1394/1/29 - 14 : 12
کد خبر: 2591
گزارش
انتقال بازار آهن فروشان اردبيل زنگ زد/شکايت از تعويق طرح ?? ساله
احرارنيوز:طرح انتقال بازار آهن فروشان اردبيل نزديک به ?? سال است اجرا نمي شود، طرحي که شهروندان، شهرداري اردبيل و صنف آهن فروشان موافق اجراي آن هستند.

به گزارش احرارنيوز، انتقال بازار آهن فروشان طي سال هاي اخير از مطالبات جدي مردم از شهرداري اردبيل بوده است. طرحي که قرار است مشاغل مزاحم را از محدوده زندگي شهري خارج ساخته و ‌آرامش و راحتي بيشتري هم براي شهروندان و هم براي فعالان اين صنف به همراه داشته باشد.

با اين وجود طي سال هاي گذشته در هر مقطعي رسانه ها به سراغ شهردار اردبيل رفته و در خصوص انتقال اين بازار سوال کرده اند با وعده هايي براي آينده مواجه شده اند.

تا جايي که شهردار اردبيل سال گذشته اجراي اين طرح را نيازمند حداقل يک سال زمان عنوان کرد و پايان سال ???? را به عنوان پايان اجراي اين پروژه مطرح کرد.

اين در حالي است که به عقيده آهن فروشان نه تنها اين وعده شدني نيست، بلکه کلاف پيچ در پيچ انتقال اين بازار با مشکلات عديده اي مواجه است که کار را به استمداد از مسئولان ارشد استاني کشانده و هنوز در طرح اين مشکلات اجماع و جمع بندي مشاهده نمي شود.

ساخت خانه هاي مسکوني در مجاور بازار مشاغل مزاحم

زماني که فاز اول بازار آهن فروشان در محدوده فلکه بعثت فعلي احداث مي شد، در واقع اين شغل به عنوان شغل مزاحم نبود.

فاز يک اين بازار در سال ?? آغاز به کار کرد و فاز دو در سال ??، فاز سه در سال ?? و فاز چهار در سال ?? به ترتيب در حالي به اين مجموعه اضافه مي شد که در کمال ناباوري در مجاور اين بازار خانه هاي مسکوني از دل خاک بيرون مي زد.

خانه هاي مسکوني شهرک سبلان با آب و تاب به شهروندان واگذار مي شد و فضاي سبز، مدرسه، استخر و ساير زير ساخت هاي زندگي شهري درست در کنار صداي ناکوک تير آهن هادر همسايگي اين بازار سبز مي شد.

اين روزها دليل بي توجهي به توسعه شهري آن هم به شکلي فعلي سوال اصلي از مديران برنامه ريز شهري است که متاسفانه هيچ کس پاسخگوي آن نبوده و مشکلات سکونت در کنار بازاري که اساسا در محدوده زندگي شهري جايي ندارد موجب شده است خود آهن فروشان به فکر کوچ از بازار فعلي بيفتند.

رئيس اتحاديه‌ آهن فروشان اردبيل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال هاي ??-?? زماني که آقاي عزيززاده شهردار بود خود آهن فروشان به دليل حجم شکايت شهروندان از سر و صداي بازار و محدوديت تردد تريلي ها، ترافيک و ايمني و مسائل ديگر خواستار انتقال اين بازار شدند.

عادل محمد پور گفت: توسعه شهرک هاي مسکوني بعد از احداث فاز هاي مختلف اين بازار بود و اصلا آهن فروشان نبايد مشاغل مزاحم تلقي شود.

وي با ابراز شگفتي از تصميمات مديران شهري اردبيل تصريح کرد: سوال اينجا است که چرا همزمان با ايجاد واحد هاي مسکوني و گله و شکايت ساکنان فاز هاي بعدي بازار ايجاد شد.

