1393/12/16 - 15 : 08
کد خبر: 2347
برخورد دوگانه با سياست هاي افزايش جمعيت راه به کجا خواهد برد؟
احرارنيوز:کاهش جمعيت جوان کشور و به تبع آن کاهش جمعيت شاداب و فعال در دو سال گذشته مسئولان را بر آن داشت تا تمام تلاش خود را براي اتخاذ سياست هاي مناسب در راستاي افزايش جمعيت کشور به کار گيرند

حساسيت اين مهم تا جايي بود که شخص رهبر معظم انقلاب اسلامي، بارها در بيانات خود از مسئولان خواستا اند که راهکارهاي عملي براي افزايش جمعيت را تدوين کنند.

متاسفانه اين موضوع خواسته يا ناخواسته مورد توجه دولت هاي قبل قرار نگرفت و عملا اقدام خاصي در اين زمينه انجام نشد .

، عده اي بر اين باور بوده و هستند که با صرف توصيه و استناد به آيات و روايات، نمي توان جوانان امروزي را به سمت ازدواج و به تبع آن افزايش جمعيت سوق داد، بلکه اين سياست هاي تشويقي و حمايتي دولت است که مي تواند در اين زمينه کارساز بوده و ميزان ازدواج را در کشور افزايش دهد و در کوتاه مدت شاهد داشتن نسلي جوان و شاداب باشيم.

 حتي ارائه وام هاي ازدواج نيز تا به امروز به نحو احسن انجام نشده و سقف وام هاي اعطايي هم به ميزاني نبوده و نيست که بتوان با آن کار بسيار بزرگ و مبارکي همچون تشکيل خانواده را انجام داد.

در برخي مواقع نيز قانون گذاران سعي کرده اند سياستي تشويقي را به شکل قانون در آوردند ولي متاسفانه مصوبات مجلس نيز گاهي به مرحله اجرا نمي رسد! مانند مرخصي 9 ماهه زايمان که هنور اجرايي نشده است

 وضعيت نامناسب اقتصادي، بيکاري جوانان، مهريه هاي کمرشکن، افزايش انتظارات خانواده ها از زوج هاي جوان به خصوص پسران و کاهش توجه به احکام اسلامي همه و همه از دلايلي است که در شرايط کنوني، ازدواج را به عنوان يک آرزوي محال و دست نيافتني تبديل کرده و متاسفانه همين عوامل در موارد بسياري باعث افزايش ناهنجاري هاي اخلاقي، اختلافات خانوادگي و مزاحمت هاي ناموسي مي شود.

 بالاخره در اين شرايط که مردم و بخصوص جوانان با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم مي کنند نه تنها رغبتي به ازدواج وجود نخواهد داشت بلکه جمعيت جوان و فعال کشور روز به روز کاهش يافته که اين خود، مشکلات بسيار بزرگي را در يک کشور پيشرفته و در حال توسعه مي تواند ايجاد کند.

افزايش جمعيت، اقتصاد کشور را توانمند مي کند

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي مي گويد: افزايش جمعيت کشور در شرايط کنوني، توانمندي اقتصاد داخلي را به دنبال دارد.

 عليرضا منادي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي، افزايش جمعيت را يکي از چندين استراتژي مهم دولت و يکي از جدي ترين نيازهاي کشور عنوان مي کند و ادامه مي دهد: بر اساس دستورات ابلاغي مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله) نرخ جمعيتي کشور بايد حداقل به سقف 2.1 درصد برسد که متاسفانه در حال حاضر، اين ميزان، رقمي در حدود 1.7 درصد در کشور است.

 وي در همين راستا تصريح مي کند: همه مسئولان بايد با هر اقدام لازم همچون فرهنگ سازي و تشويق جوانان به ازدواج و تامين مقدمات لازم، تلاش خود را در جوان سازي و افزايش جمعيت کشور به کار گيرند.

اکثر خانواده هاي ايراني، تک فرزند هستند

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي مي افزايد: متاسفانه در حال حاضر، اکثر خانوارهاي ايراني، تک فرزند هستند.

منادي، خودخواهي و منزوي بودن فرزندان و فرزند سالاري را از مهم ترين مشکلات موجود در حوزه خانواده هاي تک فرزند و کم فرزند عنوان مي کند و مي افزايد: متاسفانه فرهنگ نامبارک تک فرزندي حتي در بين نخبگان علمي در حال افزايش است.

