1394/3/6 - 14 : 44
کد خبر: 3200
گزارش
صادرات خام کشاورزي زنجان را نقره داغ کرد/ زيتوني که پرورده نشد
احررنيوز:هر ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزي شاهد صحنه‌هايي از تردد خودروهاي باري سنگين و سبک هستيم که محصولات کشاورزي و باغي استان زنجان رابه‌صورت فله‌اي و خام به استان‌هاي ديگر مي‌برند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر،  زنجان به لحاظ توليد محصولات کشاورزي و تنوع در توليد در جايگاه خوبي قرار دارد، ولي عدم وجود صنايع تبديلي مناسب و متناسب با دانش روز، موجب شده محصولات باغي و کشاورزي به‌صورت فله‌اي و بدونه ارزش افزوده صادر شود. 

برخورداري استان از تنوع اقليمي و پتانسيل مطلوب در توليد محصولات زراعي و باغي،  برخورداري از پتانسيل‌ بالاي آب‌هاي سطحي و پتانسيل مناسب خاک، وجود اراضي قابل احياء و بهره‌برداري و نيز برخورداري از قابليت‌هاي توليد برخي محصولات زراعي و باغي خاص، تنها نکات کوچکي از موقعيت مطلوب کشاورزي استان زنجان است. 

 صنايع تبديلي در بخش کشاورزي عامل مهمي در زمينه  سرمايه‌گذاري و ارزش افزوده محسوب مي‌شود که در اين حوزه گام‌هايي در استان برداشته شده ولي نيمه خالي ليوان در زمينه سرمايه‌گذاري صنايع تبديلي کشاورزي بيشتر از نيمه پر آن است.

هر ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزي شاهد صحنه‌هايي از تردد خودروهاي باري سنگين و سبک هستيم که محصولات کشاورزي و باغي استان زنجان را به‌صورت فله‌اي به استان‌هاي مختلف کشور مي‌برند، به‌گونه‌اي که اين امر و نبود صنايع تبديلي و بسته‌بندي باعث متضرر شدن کشاورزان و باغداران شده است.

از سوي ديگر کشاورزان و باغداران زنجاني به‌خصوص در شهرستان طارم که بخش مهمي از محصولات کشاورزي استان در اين شهرستان توليد مي‌شود، به‌دليل نبود صنايع تبديلي با مشکلي به نام دلال مواجه هستند که باعث ايجاد چالش در بازار ميوه و تره‌بار مي‌شود.

 رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، در اين راستا به لزوم استفاده بهينه و درست از محصولات کشاورزي استان زنجان اشاره کرد و گفت: سالانه دو  ميليون و ??? هزار تن انواع محصولات کشاورزي در زنجان توليد مي‌شود که تنها يک‌سوم آن در زنجان مصرف مي‌رسد و بخش زيادي از اين محصولات مازاد است و چون در استان صنايع تبديلي نداريم، باعث مي‌شود اين محصولات به خوبي مورد بهره‌برداري قرار نگيرند.

فغفوري: اگر در استان زنجان صنايع تبديلي کشاورزي تقويت شود، روند صعودي خوبي را براي اقتصاد استان به‌دنبال خواهد داشت.

ناصر فغفوري  افزود: استفاده بهينه از محصولات کشاورزي، باعث توسعه اقتصادي استان زنجان مي‌شود و اشتغال پايدار را رقم مي‌زند.

وي يادآور شد: اگر در استان زنجان صنايع تبديلي کشاورزي تقويت شود، روند صعودي خوبي را براي اقتصاد استان به‌دنبال خواهد داشت.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکيد کرد: استاندار زنجان نيز براي استقرار صنايع تبديلي در استان بسيار مصمم هستند. 

فغفوري افزود: صنايع تبديلي کشاورزي از جمله صنايعي هستند که ارزش افزوده بالايي دارد و ايجاد اشتغال خوبي را رقم مي‌زند.

