1394/3/3 - 10 : 03
کد خبر: 3163
عدم تناسب افزايش کرايه ها با نرخ رشد حمل و نقل عمومي در تبريز
احرارنيوز: توسعه حمل و نقل و معابر شهري تبريز هرچند از رديفهاي عمده بودجه ?? شهرداري است اما تاکنون عملياتي نشده و در مقابل افزايش کرايه ها نيز موجب بروز برخي تنش ها بين مردم و فعالان اين ناوگان شده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر ، به نظر مي رسد مصوبه شوراي اسلامي شهر تبريز براي افزايش ?? درصدي نرخ کرايه تاکسي ها و همچنين افزايش ?? درصدي در نرخ اتوبوس ها همانند سال هاي گذشته موجب تکرار داستان درگيري ميان شهروندان و رانندگان خواهد شد و اين موضوع خروجي جز بروز برخي تنش هاي اجتماعي به واسطه چنين اقدامي نخواهد داشت.

افزايش نرخ کرايه ها تناسبي با خدمات نامناسب حمل و نقل شهري تبريز ندارد

سخنگوي شوراي اسلامي کلانشهر تبريز  با اشاره به افزايش نرخ کرايه هاي اتوبوس و تاکسي در اين شهر اظهار داشت: در زمان تصويب اين طرح برخي از اعضا مخالف و برخي نيز موافق بودند که در نهايت اجراي اين طرح با موافقت اعضاي شورا راي آورد و به تصويب رسيد.  

سعيد حاجي زاده در ادامه با اشاره به علت مخالفت خود در خصوص افزايش نرخ کرايه اتوبوس و تاکسي در تبريز گفت: به علت نامناسب بودن خدمات در حمل و نقل شهري مخالف اجراي اين طرح هستم و بايد در قبال خدماتي که ارايه مي شود، کرايه اضافي از شهروندان دريافت شود.

وي ادامه داد: افزايش ?? درصدي براي بي آر تي ها پيشنهاد شده بود که در نهايت ?? درصد تصويب شد و نرخ کرايه تاکسي ها نيز ?? درصد افزايش يافت در حاليکه افزايش اين نرخ ها ?? درصد بالاتر از نرخ تورم کشوري است و اميدواريم که فرمانداري اجراي اين طرح را تاييد نکند و اين طرح بازنگري شود.

سخنگوي شوراي اسلامي کلانشهر تبريز خاطرنشان کرد: در تاکسي ها حداقل شهروندان مي توانند به راحتي در صندلي ها بنشينند اما در بي آرتي و يا اتوبوس هاي ديگر جاي کافي براي نشستن مسافران وجود ندارد و اکثر شهروندان سرپا مي ايستند و افزايش نرخ کرايه ها در اين حالت انصاف نيست.

وي در پاسخ به سووال خبرنگار مهر که افزايش ?? درصدي هزينه ها در برخي مسيرها باعث درگيري مردم با رانندگان تاکسي مي شود، گفت: افزايش هزينه ها نبايد موجب نارضايتي شهروندان شود و کرايه ها مثبت و منفي ?? درصد در تاکسي ها خواهد بود و شرکت تاکسيراني موظف است تا بر اساس مصوبات نرخ کرايه ها را افزايش بدهد و بر اساس ميزان درصد تصويب شده رقم ها را گرد کند و به رانندگان ابلاغ کند و  بر اساس ارقام تعيين شده از مسافران هزينه کرايه دريافت شود.

 

حاجي زاده تاکيد کرد: افزايش نرخ کرايه ها بايد توسط تاکسيراني تبريز در تابلوهاي تاکسي موجود در سطح شهر در تمام مسيرها درج شود و در خصوص شرکت اتوبوسراني نيز استدلال ها بر ضرردهي اين شرکت است و ضرر اين شرکت نبايد از جيب شهروندان پرداخت شود.  

وي با بيان اينکه هزينه سالانه کرايه اتوبوس ها مي تواند در قالب حمايت شورا به صورت هبه پرداخت شود، ادامه داد: در سال گذشته يکصد ميليارد ريال در قالب يک لايحه به صورت هبه پرداخت کرديم و اگر اين شرکت ضررده است و نياز به منابع مالي دارد، هزينه مورد نياز مي تواند در قالب يک طرح باشد تا در قالب يک لايحه به صورت هبه پرداخت شود.

سخنگوي شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ابراز داشت: اگر شهرداري در تامين هزينه هاي شرکت اتوبوسراني مشکلي دارد، مي تواند آنرا در قالب يک لايحه به شورا ارايه کند تا در اين خصوص تصميم گيري شود چرا که اولويت بودجه شهرداري در سالجاري بر اساس توسعه حمل و نقل عمومي و عبور و مرور شهري تدوين شده که مصوبه افزايش کرايه هاي در واقع اين مورد را نفي مي کند و اين در حالي است که تاکنون نتوانستيم اين حوزه شهري را توسعه بدهيم و امکانات مورد نياز را تامين کنيم.

