1393/12/27 - 05 : 16
کد خبر: 2438
از وجود 500 روستاي آذربايجان‌شرقي در مناطق پرخطر تا بيمه روستائيان
احرارنيوز:توجه به اينکه استان آذربايجان‌شرقي يکي از استان‌هاي حادثه‌خيز کشور به شمار مي‌رود، مديريت بحران و آماده‌سازي اقلام مورد نياز و تجهيز و ايمن‌سازي شهرها از اهميت فراواني برخوردار است.

ا توجه به اينکه استان آذربايجان شرقي يکي از استان‌هاي حادثه‌خيز کشور به شمار مي‌رود، مديريت بحران و آماده‌سازي اقلام مورد نياز و تجهيز و ايمن‌سازي شهرها از اهميت فراواني برخوردار است و در اين خصوص شوراي مديريت بحران تصميمات لازم را پس از بررسي اخذ مي‌کند.

هنگام وقوع يک حادثه طبيعي، وظيفه سازمان مديريت بحران مقابله با آن، کاهش و به حداقل رساندن خطرات آن حادثه است. در تعريف مديريت بحران آمده است که فرايند پيش‌بيني و پيشگيري از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم‌سازي‌ بعد از وقوع بحران را مديريت بحران مي‌گويند.

بايد هميشه براي اتفاقات ناگوار آماده شويم و مسائل را مديريت کنيم

اسماعيل جبارزاده استاندار آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه سال‌جاري سالي موفقيت‌آميز براي همه بخش‌ها در استان بوده و از جمله اين بحث مسئله مديريت بحران در استان است، اظهار داشت: پس از زلزله ورزقان بيش از 5 هزار زلزله در استان رخ داده است که محسوس نبوده و البته اين نشان دهنده اين است که بايد هميشه براي اتفاقات ناگوار آماده شويم و مسائل را مديريت کنيم.

استاندار آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه بايد در کنار کار عادي مديران و روساي سازمان‌ها و نهادها بخشي از فعاليت‌ها نيز براي مديريت مسائل بحران در نظر گرفته شود، افزود: مسئله مديريت بحران به حدي داراي اهميت است که در برخي کشورها به طور مستقل داراي وزارتخانه است و در اينجا هم بايد نگاه‌ها به مديريت بحران در اين سطح باشد و به سطح وزارتخانه ارتقا يابد.

وي با اشاره به احداث پارک 200 هکتاري مديريت بحران با ظرفيت اسکان 100 هزار نفر در تبريز، تاکيد کرد: ديگر پارک‌ها نيز بايد چند منظوره شود تا بتوان در مواقع بحران از آنها استفاده کرد و مشابه اين طرح‌ها بايد در ديگر شهرستان‌ها نيز توسعه يابد.

 مي‌توان تمام روستائيان را بيمه کرد در برابر حوادث

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي، با اشاره به اهميت مسئله مديريت بحران به خصوص در روستاها، اظهار داشت: در خصوص امدادرساني به يک منطقه بحران‌زده نزديک‌ترين راه استفاده از دهياري‌ها و بسيج آن محل است.

محمدصادق پورمهدي، در اين زمينه بايد افراد در روستاها شناسايي و سازماندهي شده و آموزش‌هاي لازم را ببينند و دهياري‌ها و بسيج روستاها به تجهيزات ايمني مجهز شوند.

وي در ادامه با بيان اينکه هر روز برج‌هاي بلند مرتبه در شهر افزايش مي‌يابد که به اين علت تجهيز آتش‌نشاني‌ها به بالابرهاي بلند ضروري است، ادامه داد: يکي از سياست‌هاي وزارت کشور با وجود برخي مشکلات، تجهيز و تامين ايمني شهرها بوده و در اين زمينه در شهر تبريز مبلغي با همکاري اداره اقتصاد و دارايي و اداره ماليات در اختيار شهرداري قرار گرفته بود که به سمت تامين تجهيزات آتش نشاني‌ها سوق داديم.

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي، تاکيد کرد: با توجه به پراکنده بودن آتش‌نشاني‌ها در استان بايد بانک اطلاعاتي از نحوه توزيع جغرافيايي امکانات و ماشين‌آلات آتش‌نشاني‌ها در استان تهيه شود تا در مواقع ضروري استفاده شود.

