1393/11/19 - 09 : 38
کد خبر: 2202
برف‌ زياد منتظر نمي‌ماند/ فرصت‌هاي گردشگري زمستاني از بين مي‌روند
آحرارنيوز: استان آذربايجان شرقي با داشتن دو پيست اسکي قديمي و فعال از ديرباز يکي از پيشروهاي اين رشته در کشور بوده ولي به دليل غفلت مسئولان و رسانه ها استفاده مطلوبي در زمينه جذب گردشگر صورت نگرفته است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، ورزش اسکي در آذربايجان‌ شرقي قدمت بيش از چندين دهه دارد در اين بين يکي از قديمي ‌ترين پيست ‌هاي اسکي کشور در آذربايجان‌ شرقي پيست پيام مرند است که سال‌ ها ميزبان شايسته ‌اي براي ورزشکاران و مکاني براي پرورش استعدادهاي اين رشته بوده است.

علاقه مندان به ورزش هاي زمستاني بخصوص اسکي در طول فصل زمستان منتظر بارش برف هستند تا خود را به ارتفاعات رسانده و کفش هاي مخصوص را به پا کرده، چوبدستها را گرفته و روي اسکي سوار شوند تا از انجام يک ورزش مفرح لذت ببرند.

با آغاز فصل سرما که بارش ها هرچند کم، اما ارتفاعات را فرا گرفته است، اسکي بازان پس از چند ماه دوري ناگزير از اين ورزش، بار ديگر اسکي ها را سوار شده و با چوبدستها استارت اسکي را در سراشيبي هاي پر از برف بزنند.

براي ميزباني از اين علاقه مندان و ورزشکاران، اما پيست هاي اسکي آذربايجان شرقي نيز مجهز تر از قبل آماده پذيرايي شده اند.

 

زمينه براي حضور بخش خصوصي فراهم مي شود

در اين خصوص معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينکه زيرساخت هاي پيست اسکي سهند تبريز ظرف پنج ماه آينده اجرايي خواهد شد، گفت: با اجراي زير ساخت ها زمينه براي حضور سرمايه گذاران بخش خصوصي مهيا خواهد شد و مردم مي توانند به تنهايي در اين مجموعه ها سهيم شوند.

محمدصادق پورمهدي ادامه داد: تجهيز و مهيا کردن امکانات اوليه در پيست اسکي سهند مهم و لازم به نظر مي رسدو اين پيست به دليل اهميت براي ورزش هاي زمستاني بايد همانند ساير راههاي مواصلاتي استان در طول سال توسط سازمان راه و شهرسازي باز و تردد در آن جريان داشته باشد.

پورمهدي همچنين در مورد رونق دادن ورزشهاي زمستاني در پيست اسکي سهند تبريز گفت: ما به مسئولين اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرده ايم که با توجه به موقعيت استثنايي استان در زمينه ورزشهاي زمستاني لازم است تمهيداتي  همچون تخفيف ?? درصدي در نرخ استفاده از پيست و ساير امکانات زمينه را براي حضور گردشگران خارجي و داخلي و اقشار کم درآمد از جمله در ساير روزهاي هفته فراهم کنند تا از اين طريق بتوانيم شادي را در جامعه بخصوص در خانواده ها بسط دهيم.

برطرف شدن مشکلات پيست سهند

در اين رابطه همچنين اکبر فرج الهي معاون امور ورزشي اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي با بيان اينکه تله اسکي دوم پيست سهند تبريز براي زمستان ?? راه اندازي شده است، گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده از ابتداي سال ?? و طبق قولي که به جامعه اسکي استان داده بوديم، تله اسکي دوم پيست سهند تبريز براي زمستان ?? در اختيار اسکي بازان استان قرار گرفته است.

وي ادامه داد : پيست سهند در سال گذشته مشکلاتي داشت و تله اسکي دوم اين پيست راه اندازي نشده بود، دستگاه بالابر وجود نداشت و برف کوب پيست فاقد آشيانه بود و مربيان نيز اتاق مخصوص خود را نداشتند و همچنين مشکلاتي در زمينه آب و گاز در ارتفاعات سهند بوجود آمده بود.

فرج الهي با اشاره به برطرف شدن مشکلات ياد شده، عنوان کرد: با نظر فني فدراسيون اسکي کشور در تله اسکي دوم پيست سهند تبريز آشيانه برف کوب، توسعه و تقويت برق، گاز و شبکه آب رساني  انجام يافته تا اين پيست با دو تله اسکي و بهترين امکانات در اختيار علاقه مندان قرار بگيرد. از طرفي اتاق مخصوص مربيان، اتاقي براي نگهداري وسايل اسکي، يک اتاق امداد براي اعضاي هلال احمر، سرويس هاي بهداشتي، بوفه و دفتر هيئت اسکي استان احداث و يا ساماندهي شده است.

 

لزوم خريد ژنراتور براي برطرف کردن مشکلات برق

معاون امور ورزشي اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي در پاسخ به اين سئوال مشکلاتي اساسي از جمله پاره شدن سيم هاي برق پيست اسکي سهند چه موقع برطرف خواهد شد، گفت: براي حل اين مشکل مي خواهيم امسال از درآمد خود پيست اسکي سهند، يک ژنراتور ديزلي خريداري کنيم و بر اساس برآورد هزينه اي که داشته ايم، با ?? ميليون تومان مي توانيم اين مورد مهم را برطرف کنيم. البته تا به اينجاي کار هم اداره برق، هلال احمر، راه و ترابري هم از سوي شهرستان تبريز و هم شهرستان بستان آباد نهايت همکاري را در اين زمينه داشته اند.

وي در پاسخ به اين سئوال  که آيا وضعيت جوي ارتفاعات سهند مانعي براي فعاليت ورزشکاران و علاقه مندان به اسکي ايجاد نمي کند، عنوان کرد: اينکه بارش ها در ارتفاعات وجود داشته باشد، موضوعي طبيعي است و اگر وضعيت براي ورزش اسکي مساعد نباشد، حتما به ورزشکاران و علاقه مندان به اسکي که قصد حضور در پيست سهند را دارند، اطلاع رساني مي شود اما با اين حال يکي از اساسي ترين مشکلاتي که مربوط به شرايط جوي است، اين است که بعضي مواقع وقتي شما از تبريز به سمت پيست سهند حرکت مي کنيد، هوا خوب و براي اسکي کردن مساعد است اما در فاصله حدود ??? متر مانده به پيست مي بينيد که کولاک شديدي مي وزد و حتي نمي توان چند دقيقه اي در آنجا ايستاد.

قصد داريم در ورودي جاده منتهي به پيست، همانند برخي اسکله ها يک چراغ راهنما نصب کنيم تا کساني که مي خواهند به پيست بروند، از وضعيت جوي ارتفاعات سهند مطلع باشند

فرج الهي در اين خصوص اضافه کرد: قصد داريم در ورودي جاده منتهي به پيست، همانند برخي اسکله ها يک چراغ راهنما نصب کنيم تا کساني که مي خواهند به پيست بروند، از وضعيت جوي ارتفاعات سهند مطلع باشند، البته هم اکنون اين کار با نصب بنر در ابتداي جاده ورودي پيست انجام مي شود اما نصب چراغ مي تواند بهتر جوابگو باشد.

وي گفت: لازم است بگويم که پيست اسکي سهند در آينده اي نه چندان دور به يک پيست بي نظير تبديل خواهد شد اما با اين حال از پيست اسکي پيام نيز غافل نيستيم و سعي داريم هر دو پيست را از هر لحاظ براي فعاليت ورزشکاران آماده کنيم.

آذربايجان شرقي يکي از مستعدترين استان ها در اسکي

فرج الهي در ادامه آذربايجان شرقي را يکي از مستعد ترين استانها در اسکي کشور دانست و گفت : اسکي آذربايجان شرقي با داشتن دو پيست از ديرباز يکي از پيشروهاي اين رشته در کشور بوده و به لحاظ زيرساخت هاي مناسب و کوهستاني بودن منطقه و وجود پيست هاي سهند تبريز و پيام مرند توانايي تبديل شدن به مراکز استعداديابي در کشور و منطقه را دارا است.

معاون امور ورزشي اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي در خصوص حمايت از برنامه هاي پيش روي هيئت اسکي استان، اظهار داشت: هيئت اسکي استان از سال ?? حرکت هاي بنيادي و خوبي را آغاز کرده و در گام نخست نيازهاي سخت افزاري پيست سهند را برطرف کرده است. با اين حال هيئت اسکي در گام دوم بايد استعداديابي را بر اساس نقشه راه ورزش استان در راس امور خود قرار دهد و در اين راستا اداره کل ورزش و جوانان استان در پايگاه قهرماني و استعداديابي دستگاه هاي ورزشي ويژه رشته ورزشي خريداري کرده است تا استعدادها و قهرمانان در اين پايگاه زير نظر کارشناسان مجرب آموزش ببينند.

اسکي آذربايجان شرقي توانايي افزايش مراودات با کشورهاي همسايه را دارد و مي توان از ظرفيت هاي اسکي استان براي جذب گردشگر نيز استفاده کرد.

وي عنوان کرد: ايجاد زيرساخت هاي بيشتر و پيست هاي ديگر در استان و برگزاري اردوهاي تيم ملي و ايجاد مرکز استعداديابي شمالغرب کشور از مهم ترين برنامه هاي پيش روي هيئت اسکي استان است. اسکي استان توانايي افزايش مراودات با کشورهاي همسايه را دارد و مي توان از ظرفيت هاي اسکي استان براي جذب گردشگر نيز استفاده کرد.

اقدامات پايه اي در زمينه استعداديابي

فرج الهي همچنين خواستار ساماندهي تيم هاي استاني در رقابت هاي کشوري و ليگ باشگاه ها شد و افزود : موفقيت اسکي آذربايجان شرقي در گرو داشتن نفرات ملي پوش است و اين امر با قرار گرفتن اسکي بازان استان در کوران رقابت هاي کشوري و ليگ و حتي بين المللي ميسر خواهد شد.

وي در ارتباط با موضوع استعداديابي در اسکي استان، تصريح کرد: ما چند سالي بود که در اسکي ورزشکار حرفه اي نداشتيم اما اکنون هيئت استان در روستاي ثمرخزان که در فاصله ?? کيلومتري پيست سهند واقع شده است، اقدام به آموزش ?? نوجوان کرده تا از رده هاي سني پايه اقدام به پرورش اسکي بازان حرفه اي نمايد. علاوه بر آن يک سري دستگاه هاي بدنسازي ويژه براي علاقه مندان به اسکي که در شهر تبريز سکونت دارند، در محل پايگاه قهرماني استان در اختيار اين ورزشکاران قرار گرفته است.

وي ادامه داد: اکنون که بيش از ?? درصد فضاهاي پيست هاي استان آماده ارائه خدمات به ورزشکاران و علاقه مندان به اسکي است، يک وظيفه اصلي تحت عنوان تيمداري بر دوش هيئت است و اميدواريم که بتوانيم اين موضوع را هم به زودي عملياتي کنيم.

برگزاري کلاس هاي آموزشي و ايجاد مدرسه اسکي

صمد صور رييس هيئت اسکي استان آذربايجان شرقي  گفت: پيست اسکي سهند تبريز از حدود دو ماه پيش به صورت رسمي بازگشايي شده و پذيراي ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش مفرح اسکي است.

پيست اسکي سهند تبريز از حدود دو ماه پيش به صورت رسمي بازگشايي شده و پذيراي ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش مفرح اسکي است.وي ادامه داد: طي سال گذشته فعاليت هاي متعدد عمراني در اين پيست با همکاري اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي صورت گرفته که از جمله ساخت و نهايي شدن دستگاه دوم تله اسکي با نهايت ظرفيت و بکار گرفتن سيستم ايمني پيشرفته،  ساخت آشيانه برفکوب پس از قريب به ?? سال در راستاي صيانت از اموال هيئت و بيت المال و تعمير و اورهال کردن، دستگاه برفکوب،  ساخت بناي جديد مدرسه اسکي به مساحت پنجاه متر مربع و در سه اتاق، ساخت بناي جديد کرايه اسکي در فضايي مجاور مدرسه اسکي،  توسعه فضاي مديريتي  مجموعه در دو طبقه،  بازسازي سيستم فاضلاب و تعميرات سرويس هاي بهداشتي در رديف اين فعاليت ها بوده است.

صور با اشاره به ساير فعاليت هاي هيئت اسکي استان آذربايجان شرقي گفت: هم اکنون اين هيئت در زمينه برنامه هاي آموزشي نيز فعاليت هاي گسترده اي دارد که از آن جمله مي توان به فعاليت مدرسه اسکي و برگزاري کلاس هاي آموزشي يکسان سازي براي مربيان و ورزشکاران اشاره کرد.

پيام، قديمي ترين پيست اسکي آذربايجان شرقي

استان آذربايجان شرقي اما غير از پيست سهند، پيست پيام در مجاورت روستاي پيام از توابع شهرستان مرند را نيز به عنوان يک پيست اسکي ديگر در اختيار دارد.

پيست اسکي پيام در شهرستان مرند يکي از جاذبه هاي منحصر به فرد براي جذب علاقه مندان به ورزش هاي زمستاني و طبيعت گردان به شمار مي آيد که اغلب دوستداران رشته ورزشي اسکي منطقه، در اين پيست چوب اسکي به دست گرفته و از اين ورزش مفرح لذت برده اند.

هر چند در پاييز و زمستان امسال به دليل بارش بسيار کم برف در منطقه، پيست اسکي پيام کمي دير بازگشايي شد اما اين اميدواري وجود دارد که طي چند هفته آينده با افزايش بارش برف اين منطقه همچنان ميزبان گردشگران بسياري باشد.

استارت دوباره پس از چهار سال

در اين خصوص معاون امور ورزشي اداره کل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي گفت: پيست اسکي پيام را سال گذشته و پس از چهار سال راکد ماندن بار ديگر افتتاح کرديم و بر اين اساس نزديک به چهل ميليون ريال براي تعمير موتورخانه و دو دستگاه بالابر هزينه شد.

اکبر فرج الهي افزود: همچنين پيست اسکي پيام را بيمه مسئوليت مدني کرديم و اکنون اين پيست بهتر از گذشته آماده سرويس دهي به ورزشکاران و علاقه مندان به اسکي است.

مهم ترين مشکل پست پيام داشتن معارض است و تا امسال هم اين موضوع وضعيت مشخصي نداشت اما با توجه به اقداماتي که انجام شده است، به زودي سند زمين هاي پيست اسکي پيام به نام اداره کل ورزش و جوانان استان زده مي شود.

وي در پاسخ به اين سئوال که سرنوشت زمين هايي که پيست اسکي پيام را شامل مي شود، چه خواهد شد؟ تصريح کرد: مهم ترين مشکل پست پيام همين زمين ها است که مشکل معارض دارد و تا امسال هم اين موضوع وضعيت مشخصي نداشت اما با توجه به اقداماتي که انجام شده است، به زودي سند زمين هاي پيست اسکي پيام به نام اداره کل ورزش و جوانان استان زده مي شود.

فرج الهي با اشاره به فعاليت اسکي بازان در پيست پيام، اظهار داشت: اين پيست از حدود سه هفته قبل دوباره شاهد حضور اسکي بازان بوده و بر اساس پيش بيني ها چنانچه بارش در اين منطقه وجود داشته باشد، حداقل تا اوايل اسفند در اين پيست و پس از آن در پيست سهند ميزبان علاقه مندان به اسکي خواهيم بود.

 

آذربايجان شرقي مکاني مناسب براي ورزش هاي زمستاني

طول پيست اسکي مرند ??? متر است که از همان سال ???? هر ساله ورزشکاران و گردشگران زيادي جهت ورزش، تمرين، اجراي مسابقات و استفاده از جاذبه ها و طبيعت بکر آن به اين منطقه مي آيند.رئيس دفتر فني اداره ورزش و جوانان استان آذربايجان شرقي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه پيست اسکي پيام مرند از قديمي ترين و بزرگ ترين پيست هاي کشور است، گفت: طول اين پيست ??? متر است که از همان سال ???? هر ساله ورزشکاران و گردشگران زيادي جهت ورزش، تمرين، اجراي مسابقات و استفاده از جاذبه ها و طبيعت بکر آن به اين منطقه مي آيند.

عطا شرفشاهي با اشاره به موقعيت منطقه پيام مرند تصريح کرد: پيام منطقه اي‌ روستايي‌ را شامل مي ‌شود که در بخش مرکزي‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه ميشو واقع شده و از مرتفع ترين گردنه هايي حد فاصل تبريز به ماکو در استان آذربايجان غربي است.

وي با بيان اينکه پيست اسکي پيام مرند از نظر موقعيت و شرايط آب و هوايي مناسب، مکان خوبي براي ورزش‌هاي زمستاني است، گفت: امکانات بسياري در اين منطقه ازجمله امکانات رفاهي، آب، برق، تلفن، امکان استفاده از تلفن همراه، جاده آسفالت وقابل دسترسي، پارکينگ، رستوران، سرويس هاي بهداشتي، دستگاه هاي بالابر براي افراد مبتدي و حرفه اي، پل روگذر ورودي پيست، ? دستگاه تلکس مخصوص بانوان، پيست آموزش کودکان و افراد مبتدي، اسنوبرد مارپيچ، برگزاري کلاس هاي آموزشي و همچنين برگزاري مسابقات، جهت استفاده ورزشکاران و رفاه گردشگران ايجاد شده است.

گفتني است ورزش اسکي در آذربايجان‌ شرقي سابقه اي طولاني دارد که در اين ميان يکي از قديمي ‌ترين پيست ‌هاي اسکي کشور در آذربايجان‌ شرقي پيست پيام مرند است که سال‌ ها ميزبان شايسته ‌اي براي ورزشکاران و مکاني براي پرورش استعدادهاي اين رشته بود.

از اين رو با توجه به اقليم، آب و هواي استان و شرايط جغرافيايي منطقه تلاش و برنامه‌ ريزي براي عملکرد بهتر در اين منطقه از جمله شناسايي پتانسيل هاي بالقوه اسکي استان، حضور بخش خصوصي، حمايت بيشتر مسئولان مرتبط و افزايش اطلاع رساني از پتانسيل ها و موقعيت اين منطقه توسط رسانه ها مي توان اين منطقه را به يکي از مناطق بزرگ گردشگري، تفريحي و ورزشي تبديل کرد.

گزارش از: محمود نصيرپور

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 9

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.