1400/10/29 - 15 : 19
کد خبر: 22927
افزايش قيمت تراکتور، باز هم پاي دلالان در ميان است!/دلالان سوار بر تراکتور شدند
احرار: نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس، گفت: متاسفانه دليل افزايش قيمت تراکتور را بايد بيرون از اين شرکت، خطوط توليد و واحد فروش آن جست و در 2بخش نظام توزيع و حضور واسطه‌گران و دلالان خلاصه کرد.

، با قاطعيت مي‌توان عنوان کرد در هر کاري حضور واسطه و دلالان مي‌تواند زمينه را به بيراهه بردن اصل و روند کار فراهم آورد حال اگر اين معضل در حوزه توليد و مصرف‌کننده بروز و ظهور کند اوضاع به مراتب سخت‌تر و تبعات جبران‌ناپذيري را به دنبال خواهد داشت و مهم‌ترين آن افزايش قيمتي خواهد بود که نه توليدکننده از آن منتفع مي‌شود و نه مصرف‌کننده، بلکه کساني از اين آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند که نه زحمتي کشيده‌اند و نه علمي به خرج داده‌اند.

اين روزها سخناني درباره افزايش قيمت تراکتور به گوش مي‌رسد که مي‌ توان اين صنعت را زنجيره اصلي چرخه زندگي جوامع عنوان کرد، چراکه با رونق اين صنعت توليدي، بخش کشاورزي و به تبع آن يکي از نيازهاي اساسي و اوليه جوامع بشري يعني غذا توسعه خواهد يافت.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي، در رابطه با موضوع گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز گفت: متاسفانه دليل افزايش قيمت تراکتور را بايد بيرون از اين شرکت، خطوط توليد و واحد فروش آن جست و در دو بخش نظام توزيع و حضور واسطه‌گران و دلالان خلاصه کرد، چراکه اين نظام انحصاري توزيع، زمينه حضور دلالان و در نتيجه رسيدن اين محصول با چند مرحله واسطه به دست مصرف‌کننده واقعي را به وجود آورده و در واقع در اين چرخه توزيع، هم صنعتگر و هم کشاورزان متضرر اصلي بوده و دلالان منتفع از اين ساختار معيوب توزيع ثروت‌اندوزي هستند و از سودهاي باد آورده و کلان واسطه‌گري بهره مي‌برند.

عليرضا منادي افزود: هرگونه افزايش قيمت در اين گروه صنعتي به واسطه و مهر تأييد سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان صورت مي‌گيرد که با بررسي تمام اسناد و صورت‌هاي مالي ( گاها حتي ?? سال گذشته) اتفاق مي‌‌افتد اين بررسي‌ها از قيمت مواد اوليه تا هزينه‌هاي جاري، حمل و نقل و ... را شامل مي‌شود اما نکته کاملاً قابل توجه و تأمل برانگيز،اينکه تراکتورسازي ايران محصولات خود را با کف قيمت و بعضاً زير بهاي تمام شده عرضه مي‌کند و خود را در معرض مخاطره زيان انباشته قرار داده تا بتوان از صنعت کشاورزي کشور حمايت کند.

وي با تاکيد بر اينکه صنعت تراکتور که روزي پيشرو صنايع کشور محسوب مي‌شد، امروز دست تنها و بدون هيچ‌گونه حمايتي در حال توليد محصولات خود با کمترين قيمت و حاشيه سود هست، تصريح کرد: اين کارخانه رونق صنعت کشاورزي را نه تنها در کشور بلکه با افتخار مي‌توان اذعان کرد در منطقه خاورميانه به‌دنبال دارد.

منادي ضمن يادآوري اينکه کارخانه تراکتورسازي بدون دريافت ريالي ارز، تسهيلات و مواد اوليه دولتي در حال توليد محصولات مي‌باشد، بسان داشت: در صورت عدم حمايت از اين کارخانه با قدمت بيش از ? دهه شاهد زيانده شدن آن و در نتيجه افول صنعت کشاورزي و به مخاطر افتادن اشتغال مستقيم ? هزار نفر و غيرمستقيم بيش از ??? هزار شغل در کشور خواهيم بود.

اين نماينده ادواري مجلس شوراي اسلامي خواستار توجه ويژه مجموعه‌هاي ذي‌ربط از دولت و وزارت صمت گرفته تا سازمان‌هاي نوسازي صنايع و حمايت از مصرف‌کنندگان از گروه صنعتي تراکتورسازي ايران شد و اضافه کرد: در کشور کمتر صنعتي را مي‌توان پيدا کرد که در داخل مجموعه خود از صنايع ريخته‌گري تا موتوري بهره‌مند بوده و محصولات خود را با کمترين وابستگي توليد و در اختيار مبادي توزيعي خود قرار دهد.

