1393/10/29 - 13 : 48
کد خبر: 2160
تبريز و هواي ناپاک/مسئولان در تلاش و شهروندان در انتظار کاهش آلودگي ها
احرارنيوز:شهر اولين ها که روزگاري در برخورداري از هواي متبوع و دلپذير نيز اولين بود، سال هاست که تنها با خاطرات خوش آن روزها سر مي کند و مسئولان آن در تلاش و شهروندان نيز در انتظار کاهش آلودگي ها هستند.

به گزارش احرارنيوزبه نقل از مهر، يکي از مهمترين دغدغه هاي انسان امروز و شايد جدي ترين معضل زندگي شهري، پديده آلودگي هواست که بطور مستقيم و غيرمستقيم تقريباً بر تمام وجوه زندگي انسان اثر مي گذارد و اين معضل زماني ملموس تر مي شود که تنفس در هواي ناسالم يک کلانشهر را تجربه کرده باشيد.

کلانشهري مانند تبريز که در روزگاران قديم به هواي متبوع و تب ريز و تب بر خود معروف بود تا آلودگي هاي ناشي از دود انبوه ماشين هاي تردد کننده در آن يا طوفان هاي گرد و غبار همسايگان ديوار به ديوار خارجي و يا حتي تهديد طوفان هاي با نمک داخلي!

با تمام اين توصيفات مساله آلودگي هوا و لزوم همراهي و همکاري عمومي براي مقابله به آن کار را به جايي رسانده که همه ساله روزي به عنوان «روز ملي هواي پاک» نامگذاري شود تا شايد با برنامه ها و فرهنگسازي هاي صورت گرفته در اين روز، قدمي هر چند کوچک در مسير حفاظت از ميراثي به نام هواي پاک براي آيندگان باشد و همين موضوع بهانه اي شده تا خبرنگار مهر در گفتگو با مسئولان ذيربط اين حوزه در آذربايجان شرقي و بويژه تبريز به بررسي وضعيت و عوامل دخيل در آلودگي هواي اين کلانشهر بپردازد.

کاهش ?? درصدي هواي ناسالم در کلانشهر تبريز

مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش ?? درصدي هواي ناسالم در کلانشهر تبريز خبر داد و افزود: در ? ماه سال گذشته  ، کلانشهر تبريز ?? روز هواي ناسالم را تجربه کرد که به لطف تمهيدات سازنده و همت دستگاه هاي متولي اين تعداد به ?? روز در مدت مشابه سال جاري کاهش يافته است.

حميد قاسمي يکي از مهمترين علل کاهش روزهاي ناسالم را توليد و توزيع بنزين با استادارد آلايندگي يورو ? ارزيابي کرد و افزود: پالايشگاه تبريز يک ماه زودتر از زمان بندي مقرر اين محصول را توليد و ارائه کرد که با اين اقدام گام بزرگي در کاهش ميزان آلاينده هاي خروجي از خودرو ها برداشت.

ي  منابع آلاينده کلانشهر تبريز را به دو منبع ثابت و متحرک تقسيم بندي کرد و افزود: منابع متحرک شامل تمامي خودروها و  وسايل نقليه با ?? درصد آلايندگي اصلي ترين منبع آلودگي هوا و منابع ثابت متشکل از صنايع، ادارات و منازل در مجموع ?? درصد آلودگي هواي شهر تبريز را شامل مي شوند.

مدير کل حفاظت محيط زيست استان افزود: کارشناسان اين اداره کل با همکاري صنايع صاحب نام و آلاينده تجهيزات پايش آنلاين خود را در خروجي هاي اين صنايع نصب کرده اند که با اين اقدام بر ميزان خروج آلاينده ها بصورت لحظه به لحظه نظارت مي کنند.

قاسمي با بيان اينکه اگر صنايع آلاينده از اجراي استانداردهاي اجباري اين اداره و انجام تعهدات خود نسبت به کاهش آلاينده ها اقدام مقتضي را انجام ندهند آنها را به مراجع قضايي معرفي مي کنيم، گفت: کارشناسان اين اداره کل تنها به نظارت اکتفا نکرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف زيست محيطي در وهله اول تذکر و در مراحل بعدي آنها را مجاب به نصب سييتم هاي فيلتراسيون مي کنند.

کاهش بيش از ??? درصدي گوگرد موجود در گازوئيل مصرفي پالايشگاه و پتروشيمي تبريز

رئيس اداره ايمني و آتش نشاني محيط زيست پالايشگاه و پتروشيمي تبريز نيز در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش بيش از ??? درصدي گوگرد موجود در گازوئيل مصرفي اين مجتمع خبر داد و افزود: در ساليان گذشته ميزان گوگرد گازوئيل توليدي اين مرکز در حدود شش هزار پي پي ام بود که با برنامه ريزي و به روز آوري تجهيزات اين ميزان را به  ??? پي پي ام تقليل داده ايم.

 سياوش درفشي اضافه کرد: در اين خصوص اقدامات خود را تنها به کاهش ميزان گوگرد گازوئيل محدود نکرده بلکه با تدوين برنامه اي مدون در نظر داريم پروژه تصفيه گازوئيل را با ظرفيت ?? هزار بشکه در روز عملياتي کنيم.

 وي هدف اين پروژه را توليد گازوئيل با استاندارد آلايندگي يورو پنج اعلام کرد و افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده و صرف هزينه ??? ميليون دلاري  اين پروژه تا اسفند ماه سال ?? به بهره برداري خواهد رسيد.  