تاکيد به انتقال بازار با هدف شهروندمداري

انتقال بازار که به گفته محمد پور در آن مقطع زماني به فرجام نرسيد اين روزها قويا از سوي شهرداري اردبيل دنبال مي شود.

خيل عظيمي از شکايات مردمي به شوراي شهر، شهرداري و حتي استانداري موجب شده است شهرداري تدبيري براي گره کور توسعه نامناسب شهر در اين منطقه خاص کند.

بطوريکه صديف بدري تير ماه سال گذشته از خريد ?? هکتار زمين در کنار کارخانه آسفالت به سمت کورائيم خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: به زودي حصار کشي محدوده زمين خريداري شده آغاز مي شود.

شهردار اردبيل اطمينان داد که انتقال بازار به زودي انجام شود و طرح يک ساله براي اتمام‌ آن را عنوان کرد.

هدف از انتقال بازگرداندن آرامش و رفاه شهري به اين نقطه از شهر و حمايت از صنف آهن فروشان عنوان شد که از قضا موافق شروط شهرداري نيستند.

بي توجهي به مطالبات آهن فروشان در موضوع انتقال

??? ميليارد ريال سرمايه گذاري براي اجراي اين طرح در حالي از سوي شهرداري اردبيل عنوان شده که عملا نظر آهن فروشان تامين نشده است و به گفته رئيس اتحاديه آهن فروشان بي توجه به مطالبات اين صنف وعده شهردار روي زمين خواهد ماند.

محمد پور گفت: در اين صنف فردي داريم که ?? سال است مشغول به کار است و حالا شهرداري بي تفاوت به خارج شدن اين بازار از محدوده شهري و ناديده گرفتن اختلاف قيمت مغازه در بازار جديد و بازار فعلي و پيش بيني ايجاد مشاغل کوچک در اين بازار به مطالبات اين قشر بي توجه است.

وي افزود: به عنوان مثال سال ?? آهن فروش مغازه را متري ?? ميليون ريال خريده و امروز که قيمت بسيار بالايي دارد با زميني سه کيلومتر خارج از شهر معاوضه مي شود.

عضو هيئت رئيسه انحاديه آهن و فولاد کشور تاکيد دارد که علاوه بر اين انتقال اين صنف به خارج از شهر موضوع حمل اجناس را با مشکل مواجه مي سازد؛ بطوريکه آهن فروش دوباره بايد جنس خود را به داخل شهر برساند و در اين ميان نيازمندي هاي ايمن سازي جاده مورد غفلت واقع شده است.

نکته کليدي در نحوه طرح درخواست انتقال از سوي شهرداري در فرجام اجراي اين طرح و نحوه استفاده از بازار فعلي بعد از انتقال است.

بطوريکه به گفته محمد پور اگر طرحي مبني بر تجميع صاف کاري و تعمير خودرو براي اين بازار در نظر گرفته شده است خروجي مطلوبي ندارد. در حالي که خود فعالان پيشنهادهاي خوبي دارند و اگر قرار است مشاغلي از اين دست فعال شود از فعاليت مجدد در شغل جديد استقبال مي کنند.

درآمد زايي يا شهروند مداري

کشمکش براي دستيابي به مطالبات از سوي صنف آهن فروشان بارها در جلسات مختلف با شهردار، اعضاي هيئت امناي فاز هاي چهارگانه بازار و مسئولان استاني طرح شده و خود يکي از عوامل تاخير در اجراي اين طرح است.

در مقابل شهرداري پيشنهاد واگذاري زمين در بازار جديد را به هر مغازه داري داده است. زميني که قرار است توسط پيمانکار احداث شده و واحدهاي جديد به آهن فروشان واگذار شود.

اين در حالي است که رئيس اتحاديه‌آهن فروشان اردبيل معتقد است طرح موضوع انتقال به اين شکل صحيح نيست و شهرداري نبايد به دنبال درآمد زايي از اين قضيه باشد.