وي در ادامه با اشاره به اهميت بحث بيمه در حوادثي همچون زلزله اضافه کرد: بيمه با مبلغ کم مي‌تواند در مقاطع حساس مي‌تواند جلوي زيان‌هاي سنگين را بگيرد و کمکي براي مردم و دولت باشد.

پورمهدي خاطرنشان کرد: در اين زمينه بايد بحث بيمه در جامعه به نوعي فرهنگ‌سازي شود تا خود مردم به دنبال بيمه باشند و در مناطقي همچون روستاها که اين بحث امکان‌پذير نيست بايد تدابيري انديشيده شود تا مردم با پرداخت مبلغي کم خود و خانه خود را بيمه کنند.

وي ادامه داد: براي تحقق اين امر مبلغ مورد نظر بايد در قالب قبوض برق يا ديگر قبوض اخذ شود و اين امر بايد عملياتي و در سال آينده اجرا شود و همچنين بايد مصوباتي انجام شود تا خانه‌هاي مردم را بيمه کنيم.

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي در خصوص بيمه خانه‌هاي روستايي نيز گفت: در سال‌جاري 80 ميليارد تومان به دهياري‌هاي کمک شده که بسياري از دهياري‌ها اطلاع ندارند که چگونه بايد از اين پول‌ها استفاده کنند اما با همکاري روستايي‌ها مي‌توانند خانه آنها را بيمه کنند.

وي در ادامه با اشاره به تسهيل ارتباط بين اعضاي شوراي مديريت بحران در مواقع ضروري، اضافه کرد: دکل بي‌سيم مشترک بين کارگروه‌هاي اين شورا بايد در «عون بن علي» پس از انتخاب محل مشخص نصب شود.

پورمهدي، تصريح کرد: «عون ابن علي» دکل باران شده است و بخش خصوصي اقدام به نصب دکل کرده بود که همچنان بفشار مي آورند که با اين وجود از اين به بعد بخش خصوص حق نصب دکل در عون بن علي را ندارد و استثنا براي دکل بي‌سيم شوراي مديريت بحران محلي شناسايي خواهد شد.

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي: بيش از 6 هزار ميليارد تومان براي ايمن کردن تبريز در مقابل زلزله نياز است

خليل ساعي، مديرکل مديريت بحران آذربايجان شرقي نيز در اين نشست، با اشاره به ابلاغ دستورالعملي استقبال ايمن از بهار از سوي سازمان مديريت بحران، گفت: طبق دستورالعمل سازمان مديريت بحران همکاراني که در ادارات و فرمانداري‌هاي مستقر هستند بايد افرادي را به عنوان مسئول عمليات در ايام سفرهاي نوروزي مشخص مي‌کردند که تاکنون جز چند شهرستان ديگر شهرستان‌ها معرفي کرده‌اند و شهرستان‌هاي باقي مانده بايد افرادي را مشخص کنند.

ساعي تصريح کرد: افراد مسئول عمليات ملزم هستند تا شماره همراه و منزل و محل کار خود را ارائه کنند تا در صورت نياز در دسترس باشند.

وي با اشاره به حادثه خيز بودن استان و بحث زلزله، ادامه داد: در راستاي آمادگي براي مقابله با حوادث احتمالي اقداماتي انجام گرفته و همه دستگاه‌ها ملزم شدند تا اقدامات و برنامه‌هاي خود و نقاط ضعف و قوت استان را مشخص و اعلام کنند.

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي، ادامه داد: در اين خصوص 21 کار گروه تشکيل يافته، تمام اقدامات و اعتبارات لازم را اعلام کردند که طبق اين گزارش‌ها براي ايمن کردن تبريز در مقابل حادثه احتمالي زلزله بيش از 6 هزار ميليارد تومان هزينه نياز است.

500 روستا در مناطق پر خطر قرار گرفته‌اند

وي در ادامه با بيان اينکه حدود 500 روستا در مناطق پر خطر قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: براي ايمن اين روستاهاي و مقابله با حوادث احتمالي  بايد يک کانکس همراه اقلام امدادي مورد نياز در روستاها مستقر شود که پس از تامين اعتبار اقدامات لازم انجام مي‌شود.

