1394/3/10 - 05 : 14
کد خبر: 3252
موج جديد بحران بيکاري در آذربايجان غربي/زنگ هشدارها به صدا در آمد
احرارنيوز: آذربايجان غربي بر اساس آمارهاي غيررسمي با بيش از ??? هزار جوان بيکار تحصيلکرده در سالهاي اخير دست و پنجه نرم مي کند اين در حالي است که موج تقاضاي اشتغال فارغ التحصيلان جديد نيز در راه است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، اين استان هم اکنون با ??.? درصد يعني جمعيتي بيش از يک ميليون نفر يکي از استانهاي جوان کشور به شمار مي رود، استان جواني که با بحران عظيم بيکاري به خصوص جوانان تحصيلکرده مواجه است.

هنوز راهکارهاي مديريت حل مشکل بيکاري ??? هزار جوان تحصيلکرده در استان اتحاذ نشده موج جديدي از تقاضاي اشتغال فارغ التحصيلان تکميلي در راه است و در صورت عدم برنامه ريزي اصولي در سه الي چهار سال آينده اين استان با بحران عظيمي در اين بخش مواجه خواهد شد.

اين در حالي است که آمار ??? هزار جوان بيکار تحصيلکرده غيررسمي است و بر اساس اظهارنظرمسئولان اين رقم بالاتر است حالا مسئولان اين استان تنها در کنار اين آمار و جوانان بيکار غيرتحصيلکرده با جوانان متقاضي فارغ التحصيل به خصوص در بخش تحصيلات تکميلي که در راه هستند دست روي دست گذاشته و به نظاره نشسته اند.

کمبود اعتبار، فراهم نبودن زيرساخت هاي توسعه بخش صنعت، عدم فرهنگ سازي در خصوص رغبت جوانان به سمت شغل هاي غيراداري، بي توجهي به شايسته سالاري و تخصص و نبود برنامه جامع و مشخص از سوي مسئولان دغدغه هايي که ديگر مشکلات معضل بيکاري را دچار کلافي سردرگم کرده است.

حل نشدن مشکل اشتغال جوان در سالهاي اخير موجب شده است سن ازدواج نيز در جامعه روند افزايشي داشته باشد که اين امر نيز آسيب هاي متعدد اجتماعي ديگري بر جامعه و خانواده ها تحميل مي کند آسيب هايي که گاه هزينه هاي جبران ناپذيري در پي دارد.

نکته قابل توجه اين است بيکاري در حالي به بحران عظيمي در آذربايجان غربي تبديل شده است که اين استان ظرفيت و پتانسيل بالايي در بخش هاي مختلف از جمله صنعت، معدن، کشاورزي و... دارد ظرفيت هايي که هيچ بهره مناسبي از آنها نمي شود.

مسئولان برنامه مشخصي براي قشر جوان جامعه ندارند

به جمع دانشجويان و جوانان که مي روي تا نظرشان را در خصوص معضل بيکاري جويا شوي زخم هاي کهنه شان سرباز مي زند.

زهرا يکي از دانشجويان رشته جهانگردي است وقتي از او در خصوص مشکل بيکاري جوان مي پرسم رغبتي به پاسخ دادن ندارد بعد از کمي مکث مي گويد: صحبت کردن من و امثال من چه دردي از اين معضل را داوا مي کند متاسفانه گوش شنواي مسئولان سالهاست بسته است.

وي ادامه مي دهد: متاسفانه در کنار اينکه تعريف درستي از بيکاري و اشتغال در کشور و استان ما نشده است مسئولان با استخدام هاي خارج از ضوابط، بي توجهي به توسعه و سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف به خصوص گردشگري و صنعتي در استان به اين مشکلات دامن زده اند.

وي با بيان اينکه کسي به دردل و مشکلات جوانان در کشور و استان توجهي ندارد مي گويد: متاسفانه يه تصوير اشتباهي که ايجاد شده عدم جذب دختران در سيستم هاي اداري است من تاکنون بارها به ادارات مختلف مراجعه کرده ام اما هنوز پاسخ قانع کننده اي نگرفته ام.