وي مي گويد: افزايش فرزند آوري در جامعه، کاهش بيماري هايي همچون سرطان پستان و رحم و کاهش ناهنجاري هاي اخلاقي و افزايش امنيت اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.

 تک فرزندي در خانواده ها مساوي است با نابودي فرهنگ بومي

نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي از افزايش تک فرزندي در خانواده هاي ايراني ابراز نگراني مي کند و مي گويد: اگر وضعيت فرزند آوري در خانواده ها به همين شکل پيش رود در آينده اي نه چندان دور، فرزندان ايران اسلامي از داشتن نعماتي همچون دايي، خاله، عمه و عمو محروم خواهند بود.

 منادي در بخش پاياني سخنان خود بر ضرورت افزايش آگاه سازي مردم در خصوص مزاياي افزايش جمعيت توسط  اصحاب رسانه تاکيد مي کند.

 خودپسندي و مصرف زدگي مهم ترين عامل کاهش تولد در کشور

مدير حوزه رياست جامعه المصطفي(ص)و کارشناس مذهبي، افزايش خودپسندي خانواده ها و مصرف زدگي را مهم ترين عامل عدم توجه به فرزند آوري در کشور عنوان مي کند و مي گويد: مشکلات اقتصادي در هر زماني و در هر دولتي وجود داشته و اين امر نمي تواند دليلي منطقي براي کاهش زاد و ولد در کشور قلمداد شود.

حجت الاسلام شيخ حسن پورميسور در همين راستا ادامه مي دهد: در دو دهه گذشته هم، همواره مشکلات اقتصادي در کشور وجود داشته ولي از بعد جمعيتي، در کشور مشکل خاصي وجود نداشت .

وي اظهار مي کند: افزايش جمعيت کشور، علاوه بر اينکه باعث افزايش نشاط و پويايي جامعه مي شود بلکه باعث مي شود که نسل جواني را براي قبول مسئوليت هاي مهم در آينده تربيت کنيم.

وي در بخش پاياني سخنان خود بر لزوم فرهنگ سازي توسط رسانه هاي ارتباط جمعي در خصوص تشويق مردم به ازدواج تاکيد مي کند.

 متاسفانه علي رغم تاکيدات مقام معظم رهبري(مدظله) مبني بر تامين زيرساخت هاي لازم توسط مسئولان، رشد نرخ جمعيت کشور در اکثر استان هاي کشور کاهش داشته است. بطوريکه جعفري آذر، مدير کل ثبت احوال آذربايجان شرقي از کاهش 7.1 درصدي ازدواج در آذربايجان شرقي خبر مي دهد.

کاهش 7.1 درصدي ازدواج در آذربايجان شرقي

مديرکل ثبت احوال آذربايجان شرقي مي گويد: ميزان ازدواج در استان در 11 ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل، بيش از 7.1 درصد کاهش داشته است.

 علي جعفري آذر در  گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه آذربايجان شرقي، تعداد ولادت در سرتاسر استان را در 11 ماهه سالجاري 66 هزار و 669 نفر عنوان مي کند و مي گويد: اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد، افزايش 4.5 درصدي را به همراه داشته است.

وي مي افزايد: در مقايسه ولادت هاي صورت گرفته در آذربايجان شرقي با شاخص هايي همچون نرخ رشد جمعيت، مشخص مي شود که آذربايجان شرقي در بين استان هاي کشور، رتبه 21 را در رشد نرخ جمعيت از سال گذشته تا کنون به خود اختصاص داده است.

وي در تبيين نرخ باروري مي کند: تعداد باروري هاي ممکن يک زن از سن 15 تا 49 سالگي با عنوان نرخ باروري شناخته مي شود.

سن مقدور و مطلوب باروري زنان 15 تا 49 سال

جعفري آذر در همين راستا اظهار مي کند: سن مطلوب و مقدور باروري زنان با توجه به توصيه هاي پزشکان متخصص، سن 15 تا 49 سال است و ممکن است بارداري قبل و يا بعد از اين رنج سني مشکلاتي را به همراه داشته باشد.

وي با اشاره به سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص افزايش جمعيت تصريح مي کند: بر اساس سياست هاي افزايش جمعيت بايد تمامي دستگاه هاي مربوطه به همراه خود مردم تلاش کنند تا نرخ باروري به فراتر از نرخ جانشيني برسد.(نرخ جانشيني: پدر و مادر قبل از فوت خود حداقل دو فرزند داشته باشند).