وي ابراز کرد: در استان زنجان با توجه به تنوع محصولات کشاورزي، سرمايه‌گذاري جديد در اين خصوص بسيار ضروري است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: در راستاي توسعه صنايع تبديلي، توجه به خوشههاي صنايع تبديلي و غذايي نيز حائز اهميت است.

همچنين دبير ستاد سرمايه‌گذاري استان زنجان، استان زنجان را به رغم قرار گرفتن در منطقه نيمه‌خشک، جزو استان‌هاي داراي قابليت‌ فراوان در زمينه کشاورزي عنوان کرد و گفت: استان زنجان داراي محصولات متعدد و استراتژيک است که از آن جمله مي‌توان به محصول گندم، زيتون، سير و ساير محصولات زارعي و باغي اشاره کرد.

در استان زنجان بامشکل کمبود صنايع تبديلي در حوزه کشاورزي روبه رو هستيم

کريم حسينخاني عدم وجود واحدهاي بسته‌بندي در استان زنجان را يادآور شد و افزود: متاسفانه در  استان زنجان در خصوص صنايع تبديلي با کمبود مواجه هستيم و اين امر موجب بروز برخي مشکلات در زمينه توليد محصولات کشاورزي مي‌شود.

وي با بيان اينکه استان زنجان در مسير تردد ?? درصد جمعيت کشور واقع شده است، استفاده از اين ظرفيت را براي توسعه اقتصادي استان يادآور شد و گفت: استان زنجان با هفت استان کشور همسايه است و در شعاع ??? کيلومتري خود ?? درصد جمعيت کشور را پوشش مي‌دهد که اين امر پتانسيل خوبي براي استان بوده و مي‌تواند بازار مصرف خوبي را به‌وجود آورد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان نيز در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرمايه‌گذاران وارد عرصه بسته‌بندي محصولات کشاورزي شوند تا اين محصولات به‌صورت فله‌اي صادر نشود.

جعفري افزود کارخانجات بسته‌بندي مناسبي براي محصولات کشاورزي توليد شده در استان وجود ندارد، به اين دليل محصولاتي مانند سير به‌صورت فله‌اي صادر مي‌شوند

وي ادامه داد: براي اينکه محصولات به‌صورت بسته‌بندي شده به فروش رود، به يک‌سري از زيرساخت‌ها نيازمنديم و بايد کارخانجات بسته‌بندي را در استان داشته باشيم که در اين زمينه لازم است سرمايه‌گذاران وارد عمل شوند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان با اشاره به مشکلات موجود در زمينه بسته‌بندي محصولات کشاورزي، اظهار داشت: در زمينه محصولات کشاورزي، بازار هدف خود را نمي‌شناسيم که بدانيم چه نوع بسته‌بندي براي کجا مناسب است تا طبق سليقه بازار هدف اقدام به بسته‌بندي کنيم. 

جعفري: تاکنون هيچ اقدامي در استان براي بسته‌بندي محصولات صورت نگرفته است و بايد تسهيلات لازم در اختيار افرادي که علاقه‌مند به اين حوزه هستند قرار گيرد.

وي افزود: در زمينه زيرساخت‌هاي بسته‌بندي نيز هيچ کارخانه يا کارگاهي براي بسته‌بندي محصولات کشاورزي شهرستان طارم وجود ندارد.

جعفري خاطرنشان کرد: براي تشويق سرمايه‌گذاران براي ورود به عرصه بسته‌بندي محصولات کشاورزي بايد از افرادي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند حمايت شود.

وي تصريح کرد: متاسفانه تاکنون هيچ اقدامي در استان براي بسته‌بندي محصولات صورت نگرفته است و بايد تسهيلات لازم در اختيار افرادي که علاقه‌مند به اين حوزه هستند قرار گيرد.

 رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان تاکيد کرد: سرمايه‌گذاران قبل از ورود به عرصه بسته‌بندي بايد بازار هدف خود را بشناسند تا بر اساس سليقه بازار هدف اقدام به بسته‌بندي کنند.