حسين  نيز از ديگر فارغ التحصيلان بيکاري در اروميه است که از مسئولان گلايه زيادي دارد و مي گويد: متاسفانه در کشور و استان ما برنامه مشخصي براي جوانان و آينده آنها وجود ندارد و جوانان همچنان سردرگم پيدا کردن شغل و ... هستند.

وي بيکاري را عامل ديگر مشکلات جوانان از جمله مسکن، ازدواج و... برشمرد و مي افزايد: امروز جوانان انگيزه خود را براي ادامه مناسب زندگي از دست داده اند روز به روز آمار آسيب هاي اجتماعي به خصوص اعتياد در حال افزايش است.

اين فارغ التحصيل رشته مهندسي عمران تعطيلي و رکود واحدهاي توليدي و صنعتي، استخدام هاي خارج از ضوابط، گراني و تورم و... را از دلايل تشديد مشکل بيکاري در استان دانسته و مي گويد: متاسفانه اين خود مسئولان هستند که جوانان را به سمت حضور در قهوه خانه ها، اعتياد، بي بندو باري با بي توجهي به مشکلات آنها سوق مي دهند و در واقع خود آنها نيز راهکار خروج از بحران بيکاري را بايد تدوين و اجرايي کنند.

جوان سرمايه، بنيان و اساس هر جامعه اي است

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان غربي در خصوص برنامه هاي اين نهاد در خصوص جوانان مي گويد: جوانان سرمايه، اساس و بنيان هر جامعه اي به شمارمي روند که کشورها براي توسعه چند بخشي، رشد و تعالي نياز دارند از اين موتور محرکه به خوبي بهره ببرند.

سجاد بيرامي با تاکيد بر اينکه متاسفانه موضوع و مسئله جوانان سالهاست مورد غفلت و بي توجهي قرار گرفته است مي افزايد: امروز جوانان به پويايي، حرکت و انگيزه نياز دارند و تنها مسئولان هستند که به اين نياز و دغدغه قشر جوان مي تواند پاسخ درخوري بدهند.

وي معتقد است اگر امروز جوانان نشاط، شادابي و هيجانات ويژه سن خود را تخليه نکنند و اگر نيازهاي اين قشر به موقع پاسخ داده نشود بي شک با حجم عظيم تبليغات غربي و هجمه هاي فرهنگي به بيراهه مي روند و اين موضوع آسيب هاي زيادي براي جامعه در پي خواهد داشت.

بيرامي اشتغال، اميد و اعتماد را از نيازهاي ضروري جوان امروز عنوان کرده و مي افزايد: اميد تنها از طريق اشتغال و فرصت هاي شغلي و اعتماد مقوله اي است که با ازدواج امکانپذير است موضوعاتي که برنامه ريزان کشور نبايد با غفلت و کم توجهي به راحتي از کنار آن بگذرند.

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان غربي با بيان اينکه بيش از ??.? درصد جامعه آذربايجان غربي را جوانان تشکيل مي دهند مي گويد: بر اساس آمار افراد داراي سن ?? تا ?? سال در کشور ما جوان محسوب مي شوند اما به دليل مشکلات اجتماعي از جمله بيکاري و بالا رفتن سن ازدواج تلاش مي شود سن جوانان به بيش از ?? سال تعريف شود.

? الي ? سال آينده با بحران عظيم بيکاري در آذربايجان غربي مواجه مي شويم

بيرامي در پاسخ به سوال آمارهاي رسمي از بيکاران در استان مي افزايد: متاسفانه آمارها در اين خصوص رضايت بخش نيست موضوعي که بيش از اعلام آمارها اهميت دارد اينکه به دليل بيکاري جوانان به سمت تحصيلات تکميلي سوق يافتند که اين امر موجب شده است در سه الي پنج سال آينده موج جديد بحران بيکاري جوانان تحصيلکرده در راه باشد.

وي با تاکيد بر برنامه ريزي اصولي از سوي نهادها و مسئولان متولي امر جوانان ادامه مي دهد: اگر امروز براي اين مشکل چاره انديشي نشود تبعات آن متوجه کل جامعه شده و ديگر راه جبران نيز باقي نخواهد ماند اين در حالي است که امروز ما مسئله جوانان را رها کرده ايم.

