1394/3/3 - 05 : 54
کد خبر: 3153
سکانسي که خرمشهر را خونين شهر کرد
خونين‌شهري که با آيه‌هاي فتح خرم شد
لحظه به لحظه دوران دفاع مقدس سرشار از دستاوردهاي استراتژيکي است که به يقين احرارنيوز:مي‌تواند ذخيره مفيدي براي سربلندي و سرافرازي اسلام باشد، دستاوردهايي که از آن بايد براي سربلندي همه جانبه کشور به ويژه جهان اسلام در عرصه‌هاي مختلف استفاده شود.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر در تقويم کشورمان به نام روز مقاومت، ايثار و پيروزي نامگذاري شد تا بهانه‌اي شود به بخشي از دستاوردهاي مهم رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بپردازيم که در اين خصوص نيز رزمندگان و فرماندهان سپاه عاشورا همچون ساير رزمندگان اسلام نقش کليدي در پيروزي جنگ داشتند.

در مورد فتح خرمشهر بهترين جمله و سخن را مي‌توان از زبان امام خميني(ره) بيان کرد، رهبر کبير انقلاب اسلامي ايران در اين خصوص فرمودند «فتح خرمشهر فتح خاک نيست، فتح ارزش‌هاى اسلامى است، خرمشهر شهر لاله‌هاى خونين است، خرمشهر را خدا آزاد کرد».

* دفتر خاطرات دفاع مقدس

هر دفتر اين دوران و کوچه پس کوچه‌هاي مناطق جنگ تحميلي مملو از خاطره، معنويت و درس زندگي است. به هر حال آنچه در اين خصوص مهم به نظر مي‌رسد، اين است که رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس يعني 2 هزار و 887 روز درس‌هاي زيادي به جهانيان ياد دادند که در هيچ دانشگاه و مدرسه‌اي تدريس نمي‌شود.

به بيان ديگر، ملت ايران در طول هشت سال جنگ تحميلي در بوته امتحان پايداري و استقامت قرار گرفتند تا به دنيا ثابت کنند پيروزي از آن مومنان و مجاهد‌ان في‌سبيل‌الله است و بر همين اساس نيز امروزه ايثار، شهامت و شجاعت رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس به عنوان الگويي براي مبارزات ملت‌هاي آزاده عليه استکبار جهاني شده است.

از اين رو اگر به منويات رهبر معظم انقلاب در خصوص دقاع مقدس توجه کرده باشيم به اين نکته پي مي‌بريم که ايشان دفاع مقدس را يک نمونه‌ شايسته براي خودسازي، طرحي از عاشوراي حسيني، دفاع از يک حقيقت مقدس و اين جنگ را يک گنج بيان مي‌کنند که ذخيره‌اي تمام نشدني است که بايد ارزش‌هاي دفاع مقدس ضمن مکتوب شدن به نسل‌هاي ديگر نيز منتقل شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دوران هشت سال دفاع مقدس را اوج افتخارات ملت ايران بيان مي‌کنند و مي‌فرمايند «اگر بخواهيم انقلاب و کشور بيمه باشد، بايد اين شور و شوق، اين حرکت عمومي و بسيج ملت را روز به روز تقويت کنيم.»

* روايت پرواز از خاک تا افلاک

نکته قابل تامل ديگر اينکه شهداي هشت سال دفاع مقدس به عنوان نماد ايثار، شهامت، شجاعت، آزادي، استقلال، صداقت، معنويت، افتخار و پايمردي ملت ايران بايد هميشه و در همه حال در فضاى جامعه ما زنده باشند و از اين رو زنده نگهداشتن ياد و نام اين شهدا گام نهادن در مسير حرکت و راه آنهاست.

با اين حال آنچه در اين خصوص مهم به نظر مي‌رسد، اين است که 31 شهريور ماه 1359 رژيم بعثي عراق با چراغ سبز و حمايت اربابان خويش حمله ناجوانمردانه‌اي را عليه ملت ايران آغاز کرد تا به خيال خود نهال نوپاي انقلاب را از ريشه بخشکانند ولي ملت ايران و به ويژه جوانان با نثار خون پاک خويش نگذاشتند‌ ذره‌اي از خاک کشورمان به دست بيگانگان بيفتد.

با اين وصف شهدا و رزمندگان اسلام در اين جنگ با صبر، مقاومت، ايثار و از جان گذشتگي برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسانند که حضرت امام آن را يک امتحان الهي قلمداد کردند.

از اين رو بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي در اين باره مي‌فرمايند: «اينکه مي‌بينيد عراق به ايران حمله مي‌کند، علتش گرفتن چهار وجب خاک نيست بلکه علت اصلي آن ترس آنها از حکومت اسلامي و اتحاد اسلامي است.» (صحيفه امام، ج15، ص5).

