1403/06/15 - 13 : 56
کد خبر: 51389
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
احرار: جهش توليد از راهبردهاي اساسي کشور براي افزايش اشتغال و توسعه اقتصادي است اما ناترازي توليد و مصرف برق به خصوص در فصول گرم سال مشکلاتي براي فعالان توليدي در بخش صنعت و کشاورزي ايجاد و حرکت چرخ توليد را با وقفه مواجه مي کند.

اثرات ناپايداري شبکه برق در بخش خانگي و عمومي در شهرها از جمله خسارت به لوازم برقي خانگي و افزايش ترافيک و اختلال در سيستم هاي حمل و نقل بر همگان آشکار است اما بخش توليد بيشترين آسيب را از اين ناپايداري مي بيند چون که توقف ناگهاني خطوط توليد و راه اندازي مجدد آنها هزينه هاي هنگفتي را به بخش توليد وارد مي کند.

به گفته کارشناسان ايجاد نيروگاه هاي جديد با وجود ظرفيت هاي مناسب طبيعي مثل باد و خورشيد يکي از راهکارهاي پيشنهاد شده براي رفع ناترازي برق در آذربايجان شرقي است.

تامين برق پايدار يکي از مطالبات اصلي صنايع آذربايجان شرقي

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تبريز با تاکيد بر اهميت تامين برق پايدار براي تداوم يا توسعه فعاليت صنايع گفت: در سال هاي اخير شاهد ناترازي شديد در حوزه انرژي در کشور و آذربايجان شرقي هستيم و همين دليل منجر به بروز قطعي هاي مکرر برق در واحدهاي توليدي و صنعتي استان در طول سال و به خصوص در ايام اوج مصرف مي شود.

سيد باقر شريف‌زاده، با بيان اين که تامين برق پايدار يکي از مطالبات اصلي صنايع استان است، اعلام کرد: بر اساس يافته هاي پژوهشي اتاق تبريز، ناترازي بودجه، عدم سرمايه‌گذاري در حوزه برق و عدم رغبت بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در حوزه ساخت نيروگاه‌ برق (به دليل نبود ثبات رفتاري از سوي دولت ها) منجر به بروز شرايط فعلي و بحران تامين انرژي در کشور شده است.
شريف‌زاده با اشاره به تبعات اقتصادي و اجتماعي ناترازي در حوزه انرژي اظهار کرد: تداوم اين شرايط به نفع هيچ کس نيست.

ضعف سرمايه گذاري در حوزه توليد برق

يونس اکبرپور پايدار، رئيس کميسيون صنايع، انرژي و احداث اتاق بازرگاني تبريز هم با اشاره به نبود زيرساخت هاي لازم در حوزه تامين انرژي در کشور گفت: عدم سرمايه‌گذاري در اين زمينه، در ساليان متمادي، باعث بروز مشکلات فعلي شده است و فعاليت واحدهاي صنعتي در اين شرايط با مشکل مواجه شده است.

بهره‌گيري از پانل هاي خورشيدي براي تامين برق صنايع، ايجاد و تسهيل شرايط براي سرمايه‌گذاري در حوزه ساخت نيروگاه ها را از راهکارهاي پيشنهادي دانست.

وي، بهره‌گيري از پانل هاي خورشيدي براي تامين برق صنايع، ايجاد و تسهيل شرايط براي سرمايه‌گذاري در حوزه ساخت نيروگاه ها را از جمله راهکارهاي پيشنهادي در اين زمينه دانست و حمايت جدي دولت و ثبات در تصميمات در اين زمينه را پيش‌شرط تحقق اين امر دانست.

مديرعامل برق منطقه‌اي آذربايجان‌ ظرفيت اسمي نيروگاه هاي منطقه شمالغرب (آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اردبيل) را حدود پنج هزار و 600 مگاوات اعلام کرد و گفت: توان توليد اين نيروکاه ها چهار هزار و 200 مگاوات برق است.

رسول اسماعيل زاده به بيان اينکه تراز توليد برق در منطقه حدود 200 مگاوات بيشتر از مصرف است، گفت: مصرف برق در منطقه آذربايجان هفت درصد افزايش يافته است که بخش عمده آن مربوط به حوزه صنعت است.

وي افزود: افزايش مصرف برق در حوزه صنعت نشانه افزايش صنايع، اشتغالزايي و کارآفريني در منطقه است و با توجه به توان منطقه و استان در حوزه صنعت، نياز به افزايش ظرفيت توليد با احداث نيروگاه هاي جديد وجود دارد.

