1393/12/5 - 15 : 21
کد خبر: 2264
تداوم بي عدالتي درتعرفه هاي درمان/اقبال ?برابري جوانان به پرستاري
احرارنيوز: اجرايي نشدن قانون تعرفه خدمات پرستاري از جمله مواردي است که پرستاران همواره نسبت به آن گله داشته و از وجود برخي بي عدالتي ها در نظام درمان ناراضي هستند.

به گزارش احرارنيوز  به نقل از مهر، حرفه پرستاري را شايد بتوان يکي از مقدس ترين حرفه ها دانست و مزين بودن روز پرستار به نام حضرت زينب(س) دليل محکمي براي اثبات اين قداست است.

شغل پرستاري روحيه بالا و شهامت مي طلبد و پرستاران هر روز در بيمارستان ها تمرين صبر و اسقامت مي کنند.

و شايد سختي هاي کار پرستاري است که ضرورت شنيدن درخواست ها و حقوق آن ها را ضروري مي سازد زيرا با وجود فشار هاي بالاي روحي و جسمي به اين افراد، پرداخت حقوق کامل اين قشر، درخواستي منطقي از سوي آنان است.

اجرا نشدن قانون تعرفه هاي خدمات پرستاري يکي از قوانيني است که سال ها پيش در مجلس تصويب شده اما خبري از اجراي آن به گوش نمي رسد و اين امر زمينه ساز برخي بي عدالتي ها در حق اين قشر شده و نااميدي هايي براي پرستاران داشته است

عضو هيئت رئيسه سازمان نظام پرستاري آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه از رعايت عدالت در حوزه درمان غافل شده ايم، گفت: عدم رعايت عدالت در قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاران سبب ايجاد نااميدي هايي در اين قشر شده و جامعه پرستاري از دولت خواستار رعايت جنبه هاي عدالت است.

ارشدي ادامه داد: اگر عدالت در پرداختي هاي اين قشر رعايت شود شاهد روي آوردن تعداد زيادي از دانشجويان به اين رشته خواهيم بود و در پي آن کيفيت خدمات نيز بيشتر مي شود زيرا هم اکنون خودمان نيز از اين کيفيت راضي نيستيم که اين امر به دليل کمبود نيرو در اين حوزه است.

دو برابر شدن دانشجويان پرستاري آذربايجان شرقي

عضو هيئت رئيسه سازمان نظام پرستاري استان افزود: طي چند ماه اخير تعداد دانشجويان پرستاري استان دو برابر شده است که اگر بتوانيم از اين افراد حمايت لازم را داشته باشيم مي توانيم نسبت به آينده اين قشر و وضعيت مراکز درماني استان خوش بين باشيم.

وي با بيان اينکه ظرفيت دانشگاه هاي استان براي پذيرش پرستاران دو برابر شده است، گفت: بسياري از دانشجويان از رشته هاي مختلف به رشته پرستاري تغيير رشته مي دهند زيرا تامين آينده شغلي اين رشته تحصيلي کاملا تضمين شده است.

ارشدي با بيان اينکه مسئولان بايد فکري به حال اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري بکنند، گفت: سال هاست جامعه پرستاري از دولت خواستار اجراي اين طرح است اما متاسفانه هم اکنون با گذشت چندين سال از تصويب اين قانون، خبري از اجراي آن نيست

جذب نيروي جديد پرستاري در آذربايجان شرقي

مدير پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره اي به کمبود نيروي پرستاري در مراکز درماني و بهداشتي استان گفت: نه تنها استان آذربايجان شرقي بلکه کل کشور با مشکل کمبود پرستار در مراکز درماني روبرو است که در اين خصوص وزارت بهداشت در اوايل سال ?? مجوزي مبني بر جذب هزار و ??? نفر از گروه هاي پرستاري را به دانشگاه علوم پزشکي تبريز داد.

وي ادامه داد: طي اين مجوز بلافاصله ??? نفر از گروه پرستاري در استان جذب شده و در سطح بيمارستان ها و مراکز درماني توزيع شدند.

شيرزاد با اشاره به دور دوم جذب نيروي پرستاري در استان گفت: همچنين در دور دوم اين طرح که آبان ?? برگزار شد ??? نفر از پرستاران جذب شدند و طرح سوم براي جذب اين نيروها نيز اوايل سال آينده اجرا مي شود تا شاهد تحقق جذب هزار و ??? نفري باشم.

مدير پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تبريز افزود: همچنين به منظور جبران بخشي از اين کمبود نيرو، وزارت بهداشت اين امکان را داده است تا از دانشجويان سال آخر پرستاري در سطح مراکز درماني بهره ببريم.

