احرار: معاون هماهنگي امور عمراني استانداري آذربايجانشرقي با بيان اينکه تنها مشکل اتمام فاز دوم خط آهن ميانه - تبريز در حد فاصل بستانآباد تا تبريز تامين منابع مالي است، اعلام کرد: اين طرح ملي زيرساختي در صورت تامين اعتبار تا دهه فجر امسال به پايان ميرسد.
جواد رحمتي افزود: براي اتمام عمليات اجرايي اين خط 300 ميليارد تومان و براي خريد تجهيزات مورد نياز ايستگاه خاوران و مسير نيز حدود 50 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
وي ادامه داد: فاز اول اين پروژه با حدود 131 کليومتر از ميانه تا بستان آباد سال گذشته به بهره برداري رسيد و فاز دوم نيز تا ايستگاه خاوران در حال اتمام است.
رحمتي اضافه کرد: زيرسازي پروژه از بستان آباد تا تبريز به صورت 100 درصد به اتمام رسيده و در روسازي نيز ريل گذاري به طور کامل انجام شده و به ايستگاه خاوران متصل شده است.
وي با اشاره به اينکه عمليات عمراني ايستگاه خاوران به اتمام رسيده، افزود: برخي کارهاي جزيي پروژه به دليل کمبود نقدينگي باقي مانده است.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري آذربايجان شرقي گفت: در کل مسير بستان آباد تا خاوران تبريز، شن ريزي يک لايه، انجام و بالاس شده است؛ همچنين در برخي مسيرها نيز دو لايه شن ريزي و بالاس انجام شده است.
وي با اشاره به اينکه بعد از جوشکاري، رگلاژ نهايي خط آهن اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: اکنون يک سوم مسير جوشکاري شده است و تا دهه فجر اگر مشکل خاصي پيش نيايد و اعتبارات تامين شود، قطار از ايستگاه خاوران مسافرگيري خواهد کرد.
طرح راه آهن ميانه - تبريز حدود 203 کيلومتر است که 132 کيلومتر آن شامل مسير ميانه - بستان آباد و 70 کيلومتر باقيمانده در مسير بستان آباد تا تبريز است؛ با توجه به اينکه حداکثر سرعت آن براي واگنهاي باري 120 کيلومتر و براي واگنهاي مسافربري 160 کيلومتر در ساعت تعيين شده است. در صورت تکميل، فاصله بين تهران و تبريز را از نظر مسافت 114 کيلومتر و از لحاظ زماني5.5 ساعت کاهش مي دهد.
با بهره برداري از پروژه راه آهن ميانه - بستانآباد - تبريز، ترانزيت ريلي ايران براي نخستين بار به اروپا متصل مي شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ايروان، تفليس از طريق جلفا و ديگر مرزهاي آبي و خاکي به افزايش مبادلات بينالمللي و صادرات کالا به جمهوريهاي آذربايجان، ارمنستان و ترکيه مي انجامد.
براي اجراي اين طرح تاکنون بيش از 2 هزار ميليارد تومان هزينه شده است.