جعفري با بيان اينکه سرمايه‌گذاران در بسته‌بندي محصولاتي که مزيت نسبي در استان دارد مانند محصولات باغباني سردرختي، موفق‌تر خواهند بود، يادآور شد: در برخي محصولات سبزي و سيفي مانند سير نيز سرمايه‌گذاران مي‌توانند موفق باشند.

وي گفت: لازم است تا سرمايه‌گذاران در عرصه بسته‌بندي وارد شوند؛ چراکه اين کار ارزش افزوده قابل قبولي دارد و در محصولاتي مانند سير با بسته‌بندي مناسب مي‌توان محصول را به قيمت بالاتري به فروش رساند.

در اين ميان نماينده شوراي‌ شهرستان طارم در شوراي اسلامي استان زنجان نيز ضمن تاکيد بر اينکه يکي از اصول اساسي صنعت کشاورزي توجه به بازار است، گفت: بازار در حوزه کشاورزي، چگونگي عرضه محصول با بالاترين کيفيت و قيمت ممکن است که هم رضايت فروشنده که در اصل کشاورز است و هم رضايت خريدار يعني در پايين‌ترين حلقه زنجيره خريد، مصرف‌کننده را تامين کند.

محمد محمدي افزود: محصولي که کشاورز ما براي عرضه دارد، تمام داشته و برنامه اقتصادي آتيه او محسوب مي شود. سال‌هاست که بيشتر محصولات کشاورزي ما به‌علت عدم ‌آشنايي و شايد به نوعي عدم ‌سرمايه‌گذاري در بخش مهم و حياتي بازار، سود واقعي را نصيب دلالان مي‌کند و سهم کشاورز چيزي جز رنج نيست. 

وي ادامه داد: يکي از روش‌هاي سودآور بحث صنايع تبديلي است. بيشتر محصولات شهرستان طارم اين خاصيت را دارند که طي عمليات و فرآيندهايي که روي آن‌ها صورت مي‌گيرد، به محصولي به مراتب سودآورتر تبديل شوند. اين صنعت نوپا کم‌کم جايگاه خود را در شهرستان طارم پيدا مي‌کند.

محمدي: بحث تسهيلات براي ايجاد  کارگاه‌ها و واحدهاي صنايع تبديلي و بروکراسي سخت و پيچيده آن مانعي بزرگ در مسير اين نوع فعاليت‌ها‌ست.  

   محمدي افزود: خرده سرمايه‌گذاراني با داير کردن کارگاه‌هاي کوچک يا متوسط که البته شمار آن‌ها نيز چندان زياد نيست، چند سالي است که از اين منبع به سودهاي قابل توجهي دست يافته‌اند و اين خود انگيزه‌اي براي سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر شده است.

نماينده شوراي شهرستان طارم در شوراي اسلامي استان با بيان اينکه صنايع تبديلي، اشتغالزا و سودآور هستند، اما مشکلات خاص خود را نيز دارند، افزود: بحث تسهيلات براي ايجاد کارگاه‌ها و واحدهاي صنايع تبديلي و بروکراسي سخت و پيچيده آن مانعي بزرگ در مسير اين نوع فعاليت‌ها‌ست.      

محمدي با اشاره به اينکه مشکل زمين و تغيير کاربري و زمان‌بر بودن اين برنامه نيز يکي‌ديگر از موانع موجود است، تصريح کرد: شهرستان طارم در کل منطقه‌اي‌ است با پراکندگي جمعيت به‌صورت روستايي و تمرکز اين فعاليت‌ها در مرکز شهرستان تحت عنوان فعاليت در قالب شهرک صنعتي، دست سرمايه‌گذاران محلي مربوط به روستاها و شهرهاي کوچکتر را مي‌بندد.

