1393/11/16 - 08 : 35
کد خبر: 2198
دبير ستاد احياي درياچه اروميه: کشور از لحاظ کم آبي وارد بحران شده است
احرارنيوز:دبير ستاد احياي درياچه اروميه گفت: کشور از لحاظ کم آبي وارد يک بحران جدي شده است.

عيسي کلانتري روزپنج شنبه درهمايش احياي اين درياچه در مراغه با اشاره به اينکه تغيير اقليم آب و هوايي و کم توجهي هاي گذشته مردم و مسوولان در ايجاد اين بحران موثر بوده است، افزود: هم اکنون بايد به دنبال تغيير الگوي کشت و کاهش مصرف آب در حوزه هاي مختلف کشاورزي، آشاميدني و صنعت باشيم تا از اين بحران عبور کنيم.

وي اظهار کرد: در بسياري از استان هاي کشور از جمله خراسان رضوي، اصفهان، کرمان و فارس، سرانه مصرف آب بيش از 100 درصد بوده که اين امر با توجه به شرايط کم آبي مي تواند بيشترين خسارت را به منابع آبي کشور در آينده اي نه چندان دور وارد کند.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه ادامه داد: دولت توجه ويژه اي به حل مشکلات کم آبي به خصوص احياي درياچه اروميه دارد و اگر مردم و مسوولان در اين جهت دولت را حمايت کنند، مي توان تا سال 1402 شمسي به نتايج قابل قبولي در اين زمينه دست يافت.

کلانتري با اشاره به تاکيد رييس جمهوري براي احياي علمي و عملي درياچه اروميه يادآوري کرد: اگر مردم آذربايجان نيز همانند دولت براي احياي اين درياچه گام بردارند، نتيجه عمل بهتر و با سرعت بيشتري بدست مي آيد.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه ستاد احياي درياچه اروميه در اين زمينه به عنوان نهاد نظارتي فعال بوده و وزارتخانه ها و سازمان ها نيز بازوي عملياتي آن هستند، تمام نهادهاي اجرايي موظف به انجام برنامه هاي پيش بيني شده اين ستاد بوده و در اين جهت دولت هيچ گونه محدوديت اعتباري ندارد.

دبير ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به اينکه خسارت خشک شدن اين درياچه گريبانگير تمام مردم ايران خواهد شد، گفت: با همکاري 23 دانشگاه کشور و 40 موسسه بين المللي هم اکنون طرح علمي شناسايي تمام موانع و راهکارهاي احياي اين درياچه انجام شده است.

کلانتري افزود: اين ستاد 24 هزار ميليارد ريال اعتبار از رديف هاي معمولي و اضطراري در بودجه سال 94 پيشنهاد کرده تا از سال آينده با سرعت عمل بيشتري براي احياي اين درياچه گام برداشته شود.

وي يادآوري کرد: هم اکنون 25 راهکار علمي از جمله صرفه جويي در مصرف آب، تغيير الگوي کشت، کاهش و کنترل استفاده از آب هاي زير زميني و سطحي، انتقال آب از رودخانه زاب و پسآب فاضلاب به درياچه و آموزش کشاورزان و باغداران در دستور کار اين ستاد قرار گرفته است.

کلانتري ادامه داد: تمام اين برنامه ها طي 10 سال آينده انجام مي شود و از سال آينده نيز از 40 درصد منابع آبي حوزه آبريز اين درياچه استفاده و بقيه به درياچه هدايت خواهد شد.

نماينده مردم مراغه و عجبشير در خانه ملت نيز دراين همايش ازآمادگي کامل مسوولان مراغه براي همگامي با دبير ستاد احياي درياچه اروميه خبر داد و گفت: دانشکده علوم پزشکي و خدمات درماني و دانشگاه مراغه نيز در اين جهت توانايي برگزاري طرح هاي پژوهشي و دوره هاي آموزشي با محوريت منطقه را دارند.

مهدي دواتگري افزود: با توجه به اينکه ايران هم اکنون در بين 24 کشوري که با بحران آب دست و پنجه نرم مي کنند، قرار گرفته است، بايد توجه بيشتري از سوي مسوولان و مردم براي کاهش خطرات اين بحران انجام شود.

وي اظهار کرد: کم آبي به عنوان مهمترين تهديد، آينده کشور را تهديد مي کند و پيش بيني مي شود اگر اقدام عاجل و علمي در اين جهت انجام نشود، کشور بيشترين آسيب ها را از اين ناحيه خواهد ديد.

دواتگري با اشاره به اينکه شهرستان مراغه در صورت خشک شدن درياچه اروميه به علت قرار گرفتن در مسير ريزگردهاي اين درياچه بيشترين آسيب را خواهد ديد، افزود: به منظور اجراي برنامه هاي ستاد احياي اين درياچه، مردم و مسوولان آماده همکاري هستند.

وي خاطرنشان کرد: در اين راستا بايد به خواسته هاي مردم و نيازهاي منطقه توجه شود چراکه در اين شهرستان حدود 18 هزار هکتار اراضي باغي و سه هزار هکتار اراضي زراعي به روش هاي سنتي آبياري مي شود.

نماينده مردم مراغه و عجبشير در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگر بتوان مردم را به سمت اصلاح روش هاي آبياري و اصلاح الگوي کشت سوق داد، سالانه صرفه جويي قابل توجهي از آب کشاورزي مي شود.

دواتگري يادآوري کرد: طبق پيش بيني هاي انجام شده، با تغيير الگوي آبياري در باغ هاي اين شهرستان سالانه 168 ميليون متر مکعب و با بهسازي و لاينينگ آن ها 35 هزار مترمکعب آب صرفه جويي و به حوزه آبريز درياچه اروميه وارد مي شود.

وي گفت: براي تحقق اين ميزان صرفه جويي نيازمند سرمايه گذاري بيش از 50 ميليارد ريال اعتبار در بخش هاي مختلف از جمله اجراي طرح هاي آبياري هاي نوين، پوشش و لايروبي انهار هستيم.

درياچه اروميه با نام سابق درياچه رضاييه در شمال غربي ايران و بين دو استان آذربايجان شرقي و غربي قرار گرفته و بزرگ ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه آب شور دنياست.

آب اين درياچه بسيار شور بوده و عمدتا از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.

اين درياچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طي ?? سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تير سال ???? بيش از ?? درصد از آب آن خشک شده بود.

براساس نظر کارشناسان، در صورت خشک شدن اين درياچه هواي معتدل منطقه تبديل به هواي گرمسيري با بادهاي نمکي شده و زيست محيط منطقه را تغيير خواهد داد.

مراغه در جنوب غربي استان آذربايجان شرقي، در مشرق درياچه اروميه و بر دامنه جنوبي کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبريز، از شرق به هشترود، از جنوب به مياندوآب و از غرب به درياچه اروميه محدود است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 4

  آخرین اخبار
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
  پربازدیدترین اخبار
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
77کانون تخصصي خواهران در مساجد آذربايجان‌شرقي فعال است
آخرين زمان ثبت‌نام نمايندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ اين مهلت تمديد نخواهد شد
خطوط توليد تراکتورهاي ايراني در خارج از کشور به چهار خط افزايش مي يابد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.