عملکرد 25 ساله براي اداراه کل مديريت بحران استان تدوين مي شود

ساعي با اشاره به تدوين عملکرد 25 ساله براي اداره کل مديريت بحران استان، افزود: در اين خصوص شهرستان هاي استان غير از 4 شهرستان اسکو و ملکان و هشترود و هريس عملکرد 25 ساله را ارائه کرده‌اند که به صورت مجلد جمع آوري در در اختيار استانداري قرار خواهد گرفت.
خسارت 1370 ميليارد توماني حوادث غيرمترقبه در آذربايجان‌شرقي

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي گفت: امسال حوادث غيرمترقبه در استان يک هزار و 370 ميليارد تومان خسارت وارد کرد.

خليل ساعي با اشاره به ميزان خسارات و تلفات سوانح و حوادث غيرمترقبه استان در سال 93 گفت: اين استان به دليل حادثه‌خيز بودن و وقوع حوادثي چون سيل و زلزله و آتش سوزي و ديگر حوادث و سوانح غيرمترقبه بالغ بر يک هزار و 370 ميليارد تومان در بخش‌هاي مختلف کشاورزي و اماکن مسکوني و تاسيسات و زيرساخت‌هاي استاني با خسارت مواجه شده است.

وي افزود: در اين بين بيشترين خسارات وارده مربوط به سرمازدگي بوده که بارش برف ديرهنگام در فصل بهار و بارش برف زود هنگام در اوايل فصل پاييز باعث سرمازدگي و شکستگي درختان ميوه شده و با خسارتي بالغ بر 980 ميليارد تومان، بيش از 71 درصد خسارات استان را به خود اختصاص داده است.

ساعي در ادامه با بيان اينکه کمترين خسارت وارده در سال‌جاري نيز در خصوص رانش زمين با 50 ميليون ريال بوده است، تصريح کرد: همچنين طوفان و سيل و تگرگ با خسارتي بالغ بر 360 ميليارد تومان بيش از 26 درصد خسارات را به خود اختصاص داده است.

مديرکل مديريت بحران آذربايجان‌شرقي، در خصوص ديگر حوادث و سوانح غيرمترقبه نيز، ادامه داد: خشکسالي بيش از 52 ميليارد ريال و انفجار گاز 500 ميليون ريال، آتش‌سوزي بيش از 52 ميليارد ريال، بارش برف بيش از 235 ميليارد ريال و صاعقه بيش از 9 ميليارد ريال خسارت به جا گذاشته‌اند.

وي خاطرنشان کرد: در طي حوادث غيرمترقبه اتفاق افتاده در استان طي سال جاري 13 نفر فوت و 7 نفر مجروح شده‌اند.

ساعي در ادامه اضافه کرد: اين اداره کل به منظور تامين اعتبار براي ارائه تسهيلات به خسارت ديدگان با همکاري فرمانداري‌هاي شهرستان‌هاي استان، ميزان برآورد ريالي خسارت ناشي از حوادث غيرمترقبه را جمع‌بندي کرده و به سازمان مديريت بحران کشور منعکس نموده است.

وي افزود: براي حمايت از خسارت‌ديدگان بخش کشاورزي ناشي از حوادث غيرمترقبه هيئت محترم وزيران آيين نامه اجرايي بند (د) تبصره (11) قانون بودجه سال 93 کل کشور که مبني بر امهال وام کشاورزاني که دچار خشکسالي يا سرمازدگي و آفات و بيماري‌هاي همه‌گير و يا حوادث غيرمترقبه و يا آتش‌سوزي غيرعمدي به سر رسيد 93 بودند را به مدت 3 سال ديگر تمديد کرد.

مدير کل امور اقتصاد و دارايي استان: با کمترين حق بيمه مي‌توان خانوارهاي استان را بيمه کرد

رضا حسيني مدير کل امور اقتصاد و دارايي آذربايجان‌شرقي با تاکيد بر اهميت بيمه در حواث عمومي، با اشاره به زلزله ارسباران، گفت: تنها نهادي که توانست در اين حادثه بدون سر و صدا و در کوتاه‌ترين زمان ارائه خدمات کند بيمه‌ها بودند که 17 هزار فقره پرونده بيمه تشکيل شد.

