1393/12/6 - 14 : 12
کد خبر: 2275
گزارش
دست خالي کارگران فصلي زنجان در آستانه نوروز
احرارنيوز:کارگران فصلي در حالي بدون عيدي و مزايا به استقبال نوروز مي‎روند که هيچ حمايتي از آنها در برابر سختي‌هاي روزگار صورت نمي‌گيرد و آنها چشم انتظار حمايت مسئولان هستند.

کارگران فصلي به عنوان يکي از اقشار جامعه همواره مورد توجه رسانه‎ها بوده و مشکلات آنها دنبال مي‎شود، متاسفانه اين معضل در شهر زنجان در چهار فصل نيز وجود دارد و از تعداد کارگران فصلي که به نظر مي‎آيد بيشتر بايد در ايام زمستان در محل‎هايي که به نام آنها شناخته شده است، ديده شوند، در چهار فصل سال به دنبال کار هستند، اما اين کارگران که شبانه‎روز خود را در دور ميدان‎هايي مثل ارک و 15 خرداد مي‎گذرانند و از چه حقوق و مزايايي برخوردار هستند و چقدر از مشکلات زندگيشان حل مي‎شود،به نظر مي‎رسد نياز به تحليل بيشتري دارد.

اغلب کارگران فصلي زنجان از هيچ مزيت فرهنگي، اجتماعي و صنفي برخوردار نيستند و افرادي که براي امرار معاش خانواده و کسب روزي حلال تلاش مي‌کنند در اين ايام خيلي حال خوشي ندارند چرا که شرمنده خانواده خود هستند، نه در آمد اضافه، نه حقوق و مزاياي به حق و نه عيدي و دستمزدي متفاوت، اگر چه در پايان سال کارمندان دواير دولتي حداقل عيدي را دارند که براي خانواده خود خريد کرده و در کنار آنها خوش باشند، کارگران فصلي شرمنده عيال و فرزند هستند.

کارگران فصلي افرادي هستند که هر روز در برخي ميادين شهر زنجان جمع مي‎شوند تا شايد کارفرمايي از هنر دست آنها استفاده کند، اما بسياري از اين کارگران با حضور چند روزه هم نمي‎توانند درآمدي داشته باشند و عصر دست خالي به نزد خانواده خود برمي‎گردند، چنين افرادي که درآمد روزانه‎شان بستگي به شرايط آب و هوا، زور بازو و نظر صاحبان کار دارد به اصطلاح «کارگران فصلي» ناميده مي‎شوند.

*نداشتن در آمد پايدار و ثابت کارگران فصلي

کارگران فصلي از مزايايي همچون درآمد پايدار، بيمه،پاداش و عيدي بي‎بهره هستند و تنها براي کسب روزي حلال روي داربست مي‎روند و  چاره‎اي هم جز اين ندارند چرا که عده‎اي منتظر درآمد پدر خانواده هستند.

يکي از کارگران فصلي زنجان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: مشکلات کارگران فصلي و روزمزد را نمي‎توان در چند جمله خلاصه کرد، کل زندگي ما داراي مشکلاتي است که از نبود شغل مناسب و دايمي به وجود مي‎آيد.

وي با بيان اينکه نبود شغل موجب شده تا به عنوان کارگر روز مرد به دنبال کار باشم، گفت: دو فرزند دارم که واقعا شرمنده آنها هستم.

اين کارگر زنجاني با بيان اينکه ايام عيد نزديک است و من حتي قادر نيستم لباسي براي فرزندانم تهيه کنم، افزود: گراني و نبود کار واقعا به قشرهايي همچون کارگران ساختماني فشار مضاعف وارد مي‎کند.

مجتبي محمدي با اشاره به اينکه زندگي سختي دارم و واقعا از زندگي خودم به دليل مشکلات و دعواهاي هر روزه خسته شده‎ام، گفت: چاره‎اي ندارم بايد هر روز به دنبال کار باشم که در حال حاضر ساخت و ساز به شدت افت کرده و کارفرمايي وجود ندارد که بخواهد از کارگر استفاده کند.

وي گفت: تا سه سال قبل هر لحظه که اراده مي‎کردم و به ميدان مي‎آمدم در عرض دو ساعت کار پيدا مي‎کردم اما در حال حاضر چند روز بايد منتظر ماند تا شايد کسي پيدا شود که آنهم گزينشي عمل مي‎شوند و معمولا جوانترها را انتخاب مي‎کنند.

