1393/12/16 - 15 : 27
کد خبر: 2352
گزارش
رونق دستفروشي در ميان گراني سرسام آور مراکز خريد اروميه
احرارنيوز:رفتن به پيشواز بهار و سال نو علاوه بر آداب و رسوم خاص اش مجالي براي تامين نيازهاي مردم نيزبه شمار مي رود در اين راستا بي ساماني قيمت در مراکز خريد موجب رونق دست فروشي شده است.

چند هفته اي مي شود که بازار آذربايجان غربي رنگ و بوي خريدهاي نوروزي به خود گرفته و رفته رفته بر التهاب اين خريدها افزوده مي شود که در اين ميان بازار دست فروشان همانند هر سال داغ تر از کسب و کار کسبه و بازاريان و مراکز خريد است.

قيمت بالاي پوشاک، آجيل ، کيف و کفش و سير اقلام مورد نياز شب عيد در مراکز رسمي عرضه و فروش سرسام آور و خارج از توان اقتصادي مردم براي خريد از آنها است که اين امر طي سالهاي اخير موج دست فروشي در بازار شب عيد استان را همانند ساير استانهاي کشور گسترده تر کرده است.

با وجود اينکه تضميني براي کيفيت و استاندارد بودن اقلام عرضه شده توسط دست فروشان وجود ندارد، مردم از خريد از دست فروشان استقبال مي کنند، چون صرفه اقتصادي براي آنها خريد از اين بخش عرضه لوازم مورد نياز در شب عيد است، هر چند مراکز عرضه رسمي با وجود قيمتهاي بسيار بالا و غير منطقي نيز بازار خود را دارند.

شهرداري دستفروشي در اروميه را ساماندهي مي کند

قيمت متفاوت و گراني برخي واحدهاي عرضه در بخشهاي مختلف بويژه پوشاک، کيف، کفش، ظروف و لوزام تزئيني مردم را به خريد از دست فروشان وادار کرده، اين در حالي است که صاحبان مغازه ها نيز به اين رفتار مردم دامن مي زنند بطوريکه بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر قيمت متفاوت يک نوع جنس در مغازه هاي مختلف و ارزان بودن نوع مشابه آن در دست فروشها بازار آنها را رونق بخشيده است.

افزايش تعداد دست فروشان در خيابانها و پياده رو، بازارهاي شبانه در جوار پارکها هر چند اقتضاعات بازار پايان سال بشمار مي روند ولي اين موضوع موجب فروش اجناس بي کيفيت و چيني به مردم با قيمتهاي گران مي شود که در اين راستا امسال شهرداري اروميه اقدام به ساماندهي دست فروشان کرده است.

ايجاد بازارهاي روز در پارکهاي مناطق مختلف اروميه طرح شهرداري براي ساماندهي دست فروشي و جلوگيري از سد معبر در شريانهاي عبوري مردم است که دست فروشان و مردم مي توانند بر اساس برنامه زمانبندي که طي بنرهاي اطلاع رساني در مناطق مختلف شهر نصب شده، در اين محلهاي اقدام به خريد و فروش کنند.

تنظم بازار شب عيد از ديدگاه دولت خريد و ذخيره سازي ميوه از جمله سيب و پرتقال است، در حالي که خريد پوشاک، کيف و کفش تازه نيز جز آداب و رسوم ايرانيان در عيد نوروز محسوب مي شود که مسئوليت تنظيم اين بازار نيز به گردن دست فروشان افتاده و اغلب مردم براي خريد وسايل مورد نياز از دستفروشان خريد مي کنند.

راه اندازي بازار روز در سه نقطه شهر اروميه

بر اساس اعلام شوراي شهر اروميه، طرح بازار هفتگي در سه نقطه شهر اروميه توسط سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري اروميه ساماندهي و اجرا مي شود.