وي افزود: مردم بنا به توفيق اجباري در کنار درخواست وام ساختمان‌هاي خود را بيمه کرده بودند که پس از حادثه با کمترين مبلغ و نزديک 18 ميليارد تومان پول پرداخت شده است.

حسيني خاطرنشان کرد: با توجه به اين مسئله اگر در استان بتوانيم 45 ميليارد تومان پول توسط اشخاص و شهرداري‌ها و دولت تامين شود مي‌توانيم با کمترين حق بيمه همه خانوارهاي استان را بيمه کنيم و در مقابل آن در ازاي هر حادثه‌اي که اتفاق مي‌افتد  به هر خانواده 60 ميليون تومان خسارت پرداخت کنيم.

مديرکل امور اقتصاد و دارايي آذربايجان‌شرقي تصريح کرد: اگر بتوانيم با همکاري اشخاص و شهرداري‌ها و دولت از هر نفر 420 هزار ريال پول  اخذ کنيم خواهيم توانست در زمان حادثه تا حدود 60 ميليون تومان خسارت پرداخت کنيم.

شهردار تبريز: مناطق دهگانه شهرداري‌ها براي مواقع بحران تجهيز شده‌اند

صادق نجفي، شهردار تبريز با اشاره اهميت مديريت بحران و آمادگي براي مقابله با حوادث احتمالي، اظهار داشت: در اين زمينه نشست کميته مديريت شهرستان تبريز هر ماه يک بار برگزار مي‌شود و بر اساس اهميت موضوع همه مناطق ده گانه شهرداري‌هاي تبريز  به امکانات اوليه مورد نياز در مواقع بحران تجهيز شده‌اند.

وي اضافه کرد: براي بيمه خانه‌هاي شهروندان تبريزي، ساختمان‌هايي که داراي پروانه ساختماني هستند تا سقف 250 ميليون ريال بيمه مي‌شوند و همه شهروندان تبريزي نيز در مقابل حوادث غيرمترقبه تا سقف 100 ميليون ريال بيمه هستند که هر ساله اين مسئله تمديد مي‌شود.

نجفي در ادامه با اشاره به ضرورت ساخت کمپ 50 هکتاري و تجهيز آن به اقلام مورد نياز ادامه داد: وجود چنين کمپي حداقل براي خدمات رساني به 100 هزار نفر ضروري بوده و البته در بودجه 94 پيش‌بيني شده و مکان‌يابي انجام شده است.

وي در ادامه در خصوص بحث آماده شدن براي ايام سفرهاي نوروزي، گفت: براي بحث عيد نيز هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است و يک هزار چادر آماده شده و سرويس بهداشتي و آشپزخانه و حمام نيز براي راحتي مسافران در پارک‌ها آماده شده است.

شهردار تبريز در خصوص ساماندهي بحث ورود فاضلاب به رودخانه‌هاي شهر، تصريح کرد: بحث فاضلاب ميدان چايي تبريز و بوي بد فاضلاب در ورودي شهر سمت فرودگاه تبريز کنترل و رفع شده است.

کرماني نژاد: آتش نشاني تبريز در ايام سفرهاي نوروزي ددر آماده باش کامل قرار دارد

 آتش پاد انوشيروان کرماني‌نژاد  مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز از تجهيز آتش نشاني تبريز به بالابر 55 متري خبر داد و افزود: اين بالابر با همکاري شهردار تبريز خريداري شد و در فروردين 94 شروع به فعاليت خواهد کرد.

کرماني‌نژاد ادامه داد: براي سال جديد بودجه‌اي از طرف وزارت کشور ارائه شده که با 50 درصد هزينه بالابر ديگر وارد تبريز خواهيم کرد.

وي  خاطر نشان کرد: سيستم آتش‌نشاني استان به توجه به همکاري تنگاتنگ مديريت امور شهري استانداري در رابطه با تجهيز و آموزش و خدمات مشاوره اي در استان آماده ارائه خدمات است و همچنين دانشکده جامع علمي و کاربردي آتش نشاني شمالغرب کشور در تبريز آماده آموزش آتش‌نشانان استان است.

کرماني نژاد، تاکيد کرد: به مناسبت فرا رسيدن عيد نوروز از اول اسفندماه سيستم آتش نشاني تبريز تا پايان تعطيلات به صورت آماده باش 100 درصد هستند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.