1393/11/14 - 06 : 25
کد خبر: 2180
حاشيه‌نشيني ???هزار نفري در تبريز/ خانه‌هايي که بيشتر شبيه آلونک هستند
احرارنيوز: افزايش روزافزون جمعيت و گسترش جغرافيايي تبريز در کنار عدم توازن توسعه شهري باعث شده تاهم‌اکنون بيش از ???هزار نفر حاشيه‌نشين بصورت کاملا نامناسب، در خانه‌هايي غيرايمن در اين کلانشهرزندگي کنند.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، حاشيه نشيني نوعي از شيوه زندگي است که نسبت به سه شيوه رايج زندگي يعني شهري، روستايي و عشايري متفاوت بوده و با ويژگي هاي اقتصادي و اجتماعي مخصوص به خود، بافت فيزيکي معيني را به وجود مي آورد؛ حاشيه نشين ها به دليل فقدان تطبيق محيط شهري و پسران شهري ازمحيط هاي شهري پس زده مي شوند و به تدريج به کانون هاي پيوسته يا جدا ازهم دراطراف شهرها پناه مي آورند.

مقايسه اين آمار نزديک به نيم ميليون نفري که به تازگي توسط شهردار تبريز ارائه شده با جمعيت يک و نيم ميليون نفري اين شهر، نشان مي دهد که يک سوم جمعيت تبريز در مناطق حاشيه نشين زندگي مي کنند و بي شک اين معضل بايد به صورت جدي پيگيري شده و رفع شود.

با توجه به اسکان درصد بالايي از شهروندان در اين مناطق شايد بتوان گفت که ادغام واقعي نواحي حاشيه نشين در درون نظام هاي شهري يکي از راه حل هايي است که مي تواند مدل هاي بهسازي و ساماندهي حاشيه نشيني را به صورت مطلوب اجرا کند و شهر را از چنگ اين معضل رهايي بخشد

.

 

براي همين منظور از چند ماه گذشته شهرداري تبريز پروژه ??? واحدي را براي اسکان ???? نفر از حاشيه نشينان تبريز آغاز کرده که با توجه به آمار بالاي حاشيه نشين در تبريز پروژه اي کوچک است که جوابگوي خيل عظيم حاشيه نشينان در تبريز نيست.

گشت و گذار خبرنگار مهر در مناطق حاشيه نشين شهرداري منطقه ??، شهرک ارم، محلات آخماقيه، حافظ، خليل‌آباد، وحدت، داداش ‌آباد، سيلاب، احمد آباد، کوثر، مفتح، طالقاني، عباسي، قره باغي، همت آباد، لاله، مارالان، منبع، يوسف ‌آباد، حجتي و کجوار نشان مي دهد که اين مناطق با تبريز توسعه يافته مرکز شهر تفاوت اساسي دارد.

حاشيه نشينان اين مناطق در خانه هاي غير ايمن زندگي مي کنند که اين خانه ها بيشتر شبيه آلونک هستند و وقوع زلزله اي کوچک در کلانشهر تبريز مي تواند فاجعه اي بزرگ در پي داشته باشد، چراکه بسياري از اين خانه هاي مسکوني استحکام حداقلي را ندارند و علاوه بر اينها وضعيت بهداشتي و امکانات درماني نيز در اين مناطق مطلوب نيست.

تبريز از توازن توسعه شهري مناسبي برخوردار نيست

عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه تبريز از توازن توسعه شهري مناسبي برخوردار نيست و اين عامل باعث بروز پديده حاشيه نشيني از سال هاي قبل شده، گفت: عمر توسعه حاشيه نشيني در اطراف تبريز به ?? سال گذشته بر مي گردد که عوامل مختلفي باعث بروز اين چالش شده است.

محمداسماعيل سعيدي با اشاره به اينکه در چند سال اخير حاشيه نشيني به معضلي جدي در مديريت شهري تبريز تبديل شده است، افزود: وضعيت حاشيه نشينان چندان مناسب نيست و روز به روز جمعيت آنها هم افزايش مي يابد که جا دارد تدبيري براي اين موضوع انديشيده شود.

وي با تاکيد بر اينکه برخي سياست هاي اشتباه دولت باعث افزايش حاشيه نشيني در تبريز شد، ابراز داشت: بايد شهرداري با حمايت هاي دولت و نيز دستگاه هاي اجرايي استان اقدام به ساخت واحدهاي مسکوني مقاوم و استاندارد براي اين حاشيه نشينان کند چراکه آنها در خانه هايي غيرايمن زندگي مي کنند.

سعيدي با بيان اينکه حاشيه نشينان از روي ناچاري به زندگي در اين مناطق پناه برده اند، افزود: تعداد بالاي افراد ساکن در اين مناطق تهديد آفرين بوده و در صورت بروز حوادث طبيعي، امکان ارائه‌ هرگونه عمليات امداد و نجات را مختل مي کند

.

 

اين نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو با تاکيد بر اينکه اين مناطق با محروم ماندن از خدمات عمومي از جمله مراکز آموزشي، فرهنگي و بهداشتي به مرکزي براي شيوع انواع بيماري ها و ناهنجاري هاي اجتماعي تبديل شده است، گفت: حاشيه نشيني از چندين سال گذشته با افزايش جمعيت و به تبع آن مهاجرت به شهرهاي بزرگ آغاز شد و اکنون با انتقال فرهنگ ها، ساخت و سازهاي غير اصولي ادامه پيدا مي کند که نياز است براي اين مسئله چاره اي انديشيده شود.

تبريز بيشترين تعداد حاشيه نشين را در کشور دارد

معاون فني و عمراني شهردار تبريز نيز در اين خصوص گفت: يک سوم مردم تبريز حاشيه نشين هستند و در بين تبريز بيشترين تعداد حاشيه نشين را در کشور دارد.

محبوب عبدالله‌ پور با تاکيد بر اينکه حاشيه نشيني به معضلي جدي و خطرناک در کلانشهر تبريز تبديل شده است، افزود: اگر زلزله اي نه چندان بزرگ در اين مناطق به وقوع بپيوندد بدون شک همه خانه ها بر سر حاشيه نشينان ويران شده و حتي جايي براي نشستن هلي کوپترهاي امداد نيز نخواهد بود چراکه اکثر اين واحدها در دامنه کوه و در جاهاي غيريکنواخت به صورت کاملا غيراصولي ساخته شده است.

وي با بيان اينکه وضعيت حاشيه نشينان چندان مناسب نيست و روز به روز جمعيت آنها هم افزايش مي يابد، گفت: بيشتر حاشيه نشينان به صورت قبيله اي ساکن هستند و علاقه اي به ترک منزل و يا خانه خود ندارند براي همين شهرداري تبريز اقدام به ساخت ??? واحد در فاز اول پروژه اسکان حاشيه نشينان کرده است.

عبدالله ‌پور با بيان اينکه اين واحدها در کنار خانه سلامت ارم در شهرداري منطقه ?? ساخته مي شود، ابراز داشت: اين پروژه ?? درصد پيشرفت فيزيکي دارد که با اعتبار ??? ميليارد ريالي آغاز شده و قرار است نزديک به ???? نفر از حاشيه نشينان در آنها ساکن شوند.

معاون فني و عمراني شهردار تبريز همچنين با تاکيد بر اينکه بايد گام به گام در انتقال حاشيه نشينان عمل کنيم تا شاهد بروز ديگر مشکلات ناشي از آن نباشيم، گفت: به عنوان مثال اين پروژه فاز اول طرح اسکان حاشيه نشينان در خانه هاي امن است که اميد داريم ديگر پروژه هاي مرتبط با اين طرح نيز همچون ايجاد راه هاي دسترسي با سرعت خوبي پيش رود

.

عدم همکاري دستگاه هاي اجرايي با شهرداري تبريز در رفع معضل حاشيه نشيني

عبدالله ‌پور از عدم همکاري دستگاه هاي اجرايي با شهرداري تبريز در رفع معضل حاشيه نشيني خبر داد و گفت: همه مسئولان شهري در ساماندهي وضعيت حاشيه نشيني در تبريز مسئولند و انتظار داريم همه‌ دستگاه‌هاي عمراني از قبيل استانداري، فرمانداري و اداره کل راه و شهرسازي در اين خصوص به شهرداري تبريز کمک کنند.

وي از رسانه ها نيز خواست تا در مورد خطراتي که مناطق حاشيه‌نشين و ساکنان آن را تهديد مي‌کند، اطلاع‌رساني کنند و اظهار داشت: شهرداري تبريز براي حل معضل حاشيه نشيني عزم جدي دارد ولي برخي از مديران ادارات همکاري لازم را نمي کنند.

معاون فني و عمراني شهردار تبريز با تاکيد بر اينکه اداره کل راه و شهرسازي بايد چهار نقطه ديگر نيز در اختيار شهرداري قرار دهد تا پروژه اسکان حاشيه نشينان دنبال شود، گفت: اين سرعت فعلي پروژه جوابگوي نيازها نيست چراکه ما براي ??? هزار نفر حاشيه نشين فقط ??? واحد مسکوني ساخته ايم.

وي همچنين افزود: با اين کندي سرعت فکر مي کنم اتمام پروژه اسکان تمام حاشيه نشينان تبريز بيش از ?? سال طول مي کشد چراکه ادارات ديگر براي حل اين معضل احساس وظيفه نمي کنند و با شهرداري تعاملي ندارند.

عبدالله ‌پور با تاکيد بر اينکه ساماندهي حاشيه نشيني در تبريز با مشارکت همگاني امکان پذير است، گفت: بخش مهمي از بافت حاشيه نشين شهر تبريز در مجاورت منطقه گردشگري عون بن علي است که در سال جاري برنامه ويژه و عملياتي براي انتقال ساکنان مناطق حاشيه نشين در اطراف کوه عون بن علي داريم.

امکان جابه‌جايي و يا اسکان تمام حاشيه نشينان در مکان فعلي امکانپذير نيست

معاون عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي با اشاره به اينکه امکان جابه‌جايي و يا اسکان تمام حاشيه نشينان در مکان فعلي امکانپذير نيست، ادامه داد: متاسفانه کلانشهر تبريز تعداد زيادي حاشيه نشين دارد که آنها با مشکلات زيادي مواجه هستند و نياز است آنها را به واحدهاي مسکوني ايمني انتقال داد.

محمد صادق پورمهدي با تاکيد بر اينکه عملکرد شهرداري در موضوع اسکان حاشيه نشينان مثبت است، ادامه داد: ولي بايد به اين نکته توجه کرد که اسکان تمام حاشيه نشينان در مکان هاي فعلي امکانپذير نيست و همچنين ساخت واحدهاي جديد نيز زمان بر است.

وي با اشاره به اينکه بايد با بالابردن استانداردهاي زندگي در روستاها و فراهم نمودن امکانات مناسب تفريحي، سرگرمي و آموزشي و بهداشتي تمايل به زندگي در روستاها را افزايش داد، اظهار داشت: در تبريز و از طرف استانداري ?? هکتار زمين به شهرداري براي ساخت واحدهاي ايمن براي حاشيه نشينان اختصاص داده شده است.

با وجود اين برنامه ها و مباحثي که در خصوص معضل حاشيه نشيني مطرح مي شود اميدواريم که با توجه به مشکلات و مسايل ناشي از رشد حاشيه نشيني در برخي مناطق تبريز، توجه جدي به حل اين پديده و جلوگيري از گسترش آن در اطراف اين شهر صورت گيرد.

گزارش: محمدرضا علي اشرفي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 2

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.