با تصويب شوراي اسلامي شهر در راستاي ساماندهي دستفروشان و جلوگيري از استقرار آنها در معابر عمومي و پر تردد شهر و نيز تامين رفاه شهروندان مقرر شد که از سوم اسفندماه امسال طرح راه اندازي بازار روز به اجرا درآيد.

اين طرح در پارک استقلال واقع در شهرک ايثار روزهاي يکشنبه ، پارک باقر العلوم واقع در خيابان باقر العلوم روزهاي سه شنبه ، بازار ساوالان واقع در بلوار ساوالان روزهاي پنجشنبه توسط سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري اروميه در حال اجرا است.

در واحد هاي تجاري لباس، کيف و کفش مراکز خريد اروميه که عمدتا در خيابانهاي استادان، بهداري، خيام و امام(ره) قرار دارند، قيمتهاي انواع مانتو، شلوار، بلوز، کت و شلوار و کيف و کفش با ارقام نجومي به مردم عرضه مي شود، بطوريکه هم اکنون بازار البسه مستعمل يا دست دوم فروشان اروميه نيز درحال عرضه لباسهاي نو با قيمت هاي باورنکردني هستند.

معمولا قيمت انواع لوازم مصرفي در بازارهاي اصلي شهرها نسبت به مراکز خريد لوکس بالاي شهر متفاوت است، اين در حالي است که هم اکنون با وجود نجومي بودن قيمت برخي اجناس آن هم عمدتا خارجي در اين مراکز خريد لوکس استان، قيمت برخي اقلام همانند بازارهاي اصلي و حتي کمتر از آن است.

نبود نظارت کافي و عدم برقراري ثبات قيمت اجناس در مناطق مختلف استان و بالا بودن ارزش قيمتي لوازم نسبت به شهرهاي همجوار از جمله تبريز موضوعي است که مردم را طي سالها آزار مي دهد ولي مردم مجبور شدند خود را با شرايط وفق دهند و جور سختي ها را بکشند.

نظارت اصولي و برقراري ثبات قيمت حلقه مفقوده بازار شب عيد اروميه

مديرعامل اتحاديه شرکت هاي تعاوني روستايي آذربايجان غربي، از خريد سه هزار تن پرتقال براي تنظيم بازار ميوه عيد خبر داده و گفته بود: دو ميوه سيب درختي و پرتقال در طرح تنظيم بازار استان ارائه مي شود که جهت رفاه حال مردم و مصرف کنندگان و ثابت نگه داشتن قيمت ميوه شب عيد سه هزار تن پرتقال از استان مازندران خريداري شده است.

برزگر در خصوص تامين سيب درختي تنظيم بازار شب عيد نيز اظهار داشت: ? هزار تن از سيب درختي توليدي در استان که عمدتا در شهرستان اروميه توليد شده است، خريداري شده و آماده ارائه به بازار هاي هدف در ساير استان ها است.

وي با بيان اينکه حدود ??? ميليارد ريال براي خريد سيب درختي باغداران استان هزينه شده است تصريح کرد: سيب درختي لازم براي طرح تنظيم بازار آذربايجان غربي از توليدات داخلي خود اين استان خواهد بود.

برزگر در خصوص قيمت پرتقال و سيب درختي قابل عرضه در طرح تنظيم بازار عيد نيز گفت: اين محصولات بر اساس سياست گذاري هاي کميته راهبردي استان و با پايين ترين قيمت وارد بازار خواهند شد.

آغاز اجراي طرح نظارت بر بازار عيد نوروز در آذربايجان غربي

معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي ، از آغاز اجراي طرح ويژه نظارتي بر بازار شب عيد از ديروز تا ?? فرودين ماه سال آينده خبر داد و افزود: در اين راستا اکيپهاي بازرسي مشترک سازمان و تعزيرات حکومتي تشکيل شده است.

