احرار: معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور گفت: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان براي ساخت پايانه مرزي کلاله - آغبند مصمم بوده و با جديت کار را پيش مي برند.
، داريوش اماني روز جمعه در بازديد از محل ساخت اين پايانه در نقطه صفر مرزي ايران و جمهوري آذربايجان، اظهار کرد: تقسيم کار بين 2 کشور به اين ترتيب است که جمهوري اسلامي ايران پايانه مرزي را احداث کرده و جمهوري آذربايجان نيز به موازات آن پل روي رودخانه ارس را مي سازد.
وي با بيان اينکه فاز اول اين پايانه و پل روي رودخانه در مدت يکسال ساخته خواهد شد، افزود: اين طرح از اول امسال آغاز شده و در 2 طرف مرز، 2 همسايه با اراده کافي مصمم هستند تا در مدت معين کار را به سرانجام برسانند.
اماني با بيان اينکه براي آزاد سازي زمين و پيش بيني سايت موقت، چهارهزار ميليارد ريال هزينه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: کل اين پايانه در زميني به مساحت 19 هکتار ايجاد خواهد شد که در فاز اول هشت هکتار در حال آماده سازي است.
رئيس سازمان راهداري کشور گفت: اين طرح در قالب شبکه بزرگراهي ايران راه با هدف افزايش ترانزيت اجرا مي شود و در اين زمينه قرار است جاده نوردوز به کلاله را نيز چهاربانده کنيم.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه قرارداد اوليه با پيمانکار براي چهاربانده کردن اين مسير ??? کيلومتري حدود پنج هزار ميليارد تومان است، افزود: پيش بيني مي شود پس از ساخت گذرگاه ارس و پايانه مرزي کلاله - اغبند، بخش زيادي از ترانزيت کشور همسايه جمهوري آذربايجان از اين مسير اتفاق بيفتد.
در نشست مهر ماه سال 1402 روساي کميسيونهاي مشترک اقتصادي ايران و جمهوري آذربايجان صورت جلسه اجرايي شروع عمليات پل آغبند براي تعيين جزييات اجرايي و صورت جلسه اجرايي عبور مسير ريلي از خاک ايران در احداث کريدور ريلي ارس امضا شد که بر اساس آن، پلي براي خط آهن بر روي رود ارس با سرمايهگذاري طرف آذربايجاني ساخته خواهد شد. اين پل به موازات پل آغبند که مسير خودرويي بر روي رود ارس است، احداث ميشود.