1391/12/8 - 09 : 56
کد خبر: 361
رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي
درياچه اروميه اراضي کشاورزي 7 شهرستان آذربايجان‌شرقي را به مخاطره انداخته است
رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان‌شرقي گفت: متاسفانه اراضي کشاورزي هفت شهرستان در آذربايجان شرقي تحت تاثير خشک شدن درياچه اروميه قرار داشته و از اين بابت به مخاطره افتاده‌اند.
به گزارش احرارنيوز، مسعود محمديان در جمع مهندسان استان با اشاره به اينکه سازمان نظام مهندسي کشاورزي يکي از مهم‌ترين تشکل‌هاي غيردولتي بخش کشاورزي است، اظهار کرد: اين سازمان با اقداماتي مفيد نظير کاهش تصدي‌گري در بخش کشاورزي و انجام کارهاي کشاورزي به صورت عملي در مزارع يک بازوي قدرتمند براي بخش کشاورزي شده است.
 
وي با بيان اينکه بخش کشاورزي نه تنها در اشتغال کشور نقش عمده‌اي دارد بلکه در امنيت غذايي نيز نقش مهمي ايفا مي‌کند، افزود: بخش کشاورزي پايه اصلي اقتصاد کشور و از محدود بخش‌هايي است که مولد بخش‌هاي ديگر است.
 
محمديان بخش کشاورزي را عاملي در تقويت ساير بخش‌هاي اقتصادي دانست و افزود: در کنار صنعت محور توسعه آذربايجان شرقي نيز متکي بر کشاورزي و دامداري بوده و کشاورزي در استان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.
 
کوچک‌بودن اراضي کشاورزي و محدوديت منابع آب مشکلات بخش کشاورزي
 
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان، کوچک بودن اراضي کشاورزي و محدوديت منابع آبي را از جمله مشکلات بخش کشاورزي دانست و افزود : اين موضوع  سبب ايجاد مشکلاتي در انتقال علوم جديد کشاورزي به کشاورزان مي‌شود که در اين خصوص رسالت مهندسان ناظر بيش از پيش است.
 
محمديان جايگاه علم را در دنياي امروز بسيار ارزنده خواند و گفت: تسلط علم و اعتماد بشر به علم باعث پيشرفت تکنولوژي شده است.
 
وي با بيان اينکه مهندسين مجهز به علم مي‌توانند تحول بسيار عظيمي را در بخش کشاورزي ايجاد کنند با اشاره به عدم بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي گفت: مهندسان بايد در تصميم‌گيري‌هاي خود مصمم بوده و از علم و تخصص خود براي بکارگيري فرصت‌هاي موجود و توسعه بخش کشاورزي استفاده بهينه کنند.
 
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان استفاده از کارشناسان را به عنوان مشاور در مزارع و باغات حائز اهميت دانست و گفت: هم اکنون بيش از 99 درصد کشاورزي در بخش خصوصي انجام مي‌شود از اين رو بايد از ظرفيت‌هاي فني و تخصصي کارشناسي در بخش خصوصي بکارگيري بهينه شود.
 
وي با بيان اينکه واگذاري طرح‌ها بايد در قالب تشکل‌هاي خدمات فني و کلينيک‌ها ساماندهي شود گفت: با همکاري سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي استان و با استفاده از توان علمي و کارشناسي اعضاي اين سازمان در قالب طرح‌هاي گندم، جو، کلزا ، حفظ نباتات ، باغباني و دامپروري نيروهاي مهندس اين سازمان بکار گرفته شده‌اند.
 
محمديان ضمن اعلام رضايت از عملکرد سازمان نظام مهندسي استان، از اعضا اين سازمان خواست تا دانش روز را به کشاورزان معرفي و اعتماد آنان را جلب کنند.
 
