1393/12/24 - 15 : 19
کد خبر: 2416
تجربه يک شب حيات در دل لانه‌هاي زنبور + تصاوير
احرارنيوز:ديدن جاي پاي آرام و سرسبز بهار در دشت‌هاي آذربايجان، حال و هواي رنگين‌تري به روزهاي نوروز مي‌دهد؛ به خصوص اگر اين گشت و گذار بهاري را از تبريز تا روستاي کندوان طي کنيد.

به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، کندوان به خانه‌هاي کله قندي‌اش مشهور است. خانه‌هايي که در دامنه‌اي از دامنه‌هاي کوه سهند در دره‌اي با صفا و سرسبز واقع شده و آب معدني سبک و شفابخش آن، باعث بهبودي بيماران کليوي زيادي شده است. کمي تامل و جستجو کافي است تا در برنامه فشرده نوروزي جايي هم براي ديدن روستاي کندوان باز کنيد و پس از عبور از جاده هموار و پرتردد تبريز تا اسکو، به سمت کندوان برويد. اينجا روستاي کندوان است، يکي از روستاهاي شگفت‌آور ايران و از مهم‌ترين مقصدهاي گردشگري استان آذربايجان‌شرقي، جايي در فاصله 22 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان اسکو و 62 کيلومتري شهر تبريز.

کندوان يکي از سه روستاي صخره‌اي جهان است و نام خود را در کنار کاپادوکيه ترکيه و داکوتاي آمريکا به رخ مي‌کشد، اما آنچه اين روستا را از ديگر همتايان خود متمايز کرده، حضور و زندگي مردمي است که با تمام مشکلات و سختي‌ها، روستاي اجدادي‌شان را ترک نکرده‌اند و هنوز و هر روز از سربالايي‌هاي ميان خانه‌ها بالا مي‌روند و براي تهيه مايحتاجشان سراشيبي روستا را بارها و بارها طي مي‌کنند و در روزهاي نوروزي، امکانات و مواد لازم پذيرايي نوروزي را هم بيش از پيش فراهم آورده‌اند. مي‌توانيد ساعت‌ها در ميان اين خانه‌هاي کله قندي که مردم محلي به آنها کران مي‌گويند بگرديد و عکس بگيريد، براي نهار و چاي به قهوه‌خانه‌هاي پايين دست روستا يا حاشيه رودخانه برويد و دست آخر شب را در يکي از اين کله قندهاي سنگي که براي مهمانان آماده شده بگذرانيد.

بدون شک تا حالا در اتاقي با ديوارهاي سنگي و در دل کوه نخوابيده‌ايد، در فضاي سنگي که فرم خاص ديوارهايش حال و هوايي آميخته از سادگي و تلاش را منتقل مي‌کند

ما براي رسيدن به روستايي در دل کوه، به خصوص در روزهاي پرتردد نوروزي، بهتر است متکي به وسيله نقليه شخصي‌تان باشيد. فاصله تبريز ـ اسکو چيزي در حدود 25 کيلومتر است و جاده دو بانده خوبي که با ده‌ها پلاک راهنمايي به شما ياري مي‌رساند. بعد از رسيدن به اسکو، بايد سراغ «چاي کنار» را بگيريد، بستر خالي رودخانه‌اي که قديم‌ترها پر آب بوده اما از خشکسالي‌هاي اخير نتوانسته فرار کند.

از آخرين ميدان حاشيه چاي کنار اسکو تا کندوان حدود 15 کيلومتر فاصله داريد و در مسير از روستاي «اسفنجان» بايد رد شويد. اين روستا محل بافت بهترين انواع قالي‌هاي ابريشمي در کشور است، قالي‌هايي که به گفته اهالي مانندي در جهان ندارند.

از تبريز تا کندوان چيزي در حدود يک ساعت راه است، البته در شرايط عادي و بدون ترافيک‌هاي سنگين و گره خورده. وقتي به کندوان رسيديد، خودرو خود را در محلي که به عنوان پارکينگ تعيين و محدوده‌بندي شده پارک کنيد تا از ايجاد مزاحمت براي گردشگران ديگر و البته اهالي روستا جلوگيري نماييد. حالا روستايي به رنگ کوه در مقابل نگاه شما گسترده شده است، روستايي با خانه‌هاي کله قندي...

محلي‌ها مي‌گويند اين کله قندي‌هاي سنگي، شايد بقاياي يکي از آتشفشان‌هاي سهند باشند که روي هم جمع شده و بعد از صدها سال، قسمت‌هاي نرم‌تر با باران شسته شده و قسمت‌هاي سخت‌تر به شکل کله قندهايي باقي مانده باشد. جنس اين سنگ‌ها که نوعي سنگ آتشفشاني هستند مي‌تواند اين فرضيه را تاييد کند. اما اين سنگ‌ها هر چه باشند براي کندن و تبديل شدن به محلي مناسب براي زندگي راهي طولاني را پشت سر گذاشته‌اند.

***

ديدن پايين دست روستا با رودخانه جاري و چشمه آب معدني مشهوري که تمام بيماران کليوي اثرات بي‌نظير آن را مي‌شناسند مي‌تواند خستگي راه را از تنتان بيرون کند. بعد از آن مي توانيد وارد محوطه روستا شويد؛ هرچند براي بالا رفتن از کوچه‌هاي روستا که در دل کوه و رو به آسمان هستند، به توان و البته دقت و کفش راحت نياز داريد. در اين گشت و گذار مي‌توانيد خانه‌هايي سنگي با سه يا حتي چهار طبقه را هم ببينيد؛ خانه‌هايي که آخور و محل نگهداري حيوانات را در پايين‌ترين طبقه و بخش‌هاي مسکوني را بالاي آن دارند و مجموعه کاملي براي يک زندگي روستايي محسوب مي‌شوند.

عاليه خانوم يکي از اهالي روستاست که به همراه چند نفر ديگر، بخش‌هايي از کران خود را به فروشگاه صنايع دستي و سوغات تبديل کرده تا گردشگران را دست پر روانه شهر و ديارشان کند، در فروشگاه‌ خود انواع دست بافته‌ها مانند جوراب و کلاه و جاجيم، روسري‌هاي کلاغه باتيک، زيور آلات محلي، خشکبار مشهور منطقه مانند گردو و برگه زردآلو و عسل محلي را به فروش گذاشته است.

دسترسي به شهرهاي اطراف مانند اسکو، جلفا و تبريز راحت و سريع است اما اگر مي‌خواهيد شب را در روستايي سنگي بگذرانيد دو راه عمده داريد؛ يکي اينکه به هتل لاله کندوان در ورودي روستا سري بزنيد و شب را در اتاق‌هاي غار مانند و بي‌نظير هتل با سونا و جکوزي لبريز از آب معدني درمانگر کندوان بگذرانيد و يا اينکه با راهنمايي اهالي به سراغ چند نفر از روستايياني برويد که کران‌هاي خود را به مسافران کرايه مي‌دهند.

اگر هتل را انتخاب مي‌کنيد، يادتان باشد بايد قبل از سفر با دفتر هتل هماهنگ شويد و ضمن اطلاع از ويژگي‌هاي هر اتاق هتل که منحصر به فرد نيز است، در مورد قيمت آن هم اطلاعاتي بگيريد. البته مي‌دانيد که تنها هتل سنگي کشور با امکانات وسيعي که در اختيار مسافران مي‌گذارد ارزان نخواهد بود.

کرايه‌هاي نوروزي خانه‌هاي روستاي کندوان چيزي بيشتر از يکصد هزار تومان براي هر شب اقامت است هرچند بيشتر اين قيمت‌ها ثابت نيست و بالا و پايين آن به توافق ميان شما و صاحب خانه بستگي دارد

کندوان، روستايي در دل کوه است که با خانه‌هاي کله قندي اش شناخته مي‌شود؛ خانه‌هايي که در دامنه‌اي از دامنه‌هاي باشکوه و سر به فلک کشيده کوه سهند در دره‌اي با صفا و سرسبز واقع شده‌اند و همه ساله، ميزباني تعداد زيادي از هموطنان و گردشگران خارجي را برعهده دارند.

در اين روستاي شگفت‌انگيز مي‌توانيد آب سبک و درمانگر دردهاي کليوي کندوان را بنوشيد،‌ عسل منحصر به فرد روستا را بچشيد و با جيب‌هايي پر از خشکبار و بادام و گردو و کشمش از جاده زيباي روستا بگذريد.

ديدن خانه‌هاي بزرگ و کوچکي که به شکلي منحصر به فرد در دل کوه کنده شده‌اند، هوس عکس گرفتن با اين جاذبه جهاني را در دل هر بيننده‌اي زنده مي‌کند به ويژه اينکه بدانيد با اجازه صاحبان خانه‌ها مي‌توانيد حتي داخل آنها را هم ببينيد و عکس‌هاي به يادگار بگيريد.‌

سفر به اين روستاي بهاري که در تمام طول سال هوايي خنک و دلپذير دارد، همراه با تجربه لذت بردن از خوراکي‌ها و تهيه پوشيدني‌ها و بردني‌هاي کم‌نظير اين روستا، خاطره‌اي دل انگيز در بهار طبيعت است.
........................
فرينوش اکبرزاده..

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 8

  آخرین اخبار
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
  پربازدیدترین اخبار
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.