محمد پور مي گويد شهردار اردبيل درد کش است اما اگر دلسوزي براي وضعيت زندگي شهري وجود دارد بايد بي چشم داشت درآمد زايي و با در نظر گرفتن مصالح آهن فروشان اجرا شود.

در فروش اختلاف سليقه داريم

گره ديگر تاخير اجراي اين طرح عدم يکدستي در فروش و واگذاري واحدهاي بازار فعلي است. بطوريکه هر چند ??? واحد آهن فروشي در چهار فاز اين بازار فعال اند اما فقط ??? آهن فروش پروانه کسب اين حرفه را دارند و مابقي با پروانه هاي کسب ديگر اقدام به آهن فروشي، ورق فروشي و ساخت در و پنجره کرده اند.

به گفته رئيس اتحاديه آهن فروشان آن هايي که‌آهن فروشي نمي کنند حتي موافق انتقال از بازار نيستند و براي اينکه اين مشکل پيش بيايد بايد به شروط و خواسته هاي فعالان اين بازار توجه شود.

وي با اعلام موافقت کلي اتحاديه با انتقال بازار گفت: شهرداري بايد نسبت به تملک زمين با قيمت کارشناسي در بازار جديد اقدام کرده و مالکيت قطعي  سرقفلي به آهن فروش بدهد و ساخت واحدهاي جديد را نيز به خود آهن فروش واگذار کند.

خدمات شهري در يک سال منتقل نمي شود

هر چند اين شروط در شوراي اخير گفتگوي دولت و بخش خصوصي نيز طرح شد اما به نظر مي رسد نظر قطعي از سوي شهرداري نسبت به پذيرش آن طرح نشده است.

محمد پور تاکيد دارد که اصرار شهرداري اردبيل براي انتقال بازار آهن فروشان تا سال جاري حداقل بايد با در نظر گرفتن واقعيت ها همراه باشد. از جمله اينکه در اين مدت خدمات  و زير ساخت ها در بازار جديد داير شود و براي مشکلات احتمالي حمل اجناس به داخل شهر نيز تدابير لازم انديشيده شود.

وي افزود: اعضاي اتحاديه هر چند موافق انتقال هستند اما بايد مالکيت زمين به صورت قطعي مشخص شده و براي ساخت نيز خود ما اقدام کنيم.

اين مسئول معتقد است در نقشه فعلي احداث اين بازار مشکلاتي وجود دارد که متاسفانه نياز به تغيير را ضروري ساخته است.

رکود بازار فروش آهن

انتقال بازار آهن فروشان در حالي همچنان با تعليق همراه است و حتي خبرهاي مکرر کلنگ زني به تعويق مي افتد که طي سال هاي گذشته با کاهش ساخت و سازها مشکلات ديگري گريبانگير اين صنف شده است.

شهردار اردبيل کاهش ?? درصدي پروانه ساخت را اعلام کرده است. موضوعي که علاوه بر اختلال در ارتقا خدمات شهري موجب شده است به گفته رئيس اتحاديه‌ آهن فروشان اردبيل سال گذشته ?? واحد صنفي ورزشکست شوند.

تعداد قابل توجه فعالان اين صنف موجب شده بازار اشباع شود و با کاهش تقاضا آهن فروشان يکي پس از ديگري دچار مشکلات اقتصادي مي شوند.

به گفته محمد پور علاوه بر ??? واحد صنفي نزديک به ??? کارگر و ??? راننده نيسان در اين بازار براي خانواده خود روزي مي برند.

وي معتقد است در سال هاي گذشته به جاي حمايت از اين قشر طرح انتقال بازار آهن فروشان دغدغه جدي براي فعالان اين صنف  شده است.

اين حجم اشتغال در حالي با سياست گذاري هاي خالي از فايده تهديد مي شود که حتي در موضوع انتقال نيز به مطالبات اين صنف توجهي نمي شود.

گزارش و عکس: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 9

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.