1394/2/21 - 04 : 33
کد خبر: 2953
احياي درياچه اروميه مطالبه اصلي مردم آذربايجان شرقي از رئيس جمهور
احرارنيوز:دبير اول کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عملکرد ستاد احياي درياچه اروميه، برداشتن گام هاي عملي در اين حوزه را مطالبه اصلي مردم آذربايجان شرقي از رئيس جمهور در سفر به استان دانست.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، محمد اسماعيل سعيدي زاده ???? در شهر گوگان از بخش هاي شهرستان آذرشهر است که در ?? سالگي به عنوان فرمانده سپاه آذرشهر انتخاب شد و بعدها سمت هاي مختلفي در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مانند فرمانده سپاه ناحيه تبريز را گرفت وي اکنون نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي است، با وي گفتگوي مفصلي در خصوص موضوعات مختلف کشور و به خصوص آذربايجان شرقي انجام داديم که خواندن آن خالي از لطف نيست.

*احياي درياچه اروميه از مهم ترين خواسته هاي مردم استان از دولتمردان و نمايندگان است. اما در اين خصوص اقدام عملي مشاهده نمي شود. درباره اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه نظرتان چيست؟

وضعيت درياچه اروميه روز به روز بدتر مي شود، بارندگي هاي خوب اخير در استان به جاي اينکه به درياچه ختم شود در دشت هاي اطراف پخش مي شود.

متاسفانه ستاد احياي درياچه کارهايي که بايد انجام دهد را نمي دهد. مثلا مي گويند انتقال آب از خزر يا ارس به درياچه غيرممکن است، اگر اين کار سخت و غيرممکن است بسياري از ديگر طرح ها همچون انتقال آب هاي سطحي استان به درياچه بسيار آسان و کم هزينه است ولي چنين اقداماتي هم انجام نمي شود.

*پيشنهاد شما در اين خصوص چيست؟

يکي از مشکلات در اين حوزه اين است که آب برخي رودخانه هاي ما به عراق مي ريزد. زاب کوچک و بزرگ را مي توان به جاي ريخته شدن به عراق به سمت درياچه اروميه انتقال داد.

زاب کوچک و بزرگ را مي توان به جاي ريخته شدن به عراق به سمت درياچه اروميه انتقال داد بايد هرسال ??? ميليون متر مکعب آب به درياچه اروميه اضافه کنيم، تاکنون پيشرفت خاصي را در احياي درياچه اروميه مشاهده نکرديم چون سدها آب را برداشت کرده اند. ما بايد از زاب مشکل ??? ميليون متر مکعب را حل مي کرديم.

*طبق شنيده ها تا چند هفته ديگر آذربايجان شرقي ميزبان رياست محترم جمهوري دکتر روحاني است. خواسته نمايندگان استان در خصوص شرايط بحراني درياچه اروميه از شخص رئيس جمهور چيست؟

در خصوص وضعيت درياچه اروميه شرايط بحراني است. وضعيت شهرهاي حوزه درياچه همچون شهرستان هاي آذرشهر، بناب، ملکان، شبستر، اسکو، تبريز و عجب شير وخيم است و همه مردم منطقه به نوعي با خشک شدن درياچه درگير هستند.

انتقادي که در اين خصوص بر دولت وجود دارد اين است که بايد به صورت جدي و عملي وارد فاز اجرايي احياي درياچه اروميه شويم و با تمام توان تلاش کنيم تا اين درياچه را به وضعيت مناسبي برسانيم.

احياي عملي درياچه اروميه مطالبه اصلي مردم آذربايجان شرقي از رئيس جمهور است، کشاورزي و دامپروري منطقه لطمه ديده است. متاسفانه شاهد آسيب هاي جدي در حوزه کشاورزي، دامداري، مرغداري و توليد لبنيات و گوشت استان هستيم، خشک شدن درياچه اروميه علاوه بر مباحث و مخاطرات محيط زيستي مي تواند تبعات بين المللي را نيز به همراه داشته باشد.

