1393/12/8 - 10 : 51
کد خبر: 2293
ضرورت شناسايي استعدادهاي معلولان/ قانون کار اجرا شود
احرارنيوز:معلولان يک جامعه از افرادي هستند که با وجود برخي نواقص، استعدادهاي بالايي نسبت به افراد عادي داشته و بايد مسئولان نسبت به شناسايي اين استعدادها و شکوفايي آن ها گام هاي موثر تري بردارند.

اختتاميه سومين جشنواره منطقه‌اي تئاتر معلولان شامگاه پنج شنبه در تبريز برگزار شد که طلوع برگزاري جشنواره هاي مختلف و ديدن آثار هنري قشر معلول به خوبي بيانگر اين موضوع است که وجود برخي معلوليت ها نمي تواند مانع از تلاش اين افراد براي رشد و شکوفايي باشد بلکه معلولان با روحيه مضاعف در پي اثبات خود به جامعه و مردم هستند تا شايد مردم نگاه ترحم آميز خود را نسبت به اين قشر فراموش کرده و با ديدي جديد به آنان بنگرند.

برگزاري جشنواره هاي مختلف هنري، ورزشي و علمي در بين اين قشر مي تواند علاوه بر تقويت روحيه خودباوري در بين قشر معلول در راستاي توانمندسازي و فعاليت هر چه بيشتر آنان در جامعه موثر باشد.

توجه به خلاقيت اين قشر و استفاده از آن بسيار ارزشمند بوده چون توانمندسازي آنان و حضورشان در اجتماع از ضروريات وجود يک جامعه مدرن است.

بايد قانون کار معلولان به خوبي اجرا شود

سعيد شبستري خياباني شامگاه پنج شنبه در مراسم اختتاميه اين جشنواره با اشاره با توانمندي هاي بالاي معلولان اظهار داشت: شايد تصور اکثر مردم از معلولان وجود محدوديت در بين اين افراد است در حالي که معلولان توانايي هاي بالايي دارند که شايد ساير افراد سالم آن را نداشته باشند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي ادامه داد: اين افراد توانمندي هاي بالاي خود را در عرصه هاي مختلف نشان داده اند و در اين ميان وظيفه تمامي مسئولان و دولتمردان ايجاد فضايي براي شکوفايي اين استعدادها است.

وي با اشاره به اينکه بايد در پي ايجاد جامعه اي باشيم که پرورش دهنده تمامي استعدادهاي معلولان است، گفت: هم اکنون با وجود اينکه با وضعيت ايده آل در زمينه توانمندسازي معلولان فاصله داريم اما به نتايج خوبي در اين خصوص رسيده ايم به خصوص فعاليت انجمن ها و نهادهاي خصوصي و خيران در اين زمينه موثر بوده است.

شبستري خياباني با بيان اينکه قانون گذاران وظيفه ويژه اي در خدمت رساني به معلولان دارند، گفت: با وجود برخي قانون ها که مصوب مجلس بوده، هم اکنون حمايت خوبي را از معلولان شاهد نيستيم به خصوص قانون کار اين قشر بايد به خوبي اجرايي شود تا اين افراد احساس هيچ گونه کمبودي را نداشته باشند.

وي ادامه داد: در اين ميان بهزيستي نيز نقش ويژه اي براي توانمندسازي اين افراد دارد که به خصوص بايد در زمينه پرورش پتانسيل هاي هنري اين افراد تلاش کند زيرا معلولان روح لطيفي دارند و در زمينه هاي هنري مي توانند موفقيت هاي خوبي به دست آورند.

 

معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به ضرورت ورود بخش هاي خصوصي در زمينه حمايت از معلولان گفت: بايد اين باور را داشته باشيم که کارها را به خود مردم واگذار کنيم زيرا در اين صورت است که مي توان موفق بود.

نگاه مردم نسبت به معلولان بايد تغيير کند

محمداسماعيل سعيدي نيز در اين مراسم با اشاره به اينکه بايد از معلولان در توليد آثار هنري حمايت کنيم، گفت: به طور يقين هنر معلولان مي تواند ماندگاري بيشتري داشته باشد زيرا با توجه به لطافت روحي اين افراد هنر آن ها نيز قابل لمس تر و زيباتر خواهد بود.

نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: بايد تمامي مسئولان از حداکثر پتانسيل خود براي حمايت از اين قشر استفاده کنند اما علاوه بر وظيفه مسئولان، نگاه مردم نيز نسبت به معلولان بايد تغيير ويژه اي پيدا کند و نبايد با ديد افراد محدود و بدون توانايي خاص به معلولان توجه شود.