وي در خصوص اينکه چرا باکس هاي ايجاد شده در داخل اتوبوس هاي عمومي خالي از بسته هاي فرهنگي اعم از روزنامه و کتاب است نيز گفت: متاسفانه چنين اقداماتي براي رفع تکليف انجام مي شود و جنبه تبليغاتي دارد در حاليکه بايد نتيجه کارهاي خود را در عمل جستجو کنيم.

حاجي زاده تصريح کرد: ايجاد اين باکس ها براي استفاده همشهريان از کالاهاي فرهنگي به خصوص روزنامه ها و نشريات خوب است اما متاسفانه در اين خصوص هيچ گونه نظارتي وجود ندارد و تمام اقداماتي که براي رفاه شهروندان توسط مسوولان آغاز مي شوند، بايد به نتيجه کامل برسند و نتيجه اقدام آنها پر رنگ تر از اقدام انجام شده باشد.

رايگان شدن اتوبوس ها ?? ميليارد ريال ضرر به شرکت اتوبوسراني وارد مي کند

يکي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي کلانشهر تبريز  با اشاره به افزايش نرخ کرايه اتوبوس و تاکسي ها در تبريز اظهار داشت: در جلسه شورا مطرح کرديم که کرايه هاي اتوبوس ها و تاکسي ها رايگان باشد، اما به علت اينکه در صورت رايگان شدن به شرکتها ضرر وارد مي رود اين مسئله رد شد.

علي شياري با بيان اينکه سالانه حدود ?? ميليارد ريال از هزينه هاي اين شرکت از محل اخذ کرايه هاي شهروندان تامين مي شود، افزود: شوراي اسلامي کلانشهر تبريز هبه هاي ميلياردي را براي يک نفر هزينه مي کند و حمل و نقل عمومي نيز مي تواند به عنوان يک هبه از سوي شورا به شرکت اتوبوسراني پرداخته شود.

وي ادامه داد: متاسفانه به علت موافقت اکثريت اعضاي شوراي اسلامي تبريز اين طرح تصويب شد و قرار است بعد از ابلاغيه فرمانداري اين طرح با افزايش ?? درصدي در اتوبوس هاي بخش دولتي، ?? درصد در اتوبوس هاي بخش خصوصي و ?? درصد در بي آرتي و ?? درصد در نرخ کرايه تاکسي هاي شهري اعمال شود.

اين عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ادامه داد: پيشنهاد شهرداري ?? درصد بود، اما اعضا تاکيد کردند که ارقام گرد شده باشد تا شهروندان دچار مشکل نشوند که افزايش نرخ اتوبوس ها بر اساس ?? درصد پيشنهادي شهرداري در اتوبوس هاي داراي دستگاه کارتخوان مشکل ساز نيست اما در اتوبوس هايي که بدون دستگاه کارت خوان هستند، مشکلاتي را به وجود خواهد آورد.

وي ادامه داد: تا زماني که فرمانداري تبريز اجراي طرح افزايش نرخ کرايه اتوبوس و تاکسي ها را ابلاغ نکند، اخذ هزينه اضافي از همشهريان غير قانوني است و علاوه بر اين بر اساس اعلام بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران نرخ تورم امسال ?? درصد است و هر سال با توجه به اينکه از ارزش پول کاسته مي شود و همچنين تجهيزات اتومبيل ها افزايش مي دهد، به اين علت افزايش کرايه ها در کشور اتفاق مي افتد.

افزايش نرخ کرايه ها در مقايسه با نرخ تورم کارگشا نيست

يکي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي کلانشهر تبري با اشاره به افزايش نرخ کرايه هاي اتوبوس و تاکسي در تبريز اظهار داشت: اين لايحه بعد از تعديل به تصويب اعضاي شوراي اسلامي شهر رسيد و قرار شد که ?? درصد نرخ تاکسي ها افزايش يابد و ?? و ?? درصد نيز در اتوبوس هاي دولتي و خصوصي نرخ کرايه ها افزايش يابد.

علي باغبان افزود: افزايش نرخ کرايه ها در مقايسه با افزايش هزينه ها تناسبي با يکديگر ندارند، اين درآمدها حتي در نگهداري ناوگان حمل و نقل عمومي نمي تواند تاثيرگذار باشد.

وي با اشاره به تعداد اتوبوس هاي فعال در سطح شهر تبريز اظهار داشت: در حال حاضر شرکت اتوبوسراني شهرداري تبريز ??? دستگاه اتوبوس دارد که ?? درصد آن مربوط به بخش خصوصي است.