*ديگر درخواست هاي نمايندگان از هيئت دولت که در اين سفر مطرح مي شود شامل چه موضوعاتي است؟

يکي از جدي ترين مباحثي که ما در استان درگير آن هستيم بحث ايجاد اشتغال و آمار بالاي بيکاري در استان است. يکي از مشکلات ما در استان بيکاري جوانان و فارغ التحصيلان است که بايد قدم هاي خوب و عملي در اين خصوص برداشته شود و توجه ويژه اي به صنعت و معادن اين استان شود.

آذربايجان شرقي رتبه نخست فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي کشور را به خود اختصاص داده است که بايد در اين خصوص اقدمات لازم انجام شوداز ديگر موضوعات قابل پيگيري در سفر رئيس جمهور به آذربايجان شرقي بحث راه آهن تبريز – ميانه و اتصال بزرگراه تهران – تبريز به بازرگان و کشور ترکيه است.

نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي نيز ديگر خواسته ما از دولت است. آذربايجان شرقي رتبه نخست فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي کشور را به خود اختصاص داده است که بايد در اين خصوص اقدمات لازم انجام شود. ما در استان و کلانشهر تبريز مشکلات و معضلات زيادي داريم که بايد به آنها رسيدگي شود.

*توجه و احياي صنايع دستي استان از جمله صنعت فرش و برطرف کردن مشکلات پيش روي آن مي تواند تا حدودي در ايجاد اشتغال پايدار مؤثر باشد. در اين خصوص پيگيري يا اقدام خاصي انجام شده است؟

توجه به توليدات داخلي چون صنايع دستي مي تواند تسهيل گر تحقق اقتصاد مقاومتي باشد، تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتي و رهايي از اقتصاد تک محصولي توجه به چنين توليدات داخلي بوده و فراکسيون صنايع دستي نيز با هدف شناسايي و حل مشکلات موجود در اين حوزه با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تشکيل شده است.

فرش آذربايجان شرقي زماني جايگاه ويژه اي در اقتصاد منطقه و کشور داشت، اکنون فرش استان با مشکلات زيادي روبه رو است. بايد جايگاه فرش را به حالت اول آن برسانيم. زماني در کشور نفت مطرح نبود و فرش مطرح بود. حالا ديگر فرش ايران و آذربايجان جايگاه گذشته را ندارد که بايد اين چالش ها و موانع شناسايي و رفع شوند. احياي صنايع دستي همچون فرش در استان، خود باعث ايجاد اشتغال مي شود.

 

* نظر شما در خصوص استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي چيست؟

بنده به عنوان عضوي از خانه ملت موافق اجراي اين طرح هستم چراکه با اجراي اين طرح شاهد ارتقاي سطح مجلس خواهيم بود. اين طرح باعث درگير شدن بيشتر نمايندگان مجلس با مباث ملي مي شود.

اجراي طرح استاني شدن انتخابات مجلس گامي مثبت درجهت ارتقاي سطح کيفي و بازدهي مجلس و حرکتي روبه جلو در جهت سياست هاي کلي مشخص شده نظام براي مجلس استاجراي طرح استاني کردن انتخابات مجلس گامي مثبت در جهت ارتقاي سطح کيفي و بازدهي مجلس و حرکتي روبه جلو در جهت سياست هاي کلي مشخص شده نظام براي مجلس است که مي تواند نتايج بسيار درخشان و خوبي به دنبال داشته باشد.

با اجراي اين طرح بدون شک از حجم مطالبات منطقه اي و بخشي فراروي نمايندگان مجلس کاسته مي شود و در مجلس به مباحث مهم و ملي بيشتر پرداخته مي شود.

البته قبول دارم که اين طرح معايبي نيز دارد که بايد به حداقل برسد ولي در کل اجراي اين طرح قدمي روبه جلو و مثبت براي آينده و توسعه بيش از پيش کشور است.