وي با بيان اينکه تغيير نگرش نسبت به اين افراد سبب از بين رفتن موانع و مشکلات موجود اين قشر مي شود، گفت: بارها در مجلس پيگير قانون کار معلولان شده ايم اما حتي در ادارات دولتي و بخش خصوصي اين نگرش به وجود نيامده که اين افراد مي توانند توانايي بالايي داشته باشند.

سعيدي ادامه داد: خداوند به اين معلولان توانايي ويژگي اي داده و شايد از ديدگاه ديگري بتوانيم بگوييم که اين افراد معلول نيستند بلکه ما معلول هستيم زيرا بسياري از توانايي هاي اين افراد را نداريم.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به ضرورت برگزاري جشنواره هاي هنري ويژه براي معلولان گفت: برگزاري اين گونه جشنواره ها مي تواند در راستاي شناسايي ظرفيت هاي معلولان موثر باشد که در اين راستا تمامي مجموعه هاي دولتي و غير دولتي بايد آمادگي استفاده از اين هنرها را داشته باشند.

 

صداي معلولان بايد به گوش تمامي آحاد جامعه برسد

کيوان دواتگري، مدير کل دفتر توانمندسازي معلولين سازمان بهزيستي کشور در اين مراسم اختتاميه با بيان اينکه توانمندسازي تنها به معناي دادن خانه و ماشين به آن ها نيست، گفت: توانمندسازي يعني اينکه معلولان بايد به درجه اي برسند که صدايشان در کل جامعه شنيده شود و توانمندي هاي آنان توسط همگان ديده شود.

دواتگري با بيان اينکه آگاهيمان بايد نسبت به معلولان و توانايي هاي آنان بالا باشد، گفت: نبايد نسبت به توانايي ويژه معلولان و به خصوص استعدادهاي هنري آنان غافل شويم بلکه بايد با نگاهي شفاف در پي ياري رساندن به معلولان باشيم.

وي ادامه داد: ارائه هنر از سوي معلولان بهترين فضا براي شناختن توانايي هاي ويژه آنان است و در بين هنرها، تئاتر مي تواند به خوبي نشان از استعدادهاي اين افراد باشد.

مدير کل دفتر توانمندسازي معلولين سازمان بهزيستي کشور افزود: تمامي مردم جامعه نسبت به معلولان مسئول بوده و در اولين گام نياز است تا نگرش خود را نسبت به معلولان تغيير داده و با ديده ترحم به آنان نگاه نکنند.

 

برگزاري جشنواره هاي هنري معلولان از تنش رواني آنان مي کاهد

محسن ارشدزاده، مدير کل بهزيستي استان نيز با بيان اينکه يکي از مهم ترين وظايف بهزيستي، استعداديابي معلولان است، گفت: اين استعداديابي ها بايد بر حسب علاقه و توانمندي هاي اين افراد باشد و بايد پس از اين شناسايي ها در جهت شکوفايي استعدادهاي معلولان تلاش کرد.

وي ادامه داد: بهزيستي در پي برگزاري جشنواره هاي مختلف براي معلولان است تا ضمن زنده نگه داشتن روحيه آن ها گامي در جهت کشف استعدادهاي ويژه آن ها بردارد.

ارشدزاده با اشاره به برگزاري جشنواره تئاتر منطقه اي طلوع در تبريز گفت: در مجموع ?? اثر از استان هاي آذربايجان شرقي، غربي، زنجان، قزوين و اردبيل به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود که طبق نظر داوران ?? اثر به مرحله نهايي و بازبيني راه يافتند.

وي ادامه داد: مهم ترين هدف اين جشنواره برقراري ارتباط نظري با جامعه معلولان و استفاده از توانايي ها و استعدادهاي بالقوه آنان بوده است، همچنين تقويت روحيه خودباوري و اعتماد به نفس در بين معلولان از ديگر اهداف اين جشنواره بود.

مدير کل بهزيستي آذربايجان شرقي با بيان اينکه فعاليت هاي هنري مي تواند در جهت کاهش تنش هاي رواني اين افراد موثر باشد، گفت: برگزاري چنين جشنواره هايي در ايجاد نگرش مثبت نسبت به توانايي هاي بالاي معلولان در ميان افراد جامعه و بين مسئولان موثر خواهد بود.

به هر روي ايجاد زمينه هاي مناسب براي فعاليت معلولان مي تواند در راستاي توانمندي آنان و ايجاد روحيه مناسب در بين اين قشر موثر باشد که مسئولان بايد بيش از اين در راستاي تقويت اين فعاليت ها گام بردارند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 3

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.