وي ادامه داد:  اين در حاليست که به نظر مي‌رسد اين نوع فعاليت نيز به نوعي يکي از مراحل کشاورزي است و در تعريف صنايع مربوط به شهرها شايد جايگاهي نداشته باشد، بنابراين چنانچه مشکل زمين و مجوز فعاليت در اين بخش صنعتي مرتفع شود و نيز عنايت خاصي هم به اين موضوع باشد که در شرايط بحراني آب و اهميت اشتغال در بخش‌هاي غيرکشاورزي که نياز به مصرف بالاي آب نداشته باشند، صنايع تبديلي گزينه مناسبي براي اين امر است.

نماينده شوراي شهرستان طارم در شوراي اسلامي استان گفت: در حال‌حاضر بيشترين تمرکز روي زيتون است، ولي محصولات ديگري نيز هستند که اگر توجه بيشتري نسبت به آن‌ها صورت بگيرد، مي‌توانند سودآور بوده و موجبات رونق منطقه را فراهم کنند.

محمدي افزود: سير از جمله محصولات مهم شهرستان طارم است که نياز آبي آن نيز بهاره بوده و قبل از کمبود آب، کار برداشت آن تمام مي‌شود. اگر صنايع تبديلي اين محصول به شرط فراهم بودن بازار فروش آن ايجاد شود، با توجه به آسان و نسبتا کم‌هزينه بودن توليد آن، رونق اقتصادي شگفت‌انگيزي عايد منطقه مي‌شود اين در حاليست که ترشي باکيفيت سير، چند ساليست که در کنج انبارهاي کشاورزان جا خوش کرده و حتي هزينه خريد مايه اوليه خود را هم درنمي‌آورد.

نماينده شوراي شهرستان طارم در شوراي اسلامي استان گفت: انواع محصولات باغي مانند گيلاس، هلو و... نيز مي‌تواند جاي خود را در صنايع تبديلي باز کند، به شرطي که جنبه اقتصادي و سودآوري اين صنايع در شهرستان براي آن‌ها بيشتر ديده شود. يکي از مسائل مهم پيش‌روي سرمايه‌گذاري در صنايع اين‌چنيني در شهرستان موضوع راه دسترسي است. به‌جز دوري اين شهرستان از مراکز مهم تجاري بحث کيفيت جاده‌ها نيز مطرح است.

يک کيلومتر جاده استاندارد در داخل شهرستان طارم وجود ندارد

محمدي با بيان اينکه در داخل شهرستان طارم حتي يک کيلومتر جاده استاندارد و مناسب نداريم، افزود: آسفالت‌ جاده‌ها قديمي و مستهلک شده و نقشه‌کشي آن‌ها متعلق به سال‌ها پيش بوده و پر از پيچ‌هاي خطرناک است که مجموعه اين عوامل، مسير هر سرمايه‌گذاري را به سمت مناطق ديگر کج مي‌کند.

وي گفت: مسئولان ذي‌ربط، به خصوص جهاد کشاورزي بايد عنايت ويژه‌اي در تسهيل شرايط براي سرمايه‌گذاري‌هاي اين‌چنيني داشته باشند و تدابير لازم را در اين خصوص اتخاذ کنند.

برآيند مطالب مطرح شده نشان مي دهد که حوزه کشاورزي و باغداري زنجان به رغم وجود ظرفيت بالقوه براي شکوفايي نيازمند سرمايه گذاري براي ايجاد واحدهاي بسته بندي و صنايع تبديلي، تکميلي و فرآوري است، مطالبه اي که در صورت تحقق مي تواند بستري براي رونق هرچه بيشتر اين بخش باشد.

از سوي ديگر تلاش براي ارتقاي زيرساختها به منظور جذب سرمايه گذار بخش خصوصي براي احداث اين واحدهاي صنعتي در حوزه کشاورزي روي ديگر سکه است که نگاه ويژ تصميم گيران و متوليان امر در بخشهاي مختلف و همکاري بين بخشي را مي طلبد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 2

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.