1393/12/18 - 15 : 22
کد خبر: 2369
گزارش
سراشيبي سالمندي در اردبيل/فقر معيشتي در انتظار سالمندان فردا
احرارنيوز:تغيير وزنه هاي جمعيتي و حرکت به سمت سالمندي جمعيت در اردبيل به مرحله اي رسيده که کارشناسان از معضلات گسترده سالمندان امروز و آينده در اين استان مي گويند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، هر چند به عقيده برخي سالمندي مرحله اي از حيات فردي است که وي را سربار جامعه مي کند، با اين وجود بررسي اين پديده نيازمند دقت نظر بيشتر در ابعاد مختلف حيات اين گروه است و نمي توان با اين برچسب تاثير گذاري مثبت همين سالمندان در چرخه رشد جامعه را کتمان کرد.

بررسي هاي نشان مي دهد جمعيت اردبيل رو به پير شدن گام بر مي دارد و در اين راستا نه تنها توجهي از سوي برنامه ريزان ديده نمي شود بلکه معضلات پنهان و پيداي سالمندي گريبان گير نسل بعد نيز خواهد شد.

از جمله اينکه در سراشيبي سالمندي جوانان امروز و سالمندان فردا بيش از سالمندان امروز متاثر از خلاهاي برنامه ريزي فعلي خواهند شد و برخي پيش بيني ها گواه اين موضوع است که سالمندي سخت و پر از تلاطمي  در انتظار آن ها است.

جمعيت رو به کاهش، سالمندي رو به افزايش

رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل در آخرين آمار خود نرخ رشد جمعيت در اردبيل را ?.? عنوان کرد.

رقمي  با اين مقام مسئول مطرح شد و به نظر مي رسد چندان نگراني را ايجاد نکند.

نکته اينجا است که فرهاد پورفرضي در اين گفتگو تاکيد داشت به ازاي هر زوج ?.? فرزند متولد مي شود. در حالي که براي اينکه جمعيت ثابت يعني نه کاهش و نه افزايش جمعيت داشته باشيم اين نرخ بايد ?.? باشد. در واقع نگراني پورفرضي از ثابت نماندن رقم فرزند آوري و در نتيجه کاهش جمعيت است.

وي در آن مقطع گفت: هر چند زايمان طبيعي تاثير گذار بوده اما افزايش جمعيت با سياست هاي تشويقي دنبال مي شود.

در حال حاضر تنها راهکاري که دانشگاه علوم پزشکي براي فرزند آوري دنبال مي کند حمايت از گروه هاي خاص از جمله افرادي که يک سال از ازدواج شان گذشته و فرزندي ندارند، افرادي که سه سال از تولد اولين فرزندشان سپري شده و زنان خارج از بازه سني ?? تا ?? سال که ريسک در حاملگي دارند با ارائه راهکار تشويقي است.

با اين وجود به نظر نمي رسد صرفا اين سياست تشويقي دانشگاه علوم پزشکي سدي در مقابل معضلي به نام پير شدن جمعيت شود.

سايه سنگين فقر در گروه غير مولد

سراشيبي سالمندي در حالي در اردبيل شدت وسرعت بيشتري به خود گرفته است که از جمله معضلات فعلي گروه سالمند فقر معيشتي عنوان مي شود.

طبق اظهارات مدير کل کميته امداد استان اردبيل  ?? درصد سالمندان اين استان تحت پوشش کميته امداد است.

بهروز زلالي با بيان اينکه از ?? هزار نفر مددجوي تحت پوشش کميته امداد ?? درصد مددجويان بالاي ?? سال سن دارند نگراني خود از پير شدن جمعيت اردبيل را در آخرين نشست خبري سال جاري با اصحاب رسانه در ميان گذاشت.

وي افزود: اين به اين معني است که از ??? هزار نفر جمعيت بالاي ?? سال اردبيل، ?? هزار نفر يا به عبارتي ?? درصد سالمندان اين استان تحت حمايت کميته امداد است.

مدير کل کميته امداد استان تصريح کرد: در مقايسه آمار سالمندان تحت پوشش کميته امداد مشاهده مي شود جمعيت رو به پيري است و براي اين مهم بايد فکر اساسي صورت گيرد. در مقايسه آمار سالمندان تحت پوشش کميته امداد مشاهده مي شود جمعيت رو به پيري است و براي اين مهم بايد فکر اساسي صورت گيرد.

زلالي حمايت و اکرام از سالمندان را از وظايف و سياست هاي کميته امداد دانست و افزود: تلاش ما بر اين است در حوزه هاي مختلف خدمات مورد نياز براي اين قشر ارائه دهيم.

وي با بيان اينکه کميته امداد حمايت از ??? بيمار زمين گير را بر عهده دارد، افزود: علاوه بر هزينه درمان اين تعداد هزينه هاي حمايتي ديگر نيز به اين گروه پرداخت مي شود.

کمبود زمينه هاي حمايت درماني و رفاهي

با وجود اينکه کميته امداد به دليل سياست هاي تعريف شده به سراغ سالمندان ناتوان و بيماران سالمند زمين گير مي رود به نظر نمي رسد اين حمايت ها کافي بوده و حتي براي جمعيت تحت پوشش نيز پاسخگو باشد.

نگراني زلالي بيش از حمايت از افراد تحت پوشش تغيير جمعيت و حرکت به سمت سالمندي است که موجب خواهد شد تعداد گروه هاي نيازمند حمايت در جامعه افزايش يابد.

