1393/12/24 - 15 : 47
کد خبر: 2421
شنيدني هاي افتخارات ورزشي اردبيل/وقتي حاشيه جاي اراده را مي گيرد
احرارنيوز:بازبيني گذشته ورزش اردبيل گواه درخشش قهرمانان و افتخاراتي است که اين روزها با وزش ناخوشايند حواشي جز ياد و خاطره اي از آن باقي نمانده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، در خانه ورزشکاران قديمي اردبيل را که بزني در آلبوم هاي عکس قفسه هاي چوبي قديميشان يادگارهاي گرانبها و گنج هاي کمياب پنهان کرده اند.

يادگار هايي که با جان و دل از آن حفاظت مي کنند و هر گاه چشمشان به آن ها مي افتد برق نگاهشان تو را به افتخاراتي گره مي زند که اين روزها براي کسب هر کدام آنقدر اما و اگر پيش مي کشند که مستاصل مي ماني و از پيگيري اش پا پس مي کشي.

«عبدالرحيم رضا زاده» با ?? سال سن يکي از اين افتخارات است که زماني که معلم ورزش بانوان و آقايان در اردبيل بود دهه شصتي ها هنوز به دنيا نيامده بودند.

داستان هاي اين پيشکسوت ورزش استان يادگارهاي شکل گيري رشته هاي ژيمناستيک و اسکي است که به همت وصف شدني رضا زاده اولين گام هاي لرزان خود در اردبيل را بر مي دارد و طولي نمي کشد که شهر اردبيل از استان آذربايجان شرقي را در رقابت هاي ملي مطرح مي سازد.

تمرين هاي ژيمناستيک در محوطه جمعه مسجد

?? سالگي رضازاده آغاز نقطه علاقه مندي وي به ورزش است. سال هايي که تمامي نوجوانان هم سن و سالش به دليل نبود زمينه هاي تفريحي و سرگرمي ورزش را با جان و دل دنبال مي کردند.

در گفتگويم با اين ورزشکار ناصر عروضي از فعالان ورزش ژيمناستيک که خيلي ها در اردبيل به نام مي شناسندش من را راهنمايي مي کند.

رضا زاده- عروضي

رضا زاده به ياد دارد اولين تمرين هاي ورزش باستاني را در حمام سيد ها در محله سيد آباد روبه روي گاراژ علي زاده جنب بازار جلايي آغاز مي کند. مي گويد اول ها از حرکات شنا و ميل و نرمش تقليد مي کردم اما بعدها ياد گرفتم.

اينها مقدمه اي مي شود که «احد غفوري» رئيس تربيت بدني وقت از وي به باشگاه سوئدي کوچه شمس يا حاجي حبيب سابق دعوت مي کند تا در آنجا هالتر و دمبل کار کند.

خيلي طول نمي کشد که رضا زاده با رفقاي دوران جواني محوطه باز فعلي جنب جمعه مسجد را براي انجام تمرينات ورزشي مناسب مي يابد و عصر ها با دوستانش در همين محوطه تمرين هالتر و وزنه برداري آن هم با تير آهن و هر شي سنگين در دسترس انجام مي دهد.

ثمره تمريناتي که با جان و دل و علاقه مندي وافر آغاز مي شود رضا زاده را در مسابقات وزنه برداري استان آذربايجان شرقي سال ???? قهرمان مي کند.

به اينجا که مي رسد دليل موفقيتش را عروضي اينطور عنوان مي کند که سرگرمي به حدي کم بود که عصر ها پشت در باشگاه به انتظار مي نشستيم تا باشگاه باز شود و برويم تمرين کنيم.

اين ورزشکار به ياد دارد که در آن مقطع بچه ها در کوچه ها جمع مي شدند و انواع رشته هاي ورزشي را با هم کار مي کردند و در واقع ورزش در بين نوجوانان و جوانان رواج بسياري داشت.

ساخت سالن ژيمناستيک با استانداردهاي آسيايي

باشگاهي که از آن ياد مي شود محل تمرينات ورزشي رشته هاي مختلف بود. بعد از دعوت رضا زاده به تربيت بدني مدير دبيرستان صفوي سالن «ميرزا حسن پور» را براي ساخت سالن ژيمناستيک در اختيار رضا زاده قرار مي دهد.

در اين سال ها رضا زاده علاوه بر تمرينات فردي و تدريس در مدارس همت به ساخت اين سال با حمايت آقاي «درايه» رئيس فرهنگ يا آموزش و پرورش وقت مي کند.

