1394/2/20 - 05 : 01
کد خبر: 2938
گزارش
چوب معلم گل نيست / ممنوعيتي که گاهي قد علم مي‌کند
احرارنيوز:در حاليکه اين روزها بسياري از دانش‌آموزان به بهانه هفته معلم با شاخه گل وارد مدرسه مي‌شوند تا از معلم خود قدرداني کنند، شماري از دانش‌آموزان به خاطر تنبيه‌هاي خشن، نه تنها دل خوشي از معلمانشان ندارند که از مدرسه هم فراري‌ هستند.

،به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، در آخرين نمونه از بروز خشونت در مدارس آذربايجان‌شرقي که رسانه‌اي شد، معلم مدرسه‌اي ابتدايي در خيابان وليعصر جنوبي تبريز به جرم اشتباه‌هاي «اميرمحمد» در نوشتن املاء، موهاي او را کشيده و پس از زدن سيلي محکم، او را به بيرون از کلاس مي‌اندازد تا ضعف وي در اين ماده درسي به اين طريق جبران شود.

تداوم اين رفتار آزاردهنده توسط معلم «اميرمحمد» و بروز گاه و بيگاه رفتارهايي مشابه توسط معاون مدرسه، والدين وي را به شدت از آثار زيانبخش روحي و رواني اين تنبيه‌ها نگران کرده است و حتي مادر اين دانش‌آموز مي‌گويد که ديگر فرزندش تمايلي به حضور در مدرسه ندارد.

روايت مادر «اميرمحمد»

مريم اسکندري در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بارها از رفتارهاي خشن آموزگار فرزندم انتقاد کرده و مراتب را به مدير مدرسه انعکاس داده‌ايم اما اين تذکرها چاره‌ساز نبوده و حالا کار به جايي رسيده که «اميرمحمد» از مدرسه فراري است.

وي ادامه داد: من خودم معلم بازنشسته هستم و اطمينان دارم که همه فرهنگيان، زحمت‌کش و دلسوز هستند اما وقتي يک خانم معلم پا به سن گذاشته، مرتب موهاي فرزندم را سر کلاس مي‌کشد و علاوه بر توهين‌هاي رکيک، سيلي‌هاي محکمي به خاطر غلط املاي اميرمحمد مي‌زند، نشان مي‌دهد که اين معلم، بي‌حوصله و عصبي است.

مادر «اميرمحمد» افزود: جاي تعجب اينجاست که معاون مدرسه هم مرتکب تنبيه بدني مي‌شود و حتي يک بار که به صورت تصادفي به مدرسه رفته بودم، «اميرمحمد» را در بيرون از کلاس ديدم که بعد از تنبيه توسط معاون، در حياط مدرسه رها شده بود.

وي گفت: من اعتقادي به بي‌اعتنايي صرف نسبت به ضعف درسي دانش‌آموزان توسط معلم که شايد بچه را لوس و ننر کند، ندارم اما تنبيه بدني و رفتارهاي خشن عليه دانش‌آموزان نيز عملي پسنديده نيست و آثار روحي و رواني نامطلوبي به دنبال دارد که بعضاً قابل جبران نيست.

واکنش مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي

در اين ميان مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي چند روز پيش و در واکنش به پرخاشگري معلمي که به علت دست زدن دانش‌آموزي در تبريز به کامپيوتر، اقدام به پرخاشگري و تنبيه دانش‌آموز خاطي کرده بود، گفت: تنبيه بدني دانش‌آموزان مبناي منطقي ندارد.

«جعفر پاشايي» همچنين در خصوص تنبيه بدني يک دانش‌آموز پسر پايه دبستان توسط آموزگارش در مدرسه بعثت تبريز گفت: براساس گزارشي که به ما ارائه شده، در مدرسه بعثت از مدارس ناحيه 2 تبريز يک آموزگار دانش‌آموز دبستان را تنبيه بدني کرده است که موضوع در حال بررسي است و با معلم خاطي برخورد قانوني خواهد شد.

وي افزود: براي اين دسته از معلمان که اقدام به تنبيه بدني دانش‌آموزان مي‌کنند، جديت در اجراي آيين‌نامه انضباطي آموزش و پرورش را در نظر گرفته‌ايم.

قانون چه مي‌گويد؟

صرف‌نظر از محکوم بودن تنبيه بدني در تعاليم تربيتي، هرگونه تنبيه بدني در قانون حمايت از کودکان و نوجوانان، جرم عمومي است و براساس همين قانون، با اعمال تنبيه در نظام آموزشي برخورد مي‌شود.

در قوانين آموزش و پرورش نيز تنبيه بدني غيرقانوني عنوان شده است، مطابق ماده 77 آيين‌نامه انضباطي مدارس، هرگونه تنبيه از قبيل اهانت، تنبيه بدني و تعيين تکاليف درسي فقط با هدف تنبيه ممنوع است.

به دنبال کم‌توجهي به اين ماده قانوني، بهمن سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش اطلاعيه‌اي صادر و يک بار ديگر به طور رسمي اعلام کرد که تنبيه بدني از نظر مقررات اين وزارتخانه ممنوع بوده و انجام آن جرم است.

اين اطلاعيه تاکيد داشت که با مرتکبان تنبيه بدني در مدارس، براساس قوانين و آيين‌نامه‌هاي مصوب وزارت آموزش و پرورش برخورد جدي مي‌شود، برخورد با معلمان و کادر آموزشي متخلف نيز متناسب با سطح تخلف از تذکر کتبي گرفته تا جابه جايي معلم، تغيير پايه، تعليق و حتي ارجاع پرونده معلم خاطي به دستگاه تخلفات اداري و تصميم‌گيري قانوني درباره وي را به دنبال دارد اما اگر والدين، رضايت ندهند اين دستگاه مي‌تواند پرونده را به دستگاه قضايي ارجاع دهد.

تکليف چيست؟

با وجود اينکه تنبيه بدني در مدارس در سال‌هاي اخير به امري مذموم و قبيح تبديل شده و مطابق مقررات و قوانين آموزش و پرورش، ممنوع و انجام آن جرم اعلام شده است، ارتکاب برخي معلمان و کادر آموزشي مدارس تبريز به تنبيه بدني دانش‌آموزان، موجي از بدبيني نسبت به آموزش و پرورش را موجب شده و نگراني‌هاي فزآينده‌اي در بين والدين دانش‌آموزان ايجاد کرده است.

تنبيه بدني «اميرمحمد» آخرين خبر منعکس کننده افزايش رفتارهاي تنبيهي پرخطر در مدارس نخواهد بود اما مي‌تواند تلنگري بر مديريت آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي باشد تا علاوه بر اظهارنظر و دادن وعده رسيدگي، سيستم نظارت مستقيم و غيرمستقيم خود را با هدف کاهش خشونت در مدارس تقويت کنند. معلمان نيز بايد بدانند که تنبيه بدني امانت‌هاي مردم، شايسته شأن والاي معلمي نيست.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 7

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.