1394/3/2 - 15 : 26
کد خبر: 3137
مشکلي که ?? ساله شد/ تالاب يادگارلو همچنان در ليست مونترو
احرارنيوز:احداث جاده و فعاليتهاي زهکشي در وسط تالاب بين المللي يادگارلوي نقده از سال ?? موجب شده اين تالاب در ليست مونترو قرار بگيرد و هم اکنون کشمکش بين محيط زيست و وزارت نيرو در اين زمينه ادامه دارد.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، تالاب بين المللي يادگارلو که در حوزه اکولوژيک پارک ملي درياچه اروميه قرار دارد از دهه ?? به بعد به علت خشکسالي و حفر زهکش توسط وزارت نيرو در معرض خشک شدن و ليست مونترو که شامل ليست تالابهايي که کاملا خشک شده يا در معرض نابودي کامل محسوب شوند قرار گرفته است.

اين تالاب به لحاظ اهميت و ويژگي هاي منحصر به فرد در سال ???? به عنوان سايت رامسر و مکاني با اهميت جهت زندگي پرندگان تعيين شد و در زماني که از شرايط طبيعي برخوردار بود، مکاني مهم براي توليد مثل پرندگان آبزي و زيستگاه مناسبي براي حداقل ?? گونه پرنده آبزي و آبچر با ارزش از جمله "اردک مرمري"، " اکراس سياه"، "قوي کوچک"، "اردک بلوطي"، "غاز پيشاني سفيد بزرگ و کوچک"، "لک لک سفيد " و... به شمار مي رفت.

هدف کنوانسيون رامسر محافظت از تالاب هاي با ارزش و تاکيد بر اهميت بين المللي اين مناطق بعنوان زيستگاه پرندگان آبي بوده که براي سال ????   شعاري با عنوان( تالابها  براي آينده ما)را انتخاب کرده است. و اين تالاب عضو اين کنوانسيون است.

تالاب زيباي يادگارلو در گذشته زيستگاه بسيار مناسبي براي زمستان گذراني و نيز زادآوري پرندگان آبزي همچون قو، فلامينگو، اردک سرسفيد و انواع مرغابيها بوده است

تالاب زيباي يادگارلو در گذشته زيستگاه بسيار مناسبي براي زمستان گذراني و نيز زادآوري پرندگان آبزي همچون قو، فلامينگو، اردک سرسفيد و انواع مرغابيها بود اما طي چند سال اخير با احداث زهکش در مجاورت آن و نيز کاهش آب ورودي و احداث يک جاده که از وسط تالاب مي گذرد، حيات اين تالاب ارزشمند به خطر افتاده است.

منابع تامين کننده آب تالاب، روان آبهاي فصلي ناشي از بارندگي در سطح حوضه، جريان هاي فصلي رودخانه "گدار" از طريق انهار سنتي و نشت آبهاي زيرزميني است که به دليل کاهش بارندگي هاي اخير و بروز پديده خشکسالي تهديد مضاعفي بر حيات اين تالاب به شمار مي رود.

تالاب هاي درگه سنگي و شورگل در کنار يادگارلو در نقده که در سايت رامسر تحت عنوان يک سايت معرفي شده اند با وجود اينکه هم اکنون از وضعيت مناسبت تري برخوردار هستند اما براي خروج از ليست مونترو بايد منتظر بهبود شرايط و وضعيت تالاب يادگارلو باشند موضوعي که با توجه به کشمش هاي طولاني بين وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست کمي بعيد به نظر مي رسد.

بر اساس بررسي هاي انجام شده، ?? گونه گياهي از ?? خانواده در تالاب شناسايي شده است که به طور معمول اين گونه هاي گياهي در ديگر نقاط استان نيز به صورت گسترده يافت مي شوند، تعداد قابل توجهي از اين گونه هاي موجود شامل ?? گونه قابل چراي دام و سه گونه نيز از نظر خواص پزشکي داراي ارزش ويژه اي هستند که نابودي حيات تالاب زيست اين گونه ها نيز با تهديد مواجه شده است.

کشمش وزارت نيرو و حفاظت محيط زيست در تالاب يادگارلو ادامه دارد

کارشناس مسئول زيستگاههاي آبي حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه هم اکنون به دليل بارش هاي مناسب در هفته هاي اخير وضعيت تالاب هاي استان در مقايسه با گذشته از وضعيت بهتري برخوردار است، افزود: متاسفانه برخي از تالاب هاي استان از جمله شورگل، درگه سنگي، حسنلو و يادگارلو همچنان در ليست مونترو (در خطر نابودي و انقراض) قرار دارند.