يک کارگر فصلي نيز که از روستاهاي اطراف زنجان آمده است، به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه وضعيت کشاورزي خوب نيست و نمي‎توانم در آمدي از اين طريق داشته باشم به ناچار به شهر مي‎آيم تا حداقل از طريق کارگري درآمدي داشته باشم.

*بسياري از کارگران فصلي بيمه نيستند

علي مرادي با اشاره به اينکه بيمه نيستم و درآمد آنچناني هم ندارد، گفت: کارگران حتي در زمان کارکردن هم به دليل نداشتن بيمه در معرض خطرهاي جدي هستند.

وي با بيان اينکه بسياري از روستاييان همچون من گرفتار هستند،يادآور شد: هيچ کس به داد ما نمي‎رسد و با اين مزدهاي ناچيز همواره شرمنده خانواده هستيم.

اين کارگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار براي بسياري از کارگران فصلي از جمله کارگران ساختماني به شدت افت کرده و هر روز نيز وضعيت نامطلوب مي‎شود.

وي با اشاره به اينکه کارگران ساختماني زير پوشش هيچ قانوني نيستند، افزود: به ناچار در اين جا جمع مي‎شويم بسياري از کارگراني که در اينجا مشاهده مي‎کنيد، داراي مشکلاتي همچون مشکلات من هستند.

 مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: تشکيل کميته ارتقاي ايمني فعاليت‌هاي ساختماني موجب کاهش حوادث کار مي‎شود.

احمد غريوي با بيان اينکه بيشترين حوادث کار مربوط به بخش صنعت و ساختمان است، تصريح کرد: اين کميته با عضويت شهرداري، سازمان نظام مهندسي ساختمان، اداره کل راه و شهرسازي، معاونت فني و عمراني استانداري، اداره کل استاندارد و تحقيقات صنعتي و با دبيري اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعي تشکيل مي‎شود.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان با اشاره به دسته‌بندي دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به ايمني فعاليت‌هاي ساختماني در زنجان يادآور شد: کارگاه‌هاي آموزشي براي آگاهي کارگران ساختماني برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينکه با تشکيل اين کميته حوادث کار کاهش مي‌يابد، گفت: پس از شکل‌گيري کميته کارگاه‌هاي ساختماني که ضوابط را رعايت نمي‌کنند، متوقف مي‌شوند.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان زنجان با اشاره به اينکه متاسفانه حوادث ساختماني بيشتر مواقع منجر به فوت يا نقص عضو مي‌شود، خاطرنشان کرد: اين موضوع  براي کارگران و خانواده‌هاي آن‌ها هزينه‎هايي دارد.

غريوي گفت: 52 برنامه عملياتي در 9 راهبرد براي پيشگيري از حوادث ناشي از کار و صيانت از نيروي انساني و منابع مادي درحوزه بازرسي کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تدوين شده است.

در واقع روزمزد بودن قراردادهاي شفاهي بين کارگر و کارفرما و نبود امنيت شغلي از ديگر مشکلات اين قشر است که لزوم توجه به موضوع کارگران فصلي را بيش از پيش نمايان مي‌کند.

افزايش بيکاران در کشور و به تبع آن در استان زنجان را به راحتي مي‎توان در ميدان‎هايي که کارگران فصلي در آنجا جمع مي‎شوند، مشاهده کرد تا جاييکه که بيشتر افرادي که به دنبال کار هستند، جواناني هستند که در گذشته کمتر در چنين فضاهايي ديده مي‎شدند.

متناسب نبودن نيروي کار با فرصت‎هاي شغلي موجود موجب شده تا افراد بيکار بدون قرارداد و هيچ‎گونه تضميني براي تامين مخارج زندگي تلاش کنند و از طرفي ديگر کارهاي فصلي، دايمي نيست و روابط کاري به صورت توافقي است و اين امر موجب مي‎شود تا کارفرما هر دستمزدي که بخواهد به کارگران پرداخت کند.

کارگران فصلي زنجان امسال نيز بدون عيدي به استقبال عيد نوروز مي‎روند و معلوم نيست با اين گراني و تورم  چگونه شرمندگي در مقابل خانواده خود را تحمل خواهند کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 9

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.