1394/4/10 - 05 : 44
کد خبر: 3694
لعيا فرزدي:
استرس، عاملي تعيين کننده در مسير درمان ناباروري
احرار نيوز: متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي، استرس را عامل تعيين کننده و بسيار مهم در فرآيند درمان نازايي عنوان کرد.

به گزارش احرار نيوز: دکتر لعيا فرزدي  اظهار کرد: زوج هاي نابارور به زوج هايي مي گوييم که در طول يکسال بدون اينکه پيشگيري از بارداري داشته باشند، بارور نشده اند.

 وي ادامه داد: تصور عموم بر اين است که آمار ناباروري افزايش يافته است ولي اينچنين نيست و مطالعات و بررسي ها نشان مي دهد که آمار نازايي افزايش نيافته و به دليل افزايش سطح آگاهي عمومي و به دليل  اينکه شانس بارداري در هر دوره درمان، 100درصد نيست مراجعه مردم  به مراکز درمان ناباروري بيشتر شده است.

 وي در خصوص علل بروز ناباروري اظهار کرد: عوامل متعددي در بروز اين بيماري دخيل است که مي تواند از جمله آنها به  فاکتورهاي لوله اي و بعضي رفتارهاي پرخطر جنسي اشاره کرد.

 فرزدي تاکيد کرد: امروزه با استفاده از روش هاي کمک باروري درصد قابل ملاحظه اي از زوج هاي نابارور قابل درمان هستند و حتي زوج هايي که درگذشته غير قابل درمان شناخته مي شدند نيز با مي توانند با استفاده از روش هاي کمک باروري جديد بچه دار شوند که انواع اين روش هاي نيز فرق مي کند.

 وي ادامه داد: در خصوص زوج هايي که مشکل ناباروريشان با توجه به سن مريض و با توجه به مدت نازايي شان کم باشد از ساده ترين روش هاي کمک باروري استفاده مي کينم ولي در  موارد پيشرفته، ساير روش هاي کمک باروري را پيشنهاد مي دهيم.

 وي افزود: امروزه در مورد بيماراني که اصلا بچه دار نمي شوند روش هاي نويني را استفاده مي کنند مانند خانمي که داراي رحم نباشد ولي امروز با استفاده از رحم اجاره اي اين افراد مي توانند صاحب فرزند شوند و يا درمورد خانم هايي که تخمک نداشتند و دچار نارسايي تخمدان بودند، امروزه مي توانند با استفاده از تخمک هاي اهدايي بچه دار شوند يا در رابطه با فاکتور مردانه که يکي از علل مهم نازايي هست و درمواردي که شوهر حتي اسپرم نداشته باشد، بازهم مي توانيم به طريقي به آنها کمک کنيم.

 اين متخصص درمان نازايي ادامه داد: البته اين درمان ها بر اساس قانون هر کشور و بر اساس مسائل فقهي هر کشور فرق مي کند و هر فرد بايد بر اساس قانون کشور متبوعش درمان شود مثلا درمورد افرادي که اسپرم ندارند بيمار مي تواند از اسپرم فرد ديگر يا از جنين اهدايي افراد ديگر استفاده کند که امروزه از نظر قانون کشور ما اسپرم اهدايي نداريم و در خصوص اين مورد بين فقها اختلاف نظر هست، ولي از نظر جنين اهدايي يک قانون مصوب داريم که اکثر بيماران بعد از مراجعه به دادگاه و اخذ موافقت با کمک ما مي توانند بچه دار شوند.

 وي گفت: در برخي از کشورهاي اروپايي برخي ها اجازه استفاده از اسپرم يا جنين اهدايي ندارند مثلا در کشور آلمان نمي توانند از جنين اهدايي استفاده کنند، هر کشوري نسبت به خودش قانون خاص دارد.

 فرزدي، در خصوص روش هاي کمک باروري آي يو آي گفت: آي يو آي يعني تزريق اسپرم شسته شده به داخل رحم، که ساده ترين روش درماني براي زوج هاي نابارور بوده و در مورد مرداني که مشکل اسپرم داشته باشد يا زناني که آنتي بادي آنتي اسپرم داشته باشد اين روش استفاده مي شود، همچنين در زوجيني که بر اساس اين بررسي ها ما هيچ علتي براي نازايي انها پيدا نکنيم و مدت نازايي بيش از سه سال باشد از آي يو آي استفاده مي کنيم .