بيرامي در خصوص اقدامات اين اداره کل براي جوانان و حل مشکلات پيش روي اين قشر گفت: متاسفانه به دليل کمبود اعتبار برنامه هاي چندان قابل توجهي در اين بخش نداشته ايم اين اداره کل در بخش جوانان سال گذشته تنها دو بار موفق به کسب اعتبار شد که در اين خصوص هفته جوان ??.? ميليون تومان و در هفته ازدواج نيز ?? ميليون تومان به اين بخش اعتبار تخصيص داده شد.

وي با بيان اينکه اين اعتبارات نيز صرف برگزاري برنامه ها و همايش هاي مناسبتي در اين خصوص شده است مي افزايد: با کمبود اعتبار نمي توان برنامه قابل توجهي براي مديريت مشکلات جوانان داشت.

بيرامي  در خصوص راهکارهاي حل مشکل بيکاري جوانان در استان مي گويد: در اين راستا سند و تقويم راهبردي جوانان در دست اقدام است و تلاش مي شود به مشکلات قشر جوان به صورت کلي پرداخت شود.

وي گفت: همچنين علاوه بر تدوين اين تقويم طرح هويت بخشي و تشخص بخشي به مشاغل به خصوص مشاغل غيراداري براي جذب جوانان نيز در دستور کار قرار دارد که اجرايي شدن آن مي تواند بخشي هر چند کوچک را ز مشکلات جوانان حل کند.

مسئولان آذربايجان غربي حل مشکل اشتغال و بيکاري را در اولويت قرار دهند

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي بيکاري را مشکل و دغدغه اصلي آذربايجان غربي عنوان کرده و مي گويد: متاسفانه سالهاست تعريف درستي از بيکاري و اشتغال در کشور و به تبع آن در استان نداريم و هر روز بر آمار بيکاران افزوده مي شود.

نادر قاضي پور  با اشاره به اينکه براساس اعلام مسئولان دولت هاي گذشته هر کسي که يک الي دو ساعت در روز کار کند شاغل محسوب مي شود اين در حالي است که بر اساس اين تعريف ديگر بيکاري در جامعه نداريم مي افزود: با اين تعريف نمي توان برنامه ريزي مناسب براي حل مشکل بيکاري انجام داد.

وي ادامه مي دهد: تعريف اشتغال از نظر ما يعني کسي که به صورت مستمر با حقوق و مزاياي مکفي به همراه بهره مندي از مزاياي بيمه همگاني با حق و حقوق بازنشستگي بهره مند باشد اين در حالي است که با اين تعريف آمار و ارقام بيکاري بيش از رقم ??? هزار تحصيلکرده اي که در استان عنوان مي شود است.

قاضي پور مي افزايد: البته اين آمار نيز افرادي است که براي آزمون هاي استخدامي در منابع مختلف ثبت نام کرده اند در اين راستا نرخ افراد بيکار و بيکاري تحصيلکرده در استان بيش از اين آمارها به شمار مي رود.

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نبود زيرساخت هاي صنعت، نبود صنعت مادر، نبود برنامه ريزي اصولي از سوي مسئولان را از عوامل افزايش تعداد بيکاران در استان دانسته و مي گويد: براي حل مشکلات جامعه در ابتداي امر بايد معضل بيکاري ريشه کن شود در اين راستا مسئولان بايد اين موضوع را در اولويت هاي کاري خود قرار دهند.

قاضي پور با اعلام اينکه آذربايجان غربي از پتانسيل و ظرفيت هاي بالا و منابع خدادادي زيادي بهره مند است مي گويد: متاسفانه در سايه بي برنامگي و عدم توجه مسئولان از اين پتانسيل ها براي حل مشکلات جوانان تاکنون استفاده نکرده ايم.

هرچند معضل بيکاري مختص آذربايجان غربي حتي کشورمان نيست اما برنامه ريزي هاي اصولي مي تواند اين بحران در کشور را تا حد زيادي مهار کند امروز سن ازدواج در کشور بالا رفته، اعتياد، طلاق و آسيب هاي اجتماعي نوپديد در خانواده ها رو به افزايش است بي شک کاهش و کنترل بخشي از اين مشکلات با حل بحران بيکاري قابل مديريت است موضوعي که نبايد برنامه ريزان کشور از آن غفلت کنند.

گزارش: سکينه اسمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 9

  آخرین اخبار
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
  پربازدیدترین اخبار
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.