*در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي چه اقداماتي انجام داده اند؟

سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستور کار مجلس است و در کميسيون ويژه اي که تشکيل شده بود بنده به عنوان دبير کميسيون بودم و اين خبر خوشي براي هموطنان عزيزم است که به زودي اين سازمان به صورت عملي فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.

طرح تشکيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور دستگاه هاي مختلف و نمايندگان وزارتخانه ها در دستور کار مجلس قرار گرفته است و وظيفه مبارزه با مفاسد اقتصادي را به صورت عملي و جدي داردطرح تشکيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور دستگاه هاي مختلف و نمايندگان وزارتخانه ها در دستور کار مجلس قرار گرفته است و وظيفه مبارزه با مفاسد اقتصادي را به صورت عملي و جدي دارد.

اين سازمان به صورت مستقل وظيفه مبارزه با مفاسد اقتصادي را خواهد داشت و با اختيارات وسيعي که در اختيار اين سازمان قرار مي گيرد جلوي گسترش مفاسد اقتصادي گرفته خواهد شد و متخلفان شناسايي خواهند شد.

تشکيل اين سازمان گامي بسيار مثبت درجهت مطالبات مقام معظم رهبري که در سال گذشته نيز درخصوص افزايش مفاسد اقتصادي و عدم مبارزه با آن گلايه داشتند، است و مي تواند انتظارات مردم را نيز درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي جواب دهد. نمايندگان مردم در مجلس با همکاري نمايندگان وزارتخانه ها و قوه قضاييه يک سال روي اين طرح کار کرده اند.

*در اين سازمان قرار است چه پرونده هايي بررسي شود؟ آيا تشکيل اين سازمان با نهادهاي نظارتي ديگر موازي کاري ايجاد نمي کند؟

پرونده هاي بالاي يک ميليارد تومان در اين سازمان بررسي خواهد شد. اين سازمان سازماني جامع و کامل با اختيارات وسيع است که وظيفه برخورد با مفسدان اقتصادي را دارد.

سازمان بازرسي فقط در نهادهاي دولتي مي تواند ورود کند ولي سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي در همه موسسات دولتي و غير دولتي مي توانند ورود کنداين سازمان موازي کاري با ديگر نهادها همچون سازمان بازرسي کل کشور ندارد چرا که سازمان بازرسي فقط در نهادهاي دولتي و عمومي مي تواند ورود کند ولي سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي در همه موسسات دولتي، عمومي و غيردولتي مي توانند ورود کرده و اين دو نهاد هرکدام وظايف مختلف و جداگانه اي از همديگر دارند.

 

*و صحبت پاياني..

آذربايجان شرقي يکي از قطب هاي صنايع و معادن کشور است که بايد ظرفيت ها و پتانسيل هاي خوب اين منطقه را به سرمايه گذاران داخلي و خارجي نشان دهيم و تلاش کنيم اين استان را به جايگاه قبلي خود برسانيم.

اين استان يکي از عظيم ترين منابع معدني کشور را در اختيار دارد که بايد براي استفاده از اين ظرفيت ها اقدامات لازم با حمايت هاي ويژه دولت و شخص رئيس جمهور دکتر روحاني انجام شود.

گفتگو از اسد بابايي

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 4

  آخرین اخبار
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
پابه‌رکاب شدن دختر دهه هفتادي با کاميونت‌هاي توليد تراکتورسازي
رئيس هيات بوکس آذربايجان شرقي به قتل رسيد
انفجار گاز شهري در تبريز 6 نفر را روانه بيمارستان کرد
  پربازدیدترین اخبار
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
استاندار جديد آذربايجان شرقي زودتر معرفي شود
پروژه تقاطع غيرهمسطح حيدرآباد به پيشرفت 90 درصدي رسيد
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
مهاجم سابق تراکتور در مسير بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.