1393/12/26 - 14 : 42
کد خبر: 2433
چهارشنبه اي با خاطرات تلخ/شادي لحظه اي که تبديل به غم ابدي مي شود
احرارنيوز:مراسم چهارشنبه سوري اين روزها با چاشني حوادث در هم آميخته و در اين ميان آذربايجان شرقي در شمار سه استان پرحادثه آخر سال قرار دارد.

 آيين چهارشنبه آخر سال در سال‌هاي اخير از حالت سنتي خارج شده و به سمت خشونت رفته به گونه اي که شنيدن اخبار حوادث و مصدوميت هاي اين شب تبديل به عادت هميشگي مردم در تمامي نقاط کشور شده است.  

سالانه هزاران نفر از هموطنان در اين مراسم مصدوم يا معلول مي‌شوند و هزاران خانواده ايراني سال نو را با غم و اندوه شروع مي‌کنند به گونه اي که لحظه‌اي غفلت مسير زندگي اين افراد را تغيير مي‌دهد و اين در حالي است که هيچ نفري حتي ناظران و عابران پياده و رهگذران از آسيب هاي چهارشنبه آخر سال در امان نيستند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، آسيب هاي منتسب به چهارشنبه آخر سال در طي سال هاي اخير روند صعودي داشته و از سال ?? ميزان رشد آن ?.? برابر بوده و اين امر در حالي است که تعداد مصدومان چهارشنبه سوري در سال گذشته بالغ بر دو هزار و ??? نفر برآورد شده است.  

اما آنچه موجب شده که مردم آذربايجان شرقي در خصوص حوادث جبران ناپذير اين شب آگاه تر باشند، قرار گرفتن اين استان در ميان سه استان پرحادثه در اين شب است که آسيبي بزرگ براي مردم استان به شمار مي رود.  

چهارشنبه سوري

تفريحي چند ساعته که تبديل به غمي چند ساله مي شود

شايد هيچکدام از مصدومان اين شب قبل از سوختگي و و وقوع حادثه حتي احتمال چند درصدي نيز به مصدوم شدن خود قايل نبودند و سوختگي و مصدوميت را تنها در سرنوشت ديگران و کساني که تصاويرشان را در تلويزيون و ساير رسانه ها ديده بودند، مي دانستند.

جواني حدود ?? ساله است که در چهره اش آثار سوختگي مشهود است، از وي در خصوص علت سوختگي صورت و دستانش مي پرسم که مي گويد: همه ساله، چندين روز قبل از فرا رسيدن آخرين چهارشنبه سال با شور و شعف خاصي به همراه دوستانم براي شادي و تفريح در روز چهارشنبه آخر سال برنامه ريزي مي کرديم.

اين پسر جوان ادامه مي دهد: سال گذشته نيز در شب چهارشنبه سوري راهي کوچه و خيابان شديم تنها هدفمان تفريح و شادي بود اما هم اکنون يک تفريح چند ساعته تبديل به غمي يک ساله شده است.

وي مي افزايد: همواره از تلويزيون و رسانه ها تصاويري را در مورد سوختگي ها و مصدوميت هاي ناشي از انفجار مواد محترقه و ترقه شاهد بودم اما اين حوادث را تنها به دليل بي احتياطي در حين انجام مراسم آتش بازي مي ديدم.  

اين پسر جوان با يادآوري حادثه تلخي که بدن و صورتش را دچار سوختگي کرده است، مي گويد: قرار نبود در اين مراسم، کار خطرناکي انجام بدهيم، خود نيز نمي دانم چگونه شد که در هنگام پريدن از روي آتش و در يک آن، آتش تمامي بدنم را فراگرفت و اينگونه يک شادي کوچک تبديل به مصيبت بزرگي براي خود و خانواده ام شد.

حضور نيروي انتظامي با تدابير ويژه در چهارشنبه آخر سال

سرهنگ فرهنگ نوروزي گفت:با عوامل برهم زن نظم عمومي توسط نيروي انتظامي در چهارشنبه آخر سال برخورد به عمل خواهد آمد.