سالن با استانداردهاي آسيايي که مشابه آن هنوز در اردبيل احداث نشده است در ابعاد ?? *?? با کف چوبي که از زمين ?? سانتي متر فاصله دارد ساخته مي شود و براي تهيه بالفيکس و ترامپلين توسط رئيس تربيت بدني وقت استان اقدام مي شود.

رضا زاده به ياد دارد که بچه ها تشک مخصوص ژيمناستيک نداشتند و به جاي آن از تشک کشتي استفاده مي شد. آن روزها کمبود امکانات نمي توانست بچه ها را از ورزش کردن دور کند.

مدال ها و لوح هاي تقدير رضا زاده در رقابت هاي ملي و استاني

از پاتيناژ در شام اسبي تا ورود اسکي به اردبيل

رضا زاده تنها در دو رشته ورزشي وزنه برداري و ژيمناستيک متمرکز نمي ماند. سال ???? که رشته اسکي به عنوان يک رشته ورزشي لوکس وارد ايران مي شود چهار سال بعد مسابقات اسکي در اردبيل تجربه مي شود.

در واقع اسکي به شکل کلاسيک از پاتيناژ بر روي بالخلي چاي از شام اسبي تا اردبيل از طريق افسران نظامي به صورت مدرن وارد اردبيل مي شود. و در ادامه توجه دبيران آموزش و پرورش از جمله رضا زاده، برهاني و عقيلي را به خود جلب مي کند.

رضا زاده مي گويد با برادران «رباني» در مسير «خان چمني آق بلاغ» اسکي مي کرديم و در ابتدا اسکي ايراني که کوتاه بود داشتيم.

وي به ياد دارد چوب اسکي ها توسط آقاي «زکايي» نجار ساخته مي شد و وي به دليل علاقه مندي در يکي از سفرهاي خود به تهران به فدراسيون اسکي ايران واقع در لاله زار مراجعه کرده و از مسئول وقت فردي ارمني به نام آقاي «آوانسيان» در خواست ?? دست چوب اسکي ساخت ژاپن مي کند.

 

 

رضا زاده- دهه 40 - تازه کند محمديه

رضا زاده اضافه کرد: آوانسيان به من گفت بدون هماهنگي آمده ام و بنده پاسخ دادم مربي تربيت بدني هستم و به اين چوب ها نياز دارم و در نهايت بعد از صحبتي کوتاه متقاعدش کردم تا موافقت کند.

البته در آن مقطع «احمد نظري» رئيس تربيت بدني اردبيل از چوب اسکي هايي که به يکباره در اردبيل پيدا مي شوند ابراز تعجب مي کند. اما جسارت و اراده اين مربي موجب مي شود پايه هاي ورزش اسکي در اردبيل گذارده شده و گروه هاي اسکي کار در مسير هاي «دره شيرين»، «تنبکي دره» و «تازه کند محمديه»   تمرينات روزهاي جمعه خود را آغاز کنند.

قهرماني اردبيلي ها در مرکز استان

اسکي کارها با خودروهاي ارتشي به محلات تمرين عازم مي شدند و هر هفته تمرين داشتند. رضا زاده سال ???? گروه خود را به مسابقات استاني در مراغه مي برد و در پيست اسکي «يام» تبريز نزديک مراغه اين تيم قهرمان مي شود.

نداشتن تجهيزات و امکانات لازم از جمله برف کوب مانع از حضور گروه در رقابت هاي کشوري مي شود اما طي سال هاي بعد تيم اسکي اردبيل همواره در رقابت هاي استان آذربايجان شرقي خوش مي درخشد.

در سال ???? در قهرمان کشوري ژيمناستيک استان آذربايجان شرقي پنج نفر از اردبيل و يک نفر از تبريز در رقابت ها حاضر مي شوند. رضا زاده مي گويد داوران مسابقه در فينال پرش خرک نمره مناسب به ناصر عروضي که عضو تيم بود نداند و از ?? نمره ?.? را گرفت.

در آن زمان رسم بر اين بود که براي طرح شکايت ?? تومان به داور مي دادند اگر حق با شاکي بود پول وي به وي باز مي گشت و اگر نه که نزد تيم داوري مي ماند. رضا زاده به دليل علاقه مندي و باور به تيم خود اقدام به اعتراض مي کند و در آخر نيز داوران به اعتراض وي نظر مثبت مي دهند و اردبيل مقام سوم کشوري را از آن خود مي کند.

3

سمت چپ لوح اعطايي انجمن ملي تربيت بدني در سال 1322

درخشش دختران ژيمناست اردبيلي در رقابت ها

رضا زاده در کارنامه کاري خود به تدريس در مدارس دخترانه «آذرم» و «پوراندخت» اشاره مي کند و اينکه در آن زمان رئيس آموزش و پرورش آقاي «سبتي» درخواست آموزش ژيمناستيک به دختران را مطرح مي کند.

رضا زاده به دليل محدوديت هاي فرهنگي آن زمان و اينکه ورزش براي دختر امري نامناسب تلقي مي شده است در ابتدا اين درخواست را نمي پذيرد اما در نهايت تيمي ?? نفره از هر دو مدرسه تمرينات خود را آغاز مي کنند و در مسابقات استاني سال ?? به ميزباني اردبيل مقام دوم را کسب مي کنند.

تيمي که فقط در مدت چند ماه تمرين مي کند و با اين وجود بعدها نيز تيم هاي ژيمناست دختران به دليل همان محدوديت ها فعاليت هاي خود را به صورت محدود ادامه مي دهد.

 

اردبيل در ورزش مطرح بود

اين پيشکوست سال ???? بازنشسته مي شود و هيئت اسکي را به آقاي «سليسي» تحويل مي دهد. هيئتي که ?? ماه است مسئول مستقيم ندارد.

مي گويد: اردبيل در واليبال، فوتبال، اسکي و ژيمناستيک مطرح بود. زماني فقط ?? رشته ورزشي داير بود و در همه اينها حرف براي گفتن داشتيم.

 رضا زاده از حواشي که در ورزش جاي استعداد و اراده را گرفته است دلگير است و مي گويد اين روزها ورزش شده مايه کسب درآمد و اغلب براي کسب درآمد به آن نگاه مي شود. همين ها باعث شد ورزش از آن شکل و اصالت اصلي خود خارج شود.

اين ورزشکار اضافه مي کند که وقتي در حال حاضر ?? درصد تيم ملي ژيمناستيک از آن اردبيل است و افتخاراتي مانند «محمد رمضان پور» و «کيوان انصاري» در اين رشته ورزشي داريم بايد قدر بدانيم و براي توسعه برنامه ريزي کنيم.

رضا زاده ژيمناستيک را پايه تمام رشته هاي ورزشي مي داند و معتقد است بايد از چهار سالگي کودکان به اين رشته ورزشي بيايند تا بدنشان انعطاف پذير شود و در آينده بدن سالم و ورزشکاري داشته باشند.

به ياد اظهارات مديران آموزش و پرورش استان اردبيل در خصوص مشکلات حرکتي دانش آموزان مي افتم و اين سوال تداعي مي شود که وقتي دغدغه و راهکار هر دو شناخته شده است چرا اراده اي براي تربيت نسلي سالم و فعال وجود ندارد؟

 

آن هم با وجود پيشکسوتاني همچون رضا زاده که مي توانند راهبر و هدايت گر ورزش اردبيل باشند و تا هستند گنجينه ورزش اين شهر به حساب مي آيند.

رضا زاده، عروضي، نظري و تمام پيشکسوتاني که خبرگزاري مهر پاي صحبت هاي آن ها نشسته است به اراده و هدف براي موفقيت در ورزش تاکيد کرده اند.

رضا زاده معتقد است بر خلاف تصور عموم اسکي ورزش مرفهان نيست. آن زمان هر کسي پول خريد لباس خوب را داشت با لباس مناسب مي آمد و گرنه با لباس معمولي اسکي مي کرد.

مي گويد اگر در ورزش اراده و هدف شخصي نباشد نمي توان موفق شد و متاسفانه اين روزها در اغلب رشته هاي ورزشي حواشي جاي اصول را گرفته است و در دست يابي به موفقيت نيز تاثير منفي بر جاي گذاشته است.

اين پيشکسوت افتخارات ورزش در گذشته را مديون هدف و تلاشي ناتمام مي داند. رضا زاده در سن ?? سالگي هنوز از تمرينات ورزشي خود دست نکشيده است و اين تمرينات را به نوه هاي خود نيز آموزش مي دهد.

اين در حالي است که در خود اردبيل کم تحرکي و مشکلات حرکتي از دغدغه هاي امروز والدين شده است و مشخص نيست اگر ورزش به کمک نشاط جسمي و روحي کودکان امروز اين شهر نشتابد شاهد بزرگ شدن نسلي با چه مشکلات اساسي خواهيم بود.

.......................................

گزارش و عکس: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.