1394/3/9 - 06 : 47
کد خبر: 3236
گزارش
توليد ماهيان زينتي مغفول مانده است/غذاي چيني در سبد ماهي ايراني
احرارنيوز:توليد ماهيان زينتي به عنوان يکي از صنايعي مطرح است که پتانسيل هاي ويژه آن به خصوص در حوزه ارزآوري و صادرات مغفول واقع شده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر،  آذربايجان شرقي با توجه به اقليم مناسب خود محل خوبي براي پرورش ماهيان زينتي است که تنوع بالايي نيز در ماهيان توليدي استان وجود دارد که وجود اين تنوع سبب پتانسيل صادراتي اين صنعت شده است.

در گفتگو با فروشندگان ماهيان زينتي به خوبي مشخص مي شود که بازار توليد اين ماهي ها در چند سال اخير رشد خوبي يافته و افراد بيشتري به سوي اين صنعت روي آورده اند و با اندکي ساماندهي افراد علاقه مند به توليد ماهي، مي توان رشد خوبي در ميزان توليد و صادرات اين صنعت داشت.

تنوع بالاي ماهيان زينتي توليدي در آذربايجان شرقي

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان در خصوص ميزان توليد ماهي هاي آکواريومي در استان گفت: در طول سال گذشته حدود چهار ميليون و ??? هزار  قطعه  انواع ماهيان آکواريومي در ?? مزرعه، توليد شده بود که با اين حجم توليد، رشد ?? درصدي را شاهد بوديم.

محمد صمدزاده ادامه داد: اقدامات لازم را براي افزايش توليد ماهيان زينتي در استان انجام داده ايم تا امسال نيز ميزان توليد نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد.

وي با تفکيک ماهيان توليدي به دو نوع زنده زا و ماهيان تخم گذار گفت: از ميان ماهيان توليدي، دو ميليون و ??? هزار قطعه از آن ها زنده زا و دو ميليون و ??? هزار قطعه ماهيان تخم گذار هستند.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان افزود: ماهيان توليد شده در استان از تنوع بسيار بالايي برخوردار هستند و در مجموع شش خانواده ماهيان زنده زا، سيچلايد، تترا، ماهيان طلايي، گورامي، بارب در استان توليد مي شوند که همين تنوع سبب ايجاد فرصت مناسب براي صادرات اين ماهيان شده است.

صادرات ماهيان زينتي از استان به کشورهاي همسايه

صمدزاده در خصوص صادرات اين ماهيان گفت: بخشي از اين توليد به بازارهاي داخل استان و بخشي نيز روانه بازار استان هاي ديگر از جمله قم، تهران، اصفهان مي شود، همچنين کشورهاي همسايه مثل عراق، ترکيه، آذربايجان و ارمنستان مشتري خوبي براي ماهي توليدي استان هستند.

وي ادامه داد: اگر بتوان بر روي توليد ماهيان زينتي تمرکز لازم را داشت و حمايت ويژه اي از توليدکنندگان شکل گيرد به طور قطع مي توان بر روي ارزآوري ويژه حاصل از صادرات اين ماهي ها حساب خاصي باز کرد.

صمدزاده افزود: در حال حاضر بيش از?? مغازه آکواريومي در استان داير است که ماهيان توليدي استان و ماهيان وارداتي را در اختيار شهروندان قرار مي دهند .

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان در ادامه با اشاره به ايجاد اشتغال از طريق اين صنعت گفت: هم اکنون بيش از ??? نفر در استان در اين صنعت اشتغال دارند که به ازاي توليد هر ?? هزار قطعه يک نفر اشتغالزايي ايجاد مي شود.

 وي افزود: البته اين صنعت از جمله مشاغلي است که به شکل مشاغل خانگي نيز رايج بوده و توليد اين ماهي ها تنها به مراکز توليد ماهيان آکواريومي محدود نمي شود.

