احرارنيوز:مدير عامل سازمان قطار شهري تبريز و حومه گفت: از تبريز تا سردرود نيز قطار شهري در نظر گرفته شده و از سردورد تا شهر جديد سهند نيز قطار شهري توسط شرکت مادر تخصصي ايجاد ميشود.
محمدصادق پشمينهآذر صبح امروز در جلسه شوراي فني استان با اشاره به تاريخچه حمل و نقل ريلي در تبريز اظهار داشت: راهاندازي قطار شهري تبريز به بيش از يک قرن گذشته در تبريز برميگردد و در سال 69 نيز ايده اوليه قطار شهري مطرح شد و با توجه به نبود منابع مالي از سال 75 اين ايده مجددا طرح شد.
وي افزود: در سال 79 مطالعات جامع شهري تبريز انجام و 8 ميليارد تومان در سال بعدي به اين پروژه اختصاص يافته که در مرحله اول 70 کيلومتر در 4 خط طراحي شد.
مدير عامل سازمان قطار شهري تبريز و حومه گفت: در حال حاضر تنها بخشي از خط اول به بهرهبرداري رسيده و خط دوم نيز از قراملک تا شهيد فهميده و ميدان بسيج خواهد بود و 20 کيلومتر طول خواهد داشت.
وي بيان کرد: خط سوم فرودگاه تبريز تا ترمينال است و پيشبيني ميشود پر مسافرترين مسير باشد و شمال جنوب بوده و اقدامات اجرايي آن در حال مذاکره با شرکتهاي مختلف است.
پشمينهآذر افزود: خط چهارم نيز از ميدان آذربايجان آغاز شده و از وسط شهر عبور کرده و مطالعات آن نيز در حال نهايي شدن است و علاوه بر اين 4 خط، يک خط فرعي نيز در نظر گرفته ميشود.
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز و حومه يادآور شد: از تبريز تا سردرود نيز قطار شهري در نظر گرفته شده و از سردورد تا شهر جديد سهند نيز قطار شهري توسط شرکت مادر تخصصي انجام ميشود.
پشمينهآذر در ادامه سخنان خود با بيان اينکه خط اول در سه بخش در نظر گرفته شده است، گفت: خط اول در 6 ايستگاه به طول 5 کيلومتر از ائلگلي تا باغلارباغي است و نواقصي نيز وجود دارد که اين نواقص مانع بهرهبرداري نيست.
وي بيان کرد: فاز دوم به طول 4 کيلومتر نيمه اول سال 95 و فاز سوم اين خط نيز به طول 7 کيلومتر در سال 96 به بهرهبرداري ميرسد و پيشبيني ميشود کل خط به طول 17 کيلومتر در سال 96 به بهرهبرداري برسد.
پشمينهآذر گفت: آمادگي قطار شهري در زمينه استفاده از صنعت کاران شهر تبريز نيز وجود دارد و با تلاش مسئولان زمينههاي استفاده از صنعت داخلي و شهر تبريز به وجود آمده است.
وي گفت: در مورد قطار شهري تبريز با شرکت چيني در حدود 270 ميليون يورو قرارداد بسته شده و سطح فناوري که به شهر تبريز وارد خواهد بود انبوه بوده و تحول خوبي در زمينه اشتغال و صنعتيتر شدن شهر خواهد شد.
مديرعامل سازمان قطار شهري تبريز و حومه با بيان اينکه حجم عمليات قطار شهري عمدتا در زير زمين انجام ميشود، گفت: پروژههاي پيچيدهاي در حال انجام است و کارهاي زيادي در حال انجام است تا وضعيت مطلوبي حاصل شود.
وي با اشاره به تاخير در برخي وعدههاي داده شده در زمان راهاندازي قطار شهري گفت: برخي مسائل غيرمترقبه به وجود ميآيد و موجب تاخير در زمانهاي وعده داده شده ميشود و بر همين اساس در وعده دهي به مردم حساسيت داريم.
پشمينهآذر گفت: در حال حاضر از نظر اعتبارات مشکلي نداريم و در کنار فروش اوراق مشارکت شهرداري تبريز نيز همکاري خوبي دارد و از سفر رئيس جمهوري نيز منابع خوبي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: در زمينه قطار شهري تبريز بيش از 300 پيمانکار و نيز مشاوران و همکاران فني فعاليت دارند تا پروژه قطار شهري به بهرهبرداري برسد.