فرمانده نيروي انتظامي تبريز با برشمردن مصداق هاي اين جرايم ياد آور شد:ايجاد راه بندان، سد معبر، پرتاب مواد محترقه و منفجره، ايذا و اذيت مردم و ايجاد رعب و وحشت و هرگونه فروش مواد منفجره از نمونه جرايم در روز چهارشنبه آخر سال است که با توجه به بيانيه ستاد جرايم خاص استان اين گونه افراد هنجار شکن بعد از دستگيري تا پايان تعطيلات نوروز در بازداشت به سر خواهند برد.

نوروزي با اشاره با کاهش ? درصدي جرايم در تبريز نسبت به سال قبل افزود:شادي که باعث اذيت  مردم و آسيب زدن به خود و ديگران گردد شادي نيست و ما از والدين عزيز مي خواهيم تا بانظارت و کنترل کودکان، نوجوانان و جوانان خود و با همکاري بيشتر با نيروي انتظامي چهارشنبه آخر سال بدون حادثه را سپري کنيم.

آييني که تبديل به مراسم رعب و وحشت شده است

سرهنگ علي اسمعيل پور، معاون اجتماعي نيروي انتظامي آذربايجان‌شرقي نيز با اشاره به اين روز گفت: متاسفانه اين مراسم تبديل به تفريحي شده كه در آن بايد عده اي بترسند، تعدادي اذيت شوند و عده اي هم مصدوم يا کشته شوند تا تعدادي جوان انرژي خودشان را تخليه کنند.

وي ادامه داد: شادي اين چند جوان در حالي است که خانواده هاي بسياري در اين روز با حوادثي چون سوختگي، نقص عضو، مرگ و مير و تخريب خانه و لوازم زندگي روبرو مي شوند.

اسمعيل پور در ادامه با اشاره به گزارشات تکان دهنده از نابينايي و ناشنوايي کودکان، سکته هاي قلبي در افراد مسن و سقط جنين در زنان باردار در اين روز افزود: تمام اين حوادث بخاطر چند لحظه شادي و هيجان از سوي برخي افراد اتفاق مي افتد بطوريکه براي نمونه در کنار همه خطرات و آلودگي هاي صوتي به اصطلاح پرهيجان اين روز، خانم هاي بارداري هستند که هر گونه ترس و اضطراب مي تواند براي آنها فاجعه آفرين باشد و دلهره و استرس مي تواند به قيمت جان کودکان خردسالي تمام شود که نياز به سکوت و آرامش دارند.

رخداد حادثه را تنها براي ديگران ندانيم

معاون اجتماعي نيروي انتظامي استان با اشاره به ضرورت رعايت برخي نکات ايمني توسط افراد در اين روز گفت: مردم بايد از دست زدن به اشيا مشکوک و ناشناخته خودداري کنند.

وي ادامه داد: اگر کسي در نزديکي شما از فشفشه و مواد آتش‌زا استفاده مي‌کند دستان خود را باز نگه داشته و جلوي صورتتان را بگيريد تا دچار سوختگي نشويد.

اسمعيل پور با تاکيد بر لزوم جدي گرفتن توصيه هاي ايمني توسط تمامي مردم و جوانان گفت: از تمامي جوانان مي خواهيم در آستانه سال نو، خانواده خود را به سبب اعمال غلط اندوهگين نکنند.

وي ادامه داد: مواد منفجره ترکيبي به قدري حساس هستند که حتي در اثر جابجايي، حمل و نقل، وارد شدن ضربه، رسيدن حرارت اندک و حتي گاهي در اثر ارتعاشات صوتي، فعل و انفعالات شيميايي و قرار گرفتن در محدوه يک فرکانس خاص خود به خود فعال شده و منفجر مي شوند، لذا هرگونه استفاده و کاربرد آنها مي تواند اتفاقات غيرقابل جبراني به بار آورد.