* خرمشهر چگونه خونين شهر شد

در واقع آزادسازي شهر بندري خرمشهر در سوم خرداد سال 1361 آغاز پيروزي پي‌درپي رزمندگان اسلام در مقابل استکبار جهاني بود و اين پيروزي نتايج و ثمرات زيادي را براي جمهوري اسلامي ايران در بر داشته است که در حقيقت رمز اصلي پيروزي رزمندگان اسلام در عمليات بيت‌المقدس در فتح خرمشهر عمل به آيه «وَاِعتَصِموُا بِحَبلِ‌الله جَميعاً وَلا تَفَرَّقوُا» و نيز اقدام براساس آيه و اَعِدّوُا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه وَ مِن رِباطِ الخَيل» بود. که در کشورمان ايران عزيز از اين عمليات و روز فتح خرمشهر به عنوان نمادي از پيروزي، مقاومت و ايستادگي در برابر دشمن ياد مي‌شود و بر همين اساس نيز شوراي عالي انقلاب فرهنگي سوم خرداد را در تقويم رسمي ايران به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي نامگذاري کرده ‌است.

به همين اعتبار آزادسازي خرمشهر در حقيقت از اهداف مرحله چهارم عمليات بيت‌المقدس بود که در ساعت 22:30 شامگاه شنب يکم خردادماه 1361 با رمز يا «محمدبن‌عبدالله‌» آغاز شد. در پايان اين نبرد علاوه بر پايان بخشيدن به 19 ماه اشغال، بخشي از حساس‌ترين مناطق خوزستان و آزادسازي خرمشهر، ضربه‌اي سنگين به توان رزمي و روحيه نيروهاي عراقي وارد آمد.

در جريان اين آزادسازي حدود 16 هزار نيروي عراقي کشته و زخمي شدند و 19 هزار نفر نيروي عراقي به اسارت نيروهاي ايراني درآمدند.

البته اين نکته هم نبايد فراموش شود و آن اينکه به عقيده تحليلگران جنگ و کارشناسان اين عرصه تعيين راهبرد «جنگ‌، جنگ تا پيروزي»، اراده سياسي حضرت امام خميني(ره) براي بيرون کردن دشمن و دفاع در برابر تجاوز، ايجاد يک «قدرت نظامي» جديد و مناسب با استفاده از نيروهاي داوطلب بسيجي و از طريق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و استفاده از تمام ظرفيت ارتش و قواي مسلح از جمله عوامل و راهبردهاي بودند که رزمندگان اسلام با تيکه بر اين اهداف توانستند اين شهر را آزاد کنند.

* داستان يک پلاک و چند پلان

با اين وجود آنچه در اين خصوص مهم به نظر مي‌رسد، اينکه 31 شهريورماه 1359 رژيم بعثي عراق با چراغ سبز و حمايت اربابان خويش حمله ناجوانمردانه‌اي را عليه ملت ايران آغاز کرد تا به خيال خود نهال نوپاي انقلاب را از ريشه بخشکانند ولي ملت ايران و به ويژه جوانان با نثار خون پاک خويش نگذاشتند ذره‌اي از خاک کشورمان به دست بيگانگان بيفتد.

بر همين اساس از زاويه ديگر که به اين جنگ تحميلي نگاه کنيم، لحظه به لحظه اين دوران سرشار از دستاوردهاي استراتژيکي است که به يقين اين دستاوردها مي‌تواند ذخيره مفيدي براي سربلندي و سرافرازي اسلام عزيز باشد که بايد به شايستگي از اين دستاوردها براي سربلندي همه جانبه کشورمان و به ويژه جهان اسلام در عرصه‌هاي مختلف استفاده شود.

* سپاه عاشورا پيشتاز صيانت از دستاوردهاي انقلاب

سردار غلام عسگر کريميان فرمانده سپاه عاشورا ضمن تاکيد بر ادامه راه هشت سال دفاع مقدس، سوم خرداد را يادآور جانفشاني ‌و ايثار دلاورمرداني مي‌داند که فارغ از دنيا و مافي‌ها و با عشق به امام خميني(ره) در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب سر از پا نشناخته و در صيانت از مرزهاي جغرافياي و معنوي ايران اسلامي لحظه‌اي درنگ نکردند و پرچم فتح و ظفر را برفراز قله‌هاي تاريخ به اهتزاز درآوردند.

وي افزود: پس از فتح خرمشهر دشمن به صورت انفعالي درآمد و روحيه پدافندي ايران تقويت شد.

سردار کريميان با اشاره به رشادت‌ها و دلاورمردي‌هاي رزمندگان اسلام در اجراي عمليات بيت‌المقدس بيان کرد: 6 هزار شهيد در اين عمليات از جان خود مايه گذاشتند تا به هدف اصلي خود يعني پيروزي بر دشمن و آزادسازي خرمشهر نائل شوند.

وي گفت: در اين عمليات بيش از 5 هزار و 380 کيلومتر از خاک ايران آزاد شد و بالغ بر 16 هزار کشته و 19 هزار اسير از دشمن گرفته شد.

سردار کريميان اظهار کرد: اگر فتح خرمشهر به بهاي سنگين انجام شد و بيش از 6 هزار شهيد تقديم انقلاب کرديم، همه در سايه مجاهدت‌ها، ايثارگري‌ها و جانفشاني رزمندگان بوده است که بي‌ادعا وارد عرصه شده و شهادت را بر ماندن و هجوم دشمن ترجيح دادند.

وي تصريح کرد: جنگ هشت ساله ما هر ورقش سند و برگ هويتي براي مردم ايران است که در آن مي‌توان روح عزت، اميدواري و حرکت رو به جلو را مشاهده کرد.

سردار کريميان خاطرنشان کرد:‌ در شکستن اين روحيه عظيم دشمن تمام امکانات، بسترها و توان مضاعف خود را به کار گرفته تا شايد بتواند روحيه مقاومت و ولايت‌پذيري اين ملت را بشکند در حاليکه ما با تکيه بر همين دو اصل و پايه حقيقي مي‌توانيم باز هم به مانند فتح خرمشهر حماسه‌هاي جاودانه خلق کنيم.

اين مسئول در ادامه اضافه کرد: آنهايي که امروز انقلاب اسلامي را با ارادت قلبي و باور جاودانه پذيرفته و قبول دارند به خوبي مي‌دانند که اين ملت در دفاع از اهدافش به هيچ ابرقدرتي باج نمي‌دهد بلکه مردانه و تا آخرين روز حياتش در مسير آرماني و اهدافش ايستاده و به يقين اين انقلاب را تحويل صاحبش مولا و مقتدايمان امام عصر (عج) ‌مي‌کند و بيش از هر زمان ديگر پوزه دشمن را به خاک مي‌مالد.

وي بيان کرد: ما در رسيدن به اهدافمان بيش از هر زمان ديگر به وحدت کلمه، اتحاد و همدلي در عرصه‌هاي مختلف نياز داريم و قطعاً رزمندگان ما با تمسک الهي، پيروي از ولايت فقيه و وحدت کلمه در دفاع مقدس به پيروزي‌هاي بزرگ دست يافتند.

فرمانده سپاه عاشورا يادآور شد: همانگونه که وعده الهي در نصرت و ياري مؤمنان در فتح خرمشهر جلوه‌گري کرد اين نصرت و پيروزي در ميدان عظيم حماسه سياسي و اقتصادي نيز قابل تحقق است به شرط آنکه همه در پشتيباني از ولايت و تبعيت بي‌چون و چرا از اين مسير دلدادگي خود را اثبات کنيم.

* 8 سال دفاع مقدس روي موج بيداري اسلامي

ناگفته نماند که امروز موج بيداري اسلامي و خيزش عظيم در منطقه و جهان به برکت خون مجاهدان في‌سبيل‌الله، رهبري حکيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي و امام راحل است که پس از گذشت 37 سال از آن حماسه شاهد به اهتراز درآمدن بيرق آزاديخواهي و اسلام‌خواهي در کشور‌هاي منطقه و جهان هستيم.

با اين وجود در کل بايد توجه داشته باشيم دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ايران براي نسل‌هاي آينده است و گراميداشت روزهاي بزرگي چون هفته دفاع مقدس، فتح خرمشهر، عمليات‌هاي مهم اين دوران و ... فرصتي مهم براي تجديد پيمان با آرمان‌هاي شهداي هشت سال دفاع مقدس، انقلاب و امام راحل است چرا که در حال حاضر اقتدار و سربلندي ايران عزيز به خاطر ايثار و جانفشاني شهدا بوده که بايد براي تبيين فرهنگ و ارزش‌هاي دفاع مقدس براي نسل جوان کشور بيش از گذشته تلاش کنيم.

هانطور که در جنگ سخت با رژيم بعثي عراق جوانان کشورمان با نثار خون خود نگذاشتند يک وجب از خاکمان به دست دشمن بيفتد، امروز نيز در جنگ نرم با تلاش شبانه‌روزي مسئولان و از خودگذشتگي ملت به ويژه جوانان به پيروزي خواهيم رسيد.

 

 نگارنده: موسي کاظم زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 5

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.