احرار: راهآهن بستانآباد به تبريز که بخشي خط آهن ميانه به تبريز است که سومين و آخرين بخش از سفر يک روزه نوبخت به تبريز بود که دولت نيز بعد از بيست سال امروز و فردا کردن وعده افتتاح آن را تا پايان سال داده است.
سال 79 پروژهاي با عنوان خط آهن دو خطه تبريز به ميانه به منظور کاهش زمان و مسافت خط آهن تبريز به تهران که 114 کيلومتر ميشد و زمان نيز به پنج ساعت و نيم کاهش مييافت شروع شد که کم کاري پيمانکاران و تزريق قطره چکاني اعتبارات اين پروژه باعث تاخير طولاني در اتمام آن شد.
اين خط آهن با 175 کيلومتر از شهرهاي ترکمن چاي، بستانآباد و باسمنج به ايستگاه خاوران تبريز متصل مي شود که از بستان آباد تا ميانه 132 کيلومتر و تا تبريز 42 کيلومتر است.
اما آن چه که در اين ميان اهميت دارد، تاخير در اتمام پروژه راه آهن تبريز به ميانه است، اين تاخير در حالي است که اعتبار هزينه شده براي آن، در مدت کمي از محل صرفهجويي هزينه و انرژي باز خواهد گشت.
عبدالله تقي پور عضو شوراي شهر تبريز نيز در خرداد سال 98 در اظهاراتي با تاکيد بر لزوم احداث ايستگاه در شرق تبريز گفته بود: تراکم جمعيتي در ضلع جنوبي اتوبان کسايي در اثر ايجاد ايستگاه راهآهن ايجاد ميشود که ميتوان با تغيير محل ايستگاه راه آهن از ائل گلي به خاوران و توسعه خط ريلي مترو تا اين شهرک، توسعه شهر تبريز را با مخاطره مواجه نکنيم.
وي ادامه داده بود: راه آهن در توسعه رينک سوم از وسط تبريز ميگذرد، چرا جواديه دوم در تبريز ميسازيم؟ اگر ايستگاه راه آهن تهران-ميانه-تبريز به جاي ائل گلي تبريز در خاوران تبريز باشد به تمامي شريانهاي ارتباطي وصل خواهد شد.
اما محمدباقر نوبخت ?رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز به منظور بازديد از پروژه انتقال آب زاب به درياچه اروميه و بازديد از چندين طرح در حوزههاي مختلف در استانهاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي وارد تبريز شد.
وي با حضور در سد کاني سيب، سازه آبگير پرتال ورودي تونل، کارگاه پرتال مياني و پرتال خروجي شهر نقده و کانال خروجي تا رودخانه گذار چاي در محل سازه شوت از بخش هاي مختلف اين پروژه بازديد کرد.
نوبخت همچنين با حضور در پل ميانگذر شهيد کلانتري و حرکت به سمت ساحل درياچه اروميه از آخرين وضعيت درياچه اروميه بازديد کرد.
راه آهن بستان آباد به تبريز که بخشي خط آهن ميانه به تبريز است سومين و آخرين بخش از سفر يک روزه نوبخت به تبريز بود.
پرداخت تمام اعتبارات مصوبات سفر رياست جمهوري به آذربايجان شرقي
رئيس سازمان برنامه و بودجه در جريان بازديد از انتهاي خط آهن ميانه بستان آباد، مسافرگيري قطار تبريز به ميانه در ايستگاه بستان آباد را مورد قدرداني قرار داده و با ابراز اميدواري از رسيدن زودهنگام اين قطار به ايستگاه خاوران، گفت: بايد هر چه بيشتر تلاش شود تا قطار تبريز به ميانه به صورت کامل تکميل شود.
وي با اشاره به نخستين سفر رئيس جمهور به تبريز خاطرنشان ساخت: تمام اعتباراتي که در آن سفر وعده داده شده بود را پرداخت شد و تا اتمام پروژهها نظارت و جديت لازم را خواهيم داشت.
نوبخت اظهار داشت: راهآهن ميانه-تبريز يکي از طرحهاي بسيار مهم زيربنايي کشور است که با پيگيريهاي صورت گرفته، توانستيم مسير ميانه تا بستانآباد را در سال گذشته با حضور رئيس جمهور به بهرهبرداري برسانيم.
400 ميليارد تومان اعتبار براي اتمام راهآهن ميانه-تبريز اختصاص ميدهيم
وي با اشاره به مزاياي اين پروژه از جمله کاهش 100 کيلومتري مسير ريلي تهران تا تبريز و بهبود مشخصات فني اين مسير، افزود: بخش دوم اين طرح از ايستگاه بستانآباد تا ايستگاه خاوران تبريز به طول 44 کيلومتر تا پايان سال جاري تکميل ميشود.
نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب براي اين پروژه، 100 ميليارد تومان اعتبار نقدي براي احداث ابنيه و تجهيزات ايستگاه خاوران پرداخت شده و مابقي اعتبار نيز تا پايان سال جاري پرداخت خواهد شد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در اين بازديد با توضيحات مديران اجرايي پروژه راهآهن بستانآباد-تبريز در جريان آخرين وضعيت اجراي اين طرح قرار گرفت و دستورهاي لازم براي حل مشکلات اجرايي آن را صادر کرد.
پروژه راهآهن ميانه- بستانآباد- تبريز به طول 175 کيلومتر از ايستگاه فعلي راهآهن ميانه شروع شده و با گذر از شهرهاي ترکمانچاي، بستانآباد و باسمنج به ايستگاه کنوني تبريز متصل ميشود.
تاکنون 132 کيلومتر از اين طرح از مسير ميانه تا بستانآباد به بهرهبرداري رسيده و مسير بستانآباد تا تبريز نيز در حال اجراست که در صورت تکميل، فاصله بين تهران و تبريز را از نظر مسافت 114 کيلومتر و از لحاظ زماني 5.5 ساعت کاهش ميدهد.
کم کاري پيمانکاران پروژه خط آهن تبريز به ميانه را 20 ساله کرد!
اما آن چه که در اين ميان اهميت دارد، تاخير در اتمام پروژه راه آهن تبريز به ميانه است، اين تاخير تا آن حد زياد بود که محمدرضا پورمحمدي استاندار آذربايجان شرقي در جشنواره شهيد رجايي به مناسبت هفته دولت سال 1398 با خط و نشان کشيدن به پيمانکاران اين پروژه خطاب کرد: "پيش معاون رئيس جمهوري هم گفتهام، اگر راه آهن تبريز تا ميانه به زودي تمام نشود به تمام دست اندرکاران اين پروژه اعلام جرم خواهم کرد، يک عده بيعرضه در شش ماه فقط دکور اين پروژه را تغيير ميدهند و اهليتي براي تکميل آن ندارند."
به گزارش تسنيم در سال 79 پروژه اي با عنوان خط آهن دو خطه تبريز به ميانه به منظور کاهش زمان و مسافت خط آهن تبريز به تهران که 114 کيلومتر ميشد و زمان نيز به پنج ساعت و نيم کاهش مي يافت شروع شد که به ادعاي استاندار، کم کاري پيمانکاران اين پروژه باعث تاخير طولاني در اتمام آن شد، نه تاخير در پرداخت اعتبارات.
اين خط آهن با 175 کيلومتر از شهرهاي ترکمن چاي، بستانآباد و باسمنج به ايستگاه ائل گلي تبريز متصل مي شود که از بستان آباد تا ميانه 132 کيلومتر و تا تبريز 42 کيلومتر است.
تسنيم