وي در ادامه با اشاره به مشکلات بازنشستگان جامعه پرستاري نيز گفت: حقوق اين افراد بسيار ناچيز بوده و چون پرستاران در سني بازنشسته مي شوند که امکان کار کردن در محيط بيرون را ندارند، زندگي شان پس از بازنشستگي دچار برخي مشکلات مي شود

پرستاران بخش خصوصي مظلوم واقع شده اند

در حالي که در تمامي حوزه ها مشکلات مالي بخش خصوصي به مراتب کمتر از بخش هاي دولتي است، اين بار نايب رئيس سازمان نظام پرستاري استان از مشکلات بالاي پرستاران در بخش خصوصي و حقوق ناچيز آن سخن مي گويد.

مجيد سيد قدرتي با اشاره به ضرورت توجه ويژه به جامعه پرستاري گفت: آنچه براي جامعه پرستاري مي خواهيم احياي جايگاه اين افراد است و در اين خصوص مسئولان بايد توجه ويژه اي به رفع مشکلات اين جامعه داشته باشند.

نايب رئيس سازمان نظام پرستاري آذربايجان شرقي با اشاره اي به مشکل قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري گفت: اين قانون با وجود اينکه سال هاست تصويب شده اما به مرحله اجرا درنيامده و همين امر زمينه دلسردي پرستاران را فراهم کرده است.

وي ادامه داد: از سوي ديگر کمبود نيروي کار در اين حوزه سبب شده تا پرستاران موجود بيش از توان خود کار کنند به طور مثال در برخي بيمارستان ها يک پرستار بايد جوابگوي چندين بيمار باشد که اين امر کيفيت کاري اين افراد را پايين مي آورد.

سيد قدرتي با بيان اينکه پرستاران بخش خصوصي داراي مشکلات دوچندان هستند، گفت: متاسفانه حمايت خوبي از پرستاران بخش خصوصي نمي شود و اين افراد حتي از پرستاران بيمارستان هاي دولتي نيز حقوق کمتري دريافت مي کنند.

قدرتي افزود: هم اکنون حوزه سلامت از مهمترين دغدغه هاي مسئولان و مردم بوده و دولت بايد از کارکنان اين بخش و به خصوص پرستاران حمايت کند.

فشار اصلي در بحث سلامت بر روي پرستاران است

محمد اسماعيل سعيدي با اشاره به اهميت کاري پرستاران گفت: در بحث سلامت و درمان فشار اصلي بر روي پرستاران بوده و بايد نسبت به تامين کامل اين قشر تلاش لازم انجام شود.

 نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگرچه پزشکان چند ساعت در طول روز کار مي کنند اما فشار کار روحي و جسمي بر روي پرستاران در تمام مدت ?? ساعت شبانه روز مشهود است.

وي با بيان اينکه اعتبارات حوزه بهداشت و درمان به طور کامل از سوي مجلس تامين شده است، گفت: امسال بنا به درخواست وزير بهداشت تمام تلاش خود را کرديم که اعتبار بخش بهداشتي و درماني را به طور کامل اختصاص بدهيم تا بهانه اي براي اجرايي نشدن برخي قوانين وجود نداشته باشد زيرا در طول دوره هاي قبلي بهانه دولت ها براي اجرايي نکردن برخي مصوبات بهداشتي نداشتن بودجه بود.

نماينده مردم تبريز در مجلس افزود: اما دولت کنوني در حوزه بهداشت با کمبود بودجه روبرو نيست و بايد تمامي قوانين مصوب در اين حوزه به طور کامل اجرايي شود که در اين خصوص تذکر لازم را به وزير بهداشت خواهيم داد.

سعيدي با اشاره به مشکلات جامعه پرستاري اظهارداشت: قانون تعرفه گذاري پرستاران با وجود تصويب در مجلس به طور کامل توسط دولت اجرا نشده است که در اين خصوص از وزير بهداشت خواهيم خواست نسبت به پيگيري حق و حقوق جامعه پرستاري تلاش لازم را داشته باشد.

وي با اشاره به اجراي برنامه هايي جهت بالا بردن منزلت اجتماعي پرستاران گفت: علاوه بر موضوع تامين معيشت اين قشر بايد نسبت به ارتقاي سطح منزلت اجتماعي پرستاران نيز اقدام شود و جايگاه پرستاران و پيراپزشکان در اين نظام به طور کامل مشخص شود.

اميدواريم با همکاري ويژه دولت و مجلس مشکلات قشر پرستار کشور حل شده و اين افراد بتوانند با خيال آسوده به کار خود که نيازمند آرامش روحي و رواني ويژه اي است، بپردازند.

گزارش : فائزه زنجاني

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 8

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.