وي با اشاره به اينکه به ازاي هر يک درجه افزايش دما از ?? درجه سانتي گراد، نياز به افزايش يک هزار و ??? مگاوات توليد نيروگاه است، يادآور شد: افزايش ظرفيت نيروگاه ها نياز به مصرف انرژي مانند گاز و گازوئيل و تامين آب براي نيروگاه هاي داراي برج «تر» دارد و در نتيجه با هر ميزان افزايش مصرف برق، ميزان مصرف انرژي و آب نيز افزايش مي يابد.

 

 

بخش صنعت چشم انتظار نيروگاه هاي مجازي

مديرعامل برق منطقه‌اي آذربايجان‌ با تاکيد بر پيوستگي بين مصرف آب و برق، گفت: سرمايه گذاري براي توليد برق زمان بر بوده و راه چاره در اين زمينه استفاده از نيروگاه هاي مجازي يعني فرهنگ سازي براي مصرف مناسب و بهينه آب و برق است.

اسماعيل زاده، با بيان اينکه تک تک مردم در مصرف آب و برق، مدير محسوب شده و مسوول هستند، از مردم خواست با مصرف بهينه، مسوولان برق منطقه اي آذربايجان را در تامين برق مورد نياز در ايام اوج مصرف ياري کنند.

وي با اشاره به اينکه ظرفيت توليد نيروگاه هاي استان آذربايجان شرقي حدود يک هزار و ??? مگاوات است، يادآور شد: هم اکنون ??? مگاوات برق از طريق نيروگاه تبريز، ??? مگاوات از نيروگاه سهند و ?? مگاوات از نيروگاه صوفيان توليد مي شود و علاوه بر آن 450 مگاوات نيز از طريق نيروگاه بخش خصوصي هريس و حدود 60 مگاوات نيز از نيروگاه هاي کوچک بخش خصوصي در استان برق وارد شبکه توزيع مي شود.

سرپرست استانداري آذربايجان شرقي هم با اذعان به اينکه نيرگاه هاي ما متناسب با توسعه صنعت، توسعه نيافته اند، اظهارکرد: اين موضوع ملي بوده و صرفا استاني نيست و ما در مجموعه استان سعي کرده ايم موضوع را مديريت کنيم.
تراب محمدي با بيان اينکه متاسفانه صنعت ما بر اساس آمايش سرزميني توسعه نيافته است، گفت: در کنار توسعه صنعت فولاد، زير ساخت هاي مورد نياز آن همچون برق و آب نيز بايد توسعه يابد.
وي افزود: يکي از اين راه ها، ايجاد نيروگاه هاي کوچک براي واحدهاي صنعتي توسط بخش خصوصي است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 2

  آخرین اخبار
کمبود ذخاير خوني در تبريز
دستگيري قاتل سه عضو خانواده بنابي در کمتر از هشت ساعت
چهارمين کاروان تجهيزات آموزشي و هنرستاني با ياد و نام شهداي استان، به نواحي و مناطق آذربايجان شرقي راهي شد
برقراري مجدد ارائه تسهيلات خريد تراکتور به کشاورزان از ماه آينده باتدبير وزير جهاد کشاورزي
ابراهيم مولائي دبير اجرايي بيست‌ويکمين کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران و چهارمين جشنواره مردم‌داري شد
همه ايرانيان بايد شهد شيرين موفقيت‌هاي تراکتورسازي را بچشند
اجراي طرح شهيد عجميان در هزار و 100 مدرسه استان
استاندار جديد آذربايجان‌شرقي اين هفته انتخاب مي‌شود
امام جمعه تبريز: صهيونيست‌ها به هيچ چيز پايبند نيستند
کشف 11 ميليارد ريال کالاي قاچاق در مراغه
  پربازدیدترین اخبار
همه ايرانيان بايد شهد شيرين موفقيت‌هاي تراکتورسازي را بچشند
اجراي طرح شهيد عجميان در هزار و 100 مدرسه استان
امام جمعه تبريز: صهيونيست‌ها به هيچ چيز پايبند نيستند
ابراهيم مولائي دبير اجرايي بيست‌ويکمين کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران و چهارمين جشنواره مردم‌داري شد
استاندار جديد آذربايجان‌شرقي اين هفته انتخاب مي‌شود
برقراري مجدد ارائه تسهيلات خريد تراکتور به کشاورزان از ماه آينده باتدبير وزير جهاد کشاورزي
چهارمين کاروان تجهيزات آموزشي و هنرستاني با ياد و نام شهداي استان، به نواحي و مناطق آذربايجان شرقي راهي شد
کمبود ذخاير خوني در تبريز
پزشکيان: چاره‌اي جز حل موضوع FATF نداريم/ چين شريک استراتژيک ما است
دستگيري قاتل سه عضو خانواده بنابي در کمتر از هشت ساعت
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.