احرار: مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه سرانه مصرف آبزيان در استان، هفت کيلو و 500گرم است، گفت: سرانه مصرف آبزيان در کشور برابر 13کيلو و 400گرم بوده که ميانگين جهاني آن بيش از24 کيلوگرم است.
قاسم جعفروند در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: شيلات استان آذربايجان شرقي جهت ارتقاي زنجيره توليد و ارزش محصولات آبزي از مزرعه تا سفره، نسبت به عرضه مستقيم ماهي اقدام کرده است .
وي با اشاره به شروع عرضه مستقيم از سال 1380در استان، گفت: ايجاد زنجيره توليد و ارزش باعث افزايش بهره وري و توسعه در بخش آبزي پروري و آبزي مصرفي است که در نهايت باعث ايجاد امنيت غذايي در اين حوزه ميشود.
وي با بيان اينکه با تقويت و حمايت از زنجيره توليد، شاهد افزايش ارزش افزوده، افزايش کيفيت محصولات و کاهش هزينه تمام شده خواهيم بود، خاطرنشان کرد: زنجيره ارزش در محصولات شيلاتي از صفر تا صد توليد و مصرف را شامل ميشود، يعني ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم و زماني اين زنجيره کامل است که ماهي يا غذاي ماهي با کيفيت را توليد کنيم و با قيمتي مناسب در اختيار مصرفکننده قرار دهيم.
وي افزود: در کشورهاي توسعه يافته، مزارع صنعتي داراي برند بوده و محصول ارائه شده در فروشگاه ها با نام تجاري مزرعه مربوطه شناخته ميشوند، ولي در ايران ايجاد ارتباط بين صاحبان مزارع و مصرف کنندهها، توسط واسطههاي متعدد انجام ميشود که طولاني شدن مسير ارتباط توليدکننده و مصرفکننده نهايي انرژي بر، پرهزينه و آسيب زا است.
جعفروند با بيان اينکه تنها متولي مديريت زنجيره توليد محصولات آبزي در کشور ما وزارت جهادکشاورزي است که وظيفه مديريت زنجيره توليد محصولات سالم، ايجاد زنجيره ارزش و افزايش رضايت خريداران را بر عهده دارد، ادامه داد: زنجيره ارزش، بخشي از زنجيره توليد است که به صورت زنجيروار باعث ايجاد ارزش افزوده در محصول ميشود و معمولا واسطه ها هيچ ارزشي به محصول اضافه نميکنند، ولي باعث افزايش قيمت در محصول ميشوند.
وي با بيان اينکه ناکارآمدي نظام زنجيره توليد باعث کوچک تر شدن زنجيره ارزش ميشود، گفت: ارتباطهايي که فاقد فرآيند ايجاد ارزش در زنجيره هستند بيشتر از ارتباطهاي ارزش زا ميشوند که نتيجه اين ناکارآمدي، تجمع سود در بخش واسطهگري است که به نوبه خود گرايش به سمت واسطهگري به جاي توليد را افزايش ميدهد.
وي با بيان اينکه اين مديريت راهکار اصلي براي تقويت زنجيره ارزش و بازار عرضه آبزيان را حذف دلالان و واسطهها در عرضه انواع آبزيان و کاهش خود به خودي قيمت آبزيان ميداند، ادامه داد: ارتباط بين آبزي پرور و آبزي مصرف، باعث افزايش امنيت غذايي شده و طبق قانون عرضه و تقاضا هرچه سرانه مصرف افزايش يابد، توليد نيز افزايش مييابد.
مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي افزود : امروزه اهميت مشتريان و رضايت آنها به حدي بالا رفته که باعث توجه بيشتر توليد کنندگان به مشتريان شده است و رضايت مشتريان را در اولويت موفقيت خود ميدانند لذا نقش مشتري تنها به عنوان يک مصرف کننده نيست، بلکه به عنوان يک مصرف کنندهاي است که روند توليد، فرآيندها و توسعهها را تغيير داده است در چنين شرايطي حتي ميتوان گفت، مشتري تنها دليل، براي ايجاد و بقاي يک شغل است.
وي گفت: ارزش گذاري براي محصولات، توسط مشتريان و براساس هزينه خريد آنها تعيين ميشود و در اين مسير توليدکنندگاني که در جهت کاهش قيمت و افزايش کيفيت محصولات خود قدم بردارند، موفق تر خواهند بود.
وي با اشاره به اينکه قيمت بالاي آبزيان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد، افزود: زنجيره توليد و عرضه در بخش شيلات که محصولي فسادپذير را ارائه ميدهد شامل حلقههاي مزارع، سردخانهها و فروشگاهها است، اين مديريت شعار عرضه ماهي از مزرعه تا سفره را در اولويت کاري خود قرار داده است و آبزي پروران با مشکلاتي که در عرصه توليد دارند، سعي کردهاند با توجه به راهنماييهاي کارشناسان اين مديريت، محصول با کيفيت توليد کنند.
جعفروند افزود: واحد بهبود کيفيت و بازاريابي اين مديريت يکي از واحدهاي ايجاد کننده ارزش در زنجيره فعاليتهاي شيلاتي به شمار ميآيد که اقدامات لازم جهت رضايت مشتريان و ترغيب آنها به مصرف آبزيان را انجام ميدهد اين بخش در راستاي افزايش مصرف، رضايت و سطح انتخاب مصرف کنندگان و در نهايت افزايش امنيت غذايي و سطح کيفي زندگي همشهريان قدم بر ميدارد.
انتهاي پيام