وي با اشاره به اينکه در قوانين موجود، اعم از قانون تاسيس و قانون افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي، بسترهاي قانوني لازم براي فعاليت مهندسان اين سازمان براي نظام‌مند شدن فعاليت‌هاي کشاورزي با نقش آفريني فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي کشاورزي فراهم شده است، گفت: اين سازمان بايد به استناد همين قوانين و در راستاي ارتقاي کيفي و کمي توليد محصولات کشاورزي فرآيند توليدات اين بخش را فني و مهندسي کند.
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان با اشاره به اينکه سازمان نظام مهندسي بزرگ‌ترين سازمان تخصصي بخش است، ادامه داد: اين سازمان بايد کشاورزي را به سمت کشاورزي مهندسي که شيوه‌اي پيشرفته از کشاورزي بوده و در آن مجموعه اقدامات و فعاليت‌هاي لازم براي بهره‌برداري از آب و خاک و ساير منابع پايه به منظور توليد محصولات گياهي و حيواني در چهارچوب ضوابط و معيارها و استانداردها و دستورالعمل‌هاي مورد نظر علوم مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي صورت مي‌پذيرد، هدايت کند چون حاصل اين نوع کشاورزي، رفاه، آسايش و امنيت کشاورزان، حفظ و پايداري محيط زيست و منابع پايه کشور با نقش آفريني مهندسان کشاورزي و منابع طبيعي و محيط زيست را به همراه خواهد داشت.
 
محمديان به واگذاري تصدي‌هاي بخش کشاورزي به سازمان نظام مهندسي برابر قوانين افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي و نظام جامع دامپروري اشاره کرد و افزود: اين روند انتقال نبايد به معني صرف واگذاري امور غيرحاکميتي باشد بلکه از طريق اين واگذاري، بايد روند صدور پروانه و خدمات فني و مهندسي تسهيل و روند آسان سازي امور فراهم شود از اين رو در اين راستا کليه تصدي‌گري‌هاي بخش کشاورزي تا پايان سال 1392 واگذار مي‌شود.
 
وي با اشاره به محدود بودن فرصت‌هاي شغلي در بخش دولتي خواستار ورود فارغ التحصيلان جوياي کار به امور غيرحاکميتي قابل واگذاري در بخش کشاورزي شده و با اعلام حمايت از مهندسان کشاورزي با زمينه‌سازي براي توليد در بخش کشاورزي گفت: با توجه به اينکه توليد محصول سالم، رويکرد اصلي دولت در بخش کشاورزي است، مهندسان نقش مهمي در اين راستا مي‌توانند ايفا کنند.
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان بر پررنگ شدن نقش مهندسان زن در برنامه‌هاي توسعه کشاورزي تاکيد کرد و گفت: اين قشر نقش مهمي به خصوص در برنامه‌هاي ترويجي و پژوهشي مي‌توانند ايفا کنند.
 
محمديان تعامل بين سازمان نظام مهندسي کشاورزي و سازمان جهاد کشاورزي را مثبت ارزيابي نمود و ضمن تجليل از خدمات اين مجموعه در بازسازي واحدهاي دامي تخريب شده در مناطق زلزله‌زده افزود: مهندسين حاضر در اين مجموعه در طرح GIS و عکسبرداري هوايي از اراضي کشاورزي و صدور شناسنامه اين سازمان را ياري مي‌رسانند.
 
وي به رتبه اول استان در سطح کشور در آبياري تحت فشار در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه اراضي کشاورزي 7 شهرستان در آذربايجان شرقي تحت تاثير خشک شدن درياچه اروميه قرار داشته و از اين بابت به مخاطره افتاده‌اند.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
توضيحات وزير کشور در مورد سانحه بالگرد رئيس‌جمهور
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
پنج نامگذاري جديد در معابر و اماکن عمومي شهر تبريز
  پربازدیدترین اخبار
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهداي تبريز است
بيانيه سپاه عاشورا بمناسبت شهادت خادمان ملت
سيد ابراهيم رئيسي و هيات همراه شهيد شدند
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
«تراب محمدي» سرپرست استانداري آذربايجان شرقي شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.