1393/12/18 - 15 : 11
کد خبر: 2366
نوروز باستاني با تمامي زيبايي هايش در راه است،
آداب و سنن نوروزي در آذرشهر
احرارنيوز:مردم شهرستان آذرشهر در ايام عيد نوروز و آغاز سال جديد آداب و سنن ديرينه و باستاني خاصي دارند که از پيشينيان خود به ميراث مانده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از ايرنا، آماده شدن براي استقبال از فصل بهار و عيد نوروز در آذرشهر يکي از آيين هاي سنتي و باستاني است که از اوايل اسفند ماه همراه با خانه تکاني توسط بانوان آغاز مي شود.

به قول شاعر شيرين سخن استاد شهريار (بايرام گلر اتاقلاري بزللر - طاخچالا را دوزمه لري دوزللر) (عيد که از راه مي رسد اتاق ها را زينت داده و وسايل دکوري براي عيد را در طاقچه ها مي چينند).

يکي از آداب عيد نوروز مانند ساير شهرهاي استان آذربايجان شرقي در آذرشهر روياندن سبزه است که 10 روز تا يک هفته قبل از عيد گندم، جو يا عدس را خيسانده و بعد از جوانه زدن در ظرف هاي مخصوص مي ريزند تا قالب ظرف را بگيرد.

آويختن دستمال يا شال از پشت بام ها 'شال باجادان ساللاماق' يکي ديگر از آداب و سنن مرسوم در اين شهرستان است که در آخرين شب چهارشنبه سال جوانان بعد از صرف شام به پشت بام خانه همسايه ها و فاميل ها رفته و دستمال يا شال خود را آويزان مي کنند تا از صاحب خانه عيدي بگيرند.

صاحبخانه نيز به فراخور وسعش دستمال را با کشمش، بادام، گردو، شيريني، پول و يا هدايا پر مي کند و صاحب دستمال هم هديه خود را بر مي دارد.

استاد شهريار هم در اين خصوص مي گويد: بايراميدي گجه گوشي اوخوردي (عيد بود و مرغ شب آواز مي خواند) ، آداخلي قيز بي جورابين توخوردي، (دختر نامزد هم براي داماد جوراب مي بافت)، هرکس شالين بير باجادان سوخوردي، (هرکس شالش را از روزنه اي – درب و پنجره - مي انداخت)، آي نه گوزل قايدادي شال ساللاماق، (که چه آيين و سنت خوبي است اين شال انداختن) بي شالينا بايرامليغين باغلاماق ( به شال و دستمال تازه داماد عيدي او را بستن).

در شهرستان آذرشهر بيشتر بانوان خانه دار قبل از فرا رسيدن عيد نوروز شيريني هاي مخصوص خانگي را چند روز مانده به عيد نوروز پخته و شيريني تنقلات مخصوص عيد را آماده هم مي کنند.

بيشتر خانواده ها به خصوص خانواده هايي که به آداب سنن عيد نوروز علاقه زيادي دارند شيريني هاي عيد را خودشان در خانه تهيه مي کنند، از جمله اين شيريني ها شيريني شکري، زنجبيلي، نخودي، نان پنجره اي و کيک است و معروفترين شيريني سنتي شهرستان آذرشهر باقلواست.

در عصر سه شنبه آخر سال پدر و مادرها براي فرزندان خود و يا به فاميل هاي نزديکشان هديه اي به نام 'چرشنبليک' مي فرستند و در مورد کساني که تازه تشکيل خانواده داده اند و به اصطلاح نوعروس و تازه داماد هستند، مادر عروس در روز چهارشنبه سوري براي آنها غذاي آماده و مفصل همراه با کادو تدارک مي بيند.

صبح روز چهارشنبه آخر سال بعضي از خانواده ها بويژه دختر خانم ها به کنار چشمه اي رفته و از روي آب مي پرند و اشعاري به اين مضمون مي خوانند آي آب همه درد و بلاها و مصيبت ها و گرفتاري هاي خود را به تو دادم آنها را با خود ببر و از نورانيت و شفافيت خود ما را بي بهره مگذار و بعد ناخن هاي خود را کوتاه کرده و بر آب مي ريزند و از آب چشمه به خانه مي آورند تا سال آينده شان خوش يمن و پر برکت باشد.

تقريبا يک يا دو ساعت قبل از تحويل سال نو همه خانواده ها دور سفره هفت سين نشسته و منتظر تحويل سال نو مي شوند و در اين هنگام قرآن و يا ادعيه ديگر را قرائت مي کنند.

در لحظه تحويل سال مردان به ويژه ريش سفيدها در مساجد جمع شده و آيين ويژه تحويل سال را برگزار مي کنند و آيات قرآن را روي آب مي خوانند و بعد از تحويل سال آن آب را براي خير و برکت به منزل آورده و از آن مي نوشند.

بعد از تحويل سال جديد، ديد و بازديد ها آغاز مي شود که معمولا اول کوچکترها به ديدن بزرگترها مي روند و فرا رسيدن عيد را به همديگر تبريک و شاد باش مي گويند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.