معاون اجتماعي نيروي انتظامي استان با تاکيد بر همکاري با ماموران اورژانس و آتش نشاني گفت: همکاري با آتش نشانان و نجاتگران در محل حادثه مي تواند از افزايش خسارت هاي جاني و مالي پيشگيري کند.

اسمعيل پور افزود: متاسفانه اين قبيل حوادث تلخ آن طور که شايسته است براي عاملان رفتارهاي پرخطر مايه عبرت نمي شود و آنها رخداد حادثه را تنها براي ديگران مي دانند، غافل از اينکه ممکن است قرباني بعدي خود آنها يا اعضاي خانوادشان باشند، لذا به نوجوانان و جوانان عزيز توصيه مي شود با اندکي تامل و خويشتنداري، خود، خانواده و جامعه را از بروز اتفاقات ناگوار مصون نگه دارند.

پيشگيري قبل از وقوع حادثه مطلوب تر است

حميد حسين پور ، جمعيت هلال احمر در خصوص چهارشنبه آخر سال در بخش آموزش همگاني و آگاه سازي ورود نموده و تاکنون دوره هاي آموزشي هاي ايمني، کمک هاي اوليه و فنون خود امدادي را به هم استانهايي عزيز در مدارس، مساجد و محلات آموزش داده است.

معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان آذربايجان شرقي افزود: مقرر شده در زمان وقوع حادثه هلال احمر با همکاري پليس، اورژانس و آتش نشاني وارد عمل شده و با استقرار خودروهاي اين نيرو در ميادين اصلي شهر بتوانيم در کمترين زمان به کمک آسيب ديدگان بشتابيم.

حسين پور با اشاره به حوادث تلخ در چهارشنبه هاي آخر سال افزود:متاسفانه بعضي از خسارت هاي بوجود در اين ايام غير قابل جبران هستند لذا ما بايد تلاش نمائيم تا محيطي که در آن زندگي مي کنيم را ايمن سازي کنيم و پيشگيري قبل از وقوع حادثه را در سرلوحه کارهاي خود قرار دهيم.

??? مصدوميت در چهارشنبه آخر سال ??

روزبه رجايي، رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي استان با اشاره به ميزان مصدوميت هاي چهارشنبه آخر سال گفت: مجموع حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته، ??? ماموريت بود.

وي ادامه داد: در چهارشنبه آخر سال ??، بيشترين آسيب ها مربوط  به آسيب دست با ?? مورد و آسيب به چشم با ?? مورد بود.

رجايي افزود: از تعداد ??? مصدوم، ??? نفر مرد و ?? نفر زن بودند که دچار آسيب هاي جزئي و حتي آسيب هاي منجر به مرگ شده بودند.

وي با اشاره به اينکه در هنگام رخداد دادن حادثه اي در روز چهارشنبه سوري، مردم خونسردي خود را حفظ کنند، گفت: افرادي که در مجاورت فرد آسيب ديده هستند بايد ضمن حفظ خونسردي، در سريع ترين زمان ممکن با اورژانس ??? تماس بگيرند.

رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي استان افرزود: از تمامي مردم خواهشمنديم از روشن کردن آتش هاي بزرگ خودداري کنند و از سوي ديگر از ترقه هاي انفجاري استفاده نکنند.

با فرا رسيدن چهارشنبه آخر سال اميدواريم امسال ميزان حوادث اين روز کاهش چشمگيري پيدا کند تا هيچ خانواده اي در آستانه عيد نوروز اندوهگين مصيبتي بزرگ نباشد که البته اين امر بستگي به اين دارد که همه ما باور داشته باشيم، حادثه در کمين ما بوده و تنها با کمي هوشياري و البته خويشتنداري مي توانيم اين شب را به خاطره تلخ براي خود و خانواده تبديل نکينم.  

بايد باور داشته باشيم، تمامي کساني که قرباني حوادث اين شب هستند قبل از گرفتار شدن به حادثه هيچگاه خطري براي خود متصور نبوده و تنها در پي يک هيجان و شادي آني بودند غافل از يک عمر حسرت و اندوه.

--------------------------

گزارش: فائزه زنجاني

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 7

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.