بايد نبود امکانات رفاهي و درماني را به اين مقوله اضافه کرد. اگر فردي در حال حاضر بيمه درماني نداشته باشد بايد هزينه هاي درمان را به صورت کامل بپردازد و پزشک به سالمند و غير سالمند بودن وي توجهي ندارد. هر چند نظام تحول سلامت در راستاي کاهش هزينه ها در بيمارستان هاي دانشگاهي اقداماتي ترتيب داده اما به نظر مي رسد بايد توجه بيشتري به گروه هاي آسيب پذير از جمله سالمندان صورت گيرد.

اضافه کنيد کمبود زمينه هاي حمايت رفاهي را که در اردبيل در واقع براي سالمندان در حد صفر است. رديف سالمنداني که در حياط بقعه شيخ صفي الدين وپارک ها بعد از ظهر خود را در بطالت سپري مي کنند نمونه محدودي از رها شدگي سالمندان و بي توجهي به نياز هاي رفاهي، تفريحي و نشاط آفريني آن ها است.

در واقع محدود بودن زمينه هاي تفريحي به حدي دستگاه ها را متمرکز در تامين نياز جوانان ساخته که به نظر مي رسدسالمندان حتي در برنامه ريزي ها جايگاهي ندارند.

زنان در معرض خطر بيشتر

?.?? درصد از جمعيت کشور و به عبارتي يک ميليون ??? هزار و ??? نفر در استان اردبيل ساکن اند که گفته مي شود ??.?? درصد جمعيت آن را زنان تشکيل مي دهند. زناني که فقر معيشتي، کمبودهاي رفاهي، موانع اجتماعي و مشکلات فرهنگي معضلات سالمندي آن ها را به مراتب تشديد مي کند.

بطوريکه کاهش جمعيت شاغل در زنان، بي توجهي به نيازهاي سلامت جسمي و رواني، محدوديت هاي اجتماعي در دست يابي به سطح مطلوبي از حضور اجتماعي موجب شده است سالمندي در زنان توام با مشکلات بيشتري از جمله فرسودگي هاي روحي رواني باشد.

زنان سالمند و ناتوان در اغلب اوقات عزلت گزيني را ترجيح مي دهند. به ويژه زناني که همسران خود را از دست داده اند و فرزندان با تشکيل خانواده ترک منزل کرده اند.

با اين وجود هزينه هاي گزاف برنامه هاي شاداب سازي و نشاط آفريني اجتماعي و همايش هاي پر زرق و برق نيز نتوانسته حتي گرهي از اين گروه بگشايد.

نکته قابل توجه آنجا است که اين سالمندي در انتظار نسل جوان فعلي است که با معضلاتي مانند بيکاري ?.? درصدي دست و پنجه نرم مي کند.

ضرورت تدبير جدي براي سالمندي در آينده

برنامه ريزي هاي فعلي نشان مي دهد نياز سالمندان تامين نشده است و هستند سالمنداني که قبل از اينکه مزه رفاه را بچشند ترک دنيا مي کنند.

با اين وجود معضل اصلي در موج سالمندي آينده است که گروه جوان امروز را شامل مي شود. بطوريکه برخي کارشناسان تاکيد دارند مشکلات فعلي گروه جوان در اين استان در سالمندي به مراتب تشديد مي شود.

بيکاري در صدر اين مشکلات و در ادامه کمبود زمينه هاي رفاهي در سالمندي اين گروه به مراتب بيش از وضعيت فعلي تاثيرات منفي به دنبال خواهد داشت.

به عقيده معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان نرخ بيکاري اردبيل از ??.? درصد در سال ?? به ?.? درصد در سال جاري کاهش يافته به دليل افزايش جمعيت فعال است.

اصغر مناف زاده معتقد است اينکه تصور شود کاهش نرخ بيکاري به دليل کاهش جمعيت بيکار بوده مغاير با آمارهاي موجود است.

وي با اشاره به از بين رفتن هفت هزار شغل در اين استان طي پنج سال گذشته تصريح کرد: طي سال هاي ?? تا ?? بيش از هفت هزار و ?? شاغل در استان از بين رفته است.

به گفته مناف زاده در سال ?? تعداد شاغلان ??? هزار و ??? نفر بوده و اين رقم در سال ?? به ??? هزار و ??? نفر کاهش يافته است.

وي تاکيد کرد: اين پديده به ويژه در بين نيروهاي زن شاغل مکرر مشاهده شده چنانچه فرد مدتي مشغول به کار بوده اما بعدها شغل خود را ترک مي کند.

اين کارشناس بازار معقتد است پديده هايي مانند بيکاري بايد به صورت جدي در اردبيل بررسي شده و دچار آمار هاي کذايي نشود.

سالمندي در اردبيل پديده اي نيست که بتوان حل مشکلات آن را به زمان واگذار کرد. نسل فعلي و نسل آينده سالمند زماني مي توانند در معيشت خود تفاوتي را تجربه کنند که برنامه ريزان گزينه هاي مطلوبي را براي سراشيبي مشکلات دوران کهولت قائل شوند. مشکلاتي که با حمايت يک دستگاه و يا نگراني دستگاه ديگر رفع شدني نيست و تصميم گيري کلان را نيازمند است.

گزارش: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 9

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.