عليرضا قريشي ادامه داد: سه تالاب شورگل، درگه سنگي و يادگارلو به عنوان يک سايت در رامسر ثبت شده اند و امروز در حالي که يادگارلو به دليل احداث زهکش از دهه ?? وضعيت نامناسبي دارد اما دو تالاب ديگر وضعيت مناسبي داشته و مي توانند از ليست مونترو خارج شوند.

وي با اشاره به اينکه ژنو از خروج اين دو تالاب به دليل وضعيت نامناسب تالاب يادگارلو ممانعت مي کند اظهارداشت: متاسفانه رايزني ها با وزارت نيرو در خصوص فعاليت هاي زهکشي در تالاب يادگارلو تاکنون راه به جايي نبرده است.

قريشي با بيان اينکه هر آبي براي احياي تالاب يادگارلو وارد مي شود متاسفانه بلافاصله توسط زهکش که عميق است خارج مي شود عنوان کرد: رفع اين مشکل از نظر فني از عهده حفاظت محيط زيست خارج است و وزارت نيرو نيز به دليل هزينه بالاي انتقال زهکش هيچ اقدامي انجام نداده و نمي دهد.

کارشناس مسئول زيستگاههاي آبي حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: وجود اين زهکش تنها مشکل تالاب يادگارلو نيست بلکه در انتهاي اين زهکش تالاب سلدوز قرار دارد ولي هزينه بسيار بالاي انتقال زهکش موجب شده اين مشکل نزديک ?? سال همچنان ادامه داشته باشد.

قريشي با درخواست از وزارت نيرو براي بررسي و پيگيري مجدد وضعيت اين تالاب گفت: خروج دو تالاب ديگر منوط به بهبود وضعيت تالاب از بين رفته يادگارلواست و احياي اين تالاب نيز از نظر فني از عهده حفاظت محيط زيست استان خارج است.

?? درصد تالاب هاي آذربايجان غربي از وضعيت قابل قبولي برخوردار هستند

وي با اعلام اينکه تقريبا حدود ?? تا ?? درصد تالابها وضعيت قابل قبولي دارند اضافه کرد: تالابها در ايجاد تعادلهاي طبيعي، در بحث آلودگي هوا و ريزگردها، تعديل بادهاي شديد و آب و هواي منطقه نقش مهمي دارند و با سرمايه گذاري صحيح و بهره برداري سنجيده و پايدار مي توانيم از لحاظ اقتصادي نيز از اين تالابها بهره برداري کنيم.

قريشي ضمن تاکيد بر اينکه در صدد هستيم تالابهاي سه گانه را با مشارکت کارشناسان بين المللي از ليست مونترو خارج و تالاب سولدوز را وارد ليست کنوانسيون رامسر کنيم، اظهار داشت: بهره برداري بيش از حد از منابع آبي، توسعه بي رويه سازه هاي آبي از جمله سد حسنلو، مشکل جاري شدن سموم کشاورزي و بالاخص نيترات به تالابها توسط روان آبها، تغييرکاربري، تجاوز به حريم، شکارهاي غير مجاز، از مشکلاتي است که موجب به خطر افتادن حيات جانداران در اين زيست بوم ها شده است.

کارشناس مسئول زيستگاههاي آبي حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه استان با ?? تالاب دائمي به وسعت ??? هزار هکتار در بين استانهاي غير ساحلي کشور رتبه اول را داراست ياد آور شد: تالاب ها به خصوص در حوزه درياچه اروميه از اهميت زيادي در راستاي احياي اين تالاب بين المللي ارزشمند برخوردار هستند.

پيگيري ها براي بررسي اين موضوع از سوي شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي تاکنون نتيجه نداد و معاون حفاظت و بهره برداري اين شرکت در پاسخ به اين  سوال گفت   اين موضوع بايد کاملا بررسي شده و بعد اطلاعات دقيق در اختيار شما قرار مي گيرد.

يادگارلو يا "خدرحاجي" يک تالاب آب شيرين کم عمق کوچک به وسعت ??? هکتار با باتلاقهاي مغذي در اطراف آن است که در جنوب درياچه اروميه و ?? کيلومتري شهرستان نقده در ارتفاع ???? متري از سطح دريا جاخوش کرده است.

گزارش: سکينه اسمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 8

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.