1394/2/19 - 08 : 48
کد خبر: 2933
گزارش
روند خشک شدن درياچه اروميه متوقف شد/ بحران همچنان ادامه دارد
احرارنيوز:نزديک دو دهه است درياچه اروميه هر سال با ?? سانتيمترکاهش روزهاي بسياربحراني را تجربه مي کند اما امسال بارش رحمت الهي روند خشک شدن اين تالاب را متوقف کرد.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، هرچند اميدها براي احياي درياچه اروميه رنگ گرفته اما فصل تابستان و گرماي شديد هوا در راه است اگر صرفه جويي در بخش آب، تغييرالگوي کشت بخش کشاورزي، جلوگيري از برداشت بي رويه آب و چاه هاي غيرمجاز و... به زودي برنامه ريزي و کنترل نشود ديگر بارش رحمت الهي نيز تبعات اين بحران را جوابگو نخواهد بود.

بيابانزايي و تغييرات اکوسيستم، بروز بيماري هاي مختلف، نابودي کشاورزي و جنگل ها، منابع آب زيرزميني، اثرات تشعشعات نمکي بر روي انسان ها، طوفان هاي نمکي و ايجاد تپه هاي ماسه اي و نمکي و تأثيرگذاري در نسل هاي آتي بخشي از هزاران  تبعات خشک شدن درياچه اروميه است. تبعاتي که خود انسان موجب بروز آن شده و مي شود.

هرچند در اين دو دهه خشکسالي از عوامل اصلي به وجود آمدن بحران خشک شدن درياچه اروميه عنوان مي شود اما برداشت و بهره برداري غير اصولي منابع آبي از يک سو و هدر رفت بيش از اندازه آب از سوي ديگر آهنگ بحران را سرعت بخشيد در اين راستا در گام نخست براي نجات درياچه اروميه بايد مديريت اصولي جهت استفاده از منابع آبي موجود صورت گيرد.

بر اساس اعلام معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي ايران بطور متوسط براي امور بهداشتي و شرب ??? ليتر آب و براي توليد يک کيلوگرم محصول کشاورزي نيز معادل يک هزار ليتر صرف مي شود که اين ميزان در مقايسه با استاندارد هاي جهاني بسيار نا متعارف است.

 

بارندگي ها سطح تراز درياچه اروميه را به ????.?? متر رساند

کارشناس مسئول زيستگاه هاي آبي اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در خصوص آخرين وضعيت درياچه اروميه  گفت: خوشبختانه بعد از ?? سال درياچه اروميه امسال در شرايط تثبيت قرار گرفته است که اين نشان دهنده اميدواري به احياي آن است.

عليرضا قريشي با اشاره به بارندگي هاي مناسب بهاره در استان به خصوص طي هفته گذشته عنوان کرد: در کنار اجراي طرح هاي احيا بارش هاي مناسب بهاره به خصوص در هفته گذشته موجب شده است سطح تراز درياچه اروميه روز جمعه ?? ارديبهشت سال جاري به ????.?? متر برسد که در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اين ميزان ????.?? متر بود.

وي با بيان اينکه در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل تنها شاهد کاهش دو سانتيمتري سطح درياچه اروميه هستيم عنوان کرد: اين در حالي است که تا قبل از اين سالهاي گذشته هر سال شاهد کاهش ميانگين ?? تا ?? سانتيمتري آب بوديم.

قريشي با مقايسه آماري سطح تراز درياچه اروميه ?? ارديبهشت سالهاي ?? تا ?? گفت: در سال ?? سطح تراز درياچه اروميه ????.?? متر بود اين ميزان در سال ?? با ?? الي ?? سانتيمتر به ????.?? متر رسيد در سال ?? نيز سطح تراز درياچه اروميه با ?? سانتيمتر کاهش ???? متر بود.

وي ادامه داد: در سال ?? نيز سطح تراز درياچه اروميه ????.?? متر بود اين نشان مي دهد در تمام اين مدت سطح تراز درياچه اروميه به طور متوسط ?? سانتيمتر هر سال کاهش داشت اما امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دو سانتيمتر کاهش نشان مي دهد.

قريشي ادامه داد: با وجود اينکه شرايط تثبت درياچه اروميه را تجربه مي کنيم اما به دليل فرارسيدن تابستان و گرماي هوا حفظ اين شرايط نيازمند تداوم بارش ها، کاهش و صرفه جويي در مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزي و تسريع در روند اجراي طرح هاي احياي درياچه اروميه هستيم.