 وي ادامه داد: در اين روش اسپرم خود فرد را بعد از اينکه در آزمايشگاه شستشو دادند، بر اساس حرکت و شکل اسپرم ها گزينش کرده و به داخل رحم تزريق مي کنيم  که تعداد قابل توجهي از بيماران از اين روش ساده نفع مي برند .

 فوق تخصص زنان و زايمان يادآور شد: مريض بايد بداند که در درمان نازايي هيچ وقت يک دوره درمان کافي نيست، بيماراني که از آي يو آي استفاده مي کنند حداقل چهار الي شش سيکل بايد از اين روش استفاده کنند، بايد تا چهار الي شش بار اين روش را تکرار کنند، ولي هم از لحاظ عاطفي، هم به لحاظ هزينه و هم رفت و آمد براي افراد مشکل پيش مي آيد.

عدم حمايت از خانواده يا شوهر ، يکي از مشکلات اصلي بيماران

 وي يادآور شد: حاملگي مربوط به دو زوج است، بيماران ما گاهي از سوي خانواده حمايت نمي شوند، استرس يک عامل بسيار مهم در مسير درمان ناباروري است، ما مواردي داريم که بيمار درمان مي شود ولي به دليل استرس شديد حامله نمي‌شود، لذا از خير حاملگي مي گذريم تا استرس بيمار کم  شود و ميبينيم که مريض بعد از دو ماه خود به خود حامله مي شود.

 وي اظهار کرد: بيماراني که آي يو آي مي شوند نياز به استراحت کامل ندارند، فقط بعد از آي يو آي 20 دقيقه در آن وضعيت باقي مي مانند، بعد مريض به خانه رفته و امور روزانه را انجام مي دهد و  نيازي به استراحت مطلق نيست .

 فرزدي تاکيد کرد: در حالت نرمال، اسپرم در داخل لوله رحم تخمک را بارور مي کند، جنين که در داخل لوله رحم تشکيل شد بعد از سه روز به داخل رحم منتقل مي شود و بعد از سه روز که آندومتر هم آماده شد جنين داخل آن جايگزين مي شود، ولي در افرادي که مشکل نازايي دارند ما از روش ديگري به نام آي وي اف استفاده مي کنيم، در اين روش که روش آزمايشگاهي يا بچه آزمايشگاهي نام دارد،  بعد از تشکيل جنين 48 الي 72 ساعت بعد جنين را به داخل رحم منتقل مي کنيم .

 وي در خصوص هزينه هاي درمان ناباروري نيز گفت: هزينه هاي اين روش هاي درماني بر اساس آيين نامه جديد طرح سلامت و بر اساس مراکز دولتي و خصوصي متفاوت است، هزينه دارو هم در اين مورد مهم است چون براي درمان، دارو نيز تجويز مي کنيم که اکثر داروها توسط بيمه ها حمايت مي شود ولي با اين حال هزينه هاي درمان نسبتا بالا است.

 وي ادامه داد: استفاده از جنين فريز شده هم يکي از روش هاي نوين است که هم عوارض و هم هزينه را کم کرده است، يعني بيماري را که تحت تحريک تخمک گذاري قرار مي دهيم و هفت يا هشت تخمک و يا هفت تا جنين به دست مي آيد و ما تمام اين جنين ها را منتقل نمي کنيم و بقيه را فريز مي کنيم و اين فريز مدتها باقي مي‌ماند و اگر مريض در اين زمان حامله نشد در ماه‌هاي بعدي از جنين فريز شده استفاده مي کنيم .

 فلوشيپ تخصصي زنان و زايمان، تاکيد کرد: نازايي از رشته هايي است که پيشرفت علمي خيلي خوبي داشته و امروزه کارهايي که در مراکز نازايي ايران انجام مي شود کمتر از ساير کشورها نيست و ما داروها و امکانات بسيار خوبي در اختيار داريم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 9

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.