ضرورت راه اندازي آکواريوم هاي کوچک در ادارات و محيط هاي عمومي

صمدزاده در خصوص ايجاد آکواريوم هاي کوچک در استان گفت: راه اندازي آکواريوم هاي کوچک در منازل و محيط هاي عمومي همچون شهرداري ها و يا اداراتي که بطور مرتب در تعامل با مردم هستند به خصوص مراکز آموزشي و محيط هاي عمومي مانند ترمينال، خوابگاه، فرودگاه، هتل و بيمارستان ها حتما بايد در دستور کار قرار گيرد.

وي ادامه داد: اين امر علاوه بر دارا بودن اهميت در سلامت جسمي و روحي موجب توسعه صنعت، ايجاد اشتغال و کسب درآمد براي جوانان و نيز پرکردن اوقات فراغت آنان خواهد شد.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان افزود: محيط هاي طبيعي با روح و روان انسان سازگار بوده و سبب آرامش اعصاب مي شود و حتي متخصصين امر روانشناسي ?? دقيقه تماشاي آکواريوم را برابر با شادابي فرد به مدت ?? ساعت مي دانند.

روند توسعه بازار خريد و فروش ماهيان زينتي در استان

براي اطلاع از نحوه توليد و فروش ماهي هاي زينتي سراغ محمد حسني يکي از توليد کننده و فروشندگان ماهيان زينتي در استان مي روم و از وي در خصوص وضعيت بازار فروش اين ماهي ها سوال مي پرسم که او در جواب مي گويد: وضعيت بازار فروش نسبت به پنج يا شش سال گذشته بهبود بالايي يافته و هر روز به جمع مشتاقان اين صنعت افزوده مي شود.

وي افزود: چند سال پيش تعداد مغازه هاي آکواريومي و مراکز توليد کننده اين ماهيان بسيار محدود بودند اما با توجه به صرفه اقتصادي مناسب اين شغل در چند سال اخير تعداد فعالان اين صنعت افزايش چشمگيري داشته است.

اين فروشنده تبريزي با بيان اينکه توليد ماهيان زينتي در استان نسبت به سايرنقاط کشور از روند بهتري برخوردار است، گفت: تنوع ماهي هاي توليدي استان نسبت به برخي ديگر از استان هاي کشور بسيار بالاست و به همين دليل شاهد صادرات اين ماهيان زينتي به شکل عمده و خرده به کشورهاي همسايه و ديگر کشورهاي منطقه هستيم.

ورود چيني ها به بازار توليد غذا و وسايل ماهيان زينتي

حسني در خصوص واردات غذا و وسايل جانبي نگهداري ماهي از کشور چين گفت: برخي وسايل جانبي، غذا و داروهاي مورد نياز براي رشد ماهي ها از کشور چين وارد استان مي شود زيرا وسايل و تجهيزات آن ها متنوع تر و داراي قيمت پايين تري است.

اين توليد کننده ماهيان زينتي ادامه داد: تجهيزات مربوط به توليد و نگهداري ماهيان زينتي، آمريکايي، آلماني و چيني هستند اما ارزان ترين و به صرفه ترين آن ها مربوط به تجهيزات چيني مي شود حتي الان بيشتر غذاي ماهيها نيز از چين وارد کشور مي شود.

خشک شدن درياچه اروميه حجم واردات غذا براي ماهيها را زيادکرده است

وي با اشاره به واردات حجيم غذاي اين ماهي ها گفت: از زمان خشک شدن درياچه اروميه حجم اين واردات بيشتر شده زيرا توليد آرتميا که غذاي اصلي ماهي ها محسوب مي شود در اين درياچه قطع شده است در حالي که اگر شاهد توليد آرتميا در اين درياچه بوديم ميزان واردات از کشورهاي خارجي به حداقل مي رسيد.

صنعت توليد ماهيان زينتي شايد يکي از صنايعي است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمتر کسي از صرفه اقتصادي بالاي اين شغل آگاه است.

صنعتي که با توجه به قابليت صادراتي بالاي آن مي تواند توجه بيشتري را معطوف خود کند و حمايت ويژه از اين صنعت مي تواند سبب ارزآوري بالايي شود.

گزارش: فائزه زنجاني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.