احرار: وزير راه و شهرسازي گفت: اتمام باقيمانده مسير خط آهن تبريز - ميانه در حدفاصل خاوران تا تبريز ? هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
محمد اسلامي روز سه شنبه در بازديد از پل باسمنج خط آهن ميانه - تبريز، با بيان اينکه خط ريلي ميانه - تبريز، تابستان سال گذشته با حضور رييس جمهوري افتتاح شد، اظهار کرد: با افتتاح اين طرح، پنج ساعت از مسير ريلي کاهش يافت.
وي گفت: باقي مانده مسير در ? بخش اجرا مي شود که يک بخش آن به طول 44 کيلومتر تا ايستگاه خاوران و بخش ديگر نيز از ايستگاه خاوران تا ايستگاه راه آهن تبريز به طول حدود ?? کيلومتر است که با بهره برداري از کل مسير، اين خط ريلي به مسير اروپا و قفقاز متصل مي شود.
اسلامي خاطرنشان کرد: بخشي از اين مسير روي زمين و 20 کيلومتر آن نيز در زير زمين اجرا مي شود؛ پل باسمنج نيز بزرگ ترين پل واقع در اين مسير است که طول آن يکهزار متر و داراي 20 دهنه 50 متري مي باشد.
وزير راه و شهرسازي اظهار اميدواري کرد با بهره برداري کامل از اين مسير، يک قطعه ديگر ريلي در کشور و منطقه به وجود آيد.
طرح راه آهن ميانه - تبريز حدود 203 کيلومتر است که 132 کيلومتر آن شامل مسير ميانه - بستان آباد و 70 کيلومتر باقيمانده در مسير بستان آباد تا تبريز است؛ با توجه به اينکه حداکثر سرعت آن براي واگنهاي باري 120 کيلومتر و براي واگنهاي مسافربري 160 کيلومتر در ساعت تعيين شده است. در صورت تکميل، فاصله بين تهران و تبريز را از نظر مسافت 114 کيلومتر و از لحاظ زماني ?.? ساعت کاهش مي دهد.
با بهره برداري از پروژه راه آهن ميانه - بستانآباد - تبريز، ترانزيت ريلي ايران براي نخستين بار به اروپا متصل مي شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ايروان، تفليس از طريق جلفا و ديگر مرزهاي آبي و خاکي به افزايش مبادلات بينالمللي و صادرات کالا به جمهوريهاي آذربايجان، ارمنستان و ترکيه مي انجامد.
براي اجراي اين طرح تاکنون نزديک به 2 هزار ميليارد تومان هزينه شده است.
وزير راه امروز براي افتتاح آزادراه تبريز - سهند و بازديد از طرح هاي راه و خط آهن آذربايجان شرقي، در تبريز به سر مي برد