هشدار نسبت به زمين‌گير شدن صنعت تراکتور کشور

وي، با هشدار نسبت به عدم حمايت اساسي از تراکتورسازي و تبعات ناشي از آن هشدار داد و گفت: کارشناسان مالي معتقدند در صورت عدم واقعي‌سازي قيمت تراکتور در شرايط فعلي، اين شرکت به سمت زياندهي خواهد رفت و در تامين به موقع مواد اوليه دچار مشکل و در نتيجه اختلال در فرآيند توليد و زمين‌گير شدن يکي از مجموعه‌هاي ارزشمند توليد داخلي و اجراي تعهدات به موقع به کشاورزان را با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

منادي عنوان داشت: آسيب به اين مجموعه، تبعات غيرقابل جبران در حوزه صنعت توليد ماشين‌هاي کشاورزي و در حوزه توليد محصولات کشاورزي به دنبال خواهد داشت که چيزي جز روند فعلي توزيع انحصاري و دولتي تراکتور دلايل آن نيست و جا دارد که مقامات وزارتخانه‌هاي صمت و جهاد کشاورزي دستورات سريع بر اصلاح روش توزيع فعلي که باعث ايجاد بازار سياه و دلالي و نهايتاً اجحاف در حق مصرف‌کننده هست را صادر کنند.

، گروه صنعتي تراکتورسازي ايران به عنوان بزرگترين توليدکننده ادوات کشاورزي با شرکت‌هاي اقماري که ? شرکت در تبريز و در خود مجتمع تراکتورسازي که قطعات خودروسازان معتبر سبک و سنگين اروپا و حتي دنيا مثل ايتاليا را تامين مي‌کنند، دو شرکت در سنندج و اروميه و دو خط توليد در خارج کشور فعال است و مي‌توان تراکتورسازي ايران را نگين صنعت ادوات کشاورزي ايران و حتي منطقه خطاب کرد.

 

فارس

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 6

  آخرین اخبار
جشنواره ملي چندرسانه‌اي «جاده سبز» در تبريز؛ تلاشي براي بهبود ايمني جاده‌ها و حمل‌ونقل کشور
ضرورت رفع موانع گلخانه‌داران منطقه آزاد ارس/توسعه گلخانه‌هاي ارس با تمرکز بر انرژي‌هاي پايدار
کارگاه‌هاي تخصصي رسانه و ارتباطات « جشنواره ملي جاده سبز» برگزار مي شود
داوران جشنواره «جاده سبز» اعلام شدند؛ از آناهيتا درگاهي تا رضا رشيدپور و علي ضيا
نمايش اصلي و کرم در تبريز به روي صحنه رفت
آماده‌سازي 120 مسجد آذربايجان شرقي براي آيين اعتکاف
حقوق اقليت‌هاي ديني به شکلي شايسته‌تر مورد توجه قرار مي گيرد
کاهش 6 درجه‌اي دماي هواي تبريز
مديرکل صمت: صنايع در دانشگاه ها دفتر داشته باشند
پايداري جوي در آذربايجان شرقي طي روزهاي آتي
  پربازدیدترین اخبار
مديرکل صمت: صنايع در دانشگاه ها دفتر داشته باشند
ضرورت رفع موانع گلخانه‌داران منطقه آزاد ارس/توسعه گلخانه‌هاي ارس با تمرکز بر انرژي‌هاي پايدار
داوران جشنواره «جاده سبز» اعلام شدند؛ از آناهيتا درگاهي تا رضا رشيدپور و علي ضيا
حقوق اقليت‌هاي ديني به شکلي شايسته‌تر مورد توجه قرار مي گيرد
کاهش 6 درجه‌اي دماي هواي تبريز
نمايش اصلي و کرم در تبريز به روي صحنه رفت
آماده‌سازي 120 مسجد آذربايجان شرقي براي آيين اعتکاف
کارگاه‌هاي تخصصي رسانه و ارتباطات « جشنواره ملي جاده سبز» برگزار مي شود
پايداري جوي در آذربايجان شرقي طي روزهاي آتي
جشنواره ملي چندرسانه‌اي «جاده سبز» در تبريز؛ تلاشي براي بهبود ايمني جاده‌ها و حمل‌ونقل کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.