سليمان عليزاده با اشاره به اينکه در راستاي طرح نظارتي ويژه عيد نظارت بر وضعيت بازار کالاها و خدمات، ايجاد زمينه مناسب براي تامين مايحتاج عمومي و جلوگيري از تخلفات احتمالي و رسيدگي سريع به شکايات انجام مي شود، ادامه داد: همچنين کشيک نظارت بر بازار در روزهاي تعطيل نوروز در هر شهرستان دو گروه و در اروميه ? گروه فعال خواهند بود.

وي با بيان اينکه اين طرح با توجه به وضعيت حساس بازار با هدف جلوگيري از کمبودهاي ساختگي، افزايش قيمت، احتکار و تنظيم بازار از ?? اسفند ماه امسال اجرا مي شود اعلام کرد: با متخلفان برابر قانون به شدن برخورد شده و براي بررسي پرونده به تعزيرات حکومتي و نهادهاي قضائيي ارجاع مي شوند.

معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي  از برگزاري جلسه هماهنگي با بازرسان صنفي و غير صنفي جهت نحوه اجراي بهينه طرح، تشکيل اکيپ بازرسي ويژه نامحسوس و اطلاع رساني در خصوص اجراي طرح تشديد برخورد با متخلفان در اين راستا خبر داد.

 متخلفان صنفي آذربايجان غربي ?? ميليارد ريال جريمه شدند

مدير کل تعزيرات حکومتي آذربايجان غربي ، با اشاره به اينکه طرح نظارتي ويژه بر بازار شب عيد با همکاري سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي از ديروز آغاز شده، افزود: همچنين کشيک نوروزي ثابت و سيار در ايام تعطيل نوروز تشکيل مي شود.

محمد اقوامي با بيان اينکه از ابتداي سال تا کنون چهار هزار و ??? فقره گزارش تخلف گرانفروشي به تعزيرات حکومتي وارد و متخلفان بالغ بر ?? ميليارد ريال محکوم به پرداخت جزاي نقدي شده اند، اظهار داشت: با متخلفان بازار شب عيد نيز برخورد قانوني و جدي مي شود.

وي با اشاره به اينکه در اين راستا ?? فقره پرونده تخلفاتي در بازرسي از واحد هاي صنفي از ابتداي اسفندماه امسال تاکنون براي متخلفين تشکيل و به شعب تعزيرات حکومتي ارسال شده، ادامه داد: پرونده هاي ارجاعي رسيدگي و واحدهاي متخلف به پرداخت ?? ميليون ريال جزاي نقدي محکوم شدند.

مدير کل تعزيرات حکومتي آذربايجان غربي اعلام کرد: متاسفانه با نزديک شدن به ايام پاياني سال و عيد نوروز و ايام تعطيلات نوروزي و افزايش تقاضا براي خريد، افراد فرصت طلبي هستند که سعي دارند با سواستفاده از ناآگاهي مردم از قوانين، سود کلاني را از راه غير قانوني ببرند.

اقوامي با بيان اينکه در قالب اکيپ نظارتي بر عملکرد واحدهاي عرضه کالا و خدمات نظارت مي شود، عنوان کرد: طرح نظارتي نوروزي با برنامه ريزي و هماهنگي مديران دستگاه هاي نظارتي اجرا و تا زمان بازگشت آرامش نسبي به بازار، در مرکز و شهرستانهاي تابعه اجرايي مي شود.

وي با بيان اينکه با مشاهده کوچکترين تخطي از قوانين، برخورد قاطع انجام مي شود، ادامه داد: مردم نيز بايد تخلفات واحدهاي عرضه کالا و خدمات را از طريق شماره ??? اعلام تا واحدهاي نظارتي با متخلفان برخورد قانوني لازم را انجام دهند.

به هر روي بازار شب عيد فرصت خوبي براي دست فروشان و فرصت طلبان براي سو استفاده از بازاري است که مردم براي استقبال از سال جديد در حال خريد لوازم مورد نياز خود بوده و دستگاهها نيز عملا نمي توانند تاثير بسزايي در اين روند داشته باشند.

.....................................

گزارش: الناز ملک زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 1

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.