1394/2/8 - 06 : 48
کد خبر: 2780
گزارش
تنش آبي در عجب‌شير کشاورزان را نگران کرده است
احرارنيوز:مشکلي که در زمان حاضر وجود دارد تنش آب است که کشاورزان عجب‌شيري را نگران کرده و با ذخيره‌سازي در پشت سد قلعه‌چاي و برداشت‌هاي بالادست و نوساني که در حجم آب ايجاد مي‌شود سبب شده که از برخي دريچه‌هاي کشاورزي آب به دست کشاورزان نرسد.

معي از کشاورزان شهرستان عجب‌شير در اعتراض به مشکل کم آبي صبح امروز با تجمع اعتراضي در مقابل اداره جهادکشاورزي اين شهرستان، به مشکل کم‌آبي و بي‌تدبيري مسئولان اين امر اعتراض کردند.

شهرستان عجب‌شير يکي از قطب‌هاي کشاورزي استان آذربايجان‌شرقي است که با دارا بودن زمين‌هاي مرغوب و حاصلخيز از توليدکنندگان عمده سيب‌زميني، پياز، غلات و محصولات باغي در استان و شمال‌غرب کشور است و بيشتر ساکنان 40 روستاي اين شهرستان و حتي افراد ساکن در شهر عجب‌شير نيز فقط از راه کشاورزي امرار معاش مي‌کنند.

با بروز پديده خشک شدن درياچه اروميه، شهرستان عجب‌شير و زمين‌هاي کشاورزي آن، بيشترين ميزان خسارت را به جهت اين که بيشترين سواحل را با اين درياچه دارد به خود ديده است و بحران کم‌آبي در سال‌هاي اخير بيشتر زمين‌هاي کشاورزي اين شهرستان را در معرض خطر جدي تبديل به شوره‌زار قرار داده است و مسئولان ذيربط در اين زمينه تنها اقدام به برگزاري چند همايش در اين زمينه کردند که نه تنها تفاوتي به حال اين درياچه نکرده بلکه موجب فرصت‌سوزي در احياي اين درياچه شده است.

در اين زمينه هر چند مديريت کشاورزان در سال‌هاي اخير سبب شده که به نحوي اين زنگ خطر احساس نشود اما تبديل زمين‌هاي کشاورزي به شوره‌زار مسئله‌اي نيست که بتوان آن را انکار کرد و اگر امسال اين اتفاق نيفتد سال ديگر بايد منتظر آن بود.

مشکلي که در زمان حاضر وجود دارد تنش آب است که کشاورزان عجب‌شيري را نگران کرده و با ذخيره‌سازي در پشت سد «قلعه چاي» و برداشت‌هاي بالا دست و نوساني که در حجم آب ايجاد مي‌شود سبب شده که از برخي دريچه‌هاي کشاورزي آب به دست کشاورزان نرسد که اين موجب نگراني و اعتراض آنها شده است.

* مشکل بي‌آبي کشاورزان منطقه عجب‌شير

برخي مسئولان استاني در برابر اين بحران و تنش آبي، در يکي دو روز اخير اقدام به رهاسازي تدريجي بيش از پنج ميليون مترمکعب از آب پشت سد قلعه‌چاي به منظور کمک به حفظ وضعيت کنوني درياچه اروميه کرده‌اند که باعث جاري شدن مقدار عظيمي آب در بستر رودخانه قلعه‌چاي به طرف درياچه اروميه شده است.

حال بايد از مسئولان پرسيد چرا شهرستان عجب‌شير و کشاورزان مظلوم و محروم اين شهرستان بايد تاوان بي‌تدبيري برخي مسئولان را بدهند؟ در حالي که زمين‌هاي کشاورزان عجب‌شير در عطش بي‌آبي مي‌سوزند چرا فقط آب پشت سد قلعه‌چاي عجب‌شير درياچه اروميه را سيراب کند در حالي که سدهاي زيادي دور تا دور اين درياچه با حجم ذخيره آب بيشتر واقع شده‌اند مثل سد بوکان که بنا بر اظهار مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان‌شرقي، حجم آب پشت سد بوکان امروز به 780 ميليون متر مکعب رسيده است و وضعيت سدهاي ديگر دور درياچه اروميه نيز همين گونه است و مي‌شود حجم بيشتري از آب را به درياچه سرازير کرد تا کشاورزان عجب‌شيري تنها ضررکننده اين تدبير نباشند.

چند تن از تجمع‌کنندگان خواستار حق آبه خود بودند و مي‌گفتند بعد از چند سال که تمام محصولاتمان دچار سرمازدگي و تگرگ شد امسال اميد داشتيم محصول خوبي را برداشت کنيم ولي با اين رويه که مسئولان در پيش گرفتند فکر نمي‌کنيم امسال هم بتوانيم محصولي برداشت کنيم.

فرد ديگري در اعتراض به رها شدن آب سد «قلعه‌چاي» گفت: چرا فقط بايد شهروندان عجب‌شيري تاوان مشکلات موجود را پس دهند. مگر ما چه گناهي کرديم که بايد از مهر سال گذشته از اين نعمت خداوند بي‌بهره باشيم سدهاي زيادي در اين استان‌ها است چرا آب آنها را به درياچه رها نمي‌کنند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 4

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.