1394/3/6 - 09 : 09
کد خبر: 3205
استاندار آذربايجان شرقي: دولت انتظار کارآفريني از دانشگاه ها را دارد
احرارنيوز:استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه دولت انتظار دارد دانشگاه ها کارآفريني کنند، گفت: جهاد دانشگاهي مي تواند به عنوان موتور محرکه در اين زمينه نتايج تحقيقاتش را به مرحله توليد و فروش برساند و علاوه بر کسب درآمد، در حل مشکلات اشتغال جوانان و توسعه کشور نقش ايفا کند.

به گزارش احرارنيوز، اسماعيل جبارزاده روز چهارشنبه در چهلمين گردهمايي معاونان آموزشي واحدها و پژوهشکده هاي جهاد دانشگاهي افزود: انتظار داريم جهاد دانشگاهي کارهاي سخت، ويژه و غير معمول را اجرا کند.

وي با اشاره به اينکه محققان مي توانند براي انجام تحقيقات شان از تمامي امکانات دانشگاه ها و دولت به صورت رايگان استفاده کنند، خاطرنشان کرد: همچنين محققان مختار هستند نتايج تحقيقاتشان را به مرحله توليد برسانند و از اين طريق کسب درآمد کنند. ديگر زمان آن گذشته که بگوييم استفاده از امکانات دانشگاه به صورت رايگان براي تحقيقات علمي محققان، حرام است زيرا که مطمئنأ اصلي ترين نفع توليد علم، براي کشور خواهد بود.

وي خواستار فعاليت جهاد دانشگاهي همچون پلي ميان دانشگاه و کارآفرين شد و افزود: متأسفانه اکثر اعضاي هيات علمي دانشگاه ها نمي توانند در زمينه توليد و فروش نتايج تحقيقاتشان موفق ظاهر شوند و اين جهاد دانشگاهي است که مي تواند بستري براي تجاري سازي علم و فناوري فراهم کند.

استاندار آذربايجان شرقي بر ضرورت حفظ اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و نخبگان در کشور، تأکيد کرد و گفت: کشورهاي خارجي براي جذب نخبگان کشور ما امتيازات ويژه اي تعريف مي کنند و در اين بين ما نبايد غافل شويم و ضروري است براي حفظ نخبگان در کشور، امکانات و امتيازات ويژه اي در اختيار آن ها قرار دهيم.

وي با اعلام اينکه تمامي طرح هاي استان در تمامي زمينه ها با پيوست علمي اجرا مي شوند، اظهار کرد: با تشکيل 11 کارگروه تخصصي پتانسيل ها و نياز هاي استان را در طول يک سال بررسي کرده و مجموع اين تحقيقات کارشناسي و هسته هاي کليدي توسعه استان را در قالب سند تدبير و توسعه آذربايجان شرقي تدوين کرده ايم.

جبارزاده ادامه داد: اکنون براي تمامي شهرستان هاي استان در تمامي زمينه ها برنامه توسعه داريم که آماده ايم اجراي بخشي از اين برنامه ها را به جهاد دانشگاهي واگذار کنيم.

وي گفت: براساس مصوبه دولت، آذربايجان شرقي داراي منطقه ويژه علم و فناوري شده و بر اين اساس مراکز علمي و تحقيقاتي استان از امتيازات ويژه اي برخوردار هستند و مي توانيم با ارايه راه کارها و صدور برخي مجوز ها بستر را براي فعاليت بيشتر جهاد دانشگاهي در زمينه علم و فناوري فراهم کنيم.

استاندار آذربايجان شرقي همچنين خواستار تبديل واحد جهاد دانشگاهي استان به سازمان جهاد دانشگاهي شد و اظهار کرد: آذربايجان شرقي ظرفيت ويژه اي در شمال غرب کشور است و نبايد ظرفيت علمي اين استان در مرزها محصور شود، مطمئنأ با تقويت جهاد دانشگاهي استان، اين مجموعه مي تواند خدمات گسترده اي به کشورهاي ترکيه، آذربايجان و عراق و جمهوري خودمختار نخجوان ارايه دهد.

وي اعلام کرد: با همکاري شهرداري و شوراي شهر تبريز در زمينه هايي مانند واگذاري زمين و ديگر امکانات، مي توانيم جهاد دانشگاهي را براي احداث مرکز جامع تحقيقاتي ياري کنيم.

جبارزاده با اشاره به مشکلات مالي کشور، گفت: اکنون درآمد حاصل از نفت صرف پرداخت يارانه و هزينه جاري مي شود، دولت قبلي بدون پشتوانه علمي يارانه نقدي را بر دوش مردم گذاشت و از سوي ديگر برخلاف سياست هاي کلي، بدنه دولت را بيش از گذشته بزرگتر کرد و اکنون 850 هزار نيروي مازاد در بدنه دولت داريم و مشکلات کنوني کشور ناشي از اين بي تدبيري هاي گذشته است.

وي افزود: ادارات و سازمان ها نبايد چشم انتظار اعتبارات دولتي باشند، بلکه به دنبال توليد ثروت و پيشبرد اهداف بدون تکيه بر درآمد هاي نفتي باشند.

جبارزاده ياد و خاطره شهداي جهاد دانشگاهي استان را نيز گرامي داشت و يادآور شد: از سال 64 با جهاد دانشگاهي ارتباط نزديکي دارم و در آن زماني که بنده در جهاددانشگاهي حضور داشتم اين نهاد در تبريز تواسنت نخستين آزمايشگاه تشخيص طبي را ايجاد کند.

چهلمين گردهمايي معاونان آموزشي واحد ها و پژوهشکده هاي جهاددانشگاهي سراسر کشور ششم و هفتم خرداد ماه جاري در مجتمع آموزشي- تحقيقاتي جهاددانشگاهي آذربايجان شرقي در تبريز برگزار مي شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 3

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.