وي در همين راستا مي گويد: بر اساس اين سياست ها بايد درصد نرخ باروري را به 2.1 درصد برسانيم که در حال حاضر ، درصد نرخ باروري در آذربايجان شرقي 1.7 است و براي رسيدن به رقم مطلوب نرخ باروري، چهار دهم درصد فاصله داريم.

وي ادامه مي دهد :آمار موجود نشان مي دهد که علي رغم افزايش تعداد تولد در آذربايجان شرقي نسبت به مدت مشابه سال قبل، هنوز با چشم انداز پيش بيني شده در اين حوزه و رسيدن به دو برابر نرخ باروري در راستاي دستيابي به جمعيت مناسب و با نشاط  بيش از چهاردهم درصد فاصله داريم .

 

جعفري آذر در تبيين راهکارهايي براي رسيدن به چشم انداز داشتن جمعيت مناسب و با نشاط  مي گويد : فارغ از بحث هاي اقتصادي و هزينه هاي معيشتي ازدواج، براي تحقق سياست هاي اتخاذ شده در مورد جمعيت يا بايد خانوارهاي موجود، تعداد اولاد خود را افزايش دهند و يا بر اساس سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري(مدظله) تعداد ازدواج ها افزايش يافته و اين سنت نيک در سن مناسب انجام پذيرد.

 28 و 24 ميانگين سن ازدواج پسران و دختران آذربايجان شرقي

وي ميانگين سن ازدواج در بين پسران و دختران آذربايجان شرقي را به ترتيب 28 و 24 عنوان مي کند و مي گويد : متاسفانه در طول چند سال گذشته، روز به روز بر ميانگين سن ازدواج افزوده مي شود.

يک سوم خانوارهاي آذربايجان شرقي تک فرزند هستند

وي مي افزايد: در حال حاضر يک سوم خانوارهاي آذربايجان شرقي يا فاقد فرزند و يا تک فرزند هستند.

 مدير کل ثبت احوال آذربايجان شرقي، يکي از مهم ترين راهکارهاي داشتن جمعيت مناسب،سالم و با نشاط را توانمندسازي هرچه بيشتر پسران عنوان مي کند و مي گويد: با توجه به اينکه در عرف کشور ما، پسر و خانواده وي تقاضا کننده ازدواج از خانواده دختر هستند پس توانمندي اقتصادي، اجتماعي، ديني و شغلي فرزندان باعث افزايش ازدواج در سن مناسب، کاهش فساد و خوشبختي دختران مي شود.

جعفري آذر بر لزوم تعادل سازي در جذب دانشجويان به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي تاکيد مي کند و مي گويد: در حال حاضر نسبت جذب دختران و پسران به رشته هاي دانشگاهي به ترتيب 60 و 40 است.

نظام جذب دانشجو در کشور بايد اصلاح شود

 وي با بيان اينکه نظام جذب دانشجو در کشور بايد اصلاح شده و بر اساس واقعيت ها و نيازمندي هاي جامعه صورت گيرد، ادامه مي دهد: براي تشويق افراد به ازدواج در درجه اول بايد توانمندي پسران را بيش تر از دختران مورد توجه قرار دهيم.

وي مي گويد : امسال در مقايسه با آمار 11 ماهه سال گذشته، تعداد ازدواج هاي صورت گرفته در استان به ميزان 7.1 درصد کاهش يافته و متاسفانه تعداد ازدواج نيز در چند سال گذشته، همه ساله کاهش پيدا کرده است.

وي در بخش پاياني سخنان ابراز مي کند: تا زماني که در حوزه ازدواج جوانان به توصيه هاي ديني و فرهنگي اکتفا کرده و به صورت عملي کاري انجام دهيم، نه تنها ازدواج در جامعه افزايش پيدا نمي کند بلکه به همان وضعيت فعلي ادامه خواهد داشت.

در پايان ذکر اين نکته خالي از لطف نيست که تا زماني که جوانان ايران اسلامي، تکيه گاهي مطمئن و پايدار براي تامين نيازمندي هاي خود نداشته باشند به سختي مي توانند زندگي مشترکي را آغاز کنند و بدون شک تاخير در ازدواج زمينه ساز کاهش جمعيت و افزايش فساد و ناهنجاري هاي اخلاقي مي شود.

مسئولان نيز تاکنون بيشتر، توصيه به افزايش جمعيت کرده اند و مردم، اقدام عملي و محسوسي در راستاي حمايت از جوانان براي افزايش زاد و ولد را مشاهده نمي کنند و اين سياست دوگانه

معلوم نيست راه به کجا ببرد.

گزارش: سيد مرتضي مرتضوي

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.