 

اين عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ابراز داشت: افزايش قيمت ها در مقايسه با نرخ تورم و بالا رفتن هزينه ها درآمدي براي اين شرکت محسوب نمي شود، بلکه تنها با اين افزايش ها بخش دولتي و خصوصي تنها مي توانند خود را با تورم تنظيم کنند.

باغبان ادامه داد: در شرکت واحد و بي آرتي جا براي افزايش درآمد وجود دارد و در تاکسيراني نيز با توجه به اينکه رانندگان تاکسي اقشار زحمت کش جامعه هستند، اين افزايش ها در مقايسه با نرخ تورم کشوري کارگشا نيست و  افزايش نرخ کرايه ها به علت افزايش تورم اجباري است و اعضاي شورا نيز افزايش ?? درصدي نرخ کرايه هاي تاکسي را به ?? درصد و نرخ افزايش ?? درصدي در کرايه اتوبوس ها را به ?? درصد کاهش دادند.

راضي نيستيم که به مردم فشار بيايد

اين عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ادامه داد: راضي نيستيم که به مردم فشار بيايد و اين افزايش ها از روي ناچاري است.

باغبان در خصوص وضعيت توسعه حمل و نقل عمومي و معابر شهري در رديف بودجه امسال گفت: توسعه حمل و نقل شهري و معابر زير گذر و رو گذر در راستاي توسعه حمل و نقل عمومي موثر است و احداث پل راه آهن، شهيد باکري، احداث تقاطع غير هم سطح و مسيرگشايي ها در مناطق در راستاي بهبود عبور و مرور صورت مي گيرد.

وي اظهار داشت: عمده بودجه شهرداري در راستاي توسعه حمل و نقل عمومي هزينه مي شود و همچنين عمده منابع مالي در جاهايي همانند احداث قطار شهري صرف مي شوند که به صورت نا محسوس براي رفاه همشهريان است با اين وجود در تبريز ??? دستگاه اتوبوس فعاليت مي کنند که اين تعداد در شيراز و اصفهان يک هزار دستگاه است.

باغبان ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومي و بهبود فضاي شهري تبريز قابل مقايسه با مشهد، کرج، قم و اصفهان نيست و تعداد دستگاه اتوبوس هاي فعال در اين کلانشهر خيلي پايين تر از شهرهاي ديگر و ناوگان حمل و نقل شهري تبريز ضعيف است و نياز به تقويت دارد بطوريکه بايد يک هزار و ??? اتوبوس در تردد باشند تا مسافران را به آساني جابجا کنند.

اين عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز ادامه داد: جابجايي بودجه براي پروژه هاي اولويت دار ضروري است تا در وهله نخست و در کوتاه مدت نيازهاي ضروري شهر را حل کنيم و پروژه هايي مانند احداث قطار شهري که بعد از ?? سال به بهره برداري مي رسد، بودجه آن در توسعه حمل و نقل عمومي هزينه شود.

وي همچنين در ادامه گفت: در سطح کشور کارخانه توليد اتوبوس وجود ندارد و واردات اتوبوس نيز از خارج به راحتي امکان پذير نيست و متاسفانه مجوز قرارداد با شرکت هاي خارجي نيز صادر نمي شود و در اين صورت توسعه حمل و نقل اتفاق نمي افتد.

اين عضو شوراي اسلامي کلانشهر تبريز افزود: در سال گذشته بودجه توسعه حمل و نقل عمومي و معابر شهري هزار ميليارد ريال بود که امسال اين رقم به يک هزار و ??? ميليارد ريال افزايش يافته است.

باغبان با اشاره به افزايش ?? درصدي نرخ کرايه هاي تاکسي در تبريز گفت: در اين خصوص بر گرد شدن ارقام تاکيد مي شود تا در صورت نزديکي مسير ?? درصد و در صورتي دور بودن مسير ?? درصد کرايه بيشتر از مسافران اخذ شود.

به هر حال در شرايط حاضر شهروندان تبريزي به علت کمبود اتوبوس ها و بي آرتي ها سر پا مي ايستند و اين نواقص به حدي است که موجب درگيري بين همشهريان مي شود و مسئولان و متوليان امر با درک اين موضوع بايد تعداد دستگاه هاي حمل و نقل عمومي را افزايش دهند تا از اين درگيري ها جلوگيري شده و مردم رغبت بيشتري براي استفاده از حمل و نقل عمومي داشته باشند و وسايط نقليه شخصي باعث ايجاد ترافيک در شهر نشود و همچنين منطقي به نظر مي رسد بعد از ابلاغ افزايش نرخ کرايه هاي اتوبوس ها و تاکسي اين ارقام به نحوي تعيين شوند که تنش ها بر سر نحوه دريافت کرايه ها و حساب و کتاب کمک رانندگان در اتوبوس ها و رانندگان تاکسي به مشکلات فعلي افزوده نشود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 5

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.