضافه مي‌کند:  امسال نه‌تنها سيب قره قرمز خريداري ندارد بلکه اکثر محصولات سر درختي در دست باغداران مانده است، اميدواريم با تدبير ويژه مسئولان دست‌اندرکار، بازارياني مناسب براي خريد محصولات باغداران صورت گيرد و اگر چنين نشود قطعاً امسال مثل سال‌هاي گذشته با مشکل جدي مواجه خواهند بود.

وي از مسئولان درخواست کرد: براي حمايت از اشتغال توليد در بخش کشاورزي حمايت‌هاي اساسي و لازم از باغداران صورت گيرد.

بارندگي‌هاي مداوم موجب شيوع لکه سياه و مانع سمپاشي به موقع شد

مدير جهاد کشاورزي اهر نيز بارندگي‌هاي مداوم طي سال زراعي جاري را عامل شيوع آفت لکه سياه و مانع سمپاشي در موعد معين براي باغات ميوه اين شهرستان برشمرد.

محمد اسدي تشريح مي‌کند: متأسفانه بارش مداوم در روزهايي که نياز به سمپاشي براي مبارزه با آفت لکه سياه در شهرستان بود، موجب شد مبارزه با آفات باغي به خصوص لکه سياه در وقت مقرر انجام نشود و با وجود سمپاشي‌هاي سه مرحله‌اي اين مبارزه تأثيري در از بين بردن آفت لکه سياه نداشته باشد.

وي مي‌افزايد: متأسفانه شيوع آفت لکه‌سياه موجب شد که ميوه اختصاصي «قره قرمز» شهرستان اهر امسال کيفيت لازم را به براي آفت لکه سياه نداشته و بازار فروش اين ميوه انحصاري با مشکل مواجه شود.

اين مسئول به باغداران توصيه کرد: برگ‌هاي آلوده به آفت لکه‌سياه را از باغات جمع کنند تا موجبات آلودگي بيشتر نشود.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان اهر پيشنهاد کرد: حداقل برگ‌هاي ريخته شده کنار درختان ميوه را با بيل‌کاري در باغات دفن کنند و يا با استفاده از کودهاي هيدراته و پاشيدن کودها، برگ‌هاي آلوده موجود را تجزيه کنند تا از انتقال دوباره اين آفت جلوگيري شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 5

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.