1393/12/19 - 14 : 51
کد خبر: 2375
قيمت مرغ در اردبيل به پرواز در آمد/نتيجه عکس سياست هاي تعديلي
احرارنيوز:طي يک ماه گذشته گراني گوشت مرغ در حالي بازار اين محصول را در اردبيل راکد کرده که به نظر مي رسد اين گراني در پي اجراي سياست هاي تعديلي قيمت مرغ در بازار تشديد شده است.

، به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، اواخر بهمن سال جاري افزايش قابل توجه قيمت مرغ موجب شد تا رسانه ها دليل اين مهم را از مسئولان جويا شوند. در آن مقطع که قيمت گوشت مرغ از ?? هزار ريال به ?? هزار ريال در هر کيلو رسيده بود، معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي جهاد کشاورزي استان اردبيل از انجام تدابيري براي کاهش قيمت مرغ و عرضه آن به قيمت مناسب در بازار خبر داد.

خبري که البته براي بسياري از خانواده ها در آستانه سال نو اهميت داشت و اينبار شهروندان منتظر ماندند تا گوشت مرغ ارزان تر وارد بازار شود.

با اين وجود وعده هاي اصغر پرتوي که در طول اين مدت روي زمين مانده بود يک ماه ديگر از رسانه ملي در قالب گزارش تکراري بازپخش شد تا شهروندان همچنان اميدوار به کاهش قيمت مرغ باشند.

عرضه گوشت مرغ منجمد به جاي مرغ گرم

وعده پرتوي به شکل توزيع گوشت مرغ منجمد محقق شد و اين در حالي بود که معاون بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي استان اردبيل نيز هفته دوم اسفند ما از توزيع گوشت مرغ منجمد با اقساط دو ماهه به تعاوني هاي مصرف کارکنان دولت خبر داد.

در واقع اين گوشت منجمد بود که تمامي بازار، تعاوني ها، نمايشگاه هاي بهاره و حتي معابر و بزرگراه ها را با قيمت ?? هزار ريال در هر کيلو انباشته کرد و بار ديگر سفره ها را خالي از گوشت مرغ گرم گذاشت.

جهاد کشاورزي با توزيع گوشت مرغ منجمد در بازار بهاره در حالي مسئوليت را به خود تمام شده ديد که بسياري از شهروندان از خريد گوشت مرغ منجمد خودداري مي کنند و برخي به اجبار به خريد آن اقدام مي کنند.

کي از شهروندان اردبيلي مي گويد: مزه گوشت مرغ منجمد بدتر از مرغ گرم است و اين گوشت به دليل سياه و ديرپز بودن قابل مقايسه با گوشت مرغ گرم نيست.

عيمه مختاري تاکيد دارد که در اغلب خانواده ها خريد گوشت مرغ منجمد براي مهمان امري نامناسب است و حتي اگر مرغ گران باشد مرغ منجمد به دليل مزه و رنگ ظاهري روي سفره مهماني گذاشته نمي شود.

خريد تضميني به گراني انجاميد

افزايش قيمت مرغ در حالي تجربه مي شود که فصل پاييز خريد تضميني لاشه مرغ از مرغداران به عنوان طرح نجات بخش صنعت مرغداري در اردبيل به اجرا در آمد.

در آن مقطع معاون بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي استان اردبيل از خريد مرغ به نرخ تضميني خبر داد و دليل آن را اين طور عنوان کرد که در حال حاضر بخشي از توليدات مازاد بر نياز استان است و بايد راهکارهاي صادرات توليدات دامي تدوين شود.

بهلول تکلوي در خصوص ضرر دهي اخير واحدهاي مرغداري تصريح کرد: شرکت پشتيباني دام و طيور استان آماده خريد تضميني لاشه مرغ با وزن يک کيلو و ??? گرم تا يک کيلو و ??? گرم است.

اين طرح که در گفتگوي اختصاصي خبرگزاري مهر با معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي جهاد کشاورزي به عنوان طرحي شاخص در حمايت از مرغداري ها عنوان شد در ادامه تب و تاب هايي را در بازار مرغ به خود ديده است و اجراي اين سياست در حالي به صادرات مرغ از اردبيل انجاميد که هنوز بازار آرامش لازم را کسب نکرده بود.

صادرات مازاد گوشت مرغ در بهمن ماه

فراهم شدن مقدمات صادرات گوشت مرغ توليدي در استان به بازارهاي آذربايجان و روسيه در بهمن ماه رسانه اي شد. خبر صادرات البته از جمله اخباري بود که قرار بود توانمندي هاي دستگاه هاي برنامه ريز را به رخ بکشد تا جايي که معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي جهاد کشاورزي استان در خصوص سياست هاي اجرا شده تاکيد کرد که در ماه هاي اخير خريد تضميني گوشت مرغ با هدف ساماندهي با اين توليد انجام شده است.

پرتوي افزود: به دليل کاهش قيمت گوشت مرغ در بازار خريد تضميني از سوي جهاد کشاورزي انجام مي شود تا سردرگمي توليد کنندگان از بين رفته و مرغداري ها متحمل زيان نشوند.

اين مسئول در آن مقطع از استقبال گسترده مرغداران از خريد تضميني لاشه مرغ که قرار بود براي صادرات مصرف شود خبر داد و قيمت گوشت مرغ در خرده فروشي ?? هزار ريال در کيلو، در عمده فروشي ?? هزار ريال در کيرو و در مرغ زنده ?? تا ?? هزار ريال در کيلو اعلام کرد.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي جهاد کشاورزي استان با بيان اينکه مبلغ خريد به مرغداري ها پرداخت شده افزود: در اين خصوص بدهي نداريم.

