1394/1/26 - 08 : 49
کد خبر: 2564
رهاسازي 176 ميليون مترمکعب آب از طريق سد‌ها به سمت درياچه اروميه
احرارنيوز:نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي از رهاسازي 176 ميليون متر مکعب آب از طريق سد‌ها به سمت درياچه اروميه خبر داد و گفت: براي تثبيت سطح آب درياچه بحث انتقال آب از ارس و زاب کردستان و انتقال پساب شهرها بايد اجرا شود.

خليل ساعي امروز  در خصوص وضعيت درياچه اروميه، با اشاره به بارندگي‌هاي اخير در فروردين ماه سال جاري، اظهار داشت: در 31 شهريور ماه سال 93 سطح آب درياچه اروميه 1270.15 ميلي‌متر بود که اين ميزان امروز با توجه به بارندگي‌هاي مناسب در فروردين ماه به 1270.70 ميلي متر رسيده است و با توجه به اين امر ارتفاع آب درياچه 55 سانتي متر افزايش يافته است.

بارش 253 ميلي‌متري در آذربايجان‌شرقي

وي افزود: در سال 92 و 93 مجموع بارش‌ها 166.9 ميلي‌متر بوده در حالي که در سال زراعي جديد که هنوز به پايان نرسيده در حدود 253 ميلي‌متر بارش وجود داشته است.

ساعي ادامه داد: در بلند مدت 182.3 ميلي بارش داشته‌ايم که نسبت به سال زراعي قبل 152.1 دهم ميلي‌متر افزايش يافته و در بلند مدت 139.3 درصد افزايش داشته است.

افزايش بارش‌هاي شمال‌غرب کشور نسبت به ميانگين کشوري

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه بارش‌هاي شمال‌غرب کشور نسبت به ميانگين کشوري افزايش داشته است، خاطرنشان کرد: اما با توجه به تغيير فصل بهار به تابستان و تبخير بخشي از آب در تابستان که يک واقعيت است درصورت عدم نبود برنامه‌هاي مناسب براي تثبيت سطح آب درياچه در نتيجه فرآيند تبخير آب در تابستان شاهد کاهش سطح آب خواهيم بود.

برنامه براي تثبيت سطح آب درياچه اروميه

وي افزود: براي تثبيت سطح آب درياچه بحث انتقال آب از ارس و زاب کردستان و انتقال پساب شهرهاي بزرگ و شهرستان‌هاي حوزه کمک بزرگي خواهند کرد.

ساعي با بيان اينکه در سال 93 براي احيا درياچه 9 پروژه و طرح با مجموع اعتبارات 88 ميليارد و 260 ميليون تومان براي استان آذربايجان شرقي در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: در اين خصوص تا پايان سال 32 ميليارد 109 ميليون تومان اختصاص يافت و به عبارتي 37 درصد اعتبارات تخصيص يافته است.

وي بحث تثبيت آب درياچه در دو سال اول برنامه احيا درياچه را مهم عنوان کرد و افزود: در اين زمينه بحث تغيير الگوي کشت و نيز بحث محدوديت موقت کشت يا به عبارتي طرح نکاشت مطرح شد که با توجه به عنايت پروردگار و وجود بارش‌ها اين مسئله در سال گذشته لغو شد که در سال‌جاري نيز اگر بارش‌ها ادامه يابد دوباره لغو مي‌شود.

لايروبي 11 کيلومتر کانال‌هاي آبي به سمت درياچه اروميه

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي، بازگشايي و ساماندهي آبراهه‌هاي و رودخانه‌هاي استان به درياچه اروميه را يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي در نظر گرفته شده عنوان و تصريح کرد: اين پروژه توسط شرکت آب منطقه‌اي در 4 بازه مکاني در حال اجرا بوده و تاکنون به طول 11 کيلومتر لايروبي کانال‌ها به سمت درياچه انجام يافته است.

ورود 180 ميليون متر مکعب پساب تصفيه شده به درياچه تا پايان سال 96

وي بحث انتقال پساب کلانشهرها و شهرستان‌هاي حوزه به سمت درياچه را از ديگر برنامه‌هاي مهم عنوان کرد و تصريح کرد: اين پروژه آب و فاضلاب و آب منطقه‌اي اجرا مي‌شود که مراحل انجام مطالعات نيز در حال انجام بوده و در بازه زماني سه ساله پساب‌هاي تصفيه شده کلانشهرهاي استان آذربايجان‌شرقي و غربي به پيکره درياچه منتقل خواهند شد.

ساعي ادامه داد: ستاد احيا اعتباري در حد 360 ميليارد تومان در بازه زماني سه ساله براي ايجاد تصفيه‌خانه و انتقال آب به پيکره درياچه به استان ارائه کرده است که مسئله ايجاد تصفيه‌خانه و انتقال آب توسط شرکت آب و فاضلاب انجام خواهد شد و بر اساس اين پروژه تعهد داريم 180 ميليون متر مکعب آب در بازه زماني سه ساله و تا پايان سال 96 به پيکره درياچه وارد کنيم.

22 هزار و 672 چاه غيرمجاز در آذربايجان‌شرقي

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي در خصوص چاه‌هاي غيرمجاز نيز با بيان اينکه انسداد چاه‌هاي غيرمجاز کار بزرگي است و نيازمند همکاري تنگاتنگ قوه قضائيه و نيروي انتظامي است، گفت: در کل استان 22 هزار و 672 حلقه چاه غيرمجاز وجود دارد که از اين تعداد يک هزار و 400 حلقه شناسايي و صاحبان چاه‌ها به سازمان قضايي معرفي شده‌اند و همچنين 787 حلقه مسدود شده و براي 696 حلقه نيز حکم انسداد صادر شده است.

وي خاطرنشان کرد: با تحقق انسداد چاه‌هاي غيرمجاز 4.8 ميليون متر مکعب آب صرفه‌جويي مي‌شود.

رهاسازي 176 ميليون متر مکعب آب از طريق سد‌ها به سمت درياچه

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي يکي ديگر از مصوبات ستاد احيا براي تثبيت آب درياچه را بحث رهاسازي آب پشت سدها عنوان کرد و افزود: در اين خصوص، آب سد ساروق و شهيد کاظمي بوکان و حسنلو رهاسازي شد و در مجموع 176 ميليون متر مکعب آب از طريق سدها به سمت درياچه از 4 بهمن ماه سال گذشته رهاسازي شد و به پيکره درياچه تزريق شد.

وي با بيان اينکه البته پس از رهاسازي آب پشت سدها نيز در خصوص کاهش آب نگراني وجود داشت که اين مسئله با توجه به بارش‌هاي اخير رفع شد.

بيش از 90 درصد آب توليدي در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه در بحث احيا درياچه اصلي‌ترين بحث مسئله صرفه‌جويي و مصرف بهينه آب است و بيش از 90 درصد آبي که توليد شده در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود، تصريح کرد: در اين زمينه بحث صرفه‌جويي مهم است و يکي از مصوبات ستاد احيا درياچه اروميه نيز کاهش 40 درصدي در مصرف آب در بخش کشاورزي مطرح شده است.

وي ادامه داد: اين برنامه براي بازه زماني پنج ساله مطرح شده و هر سال با استفاده از آبياري‌هاي نوين در مصرف آب 8 درصد صرفه‌جويي خواهد شد که در صورت تحقق و در مجموع طي 5 سال مطرح شده، با کاهش 40 درصدي مصرف شاهد ورود حجم قابل توجهي آب به درياچه خواهيم بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.