1393/12/5 - 15 : 31
کد خبر: 2266
مجازات اعتياد در کشورهاي دنيا چيست؟
احرارنيوز:طبق آمارها بخش اعظمي از مصرف ترياک مربوط به کشور ماست. اما آيا واقعا ايران بيشترين معتاد را دارد؟ باقي معتادان دنيا چه موادي مصرف مي کنند؟ دولت ها چه مجازاتي براي مقابله با مواد مخدر در نظر دارند؟

کيوان ابراهيمي: اگرچه کشورها مجازات هاي سنگيني از جمله اعدام براي قاچاق مواد مخدر در نظر گرفته اند، اما اين تجارت در جهان رو به افزايش است. دولت ها ادعا مي کنند بخش قابل توجهي از ماليات هاي گرفته شده از مردم را صرف سرمايه گذاري در جنگ با مواد مخدر کرده اند اما امروزه گردش مالي قاچاق مواد به حدود ? درصد از کل گردش مالي دنيا مي رسد و فقط ارزش تجارت کوکائين سالانه ?? ميليارد دلار است.

در کتاب «اطراف جهان: اطلسي براي امروز» داده نمايي منتشر شده که مسير قاچاق موادي چون کوکائين، هروئين و غيره را از توليد به مصرف در دنيا مشخص مي کند. اين داده نما حاوي اطلاعات مربوط به تجارت حشيش نيست زيرا اين تجارت خود نياز به نموداري جداگانه دارد.

معتادهاي دنيا چه چيزي مصرف مي کنند؟

مواد مخدر سخت نظير شيشه در امريکا، اروپا و آسيا محبوبيت زيادي دارند و اينگونه مواد بوسيله کاميون، کشتي و هواپيماهاي کوچک از مرزها حمل و نقل مي شوند. 

آمريکاي شمالي

 

اين قاره بيشترين مصرف کوکائين در جهان را در اختيار دارد و مافياهاي مکزيکي نقش اصلي را در قاچاق مواد به مرزهاي آمريکا ايفا مي کنند. مصرف محرک هاي نوع آمفتامين نظير اکستازي و ساير مواد مخدر صنعتي نيز در آمريکا رو به افزايش است. اينگونه مواد مخدر اغلب در کارگاه ها و خانه ها توليد مي شوند.

آمريکاي جنوبي

 

مصرف کوکائين و محرک هاي نوع آمفتامين در اين بخش از جهان رو به افزايش بوده و تقريباً در تمامي کشورهاي اين منطقه تجارت مواد مخدر رونق دارد. ونزوئلا و برزيل دو مقصد اوليه مواد قبل از عزيمت آن ها به اروپا يا آفريقا هستند. تقريباً تمام کوکائين دنيا در سه کشور واقع در آمريکاي جنوبي (کلمبيا، پرو و بوليوي) توليد مي شود. 

اروپاي مرکزي و غربي

 

در اين منطقه مصرف کوکائين بالا بوده و مصرف محرک هاي نوع آمفتامين و مواد افيوني رو به ازدياد است. اين ناحيه مقصد صدها تن مواد مخدر بوده، مضاف بر اينکه قاچاق درون اروپا نيز رونق دارد. بازار آمفتامين و متامفتامين کشورهاي واقع در اروپاي مرکزي و غربي، اکثراً بوسيله کارگاه هاي کوچک واقع در جمهوري چک، اسلوواکي و آلمان تامين مي شود.

اروپاي شرقي و جنوب شرقي

مصرف مواد افيوني در اين منطقه بنا بر نزديکي آن به مسيرهاي قاچاق از ديگر انواع بيشتر بوده و ترانزيت کوکائين از آفريقا به اروپاي مرکزي از طريق اين منطقه انجام مي شود. در اغلب کشورهاي اروپاي شرقي بازار توليد محرک هاي نوع آمفتامين رونق دارد.

آسياي غربي و خاورميانه

 

در اين محدوده از دنيا، مصرف مواد افيوني مانند هروئين و ترياک به دليل نزديکي به افغانستان از بقيه انواع بالاتر بوده و مصرف آمفتامين و مواد صنعتي نيز رو به افزايش است. در آسياي غربي تجارت مواد افيوني رونق فراوان داشته و اين منطقه مکان فعاليت کارتل هاي عظيم قاچاق در بيش از ?? کشور است. توليد اصلي ترياک در افغانستان بوده و هروئين تقريباً در تمامي کشورهاي آسيايي غربي به جهت مصرف داخلي و صادرات به اروپا توليد مي شود.

آسياي ميانه و شرقي

بيشترين مصرف مواد محرک نوع آمفتامين در جهان در اين منطقه انجام مي شود. کشورهاي لائوس و ميانمار مبدا عمده قاچاق مواد از طريق کشتي هاي رونده در اقيانوس آرام هستند.

استراليا و اقيانوسيه

 

تجارت مواد در اقيانوسيه ناچيز بوده اما مصرف و توليد مواد نوع آمفتامين در آن رو به ازدياد است.

آفريقا

 

آفريقا مسير ترانزيت مواد به اروپاست و کارتل هاي قدرتمند موجود در نيجريه، اغلب اين قاچاق را سامان دهي مي کنند. توليد زيادي در آفريقا وجود ندارد اما مصرف مواد نوع آمفتامين در آن رو به افزايش است.

مجازات اعتياد در کشورهاي دنيا چيست؟

تمامي کشورهاي دنيا مجازات هايي براي قاچاق مواد مخدر وضع کرده اند و افرادي که اقدام به توليد، ترانزيت، فروش و يا توزيع مواد کنند، شامل اين قوانين تنبيهي مي شوند.

قاچاق مواد جرمي وابسته به وزن و اندازه مواد قاچاق شده دارد و اگر فردي با مقداري بيش از حد معين مواد دستگير شود، متهم به قاچاق مي شود.

حتي اگر کسي اقدام به توليد، خريد، فروش، ترانزيت و توزيع مواد نکرده باشد و تنها قدري ماده مخدر غير قانوني (بيش از حد مجاز) در تملک او يافت شود نيز گناهکار شناخته خواهد شد. مجازات هاي قاچاق مواد مخدر در بين کشورهاي جهان تا حد زيادي متفاوت است و شامل اعدام، زندان، جريمه مالي، آزادي به قيد التزام و کار اجباري است.

در برخي کشورها واردات، صادرات، ترانزيت و تملک مواد مخدر غير قانوني، مجازات هاي سنگيني چون اعدام در پي دارد.

بنا بر دو تحقيقي که در سال هاي ???? و ???? به ترتيب توسط سازمان مردم نهاد «وکلاي به هم پيوسته» در هند و بنياد «کاهش آسيب بين المللي» انجام شده، ?? کشور مجازات اعدام را براي جرايم مربوط به مواد مخدر و روان گردان در نظر گرفته اند که در ?? کشور اين مجازات لازم الاجرا و حتمي است. ليست اين ?? کشور در ادامه آمده است:

«افغانستان، بنگلادش، برونئي، چين، کوبا، مصر، هند، اندونزي، ايران، عراق، اردن، کويت، لائوس، مالزي، مراکش، کره شمالي، عمان، قطر، پاکستان، عربستان، سنگاپور، سومالي، سري لانکا، سوريه، سودان، تايوان، تايلند، امارات، آمريکا، ويتنام، يمن، زيمباوه»

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 1

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.