1394/3/2 - 04 : 50
کد خبر: 3142
گزارش
فاجعه‌اي به نام دروازه باني!
احرارنيوز:با نگاهي به وضعيت دروازه باني ليگ چهاردهم، به سادگي مي توان به ضعف دروازه باني پي برد.

، "آلن‌ هادكينسون" مربي دروازه‌بان هاي تيم ملي اسكاتلند معتقد است يك دروازه‌بان خوب در هر شش مسابقه ممكن است يك اشتباه فاحش داشته باشد، يك دروازه‌بان خيلي خوب در هر 9 مسابقه، يك دروازه‌بان عالي در هر 12 مسابقه و يك فوق ستاره در هر 15 بازي.

"بروس گروبلار" دروازه‌بان اسبق ليورپول و تيم ملي زيمباوه مي‌‌گويد که اگر مي‌خواهي دروازه‌بان موفقي باشي، اول يك ژيمناست خوب باش، سپس بسكتبال و هندبال را تمرين كن و اگر فرصت كردي به كريكت و بيسبال هم سري بزن، سپس به تمرينات دروازه‌باني بپرداز.

"ژان پل سارتر" فيلسوف شهير فرانسوي هم درباره دروازه‌باني نظراتي دارد و مي‌گويد که دروازه‌باني مجموعه‌اي از جست و خيزهاي آكروباتيك و آگاهانه نيست، بلكه علم است، علم محاسبه زوايا و انتخاب تمرين زاويه نسبت به توپ.

اين ها تنها گوشه اي از دلايلي هستند که اهميت بالاي پست دروازه باني را در زمين چمن و در يک تيم فوتبال نشان مي دهند و مي توان آن را مهم ترين پست درون زمين برشمرد.

در بازي هاي ليگ برتر امسال، 536 گل از خط دروازه هاي 16 تيم حاضر در ليگ عبور کرد و به طور ميانگين در هر مسابقه، 24/2 گل رد و بدل شد.

آماري که به کم گل بودن ليگ برتر ايران نسبت به ليگ هاي معتبر اروپايي اذعان دارد. اما سوال اينجاس که اين آمار کم گل هاي رد و بدل شده، به خوب بودن دروازه بان ها برمي گردد يا ضعف گلزني؟!

مربي دروازه بان هاي تيم فوتبال گسترش فولاد، از ليگ امسال به عنوان فاجعه دروازه باني ياد مي کند.

"داريوش اسفندياري" در خصوص عملکرد دروازه بانان در ليگ چهاردهم مي گويد: عملکرد دروازه بانان در ليگ امسال خوب نبود و اين موضوع، هشداري براي فوتبال ايران است و فوتبال ما از اين معضل لطمه مي خورد.

وي خاطرنشان مي کند: در همه تيم ها، از سپاهان گرفته تا نفت مسجد سليمان، مشکل دروازه باني وجود داشت و همه گلرها با نوسان زيادي کار کردند.

اما علت نامگذاري فاجعه براي وضعيت دروازه باني امسال را به عنوان مثال مي شود در تيم مدعي تراکتورسازي جست‌وجو کرد، جايي که حامد لک در خط دروازه اين تيم، بارهاي بار اشتباهات فاحشي مرتکب شد و به جرأت مي توان اين دروازه بان را عامل اصلي از دست رفتن جام در ليگ برتر و حتي عدم موفقيت در جام حذفي و ليگ قهرمانان آسيا دانست. جايي که حتي دروازه بان جايگزين وي، يعني عيسي اندوي نيز نتوانست عملکرد مطلوبي داشته باشد و اشتباهات متعددي در چارچوب دروازه تيم مدعي تراکتور داشت.

اين که نقش حضور دروازه باني مطمئن در موفقيت هاي يک تيم، امري غيرقابل چشم پوشي و کتمان پذير است، بر هيچ کس پوشيده نيست و اين موضوع در ليگ امسال و عدم موفقيت تيم تراکتورسازي، مشهود است.

گسترش فولاد، ديگر تيم تبريزي نيز در ليگ چهاردهم و به خصوص در نيم فصل اول با مشکل دروازه باني همراه بود و سيدمهدي اسلامي و رودريگو را به عنوان گلر در اختيار داشت و اين دروازه بان خارجي در بسياري از بازي ها، دروازه بان شماره يک تيم بود که با اشتباهات متعددي همراه بود، تا جايي که فراز کمالوند را مجاب کرد تا پس از حضورش بر روي نيمکت آبي پوشان، به دنبال يک دروازه بان خوب باشد و داود نوشي صوفياني را از تيم تراکتور به گسترش فولاد بياورد.

نوشي صوفياني نيز نيم فصل پر فراز و نشيبي با تيم گسترش فولاد داشت و عملکرد اين دروازه بان در طول فصل را مي توان معمولي نام برد.

اين وضعيت در تيم هاي پرطرفدار پايتخت نيز حاکم بود و هم محسن فروزان و هم سوشا مکاني، بارها مورد انتقاد کارشناسان و هواداران خودي قرار گرفتند.

اما اين که چگونه مي توان وضعيت دروازه باني فوتبال ايران را که حتي در مقطعي با ممنوعيت حضور دروازه بان خارجي همراه بود، بهتر کرد و دروازه باناني در سطح بين المللي تربيت کرد، بحثي جداگانه است که همچون ساير مشکلات فوتبال ما، به ضعف پايه اي بر مي گردد.

مربي دروازه بانان گسترش فولاد در خصوص پيشنهاد خود براي رفع مشکلات دروازه باني اظهار مي کند: همه چيز به تفکرات خود بازيکن برمي گردد و بايد سطح فکري و زندگي روزمره آن ها، حرفه اي باشد و خواهشي که از مسئولان فدراسيون دارم، اين است که در جهت ارتقاي سطح فني مربيان قدم بردارند.

وي مي گويد: من به عنوان مربي دروازه بان ها، حاضرم همه هزينه ها را خودم پرداخت کنم تا ما را براي گذراندن دوره هاي حرفه اي مربيگري به کشورهاي ديگر بفرستند و حتي همين کشور ترکيه نيز براي دانش افزايي مي تواند کمک شاياني کند و فوتبال ما به اين موضوع، احتياج مبرمي دارد؛ زيرا واقعاً فصل فاجعه‌واري براي گلرهاي تمام تيم هاي ليگ بود.

با اين تفاسير، يکي از اصل هاي مهم براي موفقيت فوتبال ايران، پيشرفت پست دروازه باني است که بايد يک اقدام کارشناسي شده در اين خصوص انجام شود.

گزارش از: فرشيد رئوفي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 2

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.