 احياي درياچه اروميه همچنان نيازمند مشارکت همگاني است

اين سخنان در حالي مطرح مي شود که معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در نخستين همايش درياچه اروميه که پنجشنبه هفته گذشته در نقده برگزار شد گفته بود: با توجه به بارندگي هاي مناسب به خصوص هفته گذشته شرايط درياچه اروميه بهتره شده اما با شرايط ايده آل و احياي درياچه اروميه فاصله زيادي داريم.

هادي بهادري با بيان اينکه متاسفانه منابع آبي محدود هستند و بخش کشاورزي بيشترين آب مصرفي با کمترين بازدهي در استان را به خود اختصاص داده است اظهارداشت: براساس برنامه تدوين شده با اجراي طرح هاي ساماندهي آبياري در مزارع و باغات و همچنين با اطلاع رساني و آگاهسازي مردم در کاهش مصرف آب، درمدت ? سال آينده بايد ?? درصد مصرف آب کاهش يابد که براي تحقق اين هدف نيازمند مشارکت بيشتر مردم و کشاورزان هستيم.

وي ادامه داد: در قالب برنامه ?? ساله احياي درياچه اروميه و با احتساب ميزان تبخير و تعرق آب از درياچه با آب رساني سالانه ? ميليارد مترمکعب آب درياچه اروميه احيا مي شود که دراين ميان سهم صرفه جويي سالانه ? درصد آب بسيار چشم گير و موثر خواهد شد.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه ?? درصد آب قابل استحصال در استان در بخش کشاورزي مصرف مي شود افزود: متاسفانه بدليل پايين بودن راندمان آبياري دراين حوزه حدود ?? درصد آب توليدي هدر مي رود که با اجراي طرح هاي ساماندهي کشاورزي و آبياري مي توان بخش عمده اي از آن را به درياچه هدايت کرد.

بهادري به طرحها و برنامه هاي دردست اجراي اين ستاد دراستان نيز اشاره کرد و گفت: از ?? مصوبه ستاد ملي احيا درياچه اروميه ?? مصوبه به استان آذربايجان غربي مربوط است که براي آنها ??? ميليارد تومان تخصيص يافته است.

وي با بيان اينکه از اين ميزان ??? ميليارد تومان براي تکميل سامانه انتقال آب از جنوب درياچه و ??? ميليارد تومان نيز در قالب پروژه هاي اجرايي به دستگاههاي متولي در استان براي اجراي ?? پروژه بزرگ عمراني پرداخت شده است افزود: پايش و نظارت بر امور توسط ستاد احيا صورت مي گيرد و اجرا توسط دستگاه هاي اجرايي و‌مشارکت خود مردم خواهد بود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي انتقال آب به پيکره اصلي درياچه، لايروبي ?? کيلومتر از رودخانه هاي جنوب درياچه و لايروبي ??? کيلومتر از انهار بزرگ منتهي به درياچه و آغاز طرح تعادل بخشي مصرف آب با برق رساني به سه هزار چاه و نصب ? هزار کنتور هوشمند در چاههاي داراي پروانه را از جمله اين طرح ها عنوان کرد.

روند کاهش آب درياچه اروميه از ?? سال پيش آغاز شد و در سه چهار سال اخير به وضعيت بحراني رسيد به طوري که ?? درصد وسعت آب بزرگترين درياچه داخلي ايران خشک و به نمکزار تبديل شد.

درياچه اروميه بزرگ ترين درياچه? داخلي ايران و دومين درياچه آب شور دنياست و آب آن از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.

گزارش: سکينه اسمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 3

  آخرین اخبار
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
پابه‌رکاب شدن دختر دهه هفتادي با کاميونت‌هاي توليد تراکتورسازي
رئيس هيات بوکس آذربايجان شرقي به قتل رسيد
انفجار گاز شهري در تبريز 6 نفر را روانه بيمارستان کرد
  پربازدیدترین اخبار
بار ناترازي برق در آذربايجان شرقي بر دوش توليد
طرح توسعه نيروگاه تبريز را با جديت پي گيري مي کنيم
تغيير ساعات کاري ناوگان اتوبوسراني تبريز از شنبه 17 شهريور
ساماندهي اتباع خارجي در کشور آغاز مي شود
نصب روزشمار بزرگترين مجموعه تئاتر و سينما در مرکز شهر/ زنگ نمايش «حيدر بابايه سلام» به صدا درآمد
نشست خبري رئيس‌جمهوري برگزار مي‌شود
استاندار جديد آذربايجان شرقي زودتر معرفي شود
پروژه تقاطع غيرهمسطح حيدرآباد به پيشرفت 90 درصدي رسيد
برخورد با خودروهاي دود زا و فاقد معاينه فني در تبريز تشديد شود
مهاجم سابق تراکتور در مسير بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.