به گفته پرتوي بخشي از لاشه مرغ به مصرف بازار داخل مي رسد و عمده آن به دليل مازاد بودن براي صادرات برنامه ريزي مي شود.

اعداد مقايسه اي قيمت گوشت مرغ نشان مي دهد حتي اگر برنامه هاي خريد تضميني لاشه و صادرات موفق عمل کرده باشد در نهايت شهروندان هيچ يک از اين قيمت ها را تجربه نکرده اند.

در واقع سنگيني سياست هاي تعديلي به بازار تحميل شده و در حال حاضر قيمت گوشت مرغ در بازار اردبيل ?? هزار ريال تا ?? هزار ريال در هر کيلو است و بسياري از خانواده ها قادر به خريد آن نيستند.

مشکلات مرغداري ها شنيده نمي شود

در ماه هاي اخير تب و تاب بازار محصولات دامي، سفر معاون جهاد کشاورزي در امور توليدات دامي به نظر مي رسيد فرصتي براي بررسي عميق تر و موشکافانه مشکلات فعلي باشد.

اينکه چرا قيمت ها به تعادل نمي رسد، اينکه چرا نهاده هاي دامي گران عرضه مي شود، بررسي موانع صادرات در حالي که اردبيل از جمله توليد کنندگان برتر گوشت سفيد در کشور است و کيفيت توليد مواردي بود که به نظر مي رسيد در جلسات و نشست هاي مشترک مسئولان بايد به پاسخ هاي واحد و اجرايي بينجامد.

با اين وجود خروجي اين جلسات که قرار بود عملا در بازار و نحوه فعاليت مرغداري ها سايه افکند چندان تاثيري در بي ثباتي قيمت مرغ در اردبيل بر جاي نگذاشت.

بطوريکه برخي مرغداران تاکيد دارند دليل ايجاد اين مشکلات اجراي سياست هاي اشتباه است که خود به جاي حمايت از مرغدار به زيان وي تمام مي شود.

توزيع پر فراز و نشيب نهاده و سوخت

هر چند معاون بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي استان در مقطع خريد مرغ به نرخ تضميني از آمادگي اين شرکت براي تحويل نهاده هاي دامي در قبال خريد مرغ توليدي خبر داد با اين وجود به نظر مي رسد نهاده گران منجر به توليد مرغ گران مي شود.

بطوريکه مرغداران دليل اصلي گراني گوشت مرغ توليدي را اگر سياست هاي خريد تضميني و صادرات را ناديده بگيريم به تامين مناسب سوخت و نهاده مرتبط مي دانند.

دغدغه اي که همواره طرح شده و به نظر مي رسد رفع آن براي جهاد کشاورزي به مراتب سخت تر از خريد تضميني لاشه مرغ و صرف هزينه گزاف براي اجراي اين طرح است.

علاوه بر اين در نشست تشکل هاي دام و طيور با معاون وزير جهاد کشاورزي، توليد کننده جوجه يک روزه در اردبيل گفت: توزيع مازاد جوجه دليل کاهش قيمت مرغ در بازار است.

طاهر عصايي تصريح کرد: علت کاهش قيمت مرغ در زماني که خريد تضميني پيشنهاد شد توزيع بيش از حد جوجه يک روزه است و جهاد کشاورزي بايد در نحوه اجراي اين طرح بازنگري کند.

وي با بيان اينکه ??? هزار قطعه جوجه يک روزه در استان توزيع شده است، اضافه کرد: اين طرح موجب شد توليد بيش از کشش و نياز بازار باشد و در نتيجه قيمت مرغ به شدت افت کرد.

توليد کننده اردبيلي تاکيد دارد که کاهش قيمت مرغ بسياري از مرغداران را با مشکل مواجه کرده و تعداد قابل توجهي به مدت شش ماه است که در رکود توليد هستند.بررسي مجدد طرح هاي توزيع جوجه و نحوه حمايت از مرغداري ها با هدف احياي اين بخش ضرورت دارد.

عصايي افزود: مرغ گوشتي و مادر بيش از حد توليد شده است و تعداد قابل توجهي مرغدار به همين دليل ورشکست شده اند.

وي خواستار بازنگري در طرح توزيع جوجه يک روزه شد و افزود: در عين حال يارانه سوخت نيز به صورت عادلانه توزيع نمي شود.

توليد کننده جوجه يک روزه با بيان اينکه يک مرغداري گوشتي ?? هزار قطعه اي شش ميليارد ريال يارانه سوخت دريافت کرده است، اضافه کرد: اين مبلغ به هيچ مرغداري ديگري پرداخت نشده است.

عصايي افزود: بررسي مجدد طرح هاي توزيع جوجه و نحوه حمايت از مرغداري ها با هدف احياي اين بخش ضرورت دارد.

تب و تاب بازار اردبيل در حالي در مقابل خلا هاي سياست گذاري ها مقاومت مي کند که کمتر از ?? روز از پايان سال جاري باقي مانده است.

با اين وجود روزشماري معکوس شهروندان اردبيلي براي تعديل قيمت ها و توجه به نياز آن ها آغاز شده است تا نحوه حل و فصل مشکلات فعلي در قيمت گوشت مرغ را داوري کنند.

............................

گزارش: ونوس بهنود

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.