درفشي اين طرح را يکي از بزرگترين  پروژه هاي صنعت پالايشگاهي کل کشور عنوان کرد و افزود: مراحل مطالعاتي اين طرح با پشتوانه مالي و تکنولوژيکي نوين، به اتمام رسيده و در مرحله انتخاب و عقد قرارداد با پيمانکار  قرار دارد.

 

رئيس اداره ايمني و آتش نشاني محيط زيست پالايشگاه و پتروشيمي تبريز تصريح کرد: پتروشيمي تبريز نيز در بحث کاهش ميزان آلاينده ها اقدامات اساسي انجام داده که پروژه حذف ترکيبات آلي فرار (voc) متصاعد شده از حوضچه هاي تصفيه پساب اين شرکت از مهمترين آنهاست که مراحل مطالعاتي اين طرح به پايان رسيده و ?? دي امسال همزمان با روز هواي پاک، احداث مراحل اوليه آن آغاز خواهد شد.

فرسودگي ???? خودروي ناوگان تاکسيراني تبريز

مدير عامل سازمان تاکسيراني تبريز  در خصوص کارهاي انجام شده و در دست اقدام اين سازمان براي کاهش ميزان آلاينده هاي هواي تبريز گفت: اين سازمان ?? هزار و ??? تاکسي در اختيار دارد که از شروع سال ?? تا کنون بيش از شش هزار تاکسي موفق به اخذ معاينه فني از مراکز مورد تاييد راهور و محيط زيست استان شده اند.

پرويز عباس نژاد در ادامه از فرسوده شدن نزديک به چهار هزار تاکسي در ناوگان تاکسي راني تبريز خبر داد و افزود: در ساليان گذشته روند تبديل به احسن تاکسي هاي فرسوده متوقف شده بود که خوشبختانه توانستيم در سال  ??  اين روند را احيا و ??? سهميه تبديل يه احسن تاکسي هاي فرسوده را کسب کنيم.

وي ادامه داد : تا پايان سال جاري در نظر داريم ??? دستگاه تاکسي جديد را وارد چرخه خدمات کرده و ميانگين سني ?.? ساله ناوگان را بهبود بخشيم.

 

خارج شدن ??? دستگاه اتوبوس فرسوده از خطوط ناوگان اتوبوسراني تبريز و حومه

مدير عامل سازمان اتوبوسراني هم از خروج ??? دستگاه اتوبوس فرسوده اين شرکت خبر داد و افزود: در ?? آذر روز جهاني حمل نقل ?? دستگاه اتوبوس جديد  وارد چرخه خدمت رساني شده  و تا پنج ماه آتي ??? دستگاه جديد و نوسازي شده نيز به  ناوگان حمل و نقل اضافه خواهد شد.

شمس‌الله فيروزيان کاهش چشمگير ميزان گوگرد موجود در سوخت مورد نياز اتوبوس هاي اين سازمان را يکي از اصلي ترين اقدامات انجام شده براي کاهش ميزان آلايندگي ناوگان تحت امر خود ارزيابي و تصريح کرد: علاوه بر کيفيت سوخت و بهينه سازي ناوگان، وضعيت جغرافيايي شهر تبريز و نحوه رانندگي  رانندگان اتوبوس ها نيز فاکتورهاي تاثيرگذار در ميزان آلايندگي ناوگان اين سازمان هستند.

فيروزيان افزود: در نظر داريم با برگزاري کلاس هاي آموزشي ضمن خدمت و بهره گيري از علم روز دنيا، نحوه رانندگي رانندگان اين سازمان را ارتقاء ببخشيده و گامي اساسي در کاهش ميزان آلاينده ها برداريم.

مدير عامل شرکت اتوبوسراني تبريز و حومه از نبود اعتبارات لازم براي نوسازي اين سازمان نيز انتقاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون ??? دستگاه  اتوبوس با طول عمر ?.? سال در اختيار داريم  که در صورت اختصاص اعتبارات پيش بيني شده براي حمل ونقل از منابع هدفمند کردن يارانه  ها از سوي دولت، شاهد نوسازي ناوگان و افزايش بيش از پيش خدمات اين مجموعه به شهروندان و نيز کاهش ميزان آلاينده ها خواهيم بود.

افزايش گازرساني به بخش صنعت با هدف کاهش آلاينده هاي هواي تبريز

ولي اله ديني مدير عامل شرکت گاز آذربايجان شرقي نيز در همين خصوص به خبرنگار مهر گفت: ميزان توزيع گاز طبيعي استان در ماه هاي سپري شده از سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ?? درصد افزايش داشته و در صدد هستيم در سال آينده نيز با دو برابر کردن حجم توزيع گاز طبيعي به بخش صنعت، ميزان مصرف سوخت مازوت در اين بخش را کاهش داده و با افزايش اختصاص گاز طبيعي به صنايع و نيروگاه هاي استان، ميزان توليد گاز اکسيد گوگرد (so?) را کاهش دهيم.

آنچه در بالا ذکر شد، تنها مربوط به اقدامات صورت گرفته و يا در بياني بهتر بخشي از وظايف ذاتي سازمان ها و نهادهاي دخيل در آلودگي هواي کلانشهر تبريز است و در اين ميان آنچه که نبايد از آن غافل شد، سهم گروهي بنام عموم مردم است که بي گمان تمام اقدامات پيشگيرانه و تعديلي بدون رعايت الگوهاي حفاظت زيست محيطي ساده اي چون عدم استفاده از خودروهاي تک سرنشين و استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي از سوي آنان، هيچ تاثيري در کنترل آلودگي هواي کلانشهرهايي چون تبريز نخواهد داشت.

گزارش از: ابوالفضل کياني

